Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Tippekonkurranse U.S Open

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Sitter putteren fortsatt, så blir det Sergio Garcia.

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Hmm, ikke sikker på det! Selv om han nok er en av de som har sjansen.

Us Open spilles tradisjonelt så tøff, så det kan fort skje ting som gjør at en eller flere av favorittene detter av hvis de har den minste antydning av en dårlig dag! Gleder meg!

SJ

over 20 år siden

SJ

Thoms eller Singh.

Outsider: Westwood

Picard

over 20 år siden

Picard

Blir gøy ja! Føler det er umulig å tippe. Men Tiger og Garcia er jo utrolig sterke kandidater. Håper og tror Adam Scott også kjemper i toppen. Han har vist bra spill den siste tiden og er en personlig favoritt.

blir ingen us open bombe

over 20 år siden

blir ingen us open bombe

tiger tar det!
tror på en grand slam i år...

Tiger Woo

over 20 år siden

Tiger Woo

Tiger, Sergio, Scott, eller Toms vinner

seb

over 20 år siden

seb

ernie els slår til :) vinner .

Ranger

over 20 år siden

Ranger

Angel Cabrera

Eagle

over 20 år siden

Eagle

Håper på en Europeer. Det er fryktelig lenge siden sist (tror det var Tony Jacklin på 80-tallet...). Kanskje Luke Donald.... David Howell slår veldig rett, og det er viktig på en US Open-bane. Garcia selvfølgelig, men ikke lett å vinne 2 uker på rad.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Min gamle studiekamerat Ben Crane tar hele greia. Han har jo all verdens tid til å konsentrere seg så sakte som han går. Og nå er han i form igjen etter et avbrekk.

Hvis ikke blir det Adam Scott.

Rainman

over 20 år siden

Rainman

...og hvis Rory Sabbatini havner i samme ball som Ben Crane denne helga også, tror jeg det klikker for han :))

Jeg tror seieren går til en av de som hvilte sist helg; Woods eller Toms. Outsidere er; Els, Garcia og Scott.

johnny

over 20 år siden

johnny

Jeg tror Tiger er for vill med driveren til å vinne US Open i år. Hans styrke er som kjent i nærspillet, men greenene i US Open er ikke like myke og flate som mange av de de spiller PGA-Touren på, han vil defor slite mer enn vanlig med å redde par.

US Open er den tøffeste turneringen de spiller. Tøff rough og vanskelige greener. Hvis man ser på hvem som har vunnet/vært nære de siste årene, vil man få en god pekepinn på favorittene.

-Ernie Els, vunnet to US Open, og formen er på vei.
-Phil Mickelson, har alltid vært der oppe i US Open, kanskje er det hans tur i år.
-Retief Goosen, har også vunnet to US Open, men har slitt litt i år, men hadde heller ingen gode plasseringer før han tok tittelen på Shinnecock.

Outsider: Adam Scott, Luke Donald og Nick O'Hearn.

Er åpen for tilbakemeldinger

Fred Funk

over 20 år siden

Fred Funk

Jeg vinner nok ikke i år, det gjør Phil Mickelson.
3 ganger runner-up i US Open, bl.a. på Pinehurst i 99.
Et fantastisk nærspill, det store spørsmålet er om han er sikker nok på de kortere puttene for par som kommer til å bli veldig viktige. Setter han mange nok av disse er det ingen som slår han i år.

Missed Cut

over 20 år siden

Missed Cut

Akkurat satt 1000 spenn på at Phil Mickelson misser cut'n. Fikk 8,25 i odds hos Centrebet. Satser på at han har 2 dårlige dager med driveren og må chippe seg ut hele tiden, hjelper ikke med fantastisk nærspill da...

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Tja, jeg tror nok det er å kaste penger i vannet... Phil kan nok slite litt, men når cuten kanskje kommer til å gå på +6 eller mer, så tror jeg Phil ikke spiller dårligere enn det... Jeg tror Tigern har en god mulighet. Han har fordelen av at han kan bruke jern på flere av utslagene, hvis han vil, og fortsatt ha normal lengde igjen på innspillet.

