Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

FÅ RÆVA I GIR

Enzo Ferrari

over 20 år siden

Enzo Ferrari

Nå har endelig de første grønt-kort kullene blitt sluppet løs og inntar optimistisk banene.
Hyggelig med nye fjes, men uff så treigt det går.
Hvorfor kan vi ikke i Norge innføre GK-utslag slik som de har i Sverige, eller i det minste innføre regler om at GK-gutta spiller fra Rød Tee.
Et annet alternativ for klubber med trang økonomi kan være å gjøre som her:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=277883

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Det er faktisk en egen tee for GK spillere; Grønn Tee. Usikker på om alle baner, men noen har faktisk grønn tee.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

joda, det er riktig at det finnes grønn tee, men det har jeg neimen ikke sett på mange baner.

synes imidlertid at det blir helt feil å tvinge grønt kort spillere til rød tee. bedre å gå inn og se på grønt kort opplæringen i klubbene.
jeg hører stadig fra nybegynnere at de får beskjed om å lete i maks 5 minutter når de slår bort en ball, men sjelden at de ikke skal bruke maks 5 minutter for hver eneste ball som slås inn i skogen.
I tillegg bør det terpes mer på at man plukker ballen når poeng er utenfor rekkevidde.
det er ikke noe annet enn poeng som teller for de fleste grønt kort spillere tror jeg. de vil jo gjerne ha hvitt kort, og da er det stableford som teller.

det er mye med ball-leting som bør endres spør du meg.

kanskje man ikke skal hjelpe til med å lete, men heller ha fokus på sitt eget spill? det vil i hvertfall spare noe tid. pluss at det bør gjennomføres et krav om gjennomsnittlig maks 15 minutter pr. hull. dette kan innføres som lokal regel som beskrives på scorekortet.

jeg sier ikke at det er 18*15minutter= 4,5 timer som skal være idealtid, men det vil i allefall gjøre at det blir mye bedre enn vi ser i dag.

har gått en del 5 timers runder, og det er kjedelig å vente på hvert hull.
enda verre å vente når ballen foran ikke er den som er treg.... hehe...

evt. så kan offentlig pisking være tingen....

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

Denne tråden har vi hatt noen ganger nå og mange synes dette er spennende å ytre seg om dette og håvere. Golf klubbene og forbundet bør bli mye tydeligere på hva som gjelder. Kanskje man skal endre på regler.

Alle kan ikke bare skyve dette under teppet. Alt kan da ikke dreie seg om penger i disse klubbene men også om opplevelse og kvalitet på den enkeltes runde

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Vi må nok ha dette problemet halt til "alle" er ferdig opplært - sånn som i alle land utenom Norge.

NGF

over 20 år siden

NGF

Grønn tee er for knøtter og er såvidt merket opp og disse finnes på mange baner, sannsynligvis har du ikke sett dem fordi det er ofte bare sprayd to grønne flekker (utrolig med tanke på at gresset er grønt) på fairway.

Teldar

over 20 år siden

Teldar

Nå melder klubbene om færre gjestespillere. Rekruttering av nye medlemmer stagnerer også. Dermed vil problemet med sakte spill kanskje endre seg?

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

Sorknes har på hull 3 to staker som marker utslag for grønt kort spillere etter pasering av vannet. Staker er mye bedre løsning

over 20 år siden

Synes Ole Gregert virker særdeles lite opplyst om hva som betyr noe i klubbene.
du sier at "Alt kan da ikke dreie seg om penger", men når økonomien er så dårlig som den er, og greenfee spillerne svikter, så sier det seg selv, at man kan ikke bruke penger på å tilrettelegge for hasterunder, når prioritet 1 må være at klubben overlever.

om det er staker, tee'er eller spray på fairwayene spiller ingen rolle, det må være mulig å være aktive med å oppfordre til raskere spill før runden starter, evt. sørge for at tidsbookede flighter aldri består av utelukkende grønt kort spillere.

mulighetene er mange, men initiativtakerne har ikke råd til å holde på med dette, så da får vi selv, som medlemmer, spillere og mennesker, engasjere oss i hjemmeklubben vår på frivillig basis, og for eksempel stille som Marshall, lage spillekomite, etc. etc.

kapp nå ikke bena av grønt kort spillerne i hvertfall. det er de som skal betale neste omgang av spillerett, aksjer, obligasjoner, etc.

/me 0ut

Jerker Selte

over 20 år siden

Jerker Selte

I Sverige spiller grøntkort-spillere fra "grønn tee", som er 150 metersmerket på par-4-hull, 200 metersmerket på par-5-hull og rød tee på par-3-hull.
Det samme systemet burde være obligatorisk i Norge

over 20 år siden

Kjære deg,

hvordan har du fått hvitt kort?

jo, ved å spille på normal tee på slopede baner.

dersom det blir obligatorisk med utslag fra grønn tee, så vil aldri grønt kort spillere få mer enn grønt kort. du kan ikke få tellende runder fra grønn tee.

/Tiggr 0ut

SJ

over 20 år siden

SJ

Kjære deg selv, (hvorfor i all verden er det nødvendig å være så nedlatende...)

