Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

hcp nedskriving

seb

over 20 år siden

seb

skal ikke ditt hcp tilsvare det beste nivået du holder på din hjemmebane eller banen du spiller mest ( du spiller jo oftest best der du spiller mest ).

det er vel ikke helt vanlig for en normal golfer og grei å skrive seg ned når du gjestespiller på andre baner ( selv om det er gøy vis du klarer det ) ?

sakens kjerne er at meg og mine kompiser er litt uenige når det gjelder nedskriving av hcp.

jeg mener at spiller du stabilt på et hvis nivå så skriver du deg ned . mens de vil ikke skrive seg ned å syter til meg at vi er ferskinger og at når vi spiller på andre baner så er det flaut vis du sier du har et hcp og ikke klarer nok stabelford poeng .

jeg trodde det var ganske normalt og slite litt på bortebane . noe vi overhode ikke gjør ut ifra nåværende hcp.

saken er også at vi snakket om og melde oss på i noen lokale turneringer . og jeg synes det både flaut og litt på kanten og stille i turneringer med et hcp som du vet du er bedre en ( det er snakk om 10- 15 poeng på vår hjemmebane ).

regner med at de fleste skriver seg mest ned på sin hjemme bane ?

PS . de 2 kompisen som jeg spiller med er 2 skikkelige klovner . eller kanskje det er jeg som er klovnen etter deres mening som vil skrive meg ned :)

BigB

over 20 år siden

BigB

Du har helt rett og kameratene dine er noen klovner... Oppnår dere mer enn 36 poeng på en hvilken som helst bane skal dere skrive dere ned! (Såfremt banen er hcp tellende, og dere ikke spiller matchplay)

704

over 20 år siden

704

Du skal ALLTID skrive deg ned hvis du scorer over 36 poeng og har markør med deg (altså noen som kan signere kortet ditt). Dette gjelder uansett hvilken bane dere spiller på.

Kameratene dine legger opp til regelrett juks hvis dere skal delta i turneringer. Du har med andre ord helt rett i det du sier.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Jeg har venner som nekter å skrive seg ned på hjemmebanen tross resultat på over 40p hver gang, med hcp under 20.

For min del driter jeg i det, de gjør som de vil, dog synes jeg det er pinlig på deres vegne....

Jeg skriver meg ned og opp når jeg er utenfor buffersonen uansett bane jeg spiller på.

Følg regler, skriv dere ned/opp hver gang!

Thomas

over 20 år siden

Thomas

Spiller du bedre enn handicapet ditt èn runde, SKAL du skrive deg ned. Vanskeligere enn det er det ikke.

Handicapsnikere heter de som spiller lokal turnering og får over 45 poeng!!

Joje

over 20 år siden

Joje

Det som er flaut, er å vinne turneringer med 45 poeng - hver gang.

Thomas

over 20 år siden

Thomas

He he.. Skjønner hva du mener Joje. Også er det utrolig provoserende for alle andre.

De som får 45 poeng hver gang blir skrevet ned etter skjønn i klubben min. Gjorde det hvertfall før.

SJ

over 20 år siden

SJ

Men det som kan være minst like irriterende er de som automatisk antyder sandbagging når noen oppnår 45 poeng. Det er ganske mange høyhandicapere som faktisk kan klare dette dersom alt klaffer en dag.

Men jeg er enig, hver gang er drøyt...

seb

over 20 år siden

seb

tror jeg skal skrive meg kjapt ned nå så får jeg heller ta utfordringene som de kommer....

men unnskyldningen for å ikke skrive seg ned til nå har vært at hjemmebanen vår bærheim golf park ikke har vært slopet. og siden vi spiller 2-3 ganger i uka , så spiller vi nok på feil hcp , men håper å rette det opp innen kort tid .

selv om klovnen helt sikkert ikke gjør det av den enkle grunn at de vil ha mest stabelford poeng i innbyrdes kamp.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Mulig å få 45p for middels-hcp også, fikk selv 38p(ballplassering) i turnering søndag med elendig putting, kunne fort vært 42-43p.

For min del har det med konsentrasjon å gjøre, på kompisrunder er jeg ikke skjerpa og driter meg ut på 2-5 hull, og da blir det i buffersonen. I turneringer derimot.

704

over 20 år siden

704

seb,

hvis banen deres ikke er slopet så skal du ikke skrive deg ned på hjemmebane. men det er viktig at dere gjør det på "bortebane" hvis dere får over 36 poeng.

da er det for så vidt mer naturlig at man kan score bra hvis man sjelden spiller på baner som er slopet. men holdningen til klovnene må du gjøre noe med :o)

seb

over 20 år siden

seb

er fult klar over du ikke skal skrive deg ned når banen ikke er slopet ellers så hadde jeg selvsagt gjort det :)...

