Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

One plane verus two plane swin

vater

over 20 år siden

vater

Hei,

Har lest i siste nummer av Gokf Digest (og på nettet) om forskjellene mellom en og to plan sving. For meg som har slitt med å forstå svingens mekanikk var dette en åpenbaring. Med kun få dagers trening slår jeg lengre, med bedre retning og mye mer uanstrengt.

En plan sving er mekanisk mye enklere enn to plan. Dette må bety mindre arbeid for proene framover.

Spillere som svinger i et plan er f. eks. Ernie Els, Michelle Wie, Snead, Moe, Norman pluss diverse andre super spillere.

Instruksjonen i bladet står Peter Jacobsen, kjent spiller på PGA tour.

Les, praktiser og kom med kommentarer. Jeg er spent.

Picard

over 20 år siden

Picard

Hva med en link så det blir enkelt å finne fram? :)

vater

over 20 år siden

vater

www.golfdigest.com, det ligger videre link med illustrasjon på siden.

Beklager skrivefeilene, ble visst litt ivrig.

Kåre

over 20 år siden

Kåre

http://www.golfdigest.com/instruction/index.ssf?/instruction/gd200505swingplane1.html

Bruk linker der i steden... Kommer rett til siden..

Christian

over 20 år siden

Christian

Vater, takk for tipset. Dette var interesant lesing for en nybegynner. Blir nok en tur på driving rangen i morgen for å svinge køllene.

Her kommer man rett til artikkelen.

http://www.golfdigest.com/instruction/index.ssf?/instruction/gd200505swingplane1.html

Mingle

over 20 år siden

Mingle

Trodde dette med ett plan var så selvsagt at man slipper å lese om det for å skjønne det

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Åååå, så flink Mingle må være som tar alt som en selvfølge og vet alt uten å lese noe som helst.

Mingle

over 20 år siden

Mingle

Vet ikke alt, men noe er selvsagt og logisk

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Mingle:

dersom du har rett, så vil du motta Nobels Matematikkpris.

ingenting er en selvfølge bare fordi du mener det. det forstår du selvfølgelig..... ;)

dersom det hadde vært en selvfølge og helt logisk, så hadde det nok ikke stått en artikkel om det......eller hva?

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Det er selvfølgelig ikke så enkelt som Vater skriver. Det er ikke noen stor forskjell på Enkelt og To plan sving, og at det skal gå opp noen lys som plutselig får alt til å funke - det tror jeg ikke på.
Den store forskjellen kommer når du bestemmer deg for å bruke Moe Normans Natural golf sving.

Se:
http://www.naturalgolf.com/Method.aspx

Med denne svingen kunne Moe drive 200 fortløpende baller innenfor 10 meter diameter sirkel. Jeg har sett at personer som ikke klarte å få tak på golfen plutselig har kommet ned i gang ved å konvertere til denne svingen. Det ser litt merkelig ut, men det funker.
Proen på Solastranden er sertifisert til å undervise i denne svingen.

Moe var autist, og måtte støtte seg til Caddien, men han var også sta og ville bestemme selv. Eksempelvis, så sa en gang caddien: Her er det Sandwedge og driver. Dette oppfattet Moe bokstavelig og brukte først Sandwedge og drivet seg så til greenen. Pent. Han er en av de få som har gått på 59 på en par72 bane.

vater

over 20 år siden

vater

Mingle; og du har hcp på minus ........?

Uff, nå var jeg ekkel, jeg som bare mente å være hyggelig. For meg har i hvert fall ikke golfsvingen bare vært rent logikk, men mitt hcp stoppet da også opp på 10 for tre år siden, dette selv om jeg trener nesten hver dag.