SJ

over 20 år siden

SJ

Hvor mange ganger har du sett Tigern benytte seg av den fordelen? Det er kanskje hans største svakhet - at han aldri safer...

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Ja, han er litt aggressiv innimellom, men når det gjelder Majors, så tror jeg kanskje han tenker litt mer resultat, før han kaster seg ut i noe overilt... Håper jeg... :)

Uansett, jeg gleder meg til å endelig se en Pga-turnering igjen, som ikke vinnes på -18, men hvor spillerene må jobbe litt mer for par!

Picard

over 20 år siden

Picard

Og det er HERLIG!! Er nok ikke den største Tiger-fanen her inne, men det jeg elsker med mannen er at han så si alltid knuser til. Sånn det skal være :)

Sic

over 20 år siden

Sic

Hører rykter om at Niclas Fasth har fått en spesial-invitasjon til US Open. Og at han og Ben Crane har blitt satt i en 2er ball som skal slå ut i morgen tidlig. Så er det ihvetfall muligheter for at de rekker å bli ferdig samtidig som alle andre...

Tiger, the truth

over 20 år siden

Tiger, the truth

Det er blitt en myte at Tiger Woods alltid er aggresiv. Dette er HELT feil, han har blitt en svært konservativ spiller. Når han var på sitt aller beste gikk han nesten alltid på flagget, nå spiller han safe på nesten hvert eneste hull. Det er bare uvitende golffans som tror Tiger Woods er en typisk aggresiv spiller med et fantastisk langspill, mens det motsatte er tilfellet. En konservativ intelligent spiller med en nærspill av en annen verden.

H

over 20 år siden

H

Tiger vinner med Ernie E. og R. Goosen tett på.

Webmaster

over 20 år siden

Webmaster

Send meg en mail med navnet på den du tror vinner US Open, samt den som leder etter 2 runder.

Jeg spanderer 1 greenfeebillett på Kjekstad GK til den som tipper riktig vinner i hver kategori

- Hvis flere tipper riktig navn, trekkes vinneren.
- Hvis flere spillere deler samme score etter 2 runder, trekkes vinneren mellom de som har tippet på noe av disse spillerne.

Siste frist er torsdag kl. 1800!

Vinnerne legges ut på denne diskusjonen på mandag.

(Husk å legge ved ditt navn)

Jarle M.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Om man spiller på odds, så har Ladbrokes en spenstig en på Spencer Levin som ble nr. 13 sist. 501 i odds!

Grip it and rip it

over 20 år siden

Grip it and rip it

Håper selvfølgelig på John Daly. Det er morsomt å følge med når han spiller. Langt fra A4 spiller.
Når det snakkes om nærspillkonger så bør Daly nevnes, det er vel få spillere som er så følsom rundt greenen.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Tiger has been at Pinehurst since last Monday. The rough is only 4 inches deep although the ball does sit. My bet is Tiger or Mickelson.

Brian

Go Tiger!

over 20 år siden

Go Tiger!

Jeg håper og vet at Tiger vinner.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

Tiger kommer til å gjøre alt han kan, og det han kan er å vinne...

/Tiggr 0ut

Tore P

over 20 år siden

Tore P

Grip Rip: du husker tydeligvis ikke John Daly's naerspill forrige gang han spilte US Open paa Pinehurst....
Men det hadde vaert morsomt med Daly i tet.

Mange gode forslag, og ingen av de 4 store (Tiger, Sing, Els, Mickelson) har formen paa topp. Goosen sliter ogsaa, saa jeg har tro paa Garcia og Toms.