Har du aldri spilt i Sverige? Jerker Selte har helt rett. Grønt kort spillere må klare 36 poeng fra de markeringene han nevner, så fra blå tee, rød tee og til slutt fra gul tee. Deretter må de ha vise en sertifisert person at de har nok teori-kunskaper til å kunne få hvitt kort.

SJ

over 20 år siden

Kjære deg også.....

er vel lov å være nedlatende vel???

jeg har spilt i Sverige, men hva har det med saken å gjøre?

poenget mitt er at du ikke kan gjøre det obligatorisk å spille fra Grønn.

du sier jo selv at du så må spille fra blå, rød og til slutt gul.

dersom en GK'er så stryker på en av disse, så må det gjennomføres på nytt, og dermed så blir det mange runder på annet enn grønn tee...

Dermed virker det ganske innlysende på meg (uten å være nedlatende) at man ikke kan tvinge GK'ere til å spille på grønn tee......

dessuten. dersom en GK'er spiller fra grønn tee, og er en spiller som har GK over lengre tid, så høres det UTROLIG døllt ut å måtte spille fra grønn tee hver gang.

/me 0ut in a non-condescending way

Putte

over 20 år siden

Putte

For å være litt konstruktiv, her... Det med "lete i fem min." og det at alle skal lete etter alle baller, hele tiden, er jo et faktisk et problem man kan gjøre noe med!

Vi kunne rett og slett hatt lokale regler som sa at det maks skal letes i 30 sek., og lokal "etikette-regel" som sa at ingen skal lete etter andres ball. Det ville garantert skapt mye mer flyt i spillet, og trolig også bedre score for alle.

Det siste fordi GK-spillerne slipper å slå på en eller annen håpløs ball i skogen eller i dypt gress, og for alle andre fordi flyten ikke blir helt ødelagt av all venting og leting.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Altså, en lokal regel som sier at ingen andre skal lete etter andres ball.. dette føler jeg blir å ta problemet i feil ende, lær heller folk å slippe forbi, lær dem å spille effektivt, men golf bør faktisk spilles som et slagspill, å ikke få lete etter egen ball i mer enn 30 sekunder (sykt) er jo bare ødeleggende..

Om man først mister ballen skal man få lete etter den ettersom meningen med hele spillet er å få ballen (gjerne den samme) i hullet på minst mulig slag.. uavhengig av om man har GK eller ti i hcp.........................

Vestafor

over 20 år siden

Vestafor

Det som hadde hjulpet MYE på spillehastigheten dersom alle de andre slo sine baller MENS den som er i skogen var ute og lette etter sin ball. NÅR alle de andre hadde slått sine baller kunne de hjulpet leteren den tiden som var igjen - kanskje opp til ett par minutter -.

Slik de fleste praktiserer leting springer ALLE til skogs for å hjelpe leteren. Dersom han gir opp eller finner sin ball så kommer vi tilbake på sporet med alle i flighten.

Det er KUN han som har mistet ballen som har 5 minutter ikke alle fire i flighten (ballen) det blir 20 minutter.

over 20 år siden

vet ikke hva slags kalkulator Vestafor har, men jeg har enda til gode å oppleve en flight hvor man står på tur og venter på å bruke hver sine 5 minutter etter at en er ferdig med å lete.

derimot så er poenget at 5 minutter fra hele flighten forsinker mye mer enn bare de 5 minuttene. det forsinker hele spillet, siden man da må "begynne på nytt" når de fem minuttene har gått.

flyten blir borte, og mange er bare irritertte over all tiden som går med.

det er ikke meningen at alle skal hjelpe til, og på en selskapsrunde på en vanlig dag med mye press på banen, så er jeg enig med Putte at det er tullete å lete særlig mer enn 30 sekunder... eller for å være litt uenig da. maks 1 minutt. evt. til siste mann av de andre har slått.

enkelt å forholde seg til, og unngå å forsinke resten.

altså:

1. ikke hele flighten i letemannskap
2. ikke mer enn 1 minutt evt. inntil sistemann har slått sin ball.
3. ikke la leting etter baller gjøre at du mister flighten foran av syne.

poenget er jo hele tiden at man skal klare å følge flighten foran.

Udust

over 20 år siden

Udust

Her var det jammen mange som hadde mange gode forslag.
Tigerpus har tydeligvis vært i Sverige og spilt golf mens han glemte hodet hjemme.
NGS har ikke peiling og bidrar med feilinformasjon.
Putte har tenkt i 30 sek og kommer med årets mest fjollete forslag.
Vestafor har ikke forstått hvordan en klokke virker.
I tillegg sier Tigernissen at man ikke kan tvinge GK-spillerene til å spille fra den og den tee'en. Selvfølgelig kan man det, Tigermjau !!
En bane kan tvinge spillerene til akkurat hva den vil.
Å se på GK-opplæringen i klubbene er ikke alltid hjelper. For mange ferske (og erfarne) golfspillere trenger mange år på å lære seg å slå gode slag. Og enda flere år på å lære seg riktig taktikk.
OG så har vi alle de GK-spillerene som ALDRI får hvitt kort. De som er fjernmedlemmer og spiller 3-5 runder hvert år. Som gjestespillere, gjerne flere sammen. Og gjerne kl 10 på søndag.
Egentlig burde NGF ta initiativ til felles regelverk der GK-spillere MÅ spille fra rød tee på alle klubber.
Jeg har lyst å snu diskusjonen på hodet og spørre Tigerpus: Hvorfor skal ikke GK-spillere måtte spille fra rød ?? Er det fordi de liksom skal sammenligne seg med de gode spillerne ??? Glem det.
Husk at GK-spillere, selv om de spiller med 36 i hcp, ofte har et reelt hcp på 40-60, og hakker seg rund på 10-15 poeng med snitt på quadruppel-bogey.....
Det hjelper både dem selv og oss andre om de måtte spille fra rød.

