Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

3 Wood som driver

Mojo

over 20 år siden

Mojo

Kan man pegge høyt å adressere som om man slår med en driver dersom man velger å bruke et 3 wood som driver?

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Mener det er et sjansespill.
Du må du være rimelig sikker på stancen og mer treffsikker enn med driveren.
-Lett å treffe under ballen

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

Proffen dette kan da ikke være rimelig. 3 Wood for mange er da enklere å slå med enn driver. 3 Wooden krever en annen pegging og oppstilling men er lettere å slå med. Wooden er lettere å jobbe med men har andre forutsetninger enn driver hva gjelder stancen, pegging.

SJ

over 20 år siden

SJ

Enig med proffen. Hvis man skal slå med 3 wood, må man slå den som en 3 wood og ikke som en driver.

Picard

over 20 år siden

Picard

3 wooden kan kanskje være en enklere kølle for mange, men da må den også spilles som en wood og ikke som en driver. Med trening bør nesten driver være det enkleste pga. de store køllehodene. Så bør heller wooden brukes der man har behov for presisjon og ikke lengde.

Helt kørka

over 20 år siden

Helt kørka

En GOD spiller slår ofte rettere med 3-wood enn med driver,
og han slår også rettere med jern enn med wood.
Men for nybegynnere middels gode spillere er det omvendt.
Den dårlige spilleren treffer sjelden ballen 100% reint med 3-wood, og spiller ræva med jern fra fairway.
7-wood og 9-wood er mye lettere for en fersk spiller å slå fra fairway med enn 5 og 6 jern.

Picard

over 20 år siden

Picard

La oss ta utgangspunkt i en spiller med hcp 20. Tror du han slår rettere med driver enn med wood? Det tror ikke jeg. Han treffer kanskje spotten oftere med driveren, men når han først slår et dårlig slag vil han slå det mye dårligere med driveren. For SAMTLIGE spillere: Driver for lengde, wood for presisjon. Dette forutsetter selvsagt at du har en like ok wood som driver, og at du ikke kun trener driver når du står på rangen.

Tiggr

over 20 år siden

Tiggr

helt kørka er helt kørka.

det er vel individuellt hvilken kølle man slår rett med vel!!!!

seb

over 20 år siden

seb

driver er nok kjekt å ha. men tror fleste parten av golfere på nivået 14-36 likegått kan slå seg ut med 3w. hvis du regner med lengde og hvor bra ballen ligger etter utslaget vil nok 3w være overlegen i forhold til driver...

og for en go total score for dette nivået er det nok nærspillet som er avgjørende ikke om du slår deg ut med en driver eller en 3w.

og der er vel alt for mange med høyt hcp som flotter seg med fin å dyr driver på tee stede mens de 5 min. etter på lager kø for de må fine ballen etter annen hvert utslag .

men driver er sjef det ..... men det er som billappen ... de fleste har den , men mange skulle ikke hatt den .

Picard

over 20 år siden

Picard

Tja.. Tror også spillere med litt høyere hcp kan ha god nytte av driver. På åpne lange hull hvor det er lett å finne igjen ballen bør det jo gå greit. Problemet er vel at om driveren står i baggen kan fristelsen bli for stor til tider :)

seb

over 20 år siden

seb

sant det ... men tror få tallet greier å være så beviste ..... men ser og mange som har en slik mini sving som de bruker på utslag ... som går rett frem og lavt i 150 m ... med litt rull så er du jo kommet et stykke frem....

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Må si at jeg svarte av egen erfaring. Å pegge høyt med 3W kan være å be om å treffe på toppen av køllehodet
Altså et himmelhøyt slag kan bli resultatet om man holder litt igjen i gjennomsvingen.

olemartin

over 20 år siden

olemartin

Spiller på 23,9 og har ennå ikke gått til anskaffelse av en driver. Slår alltid ut med 3w på hull som krever det. Enig med Proffen ang det å pegge høyt. 3w er vanligvis så lav, så det er ikke noe poeng, man får en riktig "bue" på svingen ved å pegge 2-3 cm over bakken med den.