SGK-medlem

over 20 år siden

SGK-medlem

seb: du viser riktig innstilling og forståelse for hvordan hcp-systemet skal fungere - bra!

Håper du klarer å påvirke dine klovne-kompiser. Så håper jeg også at dine klovne-kompiser IKKE stiller opp i turnering på noen naboklubber og vinner med 45+ i poeng - for det er FLAUT!!

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Foore,

du skal vel ikke egentlig skrive deg opp dersom du ikke har stemplet kortet ditt før du går ut?

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Det er dette som er så kjipt med golf. Når jeg begynte med golf ble det sagt at jeg kunne konkurrere mot en mye bedre spiller på like vilkår. Dette har jeg erfart er tull og tøys. De to foregående årene har jeg vært på tur ned. GK i 2003 til 16.6 i dag. Og er fortsatt på vei ned. Justerer hcp når det skal gjøres. Men ser mange som ikke gjør det. Her må en bare melde fra til hcp komiteen at det er mistanke om juks.

Har hatt mange runder på 40+ også i turneringer. Spilte forresten en turnering i fjor på 42 poeng og ble nummer 8!!!!!!! Jævlig surt. Det var noen snikere som jeg aldri har sett i turnering før som lå på topp.

Skal det spilles turnering med stapleford er jeg sterk tilhenger av 3/4 hcp. Det blir jevnere og mer rettferdig. Men det somer enda bedre er å bruke netto slag.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Ikke etter regelboka nei, stemmer det, hvor mange stempler ifm selskapsrunder? Ikke mange tror jeg.

Og så spiller de en turnering i året, har forbedret seg mye ila året og får 45p. Pinlig resultat grunnet en for meg idiotisk stemplingsregel.

SJ

over 20 år siden

SJ

Nok en gang går Sverige foran. De har, som sikkert mange vet, avskaffet hele handicap-kortet. Nå registrerer man rundene sine på nettet, og får markøren til å gå inn å godkjenne (markøren må ha offisielt handicap). Skal man spille turnering eller av andre grunner ta med handicap-bevis, er det bare å trykke print, og man får skrevet ut det gjeldende handicapet på et offisielt ark.

Ganske enkelt genialt, spør du meg.

over 20 år siden

Foore,

synes ikke det er stemplingsregelen som er idiotisk.
det som er idiotisk er at man ikke følger regelen.

det er jo ikke spesiellt komplisert å stemple kortet dersom man føler man er på et nivå som ikke stemmer med handicappet sitt, synes du vel?

pluss at det du sier om 45poeng ikke henger på greit i forhold til å skrive seg opp.

det er jo de som skriver seg opp for hver dårlige runde de har som stiller sterkest til å få knallpoeng når de da har en kjemperunde på turnering.
husk at du får skrevet deg opp maks 2 hcp poeng pr. år. og du har tross alt skrevet deg ned til et hcp p.g.a forbedring i spillet.

jeg sier, stemple når du føler at formen er ute, og skriv deg ned når du får en god runde.

/me 0ut

jølle

over 20 år siden

jølle

Dette problemet hadde man langt på vei eliminert ved å la handicapet styres av gjennomsnittet av de siste f.eks 10 rundene. Da er det mye mer slit både å jåle og å sandbagge.

Og da ha rman et handicap som faktisk forteller noe om hvor god man er, og ikke hvor god man var på en eller annen fantastisk dag i juli.

kris

over 20 år siden

kris

kan man skrive seg ned i selskapsrunder når man har kommet på rundet den "magiske" 4,5 HCP grensen?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Tiger, du har selvsagt et poeng, ikke all verdens vanskelig å få stemplet kortet.

Men når man skriver seg ned/opp fortløpende blir det samma greia. Sånn jeg ser det vel og merke....

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Folk som ikke skriver seg ned får j..vlig raskt et rykte som juksere i de klubbene jeg bruker å spille. Og det er en høy, men helt fortjent pris de må betale for å vinne en tolvpakning XL 2000-baller med skitne metoder.

Har du først fått påklistret et omdømme som jukser på banen, enten det er sandbagging eller skinnwedge eller andre påfunn, skal du jaggu skure godt og lenge for å komme tilbake. Skal du bli kjent for noe på golfbanen, for guds skyld ikke la det bli for å bedra dine medspillere i konkuuranse.