over 20 år siden

Til Udust,

vet ikke helt hvilken planet du kommer fra, men uforskammet tror jeg den er.... hehehe.....

For det første, så bør du lese innleggene før du prøver å være allvitende.
jeg har ikke sagt at man ikke kan tvinge grønt kort spillere til å spille fra Rød tee. jeg sa man ikke kan tvinge de til å spille fra GRØNN tee.

Rød tee er minimumskravet for å få tellende runde for hvitt kort.(eller er det blå? uansett, ikke grønn i hvertfall)

grådig morsomt med alle navnene du gir meg da.....

NGS sier du? jaja, dersom du skal være pirkete, så får jammen jeg være det også. vedkommende kaller seg NGF, ikke NGS, og jeg er forøvrig enig. han har ikke peiling på dette tydeligvis.

Grønn tee er ikke noe som står som noe krav som utlagssted, og det er innført kanskje i hovedsak for juniorer og knøtter, men hvem som helst kan jo spille derfra uansett.
Tellende runde får ingen som spiller fra Grønn, og da spiller det ingen rolle hvilken gruppe det er som spiller derfra.

Udust: Ta bort U'en i nicket ditt, så nærmer vi oss.

Udst

over 20 år siden

Udst

Nærmer oss hva da?

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg har spilt en del i Danmark, der er det helt vanlig med begrensninger til forskjellige tider på dagen.

Eks. 15 til 18 hverdager og 10 til 12 søndager max HCP er 26.

Eller: Max HCP pr. flight 100

Det skrives "passeringstider" på scorekortet. marshall viser bort de som ikke hodler tiden. Dvs. Hvis de henger etter må de plukke opp og springe til passeringspunktet.

Jeg tror ikke at det kommer noen revolusjon på dette området, så jeg velger å spille så tidlig på morgenen at det ikke er noe problem. Går gjerne 18 hull på 2 timer (2 stk).

SJ

over 20 år siden

SJ

Tigern har nok misforstått det svenske opplegget for GK-spillere en smule.

Poenget er ganske enkelt at før man klarer å oppnå 36 poeng fra grønn, har man ingenting lenger bak å gjøre. Det fungerer ikke slik at man må begynne på nytt igjen dersom man har "kvalifisert" seg for rød, men så bare klarer 25 poeng en dag. Alle kan ha en dårlig dag.

Dette systemet fungerer svært bra, og fører til adskillig bedre flyt i helgene. (I tillegg til overnevnte regel, er det som oftest begrensninger på hvor mange GK-spillere man kan ha i hver enkelt flight.)

SJ

Picard

over 20 år siden

Picard

Swinger, 2 timer på 18 hull? Det hørtes mer ut som en joggetur.. Sommerferien i fjor gikk jeg og en kamerat (4 og 6 i hcp) en runde tidlig på formiddagen på Sola GK. Gikk da på rett over 3 timer. Vi tok oss riktig nok tid til å lese greenene, samt vi gikk i et behagelig tempo. Men 2 timer hørtes utrolig kjapt ut. Regner med man må ha veldig kjappe rutiner, samt gi f... i å lese greener etc? Og da må jeg igjen få spørre, hva er vitsen? Man spiller vel for spillets skyld og ikke for rundetiden?

over 20 år siden

Å Herregud, hvor vanskelig er dette egentlig?

jeg har ikke misforstått det svenske systemet.

jeg sier at man ikke kan tvinge GK spillere til å spille Grønt.

dersom vi skal ha et system som innebærer tvungent spill fra Grønn tee, så må det være et graderingssystem som ligger bak det. akkurat slik som svenskene har det.

jeg mener ikke at man detter tilbake til utgangspunktet med en dårlig dag, men en som spiller rød tee for å få en tellende runde, må spille flere runder fra rød tee for å få til denne tellende runden. og da MÅ HAN JO FOR SVARTE SPILLE FRA RØD TEE!!!!!!!

hehe.... deilig å bli litt irritert.....

SJ

over 20 år siden

SJ

Hehehe, morsomt å høre at Tigern klager på at noen andre er uforskammet! :-)

2 timer på 18 hull må da forresten være en spøk?

SJ

over 20 år siden

SJ

"jeg mener ikke at man detter tilbake til utgangspunktet med en dårlig dag, men en som spiller rød tee for å få en tellende runde, må spille flere runder fra rød tee for å få til denne tellende runden. og da MÅ HAN JO FOR SVARTE SPILLE FRA RØD TEE!!!!!!!"

