Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Torque

Golferen

over 22 år siden

Golferen

Jeg er mid hcp, 23, og slår med ca. 90mph. Jeg er på utkikk etter et bra skaft til et nemesis hode;

Jeg har sett at Penley Stealth 70 er anbefalt. Mitt spørsmål; Hva betyr Torque, og hva er forskjellen på et skaft med 3,3 og et med 4,7?

DPF

over 22 år siden

DPF

Torque er en benevnelse for hvor stivt skaftet er i vridnings-retningen. Altså: Hvis du holder en driver med en hånd på grepet og en hånd på køllehodet og vrir så vil du kunne kjenne om skaftet har høy (etablert/proff) eller lav (nybegynner/dame/senior) torque. Hvis du slår hardt og har høy torque så kan du oppleve å slice fordi at køllehodet vrir seg ut av posisjon pga sentrifugalkreftene. Stålskaft har som regel lav torque, mens grafitt har høyere ved samme flex. Derfor så kan grafitt oppleves som noe mere levende enn stål. Hvis du da hadde R-flex i stålskaft så kan du kanskje bruke S-skaft i grafitt. Men sjekk torque. Nye grafittskaft , bla M-golf sine har meget god torque ( veldig likt som stålskaft)

OK?

DPF

over 22 år siden

DPF

Skriveleif kom inn i mitt innlegg, ja...
Hvis skaftet har høyt torque så er det "mykt"..og passer ikke til proffer, men til nybegynnere
Hvis skaftet har lav torque så er det "stivt"..og passer til proffer osv...

:-)

Golferen

over 22 år siden

Golferen

Takk for svar.

Så for meg vil kanskje et skaft med medium tourqe passe best (hcp 22,9 - 90mph).

Utgjør det mye på lengden med optimal torque?

Nemesis-eier

over 22 år siden

Nemesis-eier

Jeg valgte et grafittskaft med relativt høy vekt (100gr) og lav torque 2,2*, og det fungerer knallbra både for meg (hcp10) og kona (hcp19). Vi sloss begge om Nemesis'en når vi skal ut og spille.

Forøvrig er Nemesis et hode som i meget stor grad korrigerer slice. Med min gamle TylorMade driver som jeg fortsatt bruker innimellom får jeg nesten alltid slice, mens Nemesis'en går rett som ei snor.

Med ditt hcp har du sansnynligvis ikke en stabil sving, en lavere torque gjør det lettere for deg å få køllehodet til å peke i riktig retning hver gang du treffer ballen.

Alt under 3,5* torque er bra nok, men når du nærmer deg skaft med 5* torque er det vanskelig å bli retningsstabil, ihvertfall dersom du klarer å slå over 200m med driver. Jo større køllehode (driver) jo viktigere er det med lav torque.

Gode skaft som passer til Nemesis er bl.a.
Aldila HM-40 Tour Gold, 2,2* Torque, 95 gram (anbefales)
True Temper EI-70, 3,8* torque, 83 gram
Vil du ha et lettere skaft kan du prøve
True Temper Bi-Matrx, 3,5* torque, 75 gram
UST Proforce 65, 3,4* torque, 71 gram.
Grafalloy Blue, megabra, men dyrt.....

Forskjellen på et dyrt og et billig skaft er oftest torque.
Skaftene over ligger på fra 200 til 450kr i USA, og det tredobbelte her i Norge...

Du bør forøvrig velge et skaft med high eller mid bend point, dvs du får en jevn bøy på hele skaftet når du slår. Skaft med low bend point blir vinglete i en driver.

Siden du skal ha skaft til Nemesis antar jeg du vil bestille over internett. Da er jo utvalget mer enn stort nok.

Golferen

over 22 år siden

Golferen

Takker for svar igjen. Jeg bestiller driveren herfra, www.customclubshop.com , de har følgende skaft:

Harrison -UST - Penley - AccuFLEX

Jeg spurte hvilken driver de ville anbefale, her er svaret: An excellent driver is the Bang 450. At your swingspeed, a higher loft will get you more distance and better accuracy. Maybe even a 12 degree. The Proforce 65 in reg. flex would be a good choice.

Har ikke helt bestemt meg enda.

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Hvis du har 23 i hcp og 90 mph i hastighet bør du nok ha et skaft med mye torque og mye fleks. Minst 4.5 i torque, mindre vil for deg kjennes dødt ut og kunne gi kortere slag og mer slice/fade. Det vil variere hvor mykt regular skaft er fra produsent til produsent. Du bør nok ha et skaft av den mykere sorten.

Garalloy prolite med torque 4.5 anbefales. Maks 45 " lang .

Tror ikke du vil bli fornøyd med noen type stiff/firm skaft eller skaft med torque under 3.5.

Laffen

over 22 år siden

Laffen

Torque på 4.5 er for damer (og Mr. Leadtape)
Høye torque-verdier gir på ingen måte spenst og liv i køllehodet, det det er det flexen som, gjør.
Leadtape er muligens ikke klar over at det finnes skaft med lav torque og myg flex ??????? Og han har en del andre rare innlegg som viser at han ikke har peil, virker som om han berre er ute etter å være imot det andre skriver.

Forøvrig: BANG 450 er en meget bra driver, vil nok gi deg bedre presisjon enn den merkbart mindre Nemesis.
UST Proforce 65 er et mye brukt skaft. Har selv en Integra 450 Super med UST Proforce. Den har tatt meg fra 25 til 14 i hcp på ett år.

Håper du får deg en driver som du liker.

Per Kristian

over 22 år siden

Per Kristian

Du gir litt for mye ære til driveren din nå, Laffen! :) Tror ikke det var den alene som senket deg 9 hakk! Hehehe...

Laffen

over 22 år siden

Laffen

Det har seg slik at jeg pleide å slå 4-5 utslag til skogs rett og slett fordi jeg bommet på ballen = 8-10 tapte poeng.
Dernest toppet jeg noen baller, og sendte andre rett til himmels før de landet 50m foran utslaget.
Ved å gå over til et mye større driverhode ble jeg kvitt alle disse problemene på en gang uten å bli en bedre golfspiller.
Dermed gikk jeg ned 10 hcp-poeng just like that.
Enkelt, ikke sant.

Skogsdriveren

over 22 år siden

Skogsdriveren

Laffen kan så absolutt ha rett. Jeg klarer det samme med min spoon, dvs. slå 4, 5, ja ofte flere baller rett ut i skog og lyng. Finner jeg den igjen gjøre det vondt verre, for jeg tror selvsagt alltid at jeg skal få den rett opp på greenen. I år *SKAL* jeg slutte med dette... Skal bruke 5'er-jernet på noen flere utslag, og skjerpe inn spoonslagene kraftig! Jeg vil også ha 15 i hcp, hehe!

(På den positive siden: Er jo litt morsomt å spille konkurranser på parkbaner, pleier å gå ganske bra...)

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Hei Golferen
Dersom du går til innkjøp av en så seriøs kølle som Nemesis antar jeg du ønsker å gå ned i hcp, og da er det dumt å velge et skaft som ikke er bra nok for en lavhandicap'er.
Skaft med 4,5* torque er uansett helt på jordet med en svinghastighet på 90mph. Tror ikke Leadtape vet hva han snakker om.
Vær imidlertid oppmerksom på at 90mph er midt mellom R og S flex, og det vil ha betydning hvilken skaftprodusent du velger.
F.eks Aldila, Penley, Grafalloy og Rapport har skaft som føles myke, og her bør du velge stiff, mens f.eks UST er litt stivere i utgangspunktet og ber kan du komme unna med å kappe en tomme av tuppen før du montere det i driverhodet.

Vil du ha et skaft som optimerer lengde og kontroll kan jeg på det sterkeste anbefale Rapport Cirrus Pro Ultralite S-flex:
http://www.golf-components.com/cirproullit.html

Samme sted får du kjøpt Nemesishode og meget bra grep:
http://www.golf-components.com/royalserengeti.html

Jeg har bestilt fra mange leverandører (har ingen erfaring med www.customclubshop.com) og har komme til at golf-components.com er best på service, utvalg og billigst på forsendelse.

Hilsen Kalle

Middelsvingeren

over 22 år siden

Middelsvingeren

Hei, jeg har omtrent samme hcp og svinghastighet som Mr. Torque, dvs. 92 mph med driver.
Har kjøpt ny driver King Cobra SS427 (10,5 grader, UST Proforce 60, reg. flex) og forventet lange gode driver. Den nye driveren (og litt endring i svingen) gjør at drivene nå går rimelig rett og i riktig retning, men problemet er imidlertid lengden. Jeg får bare ca. 200 m carry og kanskje 10-20 m rull pga. høy ballbane. Føler at dette er litt kort, skulle gjerne hatt 20-30 meter ekstra. Jeg slår jo nesten like langt med en Orlimar 3-wood....
Noen kommentarer til lengden og hva som evt. kan gjøres? Når jeg leser på amerikanske forums slår jo alle bortimot 300 yards selv om de er høyhandikappere, men det skyldes nok mest amerikanernes ekstreme trang til selvskryt... :-)

DPF

over 22 år siden

DPF

Til middelsvingeren:

10,5 graders loft er årsaken til at du ikke slår langt nok. Dvs denne loften krever at du har høyere svinghastighet for å få luft under ballen. Hvis du slår høyt så treffer du ballen feil eller du pegger for høyt. Hvis du begynner å øke svinghastigheten din uten å øke stivheten på skaftet ditt så vil du antakelig miste kontrollen på ballens retning. Jeg har en M-golf tour 13 ( 3wood med 13 graders loft) r+skaft , handmade fra swix som "driver" . Jeg slår alltid lengre enn de som driver. Minst 250 med rull. gjerne lengre på gode dager.