Ble selv nr. 2 i en turnering nylig etter å spilt til 39 poeng i vind og vanskelige forhold. Vinneren på 44 poeng gikk det rykter om fra før (skapet fullt av premier), og fyren ble visstnok grillet av turneringsledelsen. Min egen glede over bra spill og plassering forsvant imidlertid som dugg for solen med en gang det ble klart at det ble stilt spørsmål ved vinneren.

Hang'em high!

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Men hvis man kun spiller på greenfee rundt omkring på forskjellige baner og ikke deltar i konkurranser, kan det da ikke være noen dødssynd å ikke skrive seg ned for hver runde over 36 poeng.

Jeg begynte å spille golf i fjor, og er fortsatt utrolig ustabil og varierende i prestasjonene. Jeg har i år variert fra en fantastisk runde på 45 poeng til en fullstendig bedriten runde på 13 poeng! Og jeg skal love dere at det var pinlig å fortelle de to fremmede i flighten at jeg hadde 29 i hcp på første tee, for så å nesten ikke treffe en eneste ball de neste 4 timene!

Får jeg over 36 poeng flere ganger i år mens jeg fortsatt er "postkassemedlem", vet jeg neimen ikke om jeg kommer til å skrive meg ned.

bare lurer

over 20 år siden

bare lurer

hva er en skinnwedge?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Her er mange snømenn!

For å gjøre det helt KLART:

MAN PLIKTER Å SKRIVE SEG NED PÅ RUNDER OVER 36 POENG!

En definisjon på en skinnwedge er det slaget typiske juksere gjør med foten hvis ballen ligger litt dårlig. Ikke sjelden brukt av sandbaggere i konkurranser. Utbredt blant golfere med tvilsom moral ...

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Alle vet at golf går opp og ned. Man kan spille 10 poeng en dag og 45 den neste dagen. Det eneste som er viktig med tanke på handicap er å regulere det etter reglene i det landet man spiller. Og i Norge skal man helt enkelt skrive seg ned når man oppnår mer enn 36 poeng.

Det er forsåvidt ikke noe uvanlig at man kan klare å dundre avgårde en god runde på en fremmed bane, men spiller man mye golf, og på samme bane, er det jo selvsagt der man scorer best. Og naturlig nok vil man slite mer på andre baner man ikke kjenner så godt.

Nei klovnene kan klovne så mye de vil, så lenge de ikke klovner seg til 50 poeng i en Stableford-konkurranse. Jeg trodde stableford kun var for å ha det sosialt morsomt slik at hvem som helst kan ha en god dag å vinne.

Det er jo ganske mer prestisje å vinne en scratch-turnering - så å jukse seg opp for å vinne stableford blir for dumt. Dessverre noen som gjør det.

Få deg nye kompiser du Seb ;) å nekte å skrive seg ned er feigere enn .. enn .. ja enn ganske mye

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Det er godt golfpolitiet er på pletten med en gang.

Kan du fortelle meg hvorfor noen andre enn meg skal blande seg opp i hvilket handicap jeg spiller på så lenge jeg ikke er medlem et sted, og ikke spiller konkurranser?

Hvis jeg etterhvert melder meg inn i en klubb, kommer jeg selvsagt snarest til å gå en del runder for å få justert og etablert et korrekt handicap.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Fortell meg en enstse grunn til at du ikke har korrekt HCP??

704

over 20 år siden

704

Da trenger han ikke bry seg med det og regne poeng og få underskrifter og surre på. Det var en befrielse å slippe det HC-maset man har her i Norge da jeg spilte i utlandet. Jeg følger reglene nå som jeg er her hjemme, men er enig med Krutt så lenge man ikke konkurrerer.

HC har INGENTING å si så lenge man ikke konkurrerer med andre.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Så hva er poenget med å tenke handicap om man ikke spiller konkurranser da? Jeg er jo helt enig med Krutt ja. Ikke noe vits å snakke om handicap i så fall.

Men her i Norge MÅ man være medlem et sted for å spille golf. Og man skal skrive seg ned i handicap om man teller poeng og finner ut at man har spilt mer enn 36. Er dette veldig vanskelig? Hvis man ikke gidder dette jaget så la nå vær å tell poeng da. Gi noen gimme-putter og plukk opp ballen. Da kan du jo ikke skrive deg ned heller.

Og en annen ting. Om du ikke er medlem noe sted kan du jo ikke ha handicap heller. Annet enn å følge med de tingene selv.

Det vi diskuterte her Krutt var jo handicap-sniker som ødelegger sosiale arrangementer med for høyt handicap.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

"Fortell meg en enstse grunn til at du ikke har korrekt HCP??"