Joda, men han trenger ikke å prøve seg på denne tellende runden før han har fått til 36 poeng fra grønn. Er det så vanskelig å være enig i det?

SJ

Ø.P.

over 20 år siden

Ø.P.

Med tanke på at det faktisk er GK-spillerne og høyhandicapperne som betaler størsteparten av gildet i Golf-Norge (nylig publisert statistikk viser at omtrent 70 % av spillerne fortsatt har GK eller hcp >30), tror jeg de vil føle det dypt urimelig å bli henvist til slike ukurante tider, og at et lite mindretall skal ha monopol på alle de beste starttidene. For orden skyld, jeg ville med klar margin tilhørt mindretallet - så dette er ikke noe "bønn for sin syke mor"

Jeg for min del har mer tro på opplæring, og mener det er her det er klart mest å hente. Det bør bli satt mye mer fokus under GK-opplæringen på slike enkle grep som for eksempel:

1) Plukk opp ballen når poeng er utenfor rekkevidde (treningsslag kan slås på rangen eller puttinggreenen etter runden).
2) Gå raskt og målbevisst mellom slagene
3) Vær klar til å slå når det er din tur (trenger heller ikke måle med centimetermål på hvem som er lengst unna hullet)
4) Følg med hvor ballen gikk (hjelp hverandre å se om det for eksempel er mot solen), slik at eventuell leting kan konsentreres om et lite område.
5) Sett bagene slik at de alltid står i den retningen der dere skal gå for å slå neste slag eller dit neste hull ligger
6) Gjør dere ferdige med småputtene på greenene mens dere er i gang, ingen vits i å ha 4 mynter liggende 50 cm fra hullet på alle kanter.
7) Skriv score på vei til neste utslag

Udust (med u)

over 20 år siden

Udust (med u)

Enig, Tigernøff, det må være et graderingssystem: Klarer du ikke oppnå hvitt kort fra "grønn tee" i Sverige så har du ikke noe lenger bak å gjøre.
Klarer du ikke hakke deg inn til hvitt kort fra rød i Norge, så har du ihvertfall ikke noe på gul eller hvit å gjøre.
Det med max hcp for en flight i prime time er et bra system.
Men 100 virker høyt, ville heller gå for 80 og max en GK-spiller.

Det virker på meg som at de som tar GK er veeeeldig spillesugne, og gjøre ikke annet enn spille med det samme de har fått kortet sitt.
Først etter et år eller to finner de glupeste av dem ut at det er lurt å trene litt utenom å gå....

Picard

over 20 år siden

Picard

Tror som Ø.P. sier at vi er for få gode spillere til å kunne stenge for mye for høy-hcp'ere. Det burde holde lenge at de fulgte overstående punkter, og at de de første rundene spilte fra rød tee. Synes vi skal ta vare på de GK-spillerne vi har, slik at vi blir flere spillere som kanbidra til en sunn økonomi i klubbene. Men for all del. god opplæring for å unngå sakte spill er helt nødvendig.

Amøbe

over 20 år siden

Amøbe

Ø.P. Det er ikke urimelig at nybegynnere er "forvist" til mindre populære tider. De som har holdt på lengst har også betalt mest, og det er de som har betalt de store summene og bygd banene.
Og det er de som har trent mest og blitt best.
Derfor fortjener de et lite fortrinn, eller gjør de ikke ??
De som begynner med golf i dag får aksjene til en brøkdel av prisen og kommer til dekket bord.
Ergo så stiller de litt bak i køen.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

2 rtimer er ikke en spøk.
Vi går raskt mellom slagene, er forberedt til å slå når det er vår tur, og gjør ellers våre vanlige rutiner. Vi kan vel si at rutinene er enda mer "stabilisert" og fastlåst enn de var før.
Vi har holdt på en stund, og oppnår ikke noe dårligere score enn vanlig.
Det er imidlertid en stor ulempe. Vi ergrer oss mer og mer over de som somler.

Picard: Jeg tror faktisk vi kan klare 3 stk på 2 timer - hvis du vil prøve.

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Golf er et merkelig fenomen.
I golfturneringer vinner de dårligste med astronomiske poengsummer.
Styre og stell som skal legge forholdene til rette for spillerne eier ikke erfaring og kan ikke bidra med noe som helst annet enn å si nei til alt som koster penger.
Og nå forlanger faen i med nybegynnerne at de bedre og erfarne spillerne skal gi slipp på på både prinsipper og etikette for at denne landeplagen skal få utfolde seg på kryss og tvers.
Hvor skal dette ende ???

2 timer

over 20 år siden

2 timer

Er det Solastranden dere snakker om så går det fint på 2 timer. Er jo halvannen kilometer kortere enn en normal golfbane

Picard

over 20 år siden

Picard

For å være helt ærlig, så er ikke 2-timers runder helt min stil. Som jeg skrev tidligere gikk vi to stykker på litt over 3 timer. Da var vi så si alene på banen, og gikk fullstendig i vårt eget tempo. Noe særlig fortere enn dette ville jeg altså opplevd som ubehagelig. Det vil igjen si at 2 timer ville blitt svært ubehagelig ;)

Picard

over 20 år siden

Picard

Jeg gikk Sola GK. Tipper Swinger gikk Solastranden ja. Forskjellen er alikevel ikke over en time..