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

90 mph på driveren er relativt treg svinghastighet (senior/dame hastighet) og en slik spiller vil mest sannsynlig være best tjent med mye torque og mye fleks. Hvis det var slik som laffen sier at torque ikke betyr noe for lengde og spents/liv følelsen i køllen, ville vel alle spilt med lav torque ? Dette er tullball fra laffen ! Til deg laffen, det som kan virke rart og uforståelig for deg kan være et riktig synspunkt alikevel.

Middelsvingeren

over 22 år siden

Middelsvingeren

Til Leadtape,
Jeg vet at 90-92 mph ikke er akkurat noen lynkjapp sving, men det blir litt drøyt å si at det er senior/dame-hastighet, når de fleste skaftprodusentene har en grense på rundt 90 mph for skille mellom regular og stiff flex (for herrer)?
Når det gjelder vridningsstivhet, er det mange forskjellige meninger. Jeg fant en ok artikkel om temaet som faktisk er litt balansert noe ikke alle innleggene synes å være:
http://www.clubmaker-online.com/shaft.html#torque

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Enig med Middelsvingeren. Det er merkelig at dere som debatterer på internett ikke benytter internett for å verifisere alle de merkelige utsagnene deres.
Ellers, så tror jeg det bør oppklares hva som er vanlig hastighet på svingen. Denne må i tilfelle deles i to. For jern - og for Driver.
Personlig, så har jeg jernhastighet (7er) på ca 90. På Driver ca 105. Likevel - etter diverse tester i proffe lab'er ble jeg anbefalt regulær stivhet, med lavt kickpoint. Med dette slår jeg 160 meter carry med 7er og 240 meter med driver, men da går alt i skogen. Når jeg slakker litt av og slår 140/220 havner ballene omtrent der de skal (+/- litt slakk). Jeg tror det var det pro'en tok hensyn til.

Vedr. lengder på driver, så leste jeg her om dagen at Driverlengden for amatører i USA hadde øket fra 198 til 203 Yards i løpet av siste 10 år. For Proer hadde lengden økt med jeg tror det var 40 yards opp til 280 i swamme tidsrom. (litt usikker - da jeg ikke finner det igjen)

Dette betyr at vi vanlige ikke får full nytte av alt det nye som vi kan kjøpe.

Jeg kjøper mitt utstyr fra: http://www.customgolfsales.com/ og er meget godt fornøyd. Nå har jeg hørt at posten har fått avtale med en av de amerikanske postselskapene. Dette betyr antakelig at det blir billigere å frakte til Norge.

Golferen

over 22 år siden

Golferen

Hei,
90mph var med 3wood, det vil kanskje være noe raskere med driver? Spilte med en idag som hadde 125mph (scratch spiller), og han mente at jeg hadde 105 eller deromkring.

Lavhastighetsgolfer

over 22 år siden

Lavhastighetsgolfer

Swinger, tror kanskje du leste det på www.golfdigest.com.
Golferen, 125 mph er ganske mye, er det ikke?
Hvis han (eller hun) kan plassere ballene på stedet
det siktes mot, er vel PGA-touren neste, eller???

Har aldri målt min svinghastighet (hvor gjøre dere det)
men tror den må være ganske lav. Får liksom ikke
skikkelig "dreis" på køllehodet. Slår vel omtrent 150 m
(carry) med 3'ern, men det er på de bra treffene.
Skulle gjerne hatt 50 m til, men vet ikke helt hvordan
jeg skal trene for å få det til...
(Styrke? Bare stå å måke ut baller? Teknikken? Nye
køller?)

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Hastigheten kan nesten enhver Pro måle.
Vedr. lengden på slagene, så er det helt sikkert teknikken det er feil på. Regner med at armene har stor nok hastighet. Du klarer bare ikke å omsette dette i køllehastighet.
Jeg har sett enkelte seniorer som har fått øket lengden på slagene sine fra 100 til 150 meter i løpet av en uke. For meg ser det til og med ut som om de har fått kortet ned på svingen sin. Poenget er jo at det ikke er hastigheten i hendene, men i køllehodet som omdannes til den kraften som får ballen til å sveve langt.

Ellers, så er forskjellen i hastighet på en 3er wood og en driver ubetydelig. Kanskje 2-3%.

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

De fleste synspunkter jeg har kan underbygges med artikkler fra ymse fora, men det vil altid i diskusjon om golfutstyr være elementer av subjektivitet. Det hevdes av flere kilder at de fleste mannlige golfere spiller med for stivt skaft. Den normale mannlige spiller "tror" han slår lengre enn han virkelig gjør. Det vanlige ved tester er å stå å "mæhle" til for å oppnå en så høy hastighet som mulig å så velge skaft etter dette. Hvis vedkommende skal ha en smule presisjon på banen må svingen "roes ned" og de har dermed feil skaft i hendene.

Hvor mange ganger har vi ikke hørt "grønne" menn skryte av 250 meter med 3 spoon eller 300 meter med driveren. Når man så spiller sammen med de klarer de 9 av 10 ganger kun 180 meter med 3 spoon og 210 meter carry med driveren. Det sier seg selv at man ikke kan velge utstyr utfra slik drømmetenkning.

Selv har jeg ca. 93 mph med 7 jern (carry 140 meter med kontroll) og ca 100mph med driveren (carry 220 med kontroll), (hcp 5). Og jeg har aldri vært i nærheten av å trenge stiff i noen av mine køller. Forsøk med stiff har falt dårlig ut gjennomgående.

Pelle

over 22 år siden

Pelle

125 mph er ca. det samme som Tiger har, han har carry ca 270 meter med kontroll. Det er mange spillere som har betydelig høyere hastighet, f.eks de som er med i long drive konkuranser. Poenget er at golf på toppnivå neste utelukkende blir avgjort fra 100 meter og inn. Derfor er denne diskusjonen temmelig meningsløs.

Til middelsvingeren

over 22 år siden

Til middelsvingeren

Problemet ditt med å få nok lengde henger trolig mye sammen med din relativt lave svinghastighet (92 mph) . Tror det blir vanskelig å øke lengden uansett utstyr hvis ikke du klarer å øke farten på køllehodet. Gjør noe med teknikk eller fysikk, eller begge deler så løser det seg.

Fred

over 22 år siden

Fred

Pelle: Det er riktig med nærspillet og akkurat derfor blir jo også driveren svært viktig.
Driveren kan hjelpe deg med de ekstra meterne slik at innspillet blir 90 meter istedenfor 130!
Det blir stor forskjell på nøyaktigheten for innspillet det..

Einstein

over 22 år siden

Einstein

For meg synest det som om noen lenger oppe her i debatten ikke vet forskjell på mph og km/t mår det diskuteres svinghastighet. Mr Leadtape's 93mph med 7-jern høres litt overdrevet ut. Selv har jeg ca 65 mph på 7-jernet og slår 5m lenger
90mph = 145km/t og er over gjennomsnitt for driver. 90 mph krever i de fleste tilfeller stiff skaft. Bernhard Langer f.eks bruker EI70 skaft med X-flex med en svinghastighet på 100 mph.

Jeg har selv to måleapparat for svinghastighet, hvert koster ikke mer enn 300-500kr på internet. Etter utallige tester av meg selv og noen av mine venner har jeg kommet til at vi oppnår maximal svinghastighet (målt på køllehodet noen cm før balltreff) når vi bruker myke dameskaft og justerer inn svingen ved å maksimal akselerasjon fra ca kl 3 til 5 i nedsvingen og la oppspenninga av skaftet utløses fra kl 5 til 6.

Ved å måle hastigheten på to forskjellige steder i nedsvingen, klarer vi å trene inn akselerasjon på riktig sted, dvs timing for balltreff blir optimert, og lengden øker betydelig.
Denne metoden lærte jeg av en pro i Tyskland, men har bare møtt uforståelse hos proer i Norge (derfor jeg kjøpte måleapparater selv)

Ang flex så kan jeg nevne at den driveren jeg har som gir lengst slag er en 6graders Bang Mellow Yellow med et 45 tommer Grafalloy AttackLite skaft (L-flex). Den gir en ballbane med høy utgangsvinkel, men som krummer nedover hele veien. Carry er ca 200m og ballene ruller nesten alltid forbi 300m. Ballbanen til "damedriveren" når sitt høyeste punkt på ca 70-80m og har stor fart fremover i det den treffer bakken.
Denne driveren er imidlertid så vinglete og retnings-ustabil at den er ubrukelig på smale fairways.

Derfor bruker jeg samme driverhode med 10,5 graders loft og et 45 tommer Harrison Pro Ti skaft i stiff flex. Denne driveren gir meg 20 m lenger carry men ballen pitcher nesten når den lander. Ballbanen krummer oppover i mer enn 100m pga backspin, og når sitt høyeste punkt på ca 120-130m for deretter å miste farten fremover og falle rett ned på 210-220m.

Gevinsten med denne driveren er at jeg klarer å styre ballen akkurat dit jeg vil. 87% fairwaytreff etter sommerferien i fjor på hjemmebanen min (Hauger) med 8 i hcp er akseptabelt, og jeg har litt morro av dem som ligger i skogen 20 m lenger fremme.

Jeg anbefaler på det sterkeste å satse på en "kontroll"driver i stedet for en "lengde"driver, selv om det er morro å stille seg opp ved siden av en scratchspiller på drivingrangen og demonstrere overlegenhet i lengde. Det hjelper imidlertid så sørgelig lite mår du må i skogen å lete etter baller, slå andresalget fra dyp røff, eller droppe ut av vannhinder.

Bogeyman

over 22 år siden

Bogeyman

Denne driverdebatten mellom høyhandicapere er bare tull.
Jeg fikk et råd av en medspiller en gang. Del lengden av hullet i 2 (par 4 hull), og finn ut hvilket jern du må bruke for å slå 2 like lange slag frem til greenen.
Ta deretter ett jern lenger på utslaget og ett jern kortere på innspillet.
F.eks, et par 4 hull på 320 m delt i to er 160m. Dvs for meg to like lange slag med 5-jern. Dermed velger jeg 4-jern på utslaget, og ender med et 6 eller 7 jern på innspillet. Da er jeg enten på eller like ved greenen, og kan chippe ballen så nær flagget at jeg ofte greier meg med en putt. Trener nesten bare på chipping.
Resultat: Nesten aldri birdie, men 50%par og 50% bogey, bortimot 100% fairwaytreff, 40% G.I.R og jeg kan spille 10 runder på samme ball.....

