Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

regler ..ufff

seb

over 20 år siden

seb

har slitt i flere mnd med å forklare til mine kompiser at det alltid er den som ligger lengst fra hullet sin tur ( selv om vi i 99% av tiden kjører den som er klar ) uansett om du er på greene eller utenfor.

men etter en av mine spiller kopiser så på pga i helgen har han funnet ut at på greene er det alltid den som ligger nærmest hullet sin tur ?? stemmer dette.

SJ

over 20 år siden

SJ

Det stemmer delvis. Den som ligger nærmest flagget på greenen, kan velge om han vil slå først eller sist. Som oftest velger han å slå sist for å kunne hente ut "informasjon" fra de andres putter. Dette er så vanlig at det nærmest har blitt en regel, i hvert fall etikette.

SJ2

over 20 år siden

SJ2

I match SKAL den som ligger lengst unna slå først. Om den som ligger nærmest slår først, ja da kan den som ligger lengst unna velge om slaget skal spilles om, eller om det var så dårlig at han ikke gidder å gjøre noe med det... Med mindre man er blitt enig om noe annet i hvert enkelt tilfelle da.

Picard

over 20 år siden

Picard

Hm. Den var jeg ikke klar over. Betyr det at jeg kan påberope meg å slå først om jeg ligger nærmest, når jeg f.eks. spiller matchplay?

Picard

over 20 år siden

Picard

Hehe, så bra! Du svarte før jeg fikk skrevet ferdig. Snakk om service! :)

SJ3

over 20 år siden

SJ3

Vi er her for å yte god service - og det er mye lettere hvis man kloner seg et par ganger. :)

jølle

over 20 år siden

jølle

Dette gjelder vel kun når den som ligger nærmest mener ballen hans kan påvirke spillet? Da kan han velge å slå i stedet for å løfte ballen. Eller er dette en universell regel?

Les reglene

over 20 år siden

Les reglene

Regel 10 forteller at hovedregelen er at den som ligger lengst fra hullet er den som skal spille først, men det er ingen straff for å slå utenfor tur. I match-spill gjelder spesiell regel som SJ2 fortalt (10-1), men hvis man "blir enige om noe annet" som SJ" hinter til, kan man komme til å avtale noe som er i strid med 1-3 om å fravike regler, så her bør man være forsiktige.

Det er imidlertid klargjort for slagspills del i 10-2c at hvis man blir enige om å fravike regelen om at den som ligger lengst unna skal slå først, kan det bli snakk om straff dersom man inngår slik enighet med det formål å gi en spiller en fordel.

Det er derimot ingen regel om at at den som ligger _nærmest_ hullet på green skal spille i en annen rekkefølge.

Derimot er det som jølle antyder, en tilleggsregel i 22-1 om at hvis en spiller i slagspill krever at en annen spiller skal løfte ballen, kan denne andre spilleren velge å spille ballen sin istedet for å løfte - og dette gjelder overalt, ikke bare på greenen.

Det er altså i forhold til reglene INGEN grunn til å la være å spille i den mest hensiktsmessige og effektive rekkefølgen i slagspill.

SJ

over 20 år siden

SJ

Ok, lenge siden jeg virkelig har lest reglene, innrømmer det...

Men det sebs venner sikter til skjedde på PGA tour'en i går, da Sabatini demonstrerte for at flight makkeren spilte sakte. Da puttet Sabatini først, selv om han lå nærmest og forlot deretter greenen før han andre hadde puttet ferdig. Da sa Westereng at dette var svært uhøflig, men ikke ulovlig i følge reglene, men at reglene var noenlunde sånn jeg beskrev i sted. Jeg kunne ikke se at han ble bedt om å løfte ballen, slik som regel 22-1 krever for at han skal kunne putte først.

Men når du siterer reglene blir jeg litt forvirret. Trodde Westereng hadde noenlunde kontroll på dem også?

SJ2

over 20 år siden

SJ2

Enig med deg "Les Reglene" angående enighet om å avvike fra reglene. Generelt er vel det diskvalifikasjon for begge impliserte parter (slagspill?). Det jeg tekte på er korte putter som blir "given". Da enes man jo om at den som ligger nærmest setter putten :)

Les reglene

over 20 år siden

Les reglene

SJ, som nevnt så er det ingen straff for å putte utenfor tur, så selv om ikke noen har bedt deg løfte ballen, så kan du spille først uten straff - men det kan i en mer formell konkurranse ansees som uhøflig.

MEN for all del la oss alle spille så effektivt vi kan under vanlige runder!!!

I visse mer innfløkte situasjoner hvor baller spilles samtidig kan det bli spørsmål om hvem det var sin tur til å slå. Det er først i disse situasjonene at adgangen til istedet å putte når man blir bedt om å løfte, får en selvstendig betydning, fordi den fastlår at den som da velger å putte ikke spiller (i utgangspunktet straffefritt) utenfor tur, men at det faktisk var hans tur - slik at det ikke blir han som må ta straffen for å spille en ball fra greenen mens en annen ball er i bevegelse.

SJ2, korte putter som blir gitt og ikke hullet ut i slagspill, medfører egentlig at spilleren bryter forbudet om å flytte på ballen (1 straffeslag) , deretter mot kravet om å legge den tilbake (ett til) for til slutt å bryte regel 1-1 om å hulle ut ballen før utslag fra neste tee, slik at han blir disket.

Det man skal være forsiktig med er å avtale at man ikke spiller med den som ligger lengst unna først, for andre formål en hensiktsmessig avvikling av spillet. Avtaleer man avvikende spillerekkefølge i en situasjon for å gi noen en fordel, er man ute å kjøre med disk som resultat for brudd på 1-3.

SJ2

over 20 år siden

SJ2

Jeg presiserer at i første omgang omtalte jeg matchspill og intet annet :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her