Kåre 2

over 20 år siden

Kåre 2

2 timer,

Solastranden er 4958 meter. Om det er som du sier er det jammen ikke mange normale baner i dette landet....

For øvrig var det stiv/sterk kuling hele helgen på Solastanden, og det føltes som om banen var nærmere 7000 meter en 5000 meter.

2 timer

over 20 år siden

2 timer

Det stemmer, det er ikke mange normale baner her i landet"
De fleste banene er bygd på et altfor lite areal der man har fått klemt inn nok hull til å kalle det golfbane.
Baner anlagt på åpne jorder med par4 hull på rundt 300m, par 3 hull på 110-140m og par 5 hull så på 450m kan ikke kalles orntlige golfbaner i dag. Baner som Kongsberg, og Nes er ikke annet en Walk-Through baner. Miklagard redder seg i land på å ha svart tee.
Det blir noe helt annet når man kommer utenlands (til Sverige f.eks) og møter trange skogsbaner på nesten 7 km, med trange par4-hull på 420-430m med vannhinder på ene siden og fairwaybunker på den andre der driven lander....

Long Hitter

over 20 år siden

Long Hitter

Ja det blir noe komisk med par-4 hull på 218m i nedoverbakke som hull 4 på Bjørnefjorden. Ikke alle steder man kan slå seg inn på et par-4 med et 5-jern.
Hull 9 på Asker stiller i samme kategori.
Helt uforståelig hvordan man får slopet baner med slike hull....

wahtever

over 20 år siden

wahtever

om du slår 218 meter med et 5' jern så må det være en sinnsyk bratt og hard nedoverbakke.

Long Hitter

over 20 år siden

Long Hitter

Kanskje for deg, men jeg har slått meg inn flere ganger på nevnte hull med 5-jern. All carry.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

langt slår du med 3' jern da? 270 meter?

jølle

over 20 år siden

jølle

Noen som har fortalt deg at du har en solid stavefeil i nicket ditt (i tillegg til at du er en stor kverulant)?

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Det må være lov å spørre hvor langt noen som slår 220 m carry med 5'er slår med 3'er jern.. personlig er jeg ikke i nærheten av 220 meter carry med 3'ern engang men det er jo sikkert fordi jeg er elendig å slå.. Ville bare vite hvor langt "long hitter" durer et slag med 3'ern..

Jeg skjønner ikke hva du mener med solid stavefeil i nicket mitt...

over 20 år siden

SJ:

les: "hehehe" etter min kommentar om uforskammet.

"hehehe"=humor

dersom du prøver å lese hva jeg skriver, i stedet for å se etter ting å kverulere på, så vil du se at jeg fullt forstår at man da for eksempel må spille 36 poeng fra grønn tee før man kan spille på rød tee.

men du har tydeligvis ikke forstått påstanden om tvungent spill fra grønn tee for ALLE GRØNTKORTSPILLERE som noen har lagt frem her.

hvorfor? Jo, fordi at når du da har klart disse 36 poengene fra grønn tee, så har du fortsatt grønt kort, og må kanskje påregne mange mange runder før man klarer de obligatoriske 2*buffer + 1*36 poeng-rundene fra rød tee før du får hvitt kort.

så, noe PÅBUD for Grønn tee blir bare et umulig konsept, og man havner på graderingssystem, som jeg nevnte i mitt innlegg, men du var for opptatt av å finne knagger å henge deg opp i til at du enset det som sto der.

mener du jeg er uforskammet, så beklager jeg det. personlig så legger jeg i 98,5% av innleggene mine humor som grunnlag for formuleringen, og ønsker ikke å såre tynnhudede kverulanter......

igjen: hehehe....

NB! Jeg hjelper Juniorgruppen med spilltrening, og går sammen med min datter og en del andre ungjenter fra grønn tee hver uke. de får spille rød tee om de vil, men vi har et prosjekt på banen, hvor vi sier at når det har gått 15 minutter, så skal du stå på neste tee. uansett.

/Tiggr 0ut

Nærsynt

over 20 år siden

Nærsynt

Man må se litt på banene også.
Noen baner egner seg dårligere for GK-spillere enn andre.
Men egne utslagssteder med eget antall tildelte slag er en kjempe-ide.
Hadde det vært opp til meg så skulle GK-prøven hatt mye større krav til lang-spill, og ikke bare disse chipp og putt og bunker testene. Det er på langspillet GK-spillerne lager kø og leter etter ball.
Og så hadde det vært fint om Gk-instruktørene kunne lære nye spillere litt om hvordan de skal kunne komme seg ut av røffen.
Forslag til spørsmål på GK-prøven:
1. Er det lurt å bruke 3-wood i halvmeterhøy røff ?
2. Er det stor sannsynlighet for at du klarer å slå ballen gjennom en tregruppe når du ikke kan se mellom trærne ??
3. Tror du at du som fersk golfspiller klarer å slå ballen 300m over skog og vann når du ligger i dyp røff.
4. Tror du at du ved å knalle til med 110% innsats i hvert slag klarer å bli scratch-handicapper på en måned ???
5. Blir du straffet dersom du slår ut med 7-jern på et trangt par-5 hull når alle de andre bruker driver ?

over 20 år siden

siden jeg er så uforskammet, så mener jeg at du burde het trangsynt i stedet for nærsynt.....

hihi

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Snodig å se hvor dårlig hukommelse mange har. Selv om de kanskje ikke har spilt golf mer enn tre fire år så er GK perioden med dens frustrasjoner glemt.