Bogeyman

over 22 år siden

Bogeyman

Og så glemte jeg å nevne at jeg med denne metoden unngår fairway-bunkere som er lagt ut for å ta imot driverutslag, banene blir mye lettere siden jeg har bra tak på innspill fra green-bunkere.
Spiller også bedre presisjon med et normalt slag med 7-jern enn f.eks et halvslag fra 70m med pitching wedge.

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Mr. Leadtape - hvis du følte deg truffet av min bemerkning om å finne informasjon på internett, så var det utilsiktet. jeg synes faktisk at du har mange gode innlegg som jeg ofte har verifisert ved å finne fram på internett.

Mr. Einstein- jeg og mr. leadtape har ganske nøyaktig lik hastiget og lengde. Jeg tror du kan være trygg på at vi vet forskjellen på miles og kilometer. Hvis du har en hastighet på 65 mph, da tviler jeg på at du slår 150 meter med 7'er jernet.

Mr. Bogeyman - jeg er litt fasinert av metoden din. De fleste kan jo ikke slå med de lange jernene lenger. Og de definerer alle jern lavere enn 8 som lange. Jeg ser at fler og fler går rundt med veldig mange woods og få jern. Jeg synes det de kaller Driver/pitch spill er litt kjedelig. Det er bedre med det varierte spillet hvor de fleste køllene har vært i bruk i løpet av en runde. Derfor slår jeg også ofte ut med en 3'er wood i stedet for en driver. Jeg liker at ballen stopper når den lander.

Bogeyman

over 22 år siden

Bogeyman

Lange jern er ikke så vanskelig å slå med, kommer an på hv amn er vant til.
For 3 år siden brukte jeg 11wood (31grader), og greide ikke å slå med et fem-jern.
Men fra i fjor har jeg hatt hele jernrekka fra 1 (15 grader) til Lw (60grader) som fast inventar i bag'en + driver og 3-wood, og det er bare 3-wooden som ikke fungerer fra fairway.
Synest spillet mitt sitter meget bra etter at jeg begynte med "metoden" som beskrevet over.
Og nå får jeg også brukt alle køllene mine omtrent like mye.

DPF

over 22 år siden

DPF

Til Bogeyman

Enig med spillestrategien din. Del opp hullene i 2 for par 4, 3 for par 5, så blir faktisk denne torque-debatten ( som det hele begynte med) meningsløs. Det er klart at på lange par 4 og 5 så er det behagelig å kline ballen ut over 200m. Vi må huske på at for de fleste av oss så er det en grunn til at det står rundt 23 i hcp på kortet. Da er det jo bare og utnytte disse ekstraslagene klokt, og ikke bruke de på dropper langt ute i skauen. Jeg spiller rett som det er med en som har 5.4 i hcp, og selv han bruker huet og deler opp hull. Hele filosofien hannes går ut på å få ballen innenfor favorittlengden mot green. Så er det bare å finne ut hva den er. Min er 80-100meter. Derfra og inn avgjør scoren og ikke hvor langt jeg slo fra tee...

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Hmm... Endelig noen interessante og saklige innlegg her.

Meget interessant det du skriver Einstein. Forstår jeg deg rett mener du at du vha. disse to målingene klarer å justere svingen s.a. du får plassert det punktet i køllehodets bane med maks hastighet akkurat der ballen treffes. Har tenkt på dette selv når jeg står på rangen. Har erfart at om jeg tar en litt lengre baksving resulterer det ofte i kortere slag, og jeg tror det kommer av at jeg da får køllehodets makshastighet (som kanskje også blir lavere for alt jeg vet) for tidlig, s.a. køllehodets hastighet er avtakende i det ballen treffes.

Som (relativ) fersking kan jeg jo trene på og forbedre nær sagt alt, men det er to ting som virker mest vanskelig: 1) stabilitet (hvis to av ti utslag på min hjemmebane Kjekstad ikke treffer fairway, er en god score praktisk talt umulig) og 2) lengde.

Leste tidligere i dag et tips på golfdigest.com mht. lengde, nemlig å sette høyre fot litt bakover, både for å få bredere stance og for å senke høyre skulder litt i forhold til venstre. Måtte selvsagt prøve det, og det så ut til å ha en merkbar effekt for meg, så der lærte jeg noe. (Håper det "fester seg" og ikke blir borte igjen, hehe.)

En annen ting er at jeg av en eller annen grunn slår omtrent like langt med alle køllene, så et eller annet gjør jeg galt med de mellomlange jerna, som bare blir verre jo lengre jernet blir... (PW 100-110m, 7'er 140m, men 5'er bare 150 m, alle lengder er for carry.)

Bogeyman; enig i lur oppdeling av hullene, men det er jo litt morro å klare de lengre slagene også, og ikke alltid safe.

Swinger; har du noen tanker om hva mange ikke klarer med lange jern, eller gjør galt? Jeg tror jeg er medlem av den gjengen der, men vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det an. (Jojo... jeg kjenner selvsagt standardsvaret "ta en protime", og skal nok gjøre det. Men liker også å samle inn velbegrunnet info på egenhånd og på forhånd...)

Fersking

over 22 år siden

Fersking

DPF; enig i det du skriver. Men om favorittlengden er så mye "favoritt" at man velger 80-100 m fremfor 30-40 m, vil jeg vel kanskje anta at man heller burde trene på 30-40m slagene, da disse slagene statistisk sett bør havne mye nærmere hullet. Gjør de ikke det er det trolig lettere å bli bedre på disse slagene enn å trene på noe annet.

Min filosofi går på å trene på det jeg er dårligst til. Foreløpig har jo det stort sett betydd alt, men slag med lange jern (4, 3) seiler opp som noe av det jeg er desidert dårligst på, så det får jeg vel øve meg litt på i sommer...

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Hei Fersking - Jeg tror de fleste rett og slett tar i alt for hardt og alt for tidlig. Jeg gjorde det samme selv.

Den store endringen for meg kom da - proen - tok tak i meg og lærte meg følgende:

La armene vandre så langt ned at høyre albue er i kontakt med midjen din kun ved hjelp av tyngdekraften, og uten at du har begynt å bruke kraft med høyrearmen. Når du er så langt nede begynner det virkelige slaget. Da tar du tak med høyre hånd og svinger køllen ned mot ballen mens du hele tiden ser på ballen. Og det er her hele hemmeligheten ligger. Skal du langt må du slå ned på ballen. Fortsett så - som om du slo gjennom ballen og stans ikke slaget før du ser ballen til høyre for høyre albu.

Når du slår de korte jerna er ikke dette så viktig, men helt avgjørende på de lange.

Ellers, så er jeg enig i at det hjelper ikke mye å trene på slagene mellom 80 og 100 meter. Lag deg et system for hvordan du slår alle lengder (Pitcher) mellom 30 og 100. Så finner du et system for hvordan du chipper mellom 5 og 30 meter.

Men nå er vi helt på jordet i forhold til temaet. kanskje vi skal begynne en ny diskusjon mde korrekt tema

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Skrev et innlegg men det ble visst borte... Får prøve på nytt.

Interessant det du sier der Swinger, får følelsen av mye større køllehodehastighet hvis jeg f.eks. slår et luftslag omtrent som du beskriver. Det blir litt av typen "starter med å 'trekke' i køllehodet i toppen av baksvingen, lar gravitasjonen få virke en stund, for å så å 'rykke til' med maks kraft rett før bunnen av svingen." Tror dette gir meg ganske mye større køllehodehastighet, subjektivt basert på "svisjlyden"!! Problemet er at jeg ikke helt tror på at jeg klarer dette med presisjon nok til å treffe ballen en gang... Men det er kanskje her selve cluet ligger?! Må ut og eksperimentere... Bare det hersens været kunne bedret seg litt...

Det vi diskuterer her ligner forøvrig litt på noe jeg akkurat nå fant på http://www.golftipsmag.com/content/2002/july/left_hand_lead.html

Fersking

over 22 år siden

Fersking

F..n, det er noe sykt med denne scangolfsiden. Proever igjen:

Skrev et innlegg men det ble visst borte... Faar proeve paa nytt.

Interessant det du sier der Swinger, faar foelelsen av mye stoerre koellehodehastighet hvis jeg f.eks. slaar et luftslag omtrent som du beskriver. Det blir litt av typen "starter med aa 'trekke' i koellehodet i toppen av baksvingen, lar gravitasjonen faa virke en stund, for aa saa aa 'rykke til' med maks kraft rett foer bunnen av svingen." Tror dette gir meg ganske mye stoerre koellehodehastighet, subjektivt basert paa "svisjlyden"!! Problemet er at jeg ikke helt tror paa at jeg klarer dette med presisjon nok til aa treffe ballen en gang... Men det er kanskje her selve cluet ligger?! Maa ut og eksperimentere... Bare det hersens vaeret kunne bedret seg litt...

Det vi diskuterer her ligner foroevrig litt paa noe jeg akkurat naa fant paa http://www.golftipsmag.com/content/2002/july/left_hand_lead.html

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Husk at det er for å lage en sving ut av dette som funge og som du kan gjenta om og om igjen at det finnes Pro'er. jeg har sett i dette forumet at det snakket mye merkelig om proene, men bruk penger på disse. Jeg har brukt ca 20 minutter i måneden fast, og i perioder 20 minutter i uken. Det er utrolig hva det hjelper.
Husk bare at du trener på det som proen sier du skal trene på.