Her er forresten definisjonen på den ideelle golfer:
-Lange armer
-Store never
-Korte bein
-og ingen hjerne

Jeg vet heldigvis hvorfor jeg ikke blir bedre.

over 20 år siden

Swinger:

poenget her er vel at noen får åpenbaringer av det ene, og andre får av det andre.

personlig likte jeg svært godt artikkelen på golfdigest, og kommer til å analysere svingen min etter dette prinsippet, rett og slett fordi jeg kjenner meg veldig godt igjen i problemstillingen som rettes.
Jeg hadde god fremgang, og slo godt og stabilt, og plutselig, etter noen treningstimer hvor jeg oppdaget noe "helt genialt" så var svingen min endret til noe som ikke fungerte på langt nær så bra som før.....

jeg skal i hvertfall teste det, så kommer jeg tilbake med resultatet..... :)

/me 0ut

Mingle

over 20 år siden

Mingle

Sorry, Tigerpus, kommer nok aldri til å få noen matematikkpris. Kan ikke 4-gangen i hodet engang.
Men har et minimum av praktisk sans, og sansen for å gjøre ting enkelt og direkte.
Ettplanssving er helt logisk ut fra ønsket om presisjon.

Men som det har blitt sagt før: Golfere er en annen type idrettsfolk som mangler både forståelse for det de driver med, og kunnskap om trening.

Picard

over 20 år siden

Picard

Tror du har misforstått litt Mingle. Det er ikke slik at etplassvingen er fasiten. De fleste proffene spiller med toplassving. Dvs. for de fleste er ikke dette direkte logisk, heller ikke rett. Det å si at Tiger, Singh og gutta mangler forståelse for det de driver med er vel å ta litt hardt i..?

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Ett råd til alle som ønsker å bli bedre, ta pro-timer!!
Det er det eneste som nytter..
Finn en pro som du har/får tillit til.
Har sett ganske mange katastrofer av noen golfsvinger, fordi folk vil finne ut av ting selv....ved hjelp av ymse golflitteratur...

vater

over 20 år siden

vater

Swinger, mr. tee:

Min framgang stoppet opp for tre år siden da jeg begynte å ta protimer. Svingen skulle legges om til noe jeg ikke forsto og var komfortabel med.

Ut over det er jeg skeptisk til alle med fasit løsninger. Og når enkelte her kan fortelle at det jeg beskriver som virkelighet etter trening med ett plan ikke er korrekt, ja, da blir jeg forundret.

Vær litt ydmyk. Forsøk om denne svingen passer for deg. Så får en felle dommen etter som hvor vellykket testen ble. Svingen passer nok helt sikkert ikke for alle.

Picard

over 20 år siden

Picard

Om det var mitt innlegg du siktet til så mener jeg ikke at etplanssvingen er feil på noen måter. Men mener dette er litt individuelt, og at man må plukke opp det man mener passer seg selv.

Forundret over at framgangen din stoppet opp da du gikk til pro. For min del var det helt omvendt. Kom ned på 20 ved hjelp av godt mot, blader og bøker. Så var det full stopp, og kom ikke igang igjen før jeg gikk til pro. Er nok litt individuelt dette også da..

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Uten å fornærme noen, så ser jeg mange som tror at proen skal forbedre resultatene uten at du virkelig gjør en innsats.
Jeg ser også proer som har en fastlåst mening om hva som er korrekt, og skal ha alle inn i denne svingen.

Jeg er helt sikker på at hvis du finner den proen som er åpen for forskjellige måter å nå målene på, og trener systematisk på de ingene som dere i fellesskap blir enig om skal forbedres - så kommer resultatene.
Jeg er helt sikker på at du da virkelig får fart på HCP'et ditt.

Det kan godt hende det blir et ett-plan eller et To-plan. Tiger har vist noe midt i mellom.

Jeg skulle gjerne vite hvordan du Vater fant ut at du er en en-planer.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Kan bare istemme at artikkelen på GD er en øyeåpner. Mange - meg selv inkludert - er på jakt etter "noe" i svingarbeidet. For meg har ettplansvingen vært den knaggen jeg har lett etter.

Problemet for mange er å kunne beskrive svingen sin, og slik blir det mange løse tråder uten forankring. Jo enklere, jo bedre.

Det morsomme er at både Ernie Els og Tigers svinger ligner mer og mer på en ettplansving.