Det er ikke så enkelt å forklare at det er ikke lurt å bruke 3 wooden i seig røff. De aller fleste har prøvd det og funnet ut at det ikke funker. SÅNN er golf spør du meg. En må finne sin egen limit på hva en klarer og ikke klarer. På den måten har jeg også funnet ut at i noen situasjoner går det faktisk an å prøve å slå ballen gjennom treklyngen. Berget feks et par i helga på den.

Har spilt i fire år og begynner å få litt erfaring i gamet. Det som er viktig er å stimulere ferske spillere til å skjønne de enkle triksene for å øke tempoet i spillet. Her er noen av de viktigste. Ikke prioritert rekkefølge

1 følg ballen når du har slått og se hvor den lander. Går den ut i skogen finn et skjæringspunkt og gå direkte dit.

2 når ballen har blitt slått og ligger i faiway gjør deg klar til å slå mens de andre slår. Dette må ikke forstyrre de andre spillerne.

3 Når andre slår, følg ballen deres til den lander. Spesielt viktig er dette hvis den har kurs ut av banen.

4 når du skal slå er det viktig med rutine. Jeg går bak ballen og tar ut siktepunkt, stiller meg opp og tar en prøvesving for å kjenne på underlaget. Så stiller jeg opp og slår ballen. Dette tar ikke lang tid. totalt 30-40 sekunder. Feilen som mange gjør er at de står lenge ved ballen. Da mister en fokus og sannsynligheten for at slaget går til skogs øker jo lengre en står.

Det med grønt utslag er etter min mening bare tull. Vi har fire farger i dag. En femte er ikke nødvendig.

Det er en ting som garantert fungerer for å få ferske spillere til å spille raskere og bedre;. Hjelp, støtte og trøst fra oss som har spilt golf en stund. For all del ikke heng de ut for at de ikke er så flinke som de som hakker ballen ut fra backtee.

jølle

over 20 år siden

jølle

Hvis du med nicket ditt referer til det engelske utrykket som på norsk betyr "hva som helst" eller noe i den dur, staves det whatever.

Tiger McDust, du er ikke tilfeldigvis den samme som hadde nicket tintin for et år eller to siden? I så fall virker det ikke som du har blitt noe eldre siden sist.. Tipper alder+hcp+IQ er rundt 120 etter innleggene i denne tråden å dømme.

hcp ca 15
alder ca 20

Er jeg på sporet?

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Altså om man skal få flere folk til å spille så er det ingen vits å gjøre det ennå vanskeligere å komme seg ut på banen. Jeg har flere venner som rett og slett ikke orker begynne å spille siden det er så mye styr.. selv om de tar GK nå, en etter en..

Yees.. slowly they are all bowing under to the powers of the dark side.. ;)

Er helt enig med Lars Arne..

Og om du går en runde som går vanvittig sakte, si ifra i klubbhuset, klag vær eneste dag omså.. Slik at de slenger ut en marshall eller tre.. Banen bør ha et ansvar for å piske folk rundt på maks 3.5 - 4 timer

SJ

over 20 år siden

SJ

Vel, hvis du så innlegget mitt ang. uforskammethet, så inneholdt også det en humor-referanse - det velkjente :-)

Dessuten tror jeg faktisk du er enig med meg på din egen finurlige måte, så jeg tror jeg herved trekker meg fra denne flisespikkingen. Beklager til alle som har måttet høre på...

wahtever

over 20 år siden

wahtever

jølle, japp jeg vet hvordan man skriver whatever.. men det høres så ufattelig indifferent ut, og jeg bryr meg litt så derfor er nicket mitt wahtever ;)

I tillegg til at det høres veldig fjortis ut.. og det passer meningene mine nå og da :)

Så vet du det ;)

Og når det gjelder grønt utslag, så blir dette dobbelt så mye byråkrati.. Her i England ser det ut til å fungere flott med public courses der alle kan spille...

jølle

over 20 år siden

jølle

Ok, beklager at jeg undervurderte deg. Det er jo faktisk en smule genialt! :-)

over 20 år siden

Jølle,

beklager å skuffe deg, men jeg er absolutt ikke tintin.

og ditt utspill til meg, hvor du kaller meg McDust beskriver kanskje mer din pubiske holdning enn min alder.

Hva er galt med innleggene mine her da?
jeg må jo spørre deg, du som tydeligvis har oversikten.

selv mener jeg å ha holdt meg til en sak, og spøkt litt med med-deltakerne.
dersom dette er samsvarende med innholdet i ditt innlegg, jaja, da er jeg nok både dum og dummere.