Gnukke

over 22 år siden

Gnukke

Det er stort sett en grunn til at det går dårlig med lange jern:

Du treffer ikke ballen reint, dvs enten treffer du bakken cm bak ballen, eller så topper du.

Løsning: Slå ROOOOOOOOLLLLLIIIIGGGGG.

Ser i en annen debatt her at noen klarer å slå like langt med 7-jern med 60 mph swinghastighet som en som har over 90.

Jeg opplevde det samme, proen sa jeg slo som en blind okse, hadde full innsats gjennom nedsvingen og mista balansen i oppsvingen. Ved å roe ned tempoet MYE økte jeg faktisk lengden med alle køllene mine. Lengden økte mest med de lange jernene og fairwaywoods.

Grunnen til at lengdene økte var at jeg traff ballen med sweetspot i stedet for kanten av kølla.

Dette har revolusjonert spillet mitt fullstendig, nå spiller jeg med 2 jern og oppover, og hcp stuper. Den rolige swingen har øket prosent vellykkede slag, og dermed selvtilliten. Nå tør jeg slå innspill over vann og bunkere, kutte doglegs, og ikke minst bruke driver på smale fairways.

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Enig med Gnukke !!

Rolig - det er kanskje den viktigste hemmeligheten.

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Ja, er enig. Rolig hjelper. Stemmer også det med at jeg har mer problemer med reine treff med lange jern. I tillegg tror jeg reine treff er viktigere for disse slagene. Dobbelt negativ effekt mao. (Av denne grunn har jeg bare brukt 4'ern fra utslag hvor jeg kan pegge litt opp.) (Ja, jeg vet det, dette er kanskje mer mellomlangt enn langt jern... Men ikke for meg...)

Lurer på hvordan det ville gå hvis man satte et 3'er hode på et skaft med 7'erns lengde... Ville sannsynligvis revolusjonere spillet for alle oss middelmådige der ute... Rart ingen har gjort det ennå.

Nikke

over 22 år siden

Nikke

Korter du ned på skaftlengden på et 3-er hode må du øke lie-vinkelen.
Du vil neppe oppnå bedre resultater, forskjellen er tross alt bare 5 cm.

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Ja, må selvsagt også ha riktig lie-vinkel. Men jeg tror faktisk at man vil få bedre resultater, jfr. diskusjonen over om vanskeligheter med lange kontra korte jern. Og jo, fem cm er *mye* i denne sammenhengen.

Swinger

over 22 år siden

Swinger

ikke tenk på det engang. Køllene har faktisk blitt slik de er nå i løpet av flere hundre års evolusjon.
Tren - tren - Tren. Ikke ved å spille, men på treningsbanen og på Rangen. Husk regelmessige pro-timer. Tren på en ting om gangen.

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Hehe... Nåja, ting skjer jo i golfsporten også da. Driverhoder store som vaskebøtter, "cavity" jern osv. Og mange gode ideer kan virke latterlige før de blir "opplagte".

Ikke det at jeg tror en god spiller nødvendigvis ville ha så mye glede av min "korte treer", men kanskje en dårlig spiller ville det? Hadde jeg vært blant dem som bygger sine egne køller skulle jeg prøvd det. Men det er jeg ikke. Ikke ennå, i hvertfall...

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Prøve en Hybrid, f.eks Snake Eyes Quick Strike. De er kortere enn en wood, har høyere lie, og Quick Strike har høyt dreiemotstand.

Hvis du velger andre typer, pass på at den har en viss vekt på hodet, minst 230gram for 16graders loft, og tyngre til høyere loft.

Kjøpte for et par år siden noe som heter FireLine driving iron. Den finnes i 15, 19 og 23 graders loft, og har plass for tre store skruer som jeg kan sette inn for å justere vekt drawbias. Suveren, men er dessverre utsolgt fra nettsetedet der jeg kjøpte den.

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Til Boggeyman
Fint at " metoden" din virker for deg og gir deg glede med golfen. Men det er nok ingen god løsning for en som vil noe med spillet og bli bedre. Min største drivkraft er det å bli bedre, senke hcp, gå på færre slag, sette birdier. Med din metode blir man "stuck" på et middels nivå og man kan sikker imponere i forhold til sitt middels handikapp, men dette har lite med "god golf" å gjøre. "Metoden" vil også ha sine klare begrensninger på krevende baner med lengde på hullene, i vind og ved hull der man trenger høy inngang til greenen bl.a.

Om svinghastighet
Vi er bygd forskjellig, noen må svinge roligere og andre må svinge fortere. Alle tempoer kan fungere, det er bare å se på touren. Olasabal slår med meget høy hastighet og Els med sirup hastighet, enda er Els betydelig lengre. Så her er det mange faktorer som spiller inn. Noen her er inne på at det ikke lønner seg å "slå som en vill okse" eller slå fra toppen som noen vil kalle det. Dette er et godt poeng, kraften bør settes senere i nedsvingen enn det mange gjør. Min erfaring er at det er viktig hvor kroppsvekten befinner seg. Man må skikkelig over på venstre ben igjen før man smeller til i nedsvingen, noen kaller dette å komme "bakfra".

Samtidig må alle detaljer settes sammen til en flytende sving med godt tempo, hvis det skal fungere gang etter gang. I den forbindelse kan "overtenkingen" som noen driver med på denne siden være ødeleggende.

Til alle dere "utstyrsfreaker" (som også jeg er), vi diskuterer utstyr på et detaljnivå som ikke står i samsvar med hvor viktig dette er for scoren. Har man et anstedig utstyr vil nye endringer kun gi små marginale forbedringer. Min kamerat med 1 i hcp har 8 ulike skaft i settet sitt og går råbra hver uke ! Nå er det på tide å komme ut å spille og trene, glem disse marginale diskusjonene.

PS!
Jeg har gått med 3 stykker i år som har kjøpt ny Cobra SS 427, alle 3 klager på høy ballbane, korte slag og slice. "Steikepanner" fungerer ikke for seriøse spillere, hodet bør etter min menig maks være 360 cc for optimal fart og kontroll. (med riller)..........

Middelsvingeren

over 22 år siden

Middelsvingeren

Har også kjøpt Cobra SS 427 og får høy ballbane og ikke så lange slag som ønskelig (og forventet). Men hvordan det er mulig å slice med den er en gåte, den er jo faktisk 2.5 grader lukket. Jeg hadde slice-tendens med min forrige driver, men Cobra'en går temmelig rett med tendens til draw.

Har blitt anbefalt av en annen Cobra eier å prøve et stivere skaft og lavere loft - han hadde gjort det med stort hell og solgt den gamle køllen. Skal teste det så snart jeg får sjansen.

Evt. kan jeg kanskje bare bytte skaft? Har du Leadtape (eller noen andre på forumet for den saks skyld) noen idè om det kan være fornuftig å prøve å finne frem til et skaft som kan gi lavere ballbane (det sitter et UST ProForce 60 som visstnok er spesialtilpasset køllen i den som standard)?

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Jeg har spilt en del sammen med en som har kjøpt utstyr fra USA. Han har en Driver som heter SMT Deep bore 455 og med et fantastisk skaft som heter Accuflex Assassin. For å si det enkelt, han slår lenger enn de fleste. Nesten aldri utenfor fairway. Denne driveren er veldig stor og uten riller. Enkelte slag stopper ikke før etter 300meter. 4'er jern for å komme til green på en 490 meter par5.

Så kan du si: Hvorfor ønsker du deg da en Nike?? Enig.

Ellers, så her jeg også hørt om Cobra SS 427 at du får høy ballbane og slice. Dette fixer proen på et kvarter. Noe annet er at den føles "vinglete". Akkurat som om du ikke tror på at den skal gå likt hver gang. Jeg synes den derfor var ubehagelig å slå med. (prøvde kun på rangen) Har ikke slått nok til egentlig å uttale meg.

Gå inn på følgende sider og les mer.

www.golfclubreview.com/smt_nemesis.htm

www.smtgolf.com and www.accuflexgolf.com

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Angående diskusjonen om svinghastighet, så fant jeg dette som viser Grafalloy sine anbefalte grenser for svinghastighet og stivhet.

http://www.grafalloy.com/fitting.html

Jeg kan vel røpe at:

jern - pro. 85mph og over
Driver - pro - 105mph og over

Golferen

over 22 år siden

Golferen

Hva skal jeg kjøpe??? Skal bestille i dag;

Bang 450,Proforce 65 reg flex, 12 degree: Your Price; $132.40
Nemesis, Penley 70, reg flex, 12 degree: Your Price; $152.80

eller

SMT Deep Bore 455 ?

Kom med innspill! Hcp 22,9

GolferHerOgså

over 22 år siden

GolferHerOgså

Kjøp den billigste! Med så høyt handicap klarer du neppe å merke forskjell. (Og tar jeg feil, og du virkelig merker forskjell, så må du spørre deg hvorfor du har så dårlig hcp....)

Golferen

over 22 år siden

Golferen

Jeg er dårlig, ok.
Men jeg har spilt i to år, så jeg regner med å skrive meg ned, og ikke opp!

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Middelsvinger, ærlig talt tror jeg ikke hodet på Cobraen er egnet for lange og stabile slag hver gang. Hodet kan nok være en god ide for nybegynnere som trenger stabil baltreff og ikke har svinghastighet til de store lengder. Men for seriøse golfere blir det rett og slett for stort til å oppnå den store hastigheten (luftmostand bl.a) og den kan føles vanskelig å få vinkelrett i "impactsonen". Tror ikke det er skaftet det er noe galt med. Dette er min personlige mening. Kjøp en SMT chinnecock (360 med riller) med et Penley steahlt 70 skaft eller grafalloy prolite, det er den lengste av de stabile driverene jeg har prøvd. (pris totalt ca. 1400 levert på døra fra USA).