Er forresten mye sikrere med 3w enn 5j, men det er en annen sak... :(

-olemartin

Baccus

over 20 år siden

Baccus

Jeg spiller på 21,7 og gikk rundt med en driver i bagen som jeg aldri brukte. Jeg slo konsekvent ut med en 3er firwood som jeg pegget opp ca 5mm. For ett år siden prøvde jeg dirveren til en kamerat en runde og var solgt umiddelbart. Alle driveutslagene satt som de skulle og gikk snorrett. Dermed var veien til proshopen kort etter runden, og jeg kjøpte min egen Callaway Big Berha. Den er nå supplert med Big Betha Heavenwood hybrid 3, som har erstattet min 3er fairwaywood. Med den slår jeg ca 30-40 meter lengre enn 4-jernet og er et godt supplement i bagen.

Begge køllene er meget tilgivende og gode.

Jeg tror at grunnen til at mange har problemer med driveren er at stivheten på skaftet ikke er korrekt. Jeg har prøvd et par bøtter på dirivingrangen med driveren til en jeg spiller mye sammen med. Det var den reneste katastrofe: Slice på hver eneste ball. Jeg formelig kjente hvordan det myke skaftet på hans Olyo-driver bøyde seg alt for mye i svingen. Mange tenker mye på stivhet på skaft ved kjøp av jernsett. Men hvordan er det ved kjøp av driver?

På mitt forrige sett hadde jeg en driver med samme stivhet som på jernene, men heller ikke det fungerte for meg. Jeg tror man må prøve flere alternative drivere. Når man finner den rette, tror jeg ikke at de fleste slår mindre rett med den enn med 3-wood.

SJ

over 20 år siden

SJ

Problemet med drivere er ofte psykisk, spesielt for nybegynnere. Det første året mitt skjedde det noe i hodet hver gang jeg fikk driveren i hendene - da forberedte hjernen min seg på at nå skal det slåes langt! Resultatet var at jeg brukte for mye armer i svingen, og fikk sjelden rette slag. Men så lærte en pro meg at jeg skulle drive med lukkede øyne innimellom (på rangen vel og merke), og da gikk det faktisk bedre! Så man må rett og slett få hjernen til å forstå at man ikke skal bruke mer muskler, selv om man skal slå med den største klubba...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Forundrer meg ofte over den totale mangel på spillforståelse + course management som jeg ser blant noen høyhcp'ere. Tar frem driveren selv om det er et trangt hull med vann på den ene siden, og skog på den andre. Er hjernen på autopilot? ;-)

ok, så har jeg tilhørt samme kategori selv, men det gjør det jo ikke noe bedre ;-) Det er leit når man slår en bra drive, men som går OB, fordi man har tunnelsyn. Risk/reward folkens!

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Har spilt meg ned til 18 med bare jern på utslag, har jevnt 180m med 4-jern og trenger sjelden mer for å klare green på 2 og 3 slag på par-4 og par-5.

Men jeg er mer stabil med 7&8&9-jern samt pitch på innspill, så jeg regner med å begynne med 3-wood og driver ila året. Men det trengs trening.

Jern rekker langt!

H

over 20 år siden

H

Mye av mytene rundt hvor vanskelig driver er å spille med er fra den tid da driverhode og 3-wood hode hadde omtrent samme str. Da var 3-wood lettere pga. høy loft. Med dagens drivere med +400 i str og høy loft (11-12 grader) er driveren for mange mye lettere enn 3-wood for de fleste.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Enig med H.
Jeg har sett igjennom statistikken min, og slutter herved å slå ut med 3-wood. Jeg trodde den var sikrere enn driver, men det er den absolutt ikke.

SJ

over 20 år siden

SJ

Hehe, artig at det måtte en slik tråd til for at du faktisk skulle se gjennom statistikken din, swinger. Tror forresten det er mange som gjør som deg - noterer og noterer, men lærer ingenting... :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her