Når du i tillegg starter å anklage folk for måten de skriver nicket på, ja da datt du jammen rett igjennom gitt........ mistet all pønch liksom....

/me 0ut

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Det er jo bare å se på nicket til Jølle det så vet du hva han er.

Alle vet jo hvor smart Jølle i Garfield er..... Likhetene er vel tilstede i og med at han tar det nicket

jølle

over 20 år siden

jølle

You got me :-p

Når jeg leser innlegget mitt fra i går kveld nå innser jeg at det var "en smule" flåsete. Men jeg har rett og slett et problem med tonen i innleggene til McDuck. Men jeg skal holde det for meg selv neste gang...

For å komme tilbake til saken, er jeg ganske enig med punktene til Lars Arne over. De punktene tror jeg også de aller fleste GK-kurs fokuserer på, så problemet er vel heller å følge dem opp i praksis.

Her er et forslag: Hva med å kreve at GK-spillere går med hvitt kort spillere fra hjemmeklubben f.eks. de første fem gangene? På den måten får de en meget verdifull introduksjon til både spillet, klubben og en del av medlemmene. Og de mer erfarne blir dessuten kjent med nybegynnerne, noe som igjen fører til at man irriterer seg langt mindre neste gang man havner bak noen av dem.

over 20 år siden

Dersom du har problem med tonen min, så kom gjerne med det.

jeg prøver bare å engasjere meg, og uttaler meg deretter.

Når du da responderer med den tonen du gjør selv, så er det lite troverdighet i det du beskylder meg for....

men, du får bare pøse på så mye du vil.
det preller av.... hehe...

/Tiggr 0ut

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Må bare nevne det, tok nettopp med meg en kompis på en 6300 yards public course, andre gangen han spilte golf og vi delte på mine golfkøller, runden tok i underkant av 3 timer. Så det er langt fra umulig å gå fort med noen med GK.

over 20 år siden

Det er helt klart at vi skal være forsiktige med å skjære alle over en kam.

det finnes GK spillere som er super raske, og det finnes lav/middel handicappere som er drit trege også. synes nesten det er verre, for da får man i tillegg høre at alt man gjør er feil og brudd på reglene... hehe....

Twat Ever

over 20 år siden

Twat Ever

wahtever, du lyver. Du klarer ikke gå 3 timer med en golfspiller andre gangen han spiller golf og attpåtil dele køller.
Du har så mange teite innlegg at du bør skifte nick

wahtever

over 20 år siden

wahtever

whatever floats your boat...

Du må slutte å se på hva andre kan klare ut fra hva du selv klarer vettu, for det finnes mennesker ute i verden som er så mye, mye bedre enn deg i alt.

Twat Ever

over 20 år siden

Twat Ever

Det stemmer, twhat, noen er mye flinkere enn meg.
Særlig til å skrive fjas.....

SJ

over 20 år siden

SJ

Tydelig at noen er ute etter å provosere her. Han kan nesten ikke vente på svar. Er inne hvert femte minutt for å se om det kommer en heftig reaksjon..

Tror du skuffet ham, wahtever :-)

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Japp jeg er en jævel på å skrive fjas... det er bedre enn ingenting.. faktum er uansett at vi spilte på under tre timer, jeg skjønner ikke hva som er umulig å forstå med dette, spilte tom gjennom to flighter.

Problemet er jo at du skjærer alle under en kam.. Noen har bare bedre ballkontroll enn andre, og når du har spilt tennis aktivt i 10 år og spiller hockey 3 ganger i uka så har du kanskje noe av ballkontrollen "inne". Eller kanskje det er fordi han er svensk, han slo liksom bare ~120m på hvert slag, men de gikk rett fram og han mista "bare" tre-fire baller.

For å spore tilbake, om alle hadde sluttet å "øve" seg med køller de ikke behersker på banen så er jeg overbevist om at spillet ville ha gått _mye_ fortere.

SJ

over 20 år siden

SJ

Helt enig.

Spillehastigheten har i bunn og grunn ikke så mye med handicap å gjøre - gode spillere kan bruke mye lenger tid fordi de skal lese greener, og vurdere avstander så nøye hver gang. Og når de først mister ballen, så er det ikke snakk om å lete i MINDRE enn fem minutter i hvert fall...

Så lenge GK-spillere går sammen med andre som er litt fokusert på tempo, så er det ganske sjelden de sinker spillet nevneverdig. Det er i hvert fall min erfaring. Synes ikke jølle sitt siste forslag var så dumt.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Wahtever:
Hvis du var i det samme land som jeg har vært noen ganger, så ville du ikke spilt deg forbi noen hvis dere delte køller.

Du ville blitt vist rett av banen før dere kom så langt.

Jeg er blandt dem som tror du drar en liten bløff denne gangen.

Vedr. GK spillere, så sinker de spillet nå de går alene - ikke sammen med andre. I alle fall med forsiktig rettledning.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

4-4b.
Partners may share clubs, provided that the total number of clubs carried by the partners so sharing does not exceed fourteen.