Grunnen er ene og alene at jeg synes det er pinlig å fortelle fremmede mennesker jeg skal spille sammen med at jeg har et handicap på 20-tallet når jeg ofte spiller som en grønt kort-spiller når jeg går med folk jeg ikke kjenner. Jeg er såpass fersk at fremmede i ballen gjør meg stresset.

En annen variant kunne jo være å ha korrekt handicap på kortet, men å oppgi et falskt høyt hcp når spørsmålet kommer opp på første tee. Så lenge markøren min vet hva jeg egentlig spiller på.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Gunder: Jeg er fjernmedlem i Haugesund, og får utstedt hcp-kort derfra. Det jeg mente var at hvis jeg skulle melde meg inn "på ordentlig" og spille fast på en hjemmebane, ville jeg skrevet meg ned og justert handicappet så det ble korrekt.

Det å stille i konkurranser ligger uansett flere år fram i tid for min del, hvis det i det hele tatt noen gang kommer til å skje.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Har full forståelse for det du sier ja Krutt. Det er ikke alltid like gøy å bli konfrontert med handicap i Norge. Er aaaaaltfor mye fokus på det her til lands. Koste meg 2 år i Australia der jeg aldri ble spurt på første tee om handicap. Og veldig sjelden gjennom runden. Der har folk et avslappet forhold til handicap og koser seg med GOLF, istedenfor norske jeg-vil-vinne-instinkt.

Men ikke la deg stresse av at andre jager handicap. La dem herje og ødelegge søndagen sin på å telle poeng for andre. Har mange venner som elsker å spille golf, men som aldri kan tenke seg å spille turneringer. De liker det bare ikke og vil heller kose seg med golf. Det er bare en smakssak.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Takk. Skal faktisk spille kl 0700 i morgen, så senga kaller...:-)

over 20 år siden

Husk også at man egentlig skal ha en registrert markør for å få godkjent nedskriving etter en runde.

dersom du spiller og ikke ønsker å konkurere, så er det vel ingen poeng å skrive scorekort på gjeste-runder heller? og uten et scorekort, så er det jo ikke noe stableford å regne nytt hcp etter.

det er da virkelig lov å spille en treningsrunde, eller 20 for den saks skyld. poenget er jo bare at grunnlaget for golfreglene her til lands er helt fraværende, for det er så mange løgnere og så mange mistroiske mennesker her at det er helt skremmende.

dersom alle følger golf-etikette og er ærlige i sitt spill, så vil ikke dette handicap snikeriet være noe problem.

I norge er vi alt for fokusert på stableford under alle omstendigheter.
dersom vi hadde arrangert slagspill konkurranser med 3/4 hcp for eksempel, så ville mye av snikingen blitt vannet ut, og folk hadde ikke lengre giddet å sandbagge.

/me 0ut

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Hva vil det si å sandbagge? Forstår at det er en form for juks...?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Skal man spille turneringer, sørg for å følge regler for ned&opp-skriving, spesielt nedskriving.

Ble selv halvveis beskyldt for "juks" i fjor etter en runde på 42p, og gleden over å spille på en strålende bane og få til de fleste utslag forsvant nesten.

g

over 20 år siden

g

Sandbagge betyr å spille på et for høyt handicap med vitende vilje. Altså juks.

seb

over 20 år siden

seb

ser at dere skriver at man plikter seg til å skrive seg ned ..... men midt problem er jo at jeg ..

1 spiller en del alene når jeg er på hytta . har 4 runder fra kvindesdal golf bane på 41-49 poeng. kan jo ikke brukes til nedskrivning.

2 jeg spiller kanske mange 9 hulls runder på hjemmebanen min som ikke er slopet . kan ikke skrive meg ned her heller og pleier og ligge på 24-28 poeng.

så jeg har jo forhøyt hcp.(30,5 ) men det er jo ikke med vilje :( .

men tror jeg skal avstå fra og delta i turnering til jeg har fått skrevet meg ned , selv om jeg hadde sett fram til å spille i et par stk. i løpet av sommeren ..... får ta det neste år :)

Svensken i gata

over 20 år siden

Svensken i gata

Alt ble så mye enklere etter at jeg skiftet fjernmedlemskap fra Norge til Sverige.
Nå har jeg ingen mulighet til å justere hcp når jeg spiller runder i Norge.
Bare printe ut mitt "gamle" hcp fra nettet.
Og det fine er at ingen kan si noe på det. Jeg får spille i turneringer uten at noen sier et pip, og når hcp skal justeres etter runden er det bare å slå ut med armene og si "Beklager..."

