Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Avstandsmedlem

Putter Per

over 22 år siden

Putter Per

Jeg har selv et såkalt distansemedlemskap i en liten golfklubb på Vestlandet. Dette er blant annet fordi jeg på en side ikke har lyst til å binde meg til én bane i nærområdet, men kanskje hovedsaklig for å unngå å ruinere meg på min golfinteresse. Totalt bruker jeg kanskje 4-5000 kr i året på greenfee rundt omkring på forskjellige baner i østlandsområdet. Jeg har opplevd at enkelte nærmest anser det som snylting at vi med denne type medlemskap kommer og spiller på deres flotte baner her på Østlandet. Burde ikke klubbene være glad for at det faktisk kommer greenfee-spillere og bidrar med nødvendige driftsinntekter? Burde ikke alle være velkommen uansett medlemskap?

Nikke

over 22 år siden

Nikke

Du er inne på noe vesentlig her.
Men det ser ut til å finnes mange golfspillere som ikke er i stand til å tenke stort på ting.
Jeg tror noe av hetsen kommer fra spillere i klubber på østlandet som sliter økonomisk fordi de ikke klarer å få fyllt medlemsskapene sine.

En typisk greenfee-spiller tilfører ofte mer penger til klubbene enn et medlem, så sånn sett kan medlemmene kalles snyltere. De mest aktive får så mange runder å fordele kostnadene ut på at man kan si de snylter på greenfee-spillerne fordi de henter ut mer enn de betaler for.

Men ved å kjøpe medlemmskap tilfører du klubben kapital slik at det blir billigere å være medlem.

Noen steder finnes golfklubber som ikke har medlemmer i det hele tatt, bare satser på greenfeespill. Det er opp til hver enkelt hvordan man vil betale sitt golfspill.

Hadde jeg hatt nok penger ville jeg ha bygget min egen bane bare for meg selv og gitt en lang dag i både NGF og andre spillere.

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Avstand Medlem bør selvfølgelig ikke føle seg som noen snylter. Når du spiller på en bane og forholder deg til banens regler og betaler det det koster så er du (oftest) og bør også være hjertelig velkommen.

Problemet er at mange medlemmer er uenig hva prisen for greenfee spill skal være. Jeg vil tippe at det er denne frustrasjonen du har blitt utsatt for. Dersom du klikker deg inn på golfsiden.com vil du av diskusjonen der se at denne debatten er meget temperamentsfull. Mange medlemmer føler at det er de som subsidierer greenfeespillerene og ikke omvendt.

Til syvende og sist koker det ned til hva medlemmene bestemmer selv. Jeg har vanskelig for å tro at medlemmer av en golfklubb ønsker å subsidiere greenfeespillere det er derfor mer nærliggende å anta at prisen (og øvrige vilkår mht. Hcp krav osv.) settes avhengig av etterspørselen. Baner som ønsker mange greenfeespillere setter lav pris og baner som ønsker færre spillere setter høyere pris.

Som et eksempel nevner jeg at flere gode baner (eks. Tyrifjorden) i fjor firet på Hcp. krav i stille måneder for å øke greenfeespill. Miklagard har på sin side funnet ut at de ønsker lavere etterspørsel etter spill på deres bane og har således satt en høy greenfee (det gjenstår å se hvordan dette kommer til å slå ut på bunnlinjen).

Poenget som mange ikke helt får med seg er at dette er et totalregnestykke som må gå opp. Klubben og medlemmene bestemmer hvordan dette skal gå opp. Dersom du som greenfeespiller spiller på en bane og betaler det det koster bidrar du til at regnestykket går opp i hht. de forutsetningene medlemmene selv har bestemt.

Dersom du derimot ikke liker måten medlemmene har bestemt at regnestykket skal gå opp på så må du melde deg inn i klubben og påvirke fra den siden.

Mr. T

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her