Jeg var litt redd for at noen skulle si at vi ikke fikk dele køller men ingen sa noe som helst. Står uansett i reglene at man kan gjøre det. Er ikke så nøye om dere tror det eller ikke, jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg skreiv det i det hele tatt, var vel kanskje mest fordi jeg var positivt overrasket over hvor fort det gikk selv :)

Spilte på en bane som heter Lexden Wood GC, jeg spilte t.o.m. uten krage på skjorta :)

TAH

over 20 år siden

TAH

Whatever:
Er du i england eller skottland?

Jeg skal studere i skottland neste år og lurer derfor på om du har noen tips i forhold til medlemsskap i klubb osv.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

TAH, er i england, jeg bruker den siden her til å finne baner i nærheten av meg:
http://www.golf-uk.co.uk/regions.html

skal være skotske baner der også om du sjekker på den menyen på venstre sida.

TAH

over 20 år siden

TAH

Takker...

What Twat

over 20 år siden

What Twat

Wahtever,
Hvis dere spilte bare to så var dere ikke partnere, men konkurrenter.
Du er en idiot og bløffmaker som tydeligvis ikke kan hverken regler, etikette eller noe om golf.

Bæd

over 20 år siden

Bæd

Og faren min er sterkere enn faren din.

704

over 20 år siden

704

What Twat,
I motsetning til mange av paragrafrytterne her på det langstrakte svaberget så er det massevis av golfklubber i de tradisjonelle golflandene som tillater å dele køller. For det første er det ofte mye mindre press på banene i disse landene på grunn av flust med baner, og for det andre så betyr det ikke noe så lenge man holder et visst tempo.

For øvrig er Lexden Wood en relativt kort bane med par 67, så jeg ser ingen grunn til at wahtever og kameraten har klart å gå denne på under tre timer til tross for at han er nybegynner.

Jeg brukte heller ikke noe særlig mer enn halvannen time andre gangen jeg spilte (gikk da bare 9 hull). Gikk en par 34-bane i USA på 59 slag uten noen form for kurs eller instruksjon i forkant.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

what twat det er tydeligvis veldig viktig for deg å ha rett her, og for å tilfredstille det stakkarslige mennesket du er så ja, selvfølgelig, du har helt rett, du vet best, jeg er en etiketteløs, bløffmaker som finner stor tilfredstillelse i å lyve om noe så banalt som hvor lang tid jeg og en kompis bruker på en runde, hva jeg har å tjene på det er jo åpenbart, jeg gjorde det fordi jeg ville ha respekt fra oppegående mennesker som deg selv, men det er bra at du følger med, du har gjennom dine innlegg avslørt meg som den store idioten jeg er.......

704

over 20 år siden

704

Ser for øvrig at jeg har glemt et 'ikke' i innlegget over. Det skal stå at jeg ser ingen grunn til at wahtever og kamereten IKKE har klart å gå runden på under tre timer.

baklager den, wahtever :o)

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Pussig at en diskusjon her inne skulle utvikle seg slik, hvem skulle ha trodd det?!

Blir litt barnehageaktig, søtt på en måte men selvsagt ekstremt pinlig!

Avslutt tråden og skriv noe med mening og innhold!

ole

over 20 år siden

ole

Trodde i det minste Swinger hadde litt mer vett enn å drive å påstå at andre seriøse debattanter juger....

At enkelte andre bare skriver for å provosere visste vi jo fra før, så dem gidder jeg ikke å kommentere.

over 20 år siden

hehehe.... merkelig hvordan diskusjoner pleiere å ende med åpenbar krangling. helt utrolig hvor langt en slik diskusjon kan skli ut..... :)

ole

over 20 år siden

ole

Look who's talking...

Du STARTET jo denne tråden med åpenbar krangling!

Jajamen.

PS. Du glemte forresten å avslutte det siste innlegget ditt med en eller annen nerde-greie... Skjerpings!

/me goto(long gone)

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Seriøs ?? Er det noen som prøver på det ??

Jeg tror fotsatt at det er bløff.

H

over 20 år siden

H

4 timer 50 min på Asker i går. De har marshall, men det ser ikke ut til at det hjelper mye.
Ventet 15 min på hull 4 (par 3) og 10-15 min på hull 9 (par 4 som er mer par 3) Etter hull 10 løste det hele seg litt bedre.

Waht Never

over 20 år siden

Waht Never

3 timer ANDRE gangen ???
med delte køller ???

Gikk dere med en kølle i hånda hver, eller ???

Jeg var ute og spilte golf på månen i går. Slo over 3 km lange drives, bare OB hele veien.

over 20 år siden

Ole,

smart å kritisere andre når man er så usaklig som deg da....

dersom du mener jeg startet med å krangle, så har du tydeligvis lave terskler og er litt sår i sinnet ditt.

jeg har ikke startet noen krangel i det hele tatt. har kun påpekt at påstander fra noen er alt for bastante og trenger justering for å kunne anvendes.

Har du problemer med at jeg signerer innleggene mine, så sier det mer om deg enn om meg.

/Tiggr 0ut

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her