1) Garcia (selvtillit og i form)
2) Mickelson (vant nesten paa samme bane og turnering i 99, 2 i fjor)
3) Woods (Best golfer ever, han spiller konservativt!)
4) Els (fantastisk US Open record)
5) Toms (stabil og i god form)

SJ

over 20 år siden

SJ

Vi snakket om _utslagene_ til Tiger, og de er ikke konservative! Han knaller til hver gang, samme om han slår ut med driver, wood eller jern (noe som ikke skjer særlig ofte bortsett fra på par 3). Men HADDE han safet litt mer her, så tror jeg snittplasseringene hans de siste par årene hadde vært høyere.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Tippet Lee Westwood i Masters. Det gikk ikke så bra. Sist helg på US PGA hang han med til siste dag, der falt han fra delt andre til 21. Han nærmer seg noe stort etter å kommet tilbake fra det ytterste mørke. Håper han lykkes denne helgen, da blir han vanskelig å hanskes med for konkurrentene.

704

over 20 år siden

704

SJ, tror ikke du har fulgt helt nøye med på Tiger de siste årene. Han er en av de som slår oftest ut med jern, nettopp fordi han slår såpass langt som han gjør. Og dette gjelder ikke bare par 3 hull men også par 4 hull. Enig i at han ikke gjør det særlig ofte på par 5 hull, men det gjør jo ingen...

Tror Justin Leonard vinner. Slår ikke spesielt langt, men utrolig presist når han er i form (og det begynner han å bli). Og presisjon blir uhyre viktig i helgen.

Kenny

over 20 år siden

Kenny

Har alle glemt Kenny Perry da? Om greenene er softe, så har han en sjanse.
Han er jo overlegen på total driving statistikken, lengde og presisjon samlet.
Han har også to seire i år.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

The green are definitely not soft.

See pictures here:

http://www.golfclubatlas.com/forums2/index.php?board=1;action=display;threadid=18511

and here..

http://www.golfclubatlas.com/forums2/index.php?board=1;action=display;threadid=18501

The greens remind me a little of Hauger.

SJ

over 20 år siden

SJ

704:

Poenget er at han burde slå ut med jern MYE oftere enn han gjør, nettopp fordi han ikke safer når han slår. Da hadde han utvilsomt fått en langt bedre fairwaytreff-statistikk en han har hatt i det siste.

Hvis du ikke er enig at han ikke safer, så kan kanskje du forklare hvorfor han har såpass dårlig fairwaytreff-prosent som 56.3%? Det gir en finfin 160. plass på PGA i 2005. Er han ikke bedre kanskje?

Bobo

over 20 år siden

Bobo

Kjedelig bane i grunn. Alle hull er kliss like, ikke et vannhinder i spill, sjelden å havne i de store katastrofer. Alt blir avgjort på greenene. Garcia i form vinner.

SJ

over 20 år siden

SJ

Brian:

Tror du greenene kan bli like harde og raske som i fjor? Søndagens runde på Shinnecock Hills var jo nærmest en parodi. Og med tanke på det relativt "ambisiøse" green-designet man har Pinehurst kan det jo fort bli liknende forhold som vi opplevde i fjor.

Det verste var Bill Mayfair's 2-fot putt på hull 7 som havnet 60 fot fra hullet!

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

The green will definitely NOT be as hard as last year. The USGA do not want another disaster on their hands.

It is a classic design. It was designed by the American based Scottish Architect Donald Ross. It is ranked in the top ten of golf courses in America.

Did you know that the greens used to be sand greens...

Brian

Cal

over 20 år siden

Cal

Drømmen er Ernie og Tiger i lederballen 4 dag!
Tipper imidlertid at det ikke blir noen av de 4-5 store. Kanskje Adam Scott!

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

Trekker tilbake "de 4 store" etter aa ha lest hva John Cook sier:

"There's a reason there's a Big Four or a Big Five, and it's because one guy is playing mediocre," he said. "If that one guy is playing his best, there is no Big Four."

