Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Feil merking? Hva er rett?

Gunnar

over 20 år siden

Gunnar

Smøla Golfklubb har en noe pussig merking på hull nr 1. Langs hullet på høyre siden går en liten elv. Denne er merket som sidevannshinder. (rødt) På den andre siden av denne elven er det en gammel vei. Her er det mellom veien og elva merket hvite staker. Dette er etter min mening dobbel unødvendig merking. Hvis man da slår en ball ut over sidevannshinder, som fortsetter over veien, skal man da følge de hvite merkene, eller de røde?
Dette er litt pussig merking.. Noen som har noen kommentarer?
Man har jo allerede krysset rødt?
Banekart kan ses på www.smolagolklubb.no

dd

over 20 år siden

dd

dette er da en helt korrekt og naturlig merking. Er du i vannhinderet spiller du den som ball i vannhinder. Er du OVER vannhinderet er du IKKE i vannhinderet, men out of bounds. Merkelig at disse reglene er så vanskelig å forså for mange

Frank

over 20 år siden

Frank

Ikke enig der. Man har jo krysset vannhinderet. Det blir jo smør på flesk å sette opp hvite staker rett ved.

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

@Frank (og gunnar) Hvorfor det??? Hvis man har krysset vannhinderet, så kan man jo spille ballen.... Men når det er hvite pinner, så må du slå en ny ball! Det kan jo ikke være så jæ.... vanskelig dette her?!? Eller kanskje jeg misforstår deg frank, og at du er enig med meg, og ikke skjønner hva Gunnar mener?? Enklere for alle hvis vi vet om du svarer Gunnar eller dd...

b

over 20 år siden

b

Nei Frank der tar du feil mener jeg.

Det blir jo ikke det lander du i vannet (utenfor røde pinner) så får du lov til å spille videre mot ett tilleggslag. Ingen lengdestraff kun en straff for å droppe ballen.

Går du ut av banen blir du straffet - du må slå ny ball fra samme sted som utgangspunktet - altså ingen lengdegevinst og i tillegg straffeslag - og denne er antakelig satt for å gi en beskyttelse av veien som ikke skal være en del av banen.

B

over 20 år siden

B

Se det ja TiggerFan :)

B

over 20 år siden

B

Det ble jo litt feil da - fikk skjelven for mye conjakk i dag.

Nerd

over 20 år siden

Nerd

Seriøst.. Tenk. Hva f... er feil med det? Skummelt hvor lav IQ man kan ha. Har sett det går en diskusjon på å ha fast nick med innlogging. Hva med å ha en IQ-test i tillegg for å få lov til å poste her??

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Tror alle sammen her er en og samme person som digger og krangle med seg selv....

hilsen dd, eller b, nei faen heller,,, jeg tror jeg kaller meg Nerd

moro ikke sant??

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Det er mulig Lars Arne har rett, men uansett kan det tyde på at det er en person som føler seg usikker på hva som gjelder, så får vi gi det inn med barneskjeer:

1. Hvis ballen har passert ut over hvite staker (OB-linjen) er ballen ute av spill, og du må spille ny ball fra der du slo forrige ball med ett straffeslag.

2. Hvis ballen ikke har gått fullt så langt og liggen iinn bounds men i sidevannshinderet, kan du spille ballen der den ligger - hvis mulig - eller spille ny ball fra der du slo sist.

I teorien kan du - som fra et hvert vannhinder ennten det er sidavannshinder eller ei - droppe ballen med stsraffeslag i flagglinjen, men det er vel neppe praktisk på dette hullet.

Siden hinderet er markert som et sidvannshinder, har du imidlertid i teorien to muligheter til, nemlig å droppe ballen med ett straffeslag innen to køllelengder fra punktet hvor ballen krysset inn i hinderet, eller fra et punkt på den andre siden av vannhinderet som er like langt fra hullet (i begge tilfeller uten å droppe nærmere hullet enn punktet der ballen krysset inn i hinderet).

I og med at OB-linjen går svært nær sidevannshinderet, er det vel svært sannsynlig at du ikke klarer å droppe i samsvar med reglene på bortsiden av sidevannshinderet. (Både må ballen først treffe innfor grenselinjen når du dropper og den må deretter heller ikke rulle out of bounds). I praksis blir du vel (jeg kjenner ikke banen annet enn fra kartet) da stående igjen med en eneste dropp-mulighet, nemlig innen to køllelengder fra der ballen krysset inn i hinderet, men ikke nærmere hinderet.

Med utgangspunkt i at banen har en OB-linje og at hinderet ligger kloss opp i denne, har man ved å merke hinderet som sidevannshinder sørget for at spilleren effektivt har en mulighet til å droppe i nærheten av hinderet istedet for å måtte gå tilbake og spille en ny ball - noe som er intensjonene med regel 26-1 om vannhinder.

For meg virker det som om bane-komiteen har gjort det helt forskriftsmessig.

Greit?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her