Stiff eller firm skaftene til de store produsentene er som regel relativt myke i forhold til hvis du bestiller en "custom" skaft. Man kan spekulere i hvorfor det er slik, og jeg tror det dreier seg om å lage skaft som passer til flest mulig potensielle kjøpere. Derfor definerer de hastigheter som trenger stiff/firm relativt bredt og lavt over (85-90 mph). Og de er samtidig klar over tendensen eller inkompetansen mange menn har til å kjøpe stiff/firm uansett hastighet.

Så velg et custom skaft, da får man for det første et bedre skaft enn de serieproduserte og fleksen som indikeres er mer reell. Dette er min mening og jeg tror grensen går ca. ved 100 mph for å trenge stiff/firm fra en custom skaftleverandør. Kjøper man et dårlig samlebåndsskaft som står på de fleste dyre drivere så holder kanskje med 90 mph. Men det kan være store forskjeller i måten man slår på, (er du "aggressiv" eller "svinger " du mer), eller holdningen til kontroll/lengde som gjør valget anderledes.

GolferHerOgså

over 22 år siden

GolferHerOgså

Golferen, mente egentlig ikke at du er dårlig... (Liker å forsøke å provosere litt, men er fornøyd når det ikke virker...) (Er forsåvidt på samme nivå selv.) Poenget mitt er bare at jeg ikke skjønner hvordan golfere på vårt nivå kan merke forskjell på de finere driver-nyansene... (Jeg slår nok baller ut i skauen bare med 3er wooden.)

Ønsker også en Nemesis

over 22 år siden

Ønsker også en Nemesis

Hei Golferen.
Har også tenkt å bestille en Nemesiss, sjekket opp med www.customgolfsales.com hvor mye de tar i frakt, og de tar 60$ for å sende en kølle til Norge. Med moms og det hele, så blir det fort ganske dyrt. Dersom vi kan bestille sammen, så blir jo frakten "rimeligere". Send en e-post dersom dette høres interessant ut. PS! Bor i Bergen.

Middelsvingeren

over 22 år siden

Middelsvingeren

Takker for godt svar Mr. Leadtape.
Hadde opprinnelig tenkt å kjøpe meg en Bang Mellow Yellow m/Harrison 2.5 Titanium skaft (Shinnecock'en tror jeg bare leveres høyrehendt), men pga. alle de ekstremt gode anmeldelsene av Cobra'en på http://www.golfreview.com/Drivers/PLS_2948crx.aspx samt god pris (US$ 250), ble valget som det ble.
Litt skuffet over lengden (skyldes nok undertegnedes noe trege 92 mph sving), men meget imponert over retningsstabiliteten. Det siste passer bra på den trange hjemmebanen min. Skal gi den 10 runder til før jeg avsier noen endelig dom.

Seriøs debatt

over 22 år siden

Seriøs debatt

Ser langt oppi her at noen har 125 mph swinghastighet.
Leste en artikkel i Golf Digest om kølletesting og tilpasning hos TylorMade. Raskeste swinghastighet de noen gang hadde målt med driver var 122 mph, og de har som kjent en haug av verdens beste spillere i stallen.

Da er det jo meget sannsynlig at det kommer en ukjent Ola Nordmann og slår hardere enn det.....

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Apropos svinghastighet. Hvis vi nå antar at teknikk og annet slikt tull (!) er på plass, sånn noenlunde, vil dere da si at svinghastighet er en personlig parameter på linje med kroppshøyde, øyefarge osv., eller er dette noe man kan trene opp? I så fall, hva er en god måte å øke svinghastigheten på? Er det muskler som skal trenes opp? Eller er det noe med sentralnervesystemet? Kom gjerne med forslag til øvelser. Eller er det bare å stikke ned på rangen og måke ut baller og så vil hastigheten sakte men sikkert øke?

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Hallo mister seriøs debatt - Det du sier tror jeg du må underbygge med referanse til artikkel.

Jeg har lest at tiger har en køllehastighet på 145. John Daly har 155. I klubben vår er det et par stykker som vi har målt til rundt 130.
personlig har jeg mellom 100 og 105.

Kort sagt. Jeg tror du tar feil. det du har lest er antakelig svinghastighet med jern. Da brukes oftest 7er som testjern. (Jeg shar sett at du skriver Driver)

Hallo fersking. Svinghastighet er noe som øker med læring - mye læring. ikke bare slå, men instruksjon også.

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Tillater meg å lime inn et avsnitt fra en veldig fersk artikkel på golfdigest.com:

Average-length tour players produce ball speeds of 165 mph or higher. Beauregard told me that Kevin Sutherland, for example, launches tee shots at 14 to 15 degrees with a spin rate of between 1,800 rpm and 2,000 rpm. They bounce and run like they're loaded with overspin. By comparison, Tiger's ball speed is 180 mph. When the folks at Nike Golf tested him with graphite shafts a while back, his ball speed jumped to nearly 200 mph.

Link: http://www.golfdigest.com/equipment/index.ssf?/equipment/gd200305herofit.html

Mulig det er disse hastighetene dere diskuterer, men merk at siden COR sannsynligvis ligger under eller rundt 0.83 for disse folka, betyr det at køllehodet må ha hatt hastighet 1/0.83=1.20 ganger disse tallene!
(Med forbehold om eventuelle misforståelser.)

Tror jeg ville vært superfornøyd med ballspeed lik halvparten av Tiger, jeg...

Fersking

over 22 år siden

Fersking

Jeg får rette opp noe jeg skrev som trolig er feil. (Skjønner ikke helt hvorfor, men...) Som det står i bunnen av den artikkelen:

In a fully optimized hit, your initial ball speed should be equal to 1½ times your clubhead speed.

Mao., køllehodefart skulle for de nevnte folka være ca. 0.67 ganger oppgitte ballfart.

For Tiger: ball: 200, køllehode: 120 mph
Average tour player: ball: >=165, køllehode: >=110

Ser jo ut som om dette underbygger det Serøs Debatt skriver... (Men hva det med "fully optimized hit" skulle ha av betydning, og i hvilken retning det skulle trekke, om den ikke er "fully optimized", det aner jeg ikke...)

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Ball speed er noe annet. For de fleste proene ligger faktoren ball speed/swing speed på rundt 1,4. Noe som i så fall stemmer med en artikkel i Golf Digest (har den ikke selv, har fått den referert) der det stod at Mickelson og Els hadde svinghastighet på 120mph. Men faktoren på deres slag var i nærheten av 1,5 (1,5 skal liksom være "perfekt")

Seriøs debatt

over 22 år siden

Seriøs debatt

Opplysningene har jeg fra en artikkel i Golf Digest, men jeg husker ikke hvilket nummer det var. Artikkelent handlet om tilpasning av drivere og hva slags utstyr som ble brukt for dette. Den høyeste svinghastigheten ble målt hos en baseballspiller som hette McGwire og var altså 122mph. Det ble skrevet i artikkelen at en typisk tour-spiller har 110 - 116 mph svinghastighet.
Ballhastighet ligger som nevnt over ganske nær 150% av svinghastighet for driver.
De som påstår de har målt 130 mph lyver.

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Først, la oss slå fast at en svinghastighet på fra ca. 110 mph til ca 125 mph er "roughly" der proene ligger. Det varierer noe hva de klarer å få igjen i form av lengde og rettning, men den store hopen ligger på ca. 250-270 meter total lengde og mellom ca. 55%-70% fairway treff. Da skal det sies at fairwayene er som regel harde (gir mye rull), de spiller ofte i varmt vær (gir mer lengde) og med trange fairwayer.

Dette presterer de med en relativt kontrolert sving, fordi de er avhengig av å treffe fairway eller ikke gå i skogen. Mange av de kan "presse" frem høyere hastighet hvis dette er ønskelig i enkelte slag.

Hva kan vi "slitere" lære ? Hvordan kan vi øke hastigheten på køllehodet og nærme oss pronivået på lengde og presisjon ?

Teknikk. En sunn og mekanisk riktig sving, i et bra tempo og med en avslappet kropp vil hjelpe. Draw øker lengden på slag. Protimer er vel muligens den beste løsningen på å forbedre teknikken.

Utstyr. Riktig tilpasset utstyr. Rikitg skaft, lengde, lie, COR, vekt etc.etc vil definitivt hjelpe. En ball som går langt vil hjelpe på lengden.

Fysikk. Proene er bedre trent, generelt sagt. De er først og fremst mykerere, men for manges del også sterkere (mer eksplosisve), har bedre kondisjon.

Talent. Noe slår bare ballen langt uten at det er mulig å forstå hvorfor.

Når dette er sagt så er putting en betydelig vanskeligere og betydelig viktigere del av spillet ! Og hvorfor er noen gode til å putte ? Det er det mye vanskeligere å svare på.

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Jeg har prøvd å finne ut hva det er som måles rundt omkring av Proer. De hevder faktisk at det er svinghastighet og ikke ballhastighet.

Hvis det da er slik at jeg har omkring 100 mph med driveren, da må jeg jammen trene for å få ut potensialet. Jeg burde jo slå 250 meter hver gang. Der jeg spiller er det forøvrig mye skog omtrent på de lengdene. Sånn ca 100 meter ut til sidene mener jeg.

Usikker.

over 22 år siden

Usikker.

Hei.
Leser av tidligere inlegg at lav Torque er ofte et tegn på et skaft av høy kvalitet. På http://www.diamondtour.com selger de noen skaft som heter Orbitor. Modellen Orbitor X Energy Wood Shaft har en torque på 2,5, og koster bare 39$. Er det noen som har noen erfaring med dette skaftet? Vurderer å kjøpe en SMT Nemesis , eller en SMT 455 Deep Bore. Har 20 i HCP, og svinghastighet på ca 95. Kan ikke finne noen tester av dette skaftet på nettet. Er det noen som har forsøkt dette skaftet?

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Kjøp deg en Depp Bore med Accuflex Assassin.

