Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Høy ballbane VS vind

Herkules

over 20 år siden

Herkules

Jeg har, etter å ha lagt om golfsvingen litt i den siste tiden (et forsøk på å lære seg å svinge isteden for å slå) fått en usedvanlig høy ballbane på alle typer jernslag helt ned til 4 - jern. Dette er utfordrende når man spiller en bane hvor det blåser mye.

Har noen tips til hvordan man bevisst kan oppnå en lavere ballbane under ekstreme vindforhold?

Har forøvrig forstått det slik at høy ballbane generelt er god knall.

seb

over 20 år siden

seb

vet ikke om det er korrekt , men jeg legger ballen ganske langt bak i stancen og svinger mye mer ned på ballen. får ikke noe spesielt god gjennom sving siden meste parten av krafta går ned på ballen og i marka , men fungerer gaske greit for meg . er ganske fersk så det kan godt vær det jeg gjør er helt på tryne :)

Picard

over 20 år siden

Picard

Helt riktig seb! Man slår ofte en "punsh" når man spiller i vind. Det viktigste er egentlig at man setter hendene GODT forran ballen. Dette vil gjøre at vinkelen på køllebladet blir mye mindre, og ballen går lavere. De fleste som slår en punsh spiller ballen langt bak i stancen fordi det da er mye enklere å sette hendene godt forran. Å stå mer over ballen i impact, samt slå med et grunt svingspor/ lave hender (alt etter hvordan du ser det), vil også hjelpe til med å holde ballbanen lav. Husk også at du bør ta et par køller mer, grippe litt ned og svinge rolig i tillegg. Jo hardere du slå ned på ballen jo mer backspinn får du i ballen, og jeg mer vil ballen "klatre".

Lykke til :)

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Vær "low and slow" i baksvingen, og følg lenger langs bakken med køllehodet etter balltreff. Mindre vekt på høyrefoten under hele svingen, og behold fleksen i knærne i finish.

Hvis du ender opp med trekvartsvinger og langt fra full finish, fortvil ikke, da er du der du skal være.

Krever endel trening, men slaget er superanvendelig langt utover vindfulle dager.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her