Og hvem er så ettplansvingen perfekte forbilde? Selvsagt: Ben Hogan

over 20 år siden

Mingle får nok ikke noen pris i det hele tatt. det blir i så fall Nobels Arrogansepris.
ganske morsomt å lese at du mener gutta på touren ikke har forståelse for det de driver med, mens du, som tydeligvis er norsk, har slik forståelse at du har hoppet helt over proff karrieren.

stå på, så blir det nok The Open på deg og din logiske sans snart skal du se...

enig med deg Swinger. Det er blandet resultat av å gå til Pro.
jeg gikk fast til en Pro i starten, som hjalp meg å "tilrettelegge" det grunnleggende for å få en jevn sving. han hadde lite fokus på å skape noe teknisk flott sving, fordi det viktige da var å føle seg trygg.

andre proer nærmest prakker på deg sin egen sving, og peker på alt du gjør galt, i stedet for å ha fokus på å hente ut bedre det som er bra.

alle mennesker er forskjellige, derfor vil alle ha forskjellig syn på hva som er logisk og selvfølgelig, selv om Mingle selvfølgelig har helt rett i alt han ser på som logisk... poenget er bare at selv om det er logisk for deg, så er det ikke nødvendigvis det for andre, uten at de blir noe dummere og minde opplyst om golfen enn det du er.

/me 0ut

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

En ting det er viktig å legge merke til er at 1-plan = svakt grep, 2-plan = sterkt grep, og at 1-plan svingen først og fremst er for spillere med trøkk i svingen, eller blir det lett svake fader (eller slicer ;-).

vater

over 20 år siden

vater

Picard, siktet ikke til deg, men jeg mener bare at vi må være åpne til utradisjonelle løsninger og ikke dømme noe vi hverken har sett eller prøvd.

En planeren møtte jeg første gang hos en engelsk pro i Thailand. Jeg spilte bra etter timene med han og hcp gikk nedover. Så fikk vi ny pro i min klubb som mente at om jeg skulle videre så måtte jeg lære meg en skikkelig sving. Forandringen jeg gjorde da har gitt meg store frustrasjoner de siste tre åra. Jeg har periodevis hatt store problemer med "å treffe" ballen. Golfing betyr så pass mye for meg at jeg trener flere timer nesten hver dag gjennom hele året!!

I denne tre års perioden har jeg mange ganger sagt at jeg har store problemer med å forstå (og omsette) golfensvingens mekanikk, og jeg må forstå dersom jeg skal kunne utføre noe.

Aha opplevelsen min startet med at jeg fikk en animasjon fra Matz Modeer som viser svingen til Ben Hogan. Når jeg så via GD fikk den endelige bekreftelsen på at en slik sving "virkelig finnes" var det som å ta ti lange steg framover. Jeg svinger mer uanstrengt, slår lengre og med bedre retning. Om noen så mener at jeg drømmer, ja, så, får de bare mene det.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Det beste ved ettplansvingen er at den "tar ut" armer og håndledd, slik at svingen i praksis helt og holdent gjennomføres med overkropp (baksving) og hofter (nedsving). Akkurat DET er mindre komplisert enn å manipulere armer og håndledd for å "sette" køllen på toppen, og passe på å presse høyre albue mot kroppen i nedsvingen for å komme korrekt innenfra.
Kjekt at du har sett lyset, vater! Kjenner meg igjen i det meste du skriver ;-)

vater

over 20 år siden

vater

Lavida;

Slik jeg ser det har du bekrevet ett plan svingen meget konsentrert og helt korrekt!

Jeg er veldig spent på tilbakemeldinger fra de som tør å forsøke seg på den.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Har spilt to runder etter å "tenkt" ettplansving. Nedskriving begge ganger. Har ikke forandret mye, men forenklet svingen noe og svingtankene er svært enkle. Det viktigste er mer kompakt takeaway, mindre vektoverføring mot høyre fot i baksving og roligere start på nedsving. Gleder meg til fortsettelsen!

vater

over 20 år siden

vater

Synes det er rart at interessen er så pass laber i debatt forumet for en for en såpass revolusjonerende sak, mens trivialiteter av alle slag diskuteres sønder og sammen.

Ønsker vi å spille best mulig golf, eller ……..?

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Vater, å kalle dette en revolusjon er vel å ta hardt i...
Kan man virkelig tjene mer på å legge seg til en såkalt "enplanssving" altså, faktum er jo at de fleste svinger er en mellomting, er det optimale i forhold til distanse en enplanssving?