Da garanterer jeg at du vekker oppsikt både med lengde og utseende på Driveren din. Husk at du velger et grep som kan benyttes i regnvær - det er de litt dårlig til å anbefale der over. La gjerne en norsk Pro sette dette sammen for deg - med rett grep.

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Lav torque er ikke å anbefale for de aller fleste spillere med lave til moderate svinghastigheter. (Under 100 mph med driver). Dette er et generelt tips men det kan være enkelte få personer som alikevel trenger lav torque.

Lav torque dreper lengde for lave svinghastigheter...

Ernie Pels

over 22 år siden

Ernie Pels

Det er lett å blande sammen torque og flex, men det er 2 forskjellige krefter som virker på skaftet under svingen. Flex er hvor mye skaftet bøyer av i svingretningen, og torque er hvor sterkt materialet er for å motstå skjærskreftene som oppstår under svingen (hvor mye skaftet vrir seg rundt skaftets senterakse). Man kan få bøylige skaft med lite torque og motsatt. F.eks har AcuFlex Tour torque på 1,8 med Regular flex (svinghastighet på 78-88 mph)...

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Både for lav torque og for stivt skaft dreper lengde for folk med lave svinghastigheter.

Det er klart de sammen tingene øker presisjonen, men for folk med lave svinghastigheter er det som oftest viktigst å øke lengden.

Tullpreik igjen, Leadtape

over 22 år siden

Tullpreik igjen, Leadtape

For lav torque dreper ikke lengde, den dreper lommeboka og øker vekta og presisjonen.
Jo lavere torque jo bedre retningsstabilitet, uansett flex. PUNKTUM.

Skaftprodusentenes dilemma er å lage lette skaft uten at det går ut over torque. Når man fjerner carbon eller boronmaterialer for å minske vekta mister man vridningsstabilitet. For å veie opp for dette tar man i bruk dyrere materialer og dyrere produksjonsmetoder.

Hvor mye hjelp i lengderetningen tror du at du får med et køllehode som vrir seg en halv grad med en radius fra aksen på 3-4 cm ?
Slutt å tullpreike, dette er ikke ditt felt.

Men den jevne golfer med hcp over 10 vil aldri merke forskjell på et skaft med 2 eller 4 grader torque fordi de likevel har en altfor ustabil sving. Men en driver på over 400ccm med 5* torque vil bli merkbart ustabilt i hendene på en sterk og aggressiv spiller.

Det er kun flexen som utgjør en viktig faktor når det gjelder lengde.

Forresten skjønner jeg ikke at en uvitende tulling som deg gidder å slenge rundt seg med sprøyt i alle debattene her. Du kan like mye om golf som ei pensjonert barnehagetante. Det burde du ha plukket opp for lenge siden når du leser svarene på de teite innleggene dine.

Men det ser ikke ut som du har blitt begavet med logisk sans i det hele tatt. Det som er så synd er at mange grønne golfere ikke leser særlig annet enn dette sprøytet du serverer og derfor biter på, og kanskje kjøper dårlig utstyr.

Gjør oss den tjenesten å klipp nettledningen av PC'en din og ligg unna både tekniske kjerringråd og mobbing av dem som er bedre enn deg til å spille golf.

Usikker

over 22 år siden

Usikker

Til Tullpreik igjen.
Her er spesifikasjonene på Orbitor X Energy
Orbitor X Energy Wood Shaft
Price $39.00
Flex R, S & X-Stiff
Bend Point Mid/High
Color Black
Length 46 inches
Torque 2.5
Weight R-75 S-78 X-Stiff-80
Diameter .335 Parallel
Comparable to Speeder 757
Dette skaftet har ikke så høy vekt, kan du ut fra dette si om dette skaftet virker bra eller dårlig?

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Orbitor X-energy er sikkert et brukbart skaft, jeg har ikke prøvd det.
Orbitor har en rekke lette skaft med lav torque, bl.a. Orbitor 45 med 3* torque på 57 gram. Dette er meget bra, men....generelt sett ser Orbitor ut til å mangle "snert" som gir de helt store lengdene.
Orbitor har meget stabile skaft som gir suveren presisjon, men ser ut til å mangle noe spenst sammenlignet med dyrere skaft som f.eks Accuflex, UST og Rapport.
Orbitor passer bra for spillere med lang rolig sving som bare skal "styre" køllehodet, mens kraftspillere på jakt etter "fiskestangsleng" ikke får den responsen de trenger fra Orbitor.

Legg merke til at de meget populære skaftene fra Grafalloy, Fujikura, Graphite Design og True Temper EI-70 som blir brukt av toppspillerne på tourene ikke nødvendigvis fungerer så bra for deg og meg. Jeg har prøvd slike skaft med ulike flexer i flere køller og hatt store forventninger. Presisjonen er meget bra, men det mangler "spark" sammenlignet med skaft som f.eks UST, Raport og Accuflex.
Etter å ha bygd snart 100 drivere har jeg kommet til 4 skaft som fungerer meget bra for alle:
UST Proforce 65
UST Proforce ATR
Rapport Cirrus Pro
Rapport SL Ultralite
Alle disse skaftene gir meget gode resultater både i fairway-woods og drivere, og gir maksimal lengde for alle fra spinkle damer til store kraftige bamser uten at de føles vinglete. Kunsten er bare å finne frem til riktig flex.

Usikker

over 22 år siden

Usikker

Takk for bra svar Køllekalle. Har i lengre tid lest med stor interesse dine innlegg angående køllebygging. Du har flere ganger talt varmt om Penley Stealth 70 Shaft. Er det noen grunn til at dette ikke står på din "private" anbefalingsliste?

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Når UST likevel er nevnt, har de en ny serie på markedet som har fått god respons både blant vanlige folk og på PGA tour, Harmon Tour Design. Relativt lav pris, også (samme prisklasse som Proforce). Jeg har akkurat fått satt i et HTD FZ r-flex skaft i en driver, men jeg har ikke prøvd den nok til å kunne si noe sikkert, bortsett fra at den er langt mer stabil i retningen enn jeg var vant til med Accuflex Vizion, som jeg hadde før.

http://www.harmontourdesign.com

Det står mye der om touren og at skaftene er lagd for tourspillere, men det jeg har fått høre fra andre er at de passer like godt for vanlige mennesker.

Men det er best å styre mot det kjente, og da er det best å følge rådet til KølleKalle om Proforce.

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Det stemmer at jeg har snakket varmt om Penley, og det burde nok ha vært med på lista mi. Penley's Stealth 70 har er en av de sikre valgene i 30-dollarssjiktet.
Men både UST og Rapport er litt lettere i samme torque og pris, så derfor har det blitt flere av disse enn av Penley.

Når det gjelder Harmon-skaftene har jeg ikke begynt å bruke disse enda. Kan aldri tenke meg annet enn at de holder mål i lange baner.

Penley, UST, Harmon, Fujikura, Graphite Design, Rapport, Accuflex, Aldila, Harrison, og Grafalloy er alle meget gode og seriøse skaftprodusenter med resultater å vise til i det ypperste selskap.
Kunsten er i første omgang å finne frem til et flexpunkt som passer driverhodet, og en flexstivhet som passer svingakselerasjonen.

Ellers takk til Gjermund ang Accuflex Vizion. Har lurt på om dette skaftet er bra med så lav torque trass den lave vekten. Vizion er et skaft der grensene er tøyd nesten til det umulige. Gleder meg også til å få tilbakemelding om Harmon-skaftet når du har testet det ut.

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Vizion fikk jeg faktisk anbefalt av Mike Tait hos SMT, som bygget en Baltusrol for meg med det skaftet. Det var antakelig fordi jeg da lå ganske høyt i hc og nok ikke ville merket forskjell på det skaftet eller de fleste andre :) og SMT foretrekker å putte Accuflex skaft i køllehodene de lager også. Nå har jeg ikke forsøkt den kølla i det siste, så for alt jeg vet kan det hende at skaftet fungerer bedre enn jeg husker fra ifjor. Og med den prisen det skaftet ligger på, bør det absolutt være bedre enn det inntrykket jeg fikk..Jeg tror det ligger på rundt $70 eller noe sånt.

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Hei Tullpreik !

Ser at du har behov for å "tømme" deg for usaklige personangrep på meg. Det er ikke min stil, jeg prøver å argumentere for mitt syn, uavhengig av om "synet" er politisk korrekt eller ikke.

Min mening er at lav torque dreper lengde for mange spillere med lave svinghastigheter. 90 % (ikke et nøyaktig tall !) av alle med lave svinghastigheter sliter med åpent køllehodet når hodet treffer ballen. Resultatet er slice, som alle oppegående golfspillere vet dreper lengde. Lav torque kan gjøre det vanskelig for en slicer å "rette opp" hodet i impactøyeblikket. Jeg kan belegge dette synet med utdrag av flere artikkler av annerkjente "Professorer" på området kølletilpassing.

F.eks.
(A shaft with a higher torque will tend to open the face on the backswing and close it on the downswing (at impact) more than will a lower torque shaft. )

Torque er bare en del av alle de faktorene man kan se på ved kølletilpassing. Alle faktorene påvirker prestasjonen i spillerens hender. Jeg skal ikke gå inn på frekvensmatcing av køller (den mest annerkjent måten å tilpasse en kølle optimalt til en spiller), men du må være rimelig naiv Tullpreik, hvis du ikke skjønner at torque påvirker frekvensen og dermed lengden på slagene. Noen kaller dette "livligheten i hendene" og noen kaller det "spark" . Ser at Kølle Kalle savner "spark" i køller som er beregnet på PGA proer. Mest sannsynlig er dette køller med meget lav torque, fordi PGA spillerene har svinghstighet nok til at de prioriterer rettningsstabilitet foran optimal lengde. (det kan selvfølgelig også være andre forklaringer i tillegg)...