SJ: Tiger spiller konservativt, men sliter veldig med driver'n som han vil bruke minst mulig. Naar Tiger slaar ut 3w eller jern paa par 4 hull er det konservativt, ikke swingen hans.

704

over 20 år siden

704

Jeg er ikke nødvendigvis uenig i at han også kan knalle til med jernene, men det var ikke det du sa. Du sa: "Han knaller til hver gang, samme om han slår ut med driver, wood eller jern (noe som ikke skjer særlig ofte bortsett fra på par 3)."

Dette kan ikke leses som noe annet enn at han sjeldent slår ut med jern. Det var det jeg reagerte på, for hvis du ser på statistikk over hvem som slår oftest ut med jern, så tror jeg ikke han ligger på 160. plass...

Nå er det helt sikker noen som vil komme og slenge ut kommentarer om at Tiger ligger som nummer 3 på driving distance rankingen og derfor må slå ut mye med driver. Håper imidlertid at folk snart har skjønt at driving distance er målt på kun to (2) hull per konkurranse og ikke har noe som helst med det totale snittet til spillerne å gjøre.

ole

over 20 år siden

ole

Enig med SJ. Det kan ikke kalles konservativt når verdens beste spiller ikke treffer mer enn 56% av fairwayene.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Here is more from Fred Funk's caddie:

2nd day of practice on No.2.

It is HOT here...we'd heard the rough was sparse, but they dumped the
fertilizer and it is thick. I haven't seen Vij or Erkl hit out of it
yet, but I don't think they can hit too many greens from the
cabbage...so that bodes well for Fred.

Course isn't playing too long, either. So good for Fred again.

Chatted with Tom Meeks (USGA set-up guy) for a while Monday. He wants
the greens at 11.6, rough topped at 3.5". Rough right now is higher
than that...if they cut it, Tiger and Phil and Vij chances go way up.
Let's hope for Funky's sake they keep it brutal.

With few exceptions, caddies and players think NO ONE finishes under par
for the week. Unless it rains, of course. It is just very difficult to
get it close enough to make more than three birdies a round...and
everyone will make more than a few bogeys.

Conditions are OK...a little sparse around the greens (cold spring, no
growth). It will probably look worse on TV than it plays, though.
Greens are absolutely perfect.

Played with DiMarco, JL Lewis, Len Mattiace, Zach Johnson, Stewart
Cink. JL is striping it. DiMarco looked very good today...quite a bit
sharper than at Augusta, so who knows what that means. He did pretty
well at Augusta...I think he has a great shot here. His cut shot will
be very good into these greens, and he can make more 10 footers than anyone.

Requirements for the week---gotta hit fairways....gotta hit a lot of
greens...gotta be solid on 10 foot putts. I'd bet the top 10 finishers
are right in the top 20 in GIR's this week. And gotta be up there in
driving accuracy, UNLESS they trim that rough tomorrow.

Fred played great after the first round at Congo last week. Frame of
mind is good right now...hitiing it well....his big hurdle is to hit
solid irons into the greens and to handle the emotions that pop up when
you hit a good shot and it rolls off into brutality...hopefully he can
pull in that Player's Championship state-of-mind. Nothing bothered him
that week...

I was a little here and there on the chances, hearing about sparse
rough...but after Mon/Tues, I'm thinking he has a great chance this
week. Course doesn't fit him as well as Shinnecock did, but it fits a
lot better than I thought before we played it.

Who wins Pinehurst? If no rain, the guy needs to be pretty
conservative. Gotta be able to play middle of the green golf...stuff
that suits guys like Langer, Furyk, Leonard....might be tough for a guy
like Vijay to cut away from his super aggressive style....

Luke Donald should do well. I really like Fred's chances...DiMarco
should do well...

Will be interesting to see how aggressive Tiger and Lefty are off the
tee. I think they could have fared much better at TPC by hitting few
drivers, but they didn't take that route...