Selv tynte proen min meg over fra en to-plans sving (noe som en kanskje begynner med mer naturlig når en skal lære seg golf selv) over til en en-plans sving.. Jeg spiller mye mer presist nå, jeg er mye mer obs på hvordan min egen sving skal være, altså det er mye enklere å merke feil, når jeg vet at jeg skal holde meg til et plan kontra to.. Men det tok tid, og mye hopping i hcp.. I forhold til distanse er jeg ikke sikker på at en enplanssving er optimalt..

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Bobby Peru:
Vet du egentlig hva du snakker om??
Vet du hva et svakt eller sterkt grep er?
Jeg tror du bør lese artikkelen en gang til....

Til dere andre som har prøvd dere på Ett-plans svingen:
Har dere prøvd det så ekstremt som artikkelen sier?
Med tyngdepunktet midt i mellom føttene på toppen av baksvingen?
Hvordan har i så fall det fungert?

vater

over 20 år siden

vater

Jeg mener at dette må være revolusjonerende for alle dem jeg har sett slite med golfsvingen sin, og det er ikke få. Jeg er som tidligere sagt en av disse. Inn i mellom har jeg spilt til mitt hcp med to plan, men to plan svingen stiller betydelig større krav til koordinasjon og vil gi mye mer ustabil golf for en spiller på mitt nivå.

Jeg mener ikke at f eks Tiger nødvendigvis ville slått lengre eller med bedre retning dersom han hadde benyttet en plan fremfor to plan. Det er heller ikke det vi diskuterer. For gjennomsnitts golferen (om denne finnes) er jeg overbevist om at en plan svingen vil fungere bedre fordi den er enklere rent mekanisk og derfor er lettere å forstå og repetere.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

mr tee:
Ja, jeg vet hva jeg snakker om, da jeg har gått fra 1-plan sving med svakt grep i starten, som ble "rettet" opp av en ivrig pro. Etter mye om og men har jeg idag en to plans sving med sterkt grep som fungerer.

Forøvrig, kanskje *du* burde lese *hele* artikkelen.

http://www.golfdigest.com/instruction/index.ssf?/instruction/gd200505swingplane4.html

--
One plane:

GRIP
A neutral to strong position, with the palms facing and in a position in which you can see at least two but no more than three knuckles on the left hand.

WARNING: Do not attempt to develop a one-plane swing action while using a weak grip. A weak grip is one in which the back of the left hand directly faces the target.

--

Two plane:

GRIP
A neutral to weak position, with the palms matching and in a position in which you can see at least one knuckle (but no more than two) on the left hand.

WARNING: Do not try to develop a two-plane action while using a strong grip, i.e., a grip in which the back of the left hand points somewhat upward and one in which you can see three knuckles on that hand.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

oops, beklager den mr tee ;-)
skjønner hva du mener nå... pleier ofte ta feil av høyre og venstre oxo.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Etter at jeg leste artikkelen har jeg spilt tre runder med tre nedskrivinger som resultat. Skal ikke påstå at ettplansving er den hellige gral, men som løsning på en golfsving med mange "løse deler", er den uansett et godt utgangspunkt for et riktigere fokus på svingen. Hva den enkelte ender opp med, er selvsagt individuelt, men jeg kan leve veldig godt med ettplansving så lenge Hogan var happy med det samme ... ;-)

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Hvor mange plan har Jim Furyk i sin sving?
Det må da minst være 3-4?
:-)

vater

over 20 år siden

vater

Den er planløs, men fantastisk!!!

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Fantastisk merkelig, mener du vel ....

Blir sjøsyk av å se den svingen, men du verden som den virker

henrik f

over 20 år siden

henrik f

The single plane - er et begrep som først oppsto hos Natural Golf - svingen ingeniøren jack Kuykendahl konstruerte ut fra hva som fysisk sett ville være den optimale måten å slå en golfball på og som tilfeldigvis viste seg å være identisk med måten den kanadiske legenden Moe Normann faktisk spilte på.

Et enkelt plan er et av de fire fundamentale ideene i svingen og det prøves nå kopiert en masse av folk som har sverget til den konvensjonelle svingen. Mange vitere gir single plane konseptet æren for Europas knusende Rydercup seier etter det arbeidet både Lee westwood, Darren Clarke og andre har lagt ned i nettopp dette. Et enkelt plan fordrer en kortere baksving hvis du ikke er skrudd sammen av spagetti (Michelle Wie) og det gir en helt utrolig kontroll.