Tullpreik savner logisk sans hos meg. Jeg må da spørre Tullpreik. Hvis ikke torque har noen betydning for lengde , hvorfor har vi denne diskusjonen ? Hvorfor leverer ikke alle produsentene skaft med meget lav torque på alle sine produkter ? Og ikke prøv deg med at dette kun er et prisspørsmål, det er Tullpreik det. Det er ikke noe problem å få levert meget gode skaft, med lav torque til en grei pris og som i tilfelle bare ville være en brøkdel av de totale "idiot" prisene vi ser på køller i dag.

Til dere ferskinger som blir mer og mer forvirret, torque er en meget liten detalj i tilpassing av utstyr for spillere på deres nivå. Dere må også være meget forsiktig med å kjøpe utstyr etter råd fra slik som Tullpreik. Dere kan se på måten han kommer med personangrep på at dere ikke her med en seriøs kar å gjøre. Gå til kilden i steden, sjekk litteratur av annerkjente kølletilpassere.

Til deg Tullpreik, fordi mange er uenige med meg og ikke forstår hva jeg sier, er det ikke sikkert det er jeg som har feil. Det kan også være et utrykk for den utrolig lave kompetansen som råder i golfnorge.

Ernie Pels

over 22 år siden

Ernie Pels

Er det meg det er noe feil med, men jeg synes faktisk at denne diskusjonen er interessant !! Skal ikke blande meg inn i krangelen mellom tullpreik og Mr. Leadtape, da jeg synes den er litt for person-fokusert!

Dilemmaet til en hver golfer er vel at man ønsker optimal lengde med optimal retningsstabilitet. I et øyeblikks galskap (og ekstra penger på kontoen) resonnerte jeg slik:
Størst skal det være: SMT 455 DeepBore hode !!
Hva slags skaft? Vel, der jeg bestillte anbefalte de Accuflex. Har lav svinghastighet (<90 mph), så alle anbefalinger og køllemakeren sa at stiff ville være drepen med så lav svinghastighet, så det måtte bli Regular. SÅ det store spørsmålet: Torque! Lav eller høy ? Foretrekker at ballen lander på fairwayen av og til så det ble Lav. Dvs: AccuFlex Tour med torque 1,8. Spørsmålet er : Var dette dumt ? Har KølleKalle eller noen andre erfaringer med dette skaftet ?
Akkurat nå sitter det en køllemaker og setter sammen køllen etter mine mål, håper han ikke jobber forgjeves...

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Til Ernie Pels
Nei jeg tror ikke dette var dumt. Men kom gjerne med tilbakemelding etter at du har slått deg varm med det nye skaftet.

Når det gjelder SMT455 (og Nemesis) har jeg erfart at de gir en litt spesiell ballbane. Enkelte dager har jeg rett og slett problemer med at de gir nedoverspinn på ballen, mens andre dager går de helt greit (kanskje svingen min ikke passer helt til SMT). På simulator inne i vinter ga Nemesisen min 7-8 mph høyere utgangshastighet enn den gamle Integra 450, men ute på banen er fortsatt Integraen 15m lenger. Et eller annet murrer med de SMT-hodene, og jeg holder på å prøve ut forskjellige skafttyper. Det synest foreløpig som om man bør unngå for stive skaft, og kanskje også unngå skaft med høyt flex-punkt (low-launch-shafts). Jeg tror cluet med Nemesis/455 er å få en høyere utgangsvinkel for så å la ballen flyte utover i god høyde. Tar gjerne imot input fra andre som har bygd dere Nemesis/455.

Leadtape har rett i det han sier om åpning og lukking av køllehodet pga torque, men bommer litt når han mener høyhandicappere bør satse på mer torque for å få lukket køllehodet. Det samme kan oppnåes ved å lukke det under adressering.

Hvilken torque som foretrekkes er egentlig et individuelt behov. Det som er saken er at det er vanskelig for skaftprodusentene å lage spenstige skaft med lav torque. Spenst kommer av mykhet mens lav troque krever avstiving. To motstridende materialegenskaper. Derfor vil de fleste oppleve at når de kjøper skaft med lav torque virker dette dødt. Etter mye testing valgte jeg Orbitor 15 X-pro i fairwaywoodene mine. Det er et "daft" skaft som har 1.9* torque og nå får jeg ballen dit jeg vil. Orbitorskaftene stjeler litt av lengden, (tipper 5-7%) men jeg har blitt meget retningsstabil etter jeg byttet fra superlette Aldilaskaft med 5* torque (jeg slår ca 215 m med en 15* treerwood).

De som har problemer med at køllehodet ikke lukker raskt nok bør heller ta seg noen protimer (med videoopptak anbefales) og justere svingen sin. Noe kan repareres med justering av utstyret, men dette er finjusteringer som ikke bør gjøres før svingen har blitt meget stabil og man er kommet ned på singlehcp.

Middels tourspillere ser ut til å akseptere torque opp til 3.5* i driverne sine, mens de aller beste ikke vil ha annet enn stål der torque ikke er en faktor å snakke om.

Mitt beste råd til dem som har problemer med slice, hook, draw, skjenk osv. Ta med den værste/vanskeligste kølla du har til en pro eller noen andre som kan analysere og justere svingen din. Dette gir raskere forbedring enn om du bruker beste kølla di. Jeg tror ikke det noengang er laget så dårlige køller at de ikke kan brukes......

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Hei Ernie og Kalle !

Enig i at de som driver personhets bør utvikle et litt bredere kunnskapsnivå før de angriper. Saklig diksusjon er det beste....

Derfor:

Bra innlegg Kalle, men jeg er saklig uenig med deg i at man skal tilpasse utstyret til en "optimal" sving. Dette er en viktig diskusjon da prestasjonen en spiller får ut av en kølle er relatert til teknikk/fysikk/Utstyr. Personlig mener jeg utstyr er det minst viktige av de tre, men alikevel svært viktig for oss som vil gli gode.

I en ideell verden vil alle golfspillere ta protimer i et kjør, slå milioner av baller hvert år og ha en atletisk fysikk. Av mange grunner er det så å si umulig for de fleste å klare dette. Vi må derfor leve med en sving som ikke er optimal. For 90% av oss omtrendt, betyr dette at man har en "relativt lav" svinghastighet og slår ballen i en eller annen bane mot høyre (omvendt for links). Jeg er derfor tilhenger av, etter massiv prøving og feiling selv, at disse spillerene er best tjent med køller med mye fleks og relativt mye torque. (I vinter har jeg klart å øke køllehastigheten med ca . 5 mph kun ved tekniske forbedringer, jeg har derfor vært nødt til å bytte til noe stivere skaft, men fortsatt med mye torque ca. 4.5. Resultatet er jeg meget fornøyd med, flere fairway in regulation og gjennomsnittslengden har økt ca. 15 meter, hcp ned til 4.8 ).

Når det er sagt så vil enkelte som f.eks har kort baksving og raskt akselerasjon kanskje være best tjent med stivere skaft og mindre torque. Poenget mitt er at resultatene som oppnås er "en symbiose ?" mellom flere ting, vi må defor se bredere på saken og ikke komme med alt for generelle anbefalinger.

Et annet tips jeg har belegg for å gi er følgende: Ikke sett på større grep enn standard, hvis ikke du har ekstremt store hender. For de 90 % av oss med relativt lav svinghastighet og ballbaner mot høyre gjør større grep at du taper lengde og at det blir vanskeligere å unngå slice/fade...

Usikker

over 22 år siden

Usikker

Har fulgt med på debattene her i lengre tid, og i likhet med Ernie Pels finner jeg diskusjonen interessante. Har i lengre tid vært på jakt etter en Driver. Har ikke vært i en pro-shop og testet ulike "dyre" merker, dette fordi jeg synest det er helt hinnsides all fornuft å betale 4-6000 for EN kølle(ev. en penisforlenger).
Etter å ha lest inleggene her på "Torque" og "Råeste Driver" har jeg bestilt meg en driver. Valget falt på:
Hode : SMT 455 Deep Bore 11gr.
Skaft : Penley Stealth 70 Shaft Stiff flex.
Grep : Golf Pride Tour Wrap Full Cord.
Det skal bli spennende og få testet den på range og etter hvert på bane. Min begrunnelse for akkurat disse komponentene er som følger:
Skaftet ble valgt bla ut fra bla. dette sitatet fra KølleKalle "Med verdens (statistisk) beste skaft, Penley Stealth 70".
Flex ble valgt ut fra bla. KølleKalles sitat: "Ver også oppmerksom på at Stealth70 er et forholdsvis mykt skaft, så de som lurer på om de skal bruke R eller S flex bør velge S."
Køllehode og grep ble valgt bla. fra Svinger sitt sitat: "Kjøp deg en Depp Bore med Accuflex Assassin.
Da garanterer jeg at du vekker oppsikt både med lengde og utseende på Driveren din. Husk at du velger et grep som kan benyttes i regnvær -det er de litt dårlig til å anbefale der over."
Spørsmålet dere da trolig vil stille dere er om jeg er helt "idiot" som kjøper meg en driver ut fra vilkårlige personlige meninger. Men, jeg mener at det som skrives her er ærlige personlige meninger av egne erfaringer uten at en har personlige (økonomiske??) interesser av å skryte av at produkt.
Rapport om erfaringene av min nye driver kommer her når jeg har fått testet den.

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Jeg lurer på en ting ang. valget av stivt skaft. Så vidt jeg vet festes skaftet ganske langt inne i hodet på 455 DB, vil ikke dette føre til at skaftet vil føles enda stivere? Jeg har aldri sett det hodet bortsett fra på bilder, så jeg bare spør av nysgjerrighet.

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Yes.
På 455db går skaftet opp minst en flex desrom det stikkes helt til bunns.
Så enten må det bare stikkes 3,5-4 cm nedi, eller så må du installere en mykere flex.
Anbefaler første alternativ.
Men får du gjort dette hos en profesjonell køllemaker så skal han vite det. Men best å sjekke likevel......