We play late Thursday with Spencer Levin (if you haven't heard of him,
you will. One of the best amateurs...played well at Shinnecock) and
Allenby.

-Mark

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

NEARLY 12 ON THE STIMPMETER ON THOSE GREENS....CRAAAAZY...AND STUPID

SJ

over 20 år siden

SJ

Meget interessant lesning, Brian! Har du en link? :)

Blir spennende å høre fortsettelsen angående høyden på rough'en.

golferboy

over 20 år siden

golferboy

Davis Love III

704

over 20 år siden

704

Ikke la dere lure av at Tiger ligger på 56%. Husk på at han slår veldig langt og da er det stor sjanse for at ballen ruller litt på ene siden av fairwayen og til semiroughen. Dette teller IKKE som fairwaytreff.

Hvis man ser på statistikken for ball striking, der du legger sammen fairwaytreff og GIR så ligger han på rundt 20 plass. Det betyr at han stort sett ikke ligger særlig ille til etter driven selv om den ikke stopper på det aller korteste gresset.

Når det gjelder GIR så ligger han på 4.plass, hvilket igjen understreker at selv om han bare treffer 56% av fairwayene så ligger han stort sett helt greitt til for andreslaget.

Syns dere bør sjekke litt mer enn bare den ene statistikker før dere uttaler dere for sterkt.

For å understreke dette, la oss ta de neste på listen over verdens beste spillere når det gjelder fairwaytreff:

Vijay - 76 (63,2)
Ernie - 106 (60,6%)
Mickelson - 144 (58%)
Goosen - 81 (62,7)
Garcia - 126 (59,4)

Med tanke på at det er stort sett maks 14 fairwayer (kanskje 15) per runde betyr dette at ingen av de 5 andre treffer mer enn ÉN fairway mer enn Tiger i snitt, og han slår lenger enn alle de andre og har altså mer rull på ballen. Med andre ord vil jeg på ingen måte kunne påstå at han er noe "villere" enn de andre.

Det som blir hevdet ovenfor er helt ubegrunnet i mine øyne!!

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Jeg er bare sikker på en ting: Tiger vinner IKKE, garantert !!! Jeg har nemlig satt 700 kr. på at han vinner, og jeg vinner ALDRI på oddsen ;-)

Fikk 5 i odds forresten..... Litt dårlig kanskje ?

Og så satte jeg 50 kr. på at Ian Poulter kommer blandt de 5 beste... 26 i odds....

Da er vel "løpet kjørt" for begge disse ;-)

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Jeg er gal, og vurderer å sette 100 kr på Spencer Levin... 501 i odds.. Litt kjedelig å spille på lavoddsere. Golf er tross alt ikke så forutsigbart som mange andre sporter.

pro

over 20 år siden

pro

Beste sted, odds mm., å spille golf??

ole

over 20 år siden

ole

704:

Du skjønner visst ikke helt poenget til de som "hevder ting" over. Saken er nemlig den at han sannsynligvis hadde gjort det enda bedre dersom han hadde fått opp statistikken sin. Hvis han hadde truffet en fairway mer per runde som du sier, hadde det kanskje tilsvart 2-4 slag mindre per turnering? Ganske mange plasser å hente på det...

Altså: Det er ingen som påstår at han er vill eller gal, men at han ved å spille litt oftere med jern, og slå litt roligere når han driver kanskje kunne hente litt resultatmessig. Det at han har så god GIR statistikk TIL TROSS for den dårlige fairway-statistikken sier noe om at han fortsatt er i en klasse for seg på banespillet.

704

over 20 år siden

704

Jeg skjønner utmerket godt hva de sier ovenfor. Du kan jo si akkurat det samme om de andre. Hvis Vijay og Mickelson tar det litt roligere (ingen av disse er jo kjent for å ikke "gamble") så hadde de tatt 2-4 slag på Tiger Woods per turnering.

