Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Wedger

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Heisann

Holder på å finne ut av hva jeg skal kjøpe av wedger. Lander på Cleveland tenker jeg. Men der er det jo en jungel av wedger å velge mellom. Har hørt at de har over 100 forskjellige kombinasjoner med modell loft og bounce.

Skal i første omgang ha en gapwedge og sandwedge. har hcp 16.7 og er på vei ned. Har noen erfaring med disse wedgene og hva bør jeg velge? Må ha noe som passer til alt

Wædsj

over 20 år siden

Wædsj

Er 56 grader "standard" sand-wedge? hva kalles 52- og 60-graderene?

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

gapet mellom pitch og sandwege kalles gapwedge. 52 grader. 60 graderen kalles lobwedge

wahtever

over 20 år siden

wahtever

og noen ganger kalles gap wedgen for approach wedge?

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Det stemmer. Approach wedge er gjerne 51 grader av en eller annen grunn..

veggiss

over 20 år siden

veggiss

kjøp en med mye bounce, og en med lite. selv har jeg en 52 og en 56 grader. den med lite bounce kan du fint bruke i hardsant, og fra et dårlig leie i fairway, mens den med mye bounce er fin i løs sand og fra gode leier.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

52 grader med mye bounce og 56 grader med lite bounce??

veggiss

over 20 år siden

veggiss

egentlig ett fett. jeg har lite bounce i 52 gradern, men det spiller liten rolle. du kan fint åpne 52 gradern hvis du skal rett opp og ned fra en regntung bunker uansett.

Ben H

over 20 år siden

Ben H

Personlig foretrekker jeg mye bounce i 56-graderen. Den er normalt det beste valget ved spill ut fra green-bunker og bouncen gjør at køllen ikke graver seg uhensiktsmessig ned i sanden. Approach-wedgen, som jeg bruker på nesten alle pitch-slag fra 80 meter og inn, er normalt (ihvertfall av og til) fra fairway og da er en kølle med mye bounce litt mer vanskelig å bruke

Gunder

over 20 år siden

Gunder

I greenside bunker bruker jeg alltid 60 grader med lite bounce. Vanvittig herlig Titleist-kølle. Dog det er jo et godt poeng å ha mer bounce i en SW med tanke på bunkers og rough.

Kjetil

over 20 år siden

Kjetil

Hei Lars Arne
Du bør sjekke loften på PW'n din og gå ut i fra den. De fleste nye sett har veldig hard loft, dvs. at PW'n kan ha så lite loft som 45 grader. Hvis du vil ha en SW på 56 så burde du ha en GW som er et sted i midt i mellom de to. Kanskje til og med burde du ha to wedger mellom PW'n og SW'n. Etterhvert så burde du supplere med en 60 og kanskje til og med en 64 grader. Problemet er jo at disse wedgene veier en helvetes mye så baggen blir ganske tung.

Kjell

over 20 år siden

Kjell

Hva skal du med en 64 grader, Kjetil? Og to wedger mellom PW og SW? Det er bare plass til 14 køller vet du.. Legge igjen 3. jern da eller?

-Lurer fælt-

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

PW'en i std. sett kan være nede i 44 gr. Da blir det stort sprang til en 56 gr SW, ja ;-)

Jeg har tre wedger 49, 56 og 60. Funker veldig bra, og vurderer en 64 grader. Ift til bounce er jeg enig med veggiss - lite bounce gjør det mulig å åpne mye (og omvendt med lite bounce), velg f.eks. lite bounce på 49 og 60, mye på 56 (og evt 64).

704

over 20 år siden

704

Kjører mye samme løp som Bobby. Har standard sett ned til 45 grader der sistnevnte er en PW, men jeg slår like langt med denne som mange andre gjør med 9-jernet pga relativt lite loft i wedgen min. (dette har altså med køllene å gjør og ikke meg).

Har i tillegg en 51, en 55 og en 60 hvor 55'en har mye bounce og de to andre med en mellomting. vurderer å bytte ut 60'en med en med veldig lite bounce da jeg har problemer med å 'klippe' ballen fra harde overflater med den køllen jeg har nå. hadde en slik en før som jeg solgte og angrer på det... :o(

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Takker for alle tips. Venter på X18 settet som kommer om tre uker ca. PW der er 46 grader.

som et sammendrag av alle gode tips her og hvis jeg har forstått deg riktig: Gapvedge 49-51 grader lite bounce for å ha mulighet til å variere slagene

sandvedge 54-56 grader med mye bounce for å unngå at kølla graver seg ned under ballen i bunker.

lobwedge 60+grader med lite bounce for å kunne variere slagene.

Proen har fått inn endel wedger som jeg skal teste ut nå. Tusen takk for tipsene.

Stå på:-)

erik

over 20 år siden

erik

takk for tipset, får x18 sett selv, trodde ikke pw hadde så lav loft. :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her