Jonas

over 20 år siden

Jonas

seb: Du må gjerne delta på turneringer.
Tro ikke at du er alene om å ha "feil" hcp.
Det er hvert lands nasjonale golforganisasjon som bestemmer hvordan hcp skal registreres.
Når kjøtthuene i NGF har bestemt at det skal være som det er, er det de som må få kritikken hvis du har for høyt hcp.
Jeg har selv vært i samme situasjon i flere år.
Som bosatt "langt ute på landet" er nærmeste golfbane en 6-hulls golfåker som man ikke kan justere hcp på.
Nærmeste slopet bane er nesten 2 timer unna, og jeg spiller bare andre baner når det er turneringer.
Alle fra klubben min rensker godt med oss av premiebordet når vi spiller andre steder, siden vi stort sett oppnår mange og førti poeng hver gang. Golf er kjempegøy!!!

Jan B. Sørensen

over 20 år siden

Jan B. Sørensen

Ser av hovedinnlegget til SEB at det stilles et spørsmål om HC skal reflektere ditt HC på din hjemmebane. Mener å huske at skottene bruker noe de kaller "lokal HC". Jeg har bare en flyktig forklaring og noen har kanskje en detaljert.

Det er utvilsomt riktig at som gjestespiller mister man 3-4 poeng fordi banen er ukjent. På en bane man har spilt noen ganger, vet man mye bedre køllevalg og hvor det er lurt å legge seg. Baneguide er en hjelp, men ingen ting kommer opp mot det å ha gått banen noen ganger.

UjåleteAma-tourist

over 19 år siden

UjåleteAma-tourist

I år har jeg endelig kommet så langt ned i hcp at jeg har kunnet delta på noen av amatourene.
Dette har vært en hyggelig "oppgradering" og golf har endelig fått en viss mening som konkurransesport.
Men selv om jeg har klart cut i alle turneringene jeg har fått spille, hadde jeg ingen tjangs til å få delta på Tyrifjorden og Miklagard.
Og det er fordi jeg har vært så dum å registrere samtlige runder jeg har gått. For hver runde jeg har skrevet meg ned har det gjerne vært 10 runder me oppskriving.
Etter at jeg begynte å trene og spille runder med de beste i klubben oppdaget jeg at de ALDRI skrev seg opp.
Flere av dem har ikke gått en runde under 80 i år, men likevel ligger de på 2-3 i hcp. De flyter på en og annen god score fra klubbturneringer, en score som ofte har blitt oppnådd uka etter at bonden har klipt og tatt med røffen til vinterfor for kuene sine.
Jeg synest dette er moralsk feil. De følger reglene, men er likevel store jålehandicapere.
Hvis dette er normalt overalt er det ikke så rart at resultatene på ama-tour minner om den obligatoriske runden på grønt-kort kurset.
Etter å ha lest resultatene fra Mørk stiller jeg stort spørsmålstegn til hvordan en singel-handicapper kan bruke over 120 slag.
Det irriterer meg at slike spillere tar opp plassen i startfeltet så jeg og andre bedre spillere ikke får delta.
Kanskje på tide at golfforbundet innfører en order-of-merit på samme måte som de har i Sverige.
Der borte finner man uhyre sjelden resultater over 84 på startfelt med tilsvarende hcp. (ref minitour, dormy-tour, dm, osv med handicapkrav på 6-10)

bernt

over 19 år siden

bernt

sj.
Det er vel heller sjeldent at alt klaffer i turneringsspill med 45 poeng!

De som får 45 poeng spiller ikke med det Hcp som gjenspeiler deres nivå, og det er vel ikke akkurat i turneringer høyHcp får fre m det beste i seg og smeller til med 45 poeng.

Bare en tanke....

SJ

over 19 år siden

SJ

Enig. Svært sjelden. Men med det hcp-systemet vi har i Norge, er det mulig for en fremadstormende høy-hcp'er med full klaff. Jeg har skrevet under på scorekortet til en som klarte det under en klubbturnering. Mange snakket om sandbagging etterpå, men jeg kan bevitne at det ikke var det. Den nevnte personen hadde like over 30 i hcp, og klarte par på alle par 3 hullene! 5x4 poeng bare der!

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Spilte til 24p på første 9 i går, sitter utslag og innspill noenlunde, samt at et par langputter går i så er man plutselig lang over sitt "par", spiller man "normalt" er det fort 5-6 poeng forskjell fra en topprunde selv på 9 hull.

Det skal relativt lite til for å trille inn kjemperesultat når man har et høyt hcp i utgangspunktet.

17,2

ole gregert terjesen

over 19 år siden

ole gregert terjesen

Jeg gikk Nøtterøy på 45 poeng på lørdag på en meget fin bane og hadde full klaff hele veien. Det var min første runde over 36 poeng.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her