Jeg syns det er litt morsomt at dere sitter og skal belære verdens beste golfspillere. Tror dere ikke Tiger har vurdert pros & cons med lengde mot presisjon sikkert 1000 ganger??? Han vurderer nok dette foran hver eneste runde han spiller og konklusjonen er tydeligvis at han i snitt ikke ligger verre til med et langt slag enn at han har en fordel i forhold til det å ligge 20-30 meter lengere bak (til tross for at han ligger i semi-roughen...). Se bare på Annika Sørenstam. Hun slår sikkert minst like presist som disse gutta der (antakeligvis mer presist), men i og med at hun ligger en del meter lengere bak på driven så har hun ikke nubbesjans på å slå dem. Nettopp derfor slår de langt når de kan. Men Tiger er likevel en av de som bruker jern mest fordi han har mulighet til det. Det er det jeg sier, ikke noe annet. Han er jo ikke dum heller, og brenner av bare for å komme lengst mulig. Mannen har jo vunnet 3 og fått to 3.plasser på 11 starter i år.

ole

over 20 år siden

ole

Jeg snakker ikke om de gangene "ballen såvidt ruller ut i semi-rough'en" men de gangen han treffer 20 meter inn i skogen eller feil fairway (for å sette det på spissen). Det er det ikke så mange av de andre big4 som gjør. Men jeg føler vel at temaet begynner å bli en smule utdebatert. Vi får vel bare bli enige om å være uenig ;)

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg har vel også sagt mitt i denne saken.

Men bare så det er sagt:
Jeg håper at Tigern storspiller i helgen - det er INGENTING som er så gøy å se på som verdens beste golfspiller i flytsonen! :))

pro

over 20 år siden

pro

Beste sted, odds mm., å spille golf??

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Som jeg ser det har Tiger en aggressiv sving, men han spiller ofte konservativt. Det er to vidt forskjellige ting.

Tiger og Parnevik svinger aggressivt. Ernie og Vijay har svinger som ofte blir beskrevet som rolige. Alle slår langt. Når Ernie velger å bruke driver under the Open ifjor (der Hamilton puchet ut rescue? slag) er dette en aggressiv strategi - men som naturligvis er planlagt: risk/reward + hvor konfortabel du er med den kølla.

ps. at Tiger sender baller i skogen har jo solekart med at han legger om svingen. har sett ham sende 3'er jern til skogs under press (flere ggr ifjor).

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

tipper Tiger forresten ;-)

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Pro: Ladbrokes hadde bra odds,
http://www.ladbrokes.com
Spill på Enkeltspillere er nå stengt, men de har åpnet et treball spill. Har ikke satt meg inn i dette.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

www.betfair.com har live odds under hele us open.

Til Webmaster Jarle

over 20 år siden

Til Webmaster Jarle

Har du tid til å legge ut hvilke spillere som har fått flest stemmer fra oss her inne?

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Phil Leftie på + 6 for dagen og + 5 totalt etter 15 hull. Han klarer nok cuten, men det ser dårlig ut for seiersmulighetene nå.

Vijay på -2 etter 13 ser bra ut!

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Tipper at ingen klarte å vinne gevinsten, Jarle!

Goosen el. Gore el. Browne(halveis) og Campbell seier var riktige svar!

Hvem var i så fall nærmest da?

Nick

over 20 år siden

Nick

Jeg tipper Campbell

Webmaster

over 20 år siden

Webmaster

Resultat fra tippekonkurransen:

Leder etter 2 runder:
Dag T. Andersen var nærmest og tippet Vijay Singh som lå på 9. plass.

Vinner:
Carl Christian Bachke tippet Tiger Woods som kom på 2. plass.

Begge får en greenfeebillett på Kjekstad Gk.
Gratulerer!

i siste liten!?!?

over 20 år siden

i siste liten!?!?

tipper Majkell Kæmbell som vinner, og Tajger Vudds på 2.

Ritif Gusen, Jejson Går eller Ålin Bråun leder halvveis!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her