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Til Swinger.
Bare et peronlig råd angående grep.
Du kommer helt sikkert til å bruke driveren mye på rangen, dvs slå 50-100 slag etter hverandre. Med et hardt cord-grep blir du sannsynligvis sår på hendene, særlig på innsiden av tommelfingerleddene og første leddet på pekefingere.
Selv foretrekker jeg et mykt og behagelig grep på de køllene jeg bruker mye: Driver, gapwedge og putter.
Kan anbefale Winn diamond dry, og gjerne +1/16" midsise (størrelse 6) dersom du ikke har små hender.
Da blir driveren mye behageligere å slå med.

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

BEKLAGER
Innlegget over var ment til "Usikker"

Steinar Boge

over 22 år siden

Steinar Boge

En liten rettelse KølleKalle.
Du skrev: "Enkelte dager har jeg rett og slett problemer med at de gir nedoverspinn på ballen..."
Disse slagene som kan se ut som om har "nedoverspinn" har faktisk backspinn med ca. 1000 o/min... :-)

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Unnskyld meg mens jeg skriver nok en "off topic" melding, i allefall delvis :) Jeg fikk høre tidligere i dag at SMT vil i slutten av juli/begynnelsen av august komme med en mellomting av Nemesis og 455DB, kalt Spectrum. 391 cc, lik i fronten og deep bore som de fleste SMT hodene. Fargen er svart/mørk grå. Ikke at jeg er interessert i å skaffe meg en selv, men det virker som en del personer her snakker om de andre hodene i den samme serien, så...

Køllekalle

over 22 år siden

Køllekalle

Det er nok meget sannsynlig for det skal noe til å få ballen til å stige oppover og samtidig rotere feil vei med en 10* driver. Ihvertfall så har de mindre backspinn enn de 2000-2500 rpm som regnes for ideelt, og stuper altfor tidlig ned mot bakken.
For meg oppstår dette "fenomenet" oftest i regnvær.

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Ang. skaft og torque og alt det der, så har jeg en link som kanskje vil gi noen svar, hvis noen orker å lese hele greia..Den er lang :) Artikkelen er skrevet av Tom Wishon, som jeg har fått inntrykk av kan mer om kølledesign og det meste rundt køllebygging enn de aller fleste. Jeg leste den artikkelen i april, men så glemte jeg den bort :)

http://www.wishongolf.com/indepth_modern_shft_fit.html

Sjekk også menyen på høyre side av artikkelen, det er mye interessant informasjon der.

Patle

over 22 år siden

Patle

Jeg er en 4 HCP spiller som bor i USA og er innom min køllemaker i ny og ne for og tune utstyret.

Fujikura er i alle mine woods, og det er jeg veldig fornøyd med.
Siste nytt fra Fujikura er SIX som er et Speeder 757 "on a diet"
Mao det er 57 gram og har Tourque på over 4. Min sving speed er 108MPH og dette er det beste skaftet jeg har prøvd. Det koster noen tusen men er verdt det.
Lengde, stabilitet og snert er noe som sitter igjen som intrykk etter at jeg er blitt noen hundre dollar fattigere :-)

Jeg så i starten av denne diskusjonen hvor en anbefalte grafitt skaft som var 95gram og hadde en torque på 2 for en nybegynner. Dette syntes jeg hørest helt vanvittig ut. Tungt og ufølsomt er min erfaring med skaft med disse dataene.
Graphite skaft teknologien er kommet langt og trenden er lettere skaft som tåler sving hastigheter og er samtidig stabile.

Usikker

over 21 år siden

Usikker

Som sagt så bestillte jeg en Deep Bore 455 hos Diamant Tour(http://www.diamondtour.com). Det tok 2 måneder med å få køllene levert på døren, grunnen til at det tok så lang tid er at SMT har problemer med å levere nok driverhoder. Vi var 2 stykker som bestilte sammen, og slengte også med hver sin Inazone B-3 putter(ligner 2 bal putteren til Odyssey.) Prisen på hver pakke(putter og driver sammensatt, inkludert mva og frakt) ble 2257kr
Driveren er tilgivende og laaaang. Anbefales.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Samme erfaring med Diamandtour,fikk bare halvparten av hodene jeg bestilte.Beregn derfor god tid. Om det er noen som er interisert har jeg en SMT 455 ferdigmontert med Acu Flex skaft.Har også B - 3 putteren ferdig til salgs.

SM(T)

over 21 år siden

SM(T)

Jeg har fått flere SMT drivere ferdig montert på døra etter ca. 3 uker fra Diamontour.com. Be om de bruker Fedex til shippingen, UPS er dyrere og tar mer tid.

Forøvrig har jeg spilt både Schinnecocken og 455 en denne sesongen og for meg er den første betydelig mer spillbar og tilgivende enn 455 en. 455 kan gi sykt lange slag på enkelte hits men katastrofe på mindre gode hits for meg. Schinnecocken er meget lang og lettspilt.

Tips, bestill køllene ferdig montert med spine alignement, dette gir definitivt mindre spredning for meg. Ikke bruk lamkin grep, disse er såpeglatte i regnvær og også i høy luftfuktighet.....

Bjørn fallentin

over 21 år siden

Bjørn fallentin

Hei !!

Er det noen som bygger og selger SMT Schinnecock. Jeg ville i tilfelle være interessert.

Alternativet er at interesserte henvender seg til meg, så kan jeg importere og bygge noen ekstra.

----- Har gjort det før -----

Vedr. Skaft, så tror jeg at Grafalloy Prolite eller Accuflex Assassin 2 er de riktige for meg. Jeg har prøvd med diverse flex og har funnet at Regulær passer best selv om jeg har en svinghastighet som burde tilsi et stivere skaft.

PS! Jeg har en Deep Bore 455 (10 grader) med et Assassin 2 skaft. Dette fungerer veldig godt, men jeg synes at den gir en litt for lav ballbane.

Bergenser

over 21 år siden

Bergenser

I fjor var det mange interessange diskusjoner her i dette forumet, i år er det stort sett bare krangling...... Håper vi kan ta opp igjen noen av de "kule" utstyrsdebattene som var her i fjor. Jeg lurer på om noen av de som kjøpte sine "verstinger" i forrige sessong kan fortelle litt om sine erfaringer med sitt skaft og "hodevalg". Selv kjøpte jeg meg en SMT 455 med Penly stealth 70 reg skaft. Jeg fikk utstyret senit i sessongen, noe som gjorde at jeg ikke fikk testet den så mye som jeg skulle ønske. Det jeg derimot kan si er at den er mer tilgivende og lengre enn min gamle Callaway driver. Det jeg savner mest med denne driveren er den herlige følelsen som jeg har når jeg treffer "klokkerent" med min Cleveland launcher 3er wood. Har enda tilgode å få den gode følelsen med min SMT driver. Jeg kortet ned skaftet til 45", kanskje det har gjort skaftet noe stivere? Ønsker tilbakemeldinger fra andre komponent kjøpere.

Jonny fra Stovner

over 21 år siden

Jonny fra Stovner

Tror nok en av grunnene til at utstyrsdebattene avtar er at temaet er utdebatert på dette nivået. De fleste temaer er tatt opp og belyst mer eller mindre godt og mange av oss har fått sagt meningen vår. Tror også at det er hemmende for debatten at noen (les: Køllekall og Børje f.eks) opphever seg til overdommere og prøver å gjøre narr av andre med gode innlegg. Hvis du ser igjennom debattene blir overdommerene fra tid til annen arrestert på feil. Men i stenden for å innrømme at de har lært noe nytt, er det stille en stund og så er de tilbake mer skråsikre enn noen sinne.

Tror alle som leser disse utstyrsdebattene gjør lurt i sjekke opplysningen med fagkilder før de går til innkjøp av nytt utstyr. Har selv flere bekjente som på råd fra disse overdommerene har gått til innkjøp, mot mine råd, av drivere. Uten unntak er de misfornøyd. Hvorfor ? Fordi rådene overdommerene gir er for unyanserte og fordi de ikke har en helhetlig fortåelse av teknologi, spillet, svingen, personen og forutsettningene.

Dette er ikke enkel matematikk som overdommerene synes å tro.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Ser at mitt navn er tatt inn i denne diskusjonen,og vil derfor få komme med noen beskjedne ord.
Nei, er det noe jeg ikke er eller vil være, så er det noen overdommer på hva som er bra eller dårlig. Har helt siden jeg startet Nettogolf klart poengtert at jeg er køllelimer, og ikke køllemaker. Den utdannelsen og erfaringen som må til for å bli køllemaker vil jeg nok desverre aldri oppnå, men jeg håper å få lime mange køller. At jeg i noen tilfeller har virket for skråsikker vil jeg ikke utelukke, men det har ikke hvert tilsiktet. Tror imidlertid ikke jeg har feilinformert så mange som det gis inntrykk av , da jeg har som regel å sende vanskelige spørsmål videre til fagfolk.
Når det gjelder konkret de påstandene Jonny kommer med vil jeg gjerne stille ett konkret spørsmål: Hvilken utdannelse og eller erfaring er det du har siden du kan gi så nyanserte råd basert på , sitat fra innlegget ditt "en helhetlig fortåelse av teknologi, spillet, svingen, personen og forutsettningene".

Jonny fra Stovner

over 21 år siden

Jonny fra Stovner

Hvis du leser innlegget mitt Børje ser du at jeg ikke påstår at jeg har alle disse kvalifikasjonene. Mine råd har gått ut på å være skeptisk til dine og andres sikkert velmenene råd, fordi de etter mitt syn baserer seg på for enkel "matematikk". Noe jeg kan underbygget med faglige artikkler fra annerkjente kilder.

Men du forsetter å "ta mannen" i steden for ballen som vanlig. Har du ikke lært vanlig høflighet og argumentasjonsteknikk på skolen ?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her