Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fast greens or fun greens?

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

As architects Graeme and I have to make many decisions throughout our designs of holes and golf courses. One of the most important decisions or recommendations is the choice of grass on greens.

After reading the Stimpmeter thread I am curious what is important to you guys. If we seed 'krypvein' grass of the sort A4 etc then we have to design our greens flatter. We cannot have any pinnable areas with a fall of more than 2.5%. You get fast greens with this type of grass but it means we have to design greens that have less rolls in them which also means less fun (in my opinion)

However, if we seed a 'rødsvingel' (fescue) mix then we can increase the the slopes to nearly 4% which creates more fall off and more dramatic greens. The minus to this would be slower greens as these type of greens cannot be cut too short because of the slopes.

Links courses normally have this fescue mix in their greens and therefore many links greens are very undulated and I love them.

What do you prefer and why?

Brian Phillips M.Sc.
Golf Course Architect
Niblick Golf Design
Moss

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

I prefer the exciting undulated links greens, but I don't experience the links courses I play to have slow greens..... :)

flat greens are boring if they are repeated throughout the whole course, but can be a blessing when you are 1 birdieput from winning a tournament.... hehehe.....

I say FESCUE..... :=)

Picard

over 20 år siden

Picard

Må si jeg syntes det hørtes best ut med det første alternativet (krypvein grass). Personlig liker jeg beste greener som har onduleringer i form av større bølger på greenen. Ikke små og store kuler her og der som også gjerne er skamklippet på toppen pga. at de er umulige å klippe riktig.

over 20 år siden

Vet ikke hva slags greener du har opplevd slik, Picard, men med 4% onduleringer, så er det vel ikke akkurat snakk om snublekanter.
Rødsvingel miksen er mye benyttet både her til lands og i golfens hjemland.

blandt annet har de vel Rødsvingel på både Old Course og Kingsbarns, har de ikke Brian?

/me 0ut

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Jeg for min del synes gjerne en blanding av greener av ulik karakter kan være OK, men i den grad det betyr forskjellige gresstyper fra green til green vil det vel kanskje komme i strid mot den alminnelige målsettingen om at puttingen skal være nokså konsistent (stimp) fra green til green?

Som medlem av en klubb er heller ikke gresstypenes motstandsdyktighet i norsk klima uten betydning. Hvis riktig gressstype kan forlenge sesongen med noen uker, så er det kanskje viktigst både for "fun" og baneøkonomi.

Mine resultater på golfbanen minner mye om en berg og dalbane, så hvis jeg må velge enten-eller, konkluderer jeg med at greeenene også bør se slik ut.

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Det er større vedlikeholds utgifter på krypkveins greener enn på rødsvingel/engkvein greener. De krever også mer gjødsel. Har spilt Kragerø som har store ondulerte greener med krypkvein, der er jeg litt i tvil om de har valgt rett gress type..... Noen av greenene har så bratte hellinger at.... balllen ikke kan stoppe, med mindre man har en 95% perfekt putt. Der var det også krypkvein på fairways + at de var skrånende mange steder.... hvilket gjør at fairways blir så raske at ballen triller av...fairway igjen.... ypperlig bane for de som kan kontrollere alle type slag, men passer ikke gjennomsnitt golferen....
Rødsvingel /engkvein greener ser ut til å vokse bedre... under normale innlands forhold her i Norge... fordi de er bedre tilpasset tempratur og lav lysinnstråling...men som ellers...vedlikehold, overvintringevne og hvor lang spilletid en får...teller mye. tror forøvrig man venner seg til de greener man spiller mest på.... det er jo der en får mest erfaring...

Tor

over 20 år siden

Tor

Her i norge er det viktigste at de fleste greener forsøker og ha en sørhelling slk at de får mest mulig lys og varme og dermed en bedre kvallitet på gresset. Foruten dette så bør man ungå "kuler" på green og heller benytte seg av "kammer" som er utenfor i greenområdet og som naturlig kan føye seg litt inn på greenen, slik at man straffes jo lengre fra "senter" på green man er.

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

Brian what kind of grass are used on greens in Provence area. I have been on several courses and they were suberb to play on. I have never seen anything like it in Norway.

The courses are Terra Blanche no. 19 in Europe P. guide
Chataux des Taulane
Saint donat
Old Course Cannes mandelieu
Royal Mougins

Lokking forward to your opinion on this one.

Hans

over 20 år siden

Hans

Fast greens = fun greens!!!

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

The faster the greens the flatter the contours will have to be. Read the article that I put up on the stimpmeter thread.

Ole,

I will get back to you.

Brian

Todd

over 20 år siden

Todd

I have to agree with Hans on this, and for me fast greens = easy greens as well. I played my best putting rounds on fast greens on PGA tour courses. It is all about what you're used to and what you practice on.

From your standpoint as a coursedesigner I would also think that a course with fast greens is easier to "sell" and market.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her