Moe Normann forbløffet alle i sin tid med sine rette slag og da Vijay Singh ble spurt av USA Today den uken han for første gang kunne kalle seg verdensener, hvem han mente var verdens beste golfspiller svarte han Moe Normann. "Han kunne si før et slag nøyaktig hvor ballen skulle lande på en måte ingen av oss andre er i nærheten av."

Peter Jacobsen og hans buddy Paul Azinger har gjenfødd sine karrierer med single plane. Det samme har Sandy Lyle.

Jim Hardy (treneren som er sitert i Golf Digest, er imidlertid på jordet når han advarer mot svakt venstre grep og single plane. Single plane skal spilles med svakt venstre grep og sterkt (ultrasterkt) høyregrep. Du skal ha kort baksving, nærmest halvsving (klokken ni) og du skal ha skuldrene og hoftene tilnærmet square at impact.

Prøv det og få deg en aha-opplevelse.

Den eneste som kan noe vesentlig om dette i Norge holder til med egen range på en gård i Asker og heter Christer Karlsson. Sjekk telefonkatalogen. Han kan gi deg en ny og bedre golfhverdag. Hva som hadde skjedd om en ungdom hadde prøvd dette tør jeg ikke tenke på. Å stå mpå range blir bare kjedelig fordi alle ballene går rett. I stedet kan du bruke all tid på nærspill.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at Christer Karlsson er en av de to trenerne som trente Janne Bokløv da han begynte å hoppe med sprikende ski.

Når jeg tenker meg om er det ikke så mange i dag som hopper med samlede.

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Kanskje interessant å vite hvor lenge de som prøver dette har spilt og hvilket hcp de har. Jeg har (hadde) 5,0 i hcp og har spilt i 12 år. En runde med single plane sier egentlig det meste. Det er helt latterlig enkelt og ballen går både lenger og rettere en tidligere. Blir spennende å se hvor dette ender...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Jesper Parnevik har en fin ett-plans sving:
http://www.golfdigest.com/instruction/swingsequences/index.ssf?/instruction/swingsequences/blade_ru_1tc9medc.html

JADA

over 20 år siden

JADA

Etter å ha slitt i over et år med lengde og trøkk i slagene mine finleste jeg artikkelen og dro en tur på rangen. Det var en "uta mæ sjæl opplevelse". Det funker. !! Ikke bare slo jeg lengre og rettere, men det føltes uanstrengt. Litt uvant å stå så langt fra ballen og med såpass bred stans, men morro var det å slå baller som "aldri datt ned". Gleder meg til å prøve igjen i morra. Enplans svingen skal jeg trene mye på så får vi se om jeg greier å spille meg ned.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Ettplanssving er gull! Jeg har endelig fått boken fra Jim Hardy fra amazon, og det er rent gull (for meg). Nedskriving hver runde, kan varmt anbefale alle å ta en titt på dette.

vater

over 20 år siden

vater

Hei igjen,

Har vært i Spania de siste fjorten dagene. Traff en engelsk kamerat som surret det litt til for meg noen dager med mer "lærdom". Etter at jeg ned på jorda igjen har jeg bare trent en plan. Har stått mellom fem og seks timer på range hver dag unntatt de dagene jeg spilte hele runder. Jeg blir bare mer og mer hekta.

8er jernet gikk greit 150m med slitte range baller uten at særlig mye energi ble brukt for å få det til. Jeg hadde et kanon utslag på bane med driver. Jeg tør ikke en gang fortelle hvor langt det gikk. Tempen var hele tiden rundt 30 grader. Husk at det gir mer lengde enn hjemme.

Så lenge jeg har holdt hodet kaldt har slagene vært stabilt rette. Må innrømme at jeg har glippet noen ganger.

Viktige moment har kommet fram i diskusjonen her. Jeg føler kanskje at er hoften med tidlig tyngde overføring er det som er aller viktigst for at jeg skal få et vellykket resultat.

Hører gjerne om flere opplevelser, positive eller negative.

en

over 20 år siden

en

sving er best

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her