Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Pegging

Kølla

over 20 år siden

Kølla

Hvorfor pegger ikke proffene opp på par tre hull? På hvilket nivå begynner spillere med dette?

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Jeg begynte med det fra GK fordi det var kult, dessuten er det gidd å bruke en peg når man kan slå fra bakken..

Hvordan skal man egentlig pegge opp? (ikke for å kapre diskusjonen her) men jeg har aldri lært det..

Når jeg spiller med jern og pegger opp trør jeg alltid peggen så langt ned jeg får den, sånn at ballen bare er noen mm over bakken..

Er det noe rett og galt her?

Baccus

over 20 år siden

Baccus

Selv pegger jeg opp noen millimeter. Grunnen er at på par tre vil jeg gjerne ha en så høy ballbane som mulig, og opplever at muligheten for det er større bår man pegger litt.

Grunnen til at proffene ikke gjør det, er vel muligens at de får bedre back-spin uten. De tar jo gjerne med seg litt torv foran ballposisjonen når de slår.

Picard

over 20 år siden

Picard

Meg bekjent så pegger også de fleste proffene. Tiger Woods skriver i sin bok at han ALLTID pegger når han slår fra tee, uansett hull. Som han skriver; jord gir mer motstand enn luft..

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

De aller fleste proffene pegger også opp på par 3 hull.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Man treffer ballen renere med å pegge opp, så det blir lettere. Det kan godt hende det er en smakssak at noen proffer ikke pegger opp innimellom - dog de fleste gjør det hele tiden (som flere påpeker over). Baccus har og et bra tips om at det er lettere å slå høye slag hvis man trenger det.

Har sett at de spillerne som er flinke å slå ned på ballen, og slår puncheslag med mye spinn ofte kutter bruken av peg på korte par3 hull.

tja

over 20 år siden

tja

Legg merke til Laura Davis. Hun slår driveren i bakken på tee og har dermed en liten tust (ikke høyt i det hele tatt) å legge ballen på. Dama kliner til med driveren slik at de fleste gutta blir misunnelige:-)

Picard

over 20 år siden

Picard

Hehe, ja hun må være en greenkeepers værste mareritt.. på mer en en måte! :D

Kølla

over 20 år siden

Kølla

Regner man med noe tapt lengde pga pegging?

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

De fleste vil få lenger lengde med pegging fra Tee.

Smartass

over 20 år siden

Smartass

Man taper en del lengde når man pegger opp på grunn av motstanden som ligger i peggens vekt.

Magga

over 20 år siden

Magga

Opplever ofte at ballen slicer når jeg pegger opp.
Man får vel også en høyere ballbane når man pegger opp som resulterer i tapt lengde.
Vet ikke helt hvor mye motstand det er i peggen i forhold til at man treffer ballen før peggen.

Smarterass

over 20 år siden

Smarterass

"Man taper en del lengde når man pegger opp på grunn av motstanden som ligger i peggens vekt", gjør man det mtp at man treffer ballen før peggen ;-)

Picard

over 20 år siden

Picard

Tror jeg skal slutte pegge.. Fra nå av er det driver off the deck også fra tee ;)

En som vet

over 20 år siden

En som vet

For tre år siden satt jeg et par timer på orkesterplass 4m bak utslaget på hull 2 (par 3) under French Open. Så ikke en eneste pro som ikke pegget ballen. Men de pegget alltid lavt og punchet ballen.
Mulig de har sluttet å pegge siden den gang........

Smartass

over 20 år siden

Smartass

Var ment som en spøk det med motstand og peggens vekt, da vet dere. For øvrig er det mange som - med driver - pegger høyere hvis de vil ha en draw, og pegger lavere hvis de vil ha en fade.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

personlig så pegger jeg høyt når jeg vil bomme, og lavt når jeg vil døffe....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her