Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Amatour Arendal

zibben

over 20 år siden

zibben

Jeg skal være med i Arendal til helgen. I fjor var greenene helt håpløse der nede. Noen som har spilt der i år? Ellers en lekker bane, som jeg trives godt på.

Z

ola dunk

over 20 år siden

ola dunk

Jeg skal også spille der. Satser på en flott helg, med mye bra score.
Åpningshullet er vel kanskje det letteste i landet, men fra der og ut blir banen veldig intersant. ser at det er en del av de beste som ikke skal være med, og at det er en del "høy hcp`ere" som får være med. litt morro for de som får sjansen til å prøve seg mot de nestbeste i en seriøs turnering:-) Lykke til

Høy-hcp'er

over 20 år siden

Høy-hcp'er

Kvaliming, OLA.
Jeg er en av disse høy-handicaperne som i det minste er ærlig med handicapet mitt, og spiller sjelden dårligere enn 30 stablefordpoeng.
Skal bli morro å se hvor mange jålehandicappere jeg klarer å slå.
Men svar på hvordan greenene er fikk vi aldri.....

Hm

over 20 år siden

Hm

Slo du jålehandicapperne da?

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

Må ha vært tøffe forhold i Arendal i helgen. Snittscore runde 1 var +10 og snittscore runde 2 var +13.

Hva var kravet til Hcp for å delta?

Hardt og hardt fru blom

over 20 år siden

Hardt og hardt fru blom

Tror hcp. kravet lå mellom 9-10 ett sted.
En snittscore på +10 og +13 er slett ikke uvanlig.
Siden de verste hackerne, 95 slag+ drar opp snittet endel, vil det være mer riktig å se hvor cuten gikk.
Spillte ikke Arendal, men kjente endel som gjorde det, og har snakket med de.
Cuten gikk på 88, det gjorde den også på Norsjø, der spillte jeg, og forholdene var litt vanskelige første dag for de som gikk ut aller først (litt regn), men de som kom bak hadde fine forhold, likevel gikk den altså på 88. Dette sier mye om nivået på de såkalte "lavhandicapperne"
4,5 er kanskje det vanligste desimalhandicapet, fordi f.o.m. her må man senke seg i turneringer.

Det er ikke no problem, hvis man har tid til å trene, og noe balltalent, å senke seg til 4,5. Det er i turneringer man får se om man er god som golfspiller eller ikke, ikke på selskapsrunder, der mulligan, gimmies og ballplassering her og der brukes.

På en vanlig Ama-Tour stiller etter min mening rundt 5 "gode" spillere til start. Rundt 15 som er "ok" til å spille. Det betyr ikke at en som jeg ikke def. som god kan spille ned mot en middels 70-runde. En god spiller er en som sjelden gjør de store katastrofene, og som har evnen til å score par el bedre.
På Arendal var dette Aslaksen, Ofeigur, Langeland, Olsen og Walle.

Fick Naldo

over 20 år siden

Fick Naldo

Takk for svar. Snittscoren regnet jeg ut etter cuten på 88...

Skamfull deltager.

over 20 år siden

Skamfull deltager.

Tror kravet for å komme med var på 14 og noe.
Det besynderlige var at snittscoren blant de som klarte cut'en gikk opp med 3-4 slag.
Merkelig fordi det på lørdag var grått vær, regnbyger og våt bane.
Mens søndag viste seg med sol og nydelige forhold, og i tilleg kjente de fleste banen mye bedre enn på lørdag.
Tipper en av grunnene var at mange ville forbedre seg fra lørdag og prøvde å spille over evne.
Selv spilte jeg min dårligste runde på lang tid på søndag, og skjemmes over det. Årsaken var ganske enkelt at jeg slo ballen i hytt og pine. Det gjorde de jeg spilte med også.
Men det er en viss forskjell på å spille en ukjent bane under press kontra å tusle rundt på hjemmebanen.
Hjemme spiller jeg stort sett på noen og sytti, mens på andre baner ligger jeg på et snitt på ca 85 og ikke sjelden tipper over 90. Sånn er det vel for de fleste fra plass 15 og nedover. Vi er ikke bedre.
Skal bli morro å se prestasjonene på Hauger til helga, for der må man ha under 4,7 i hcp for å delta. Og det er langt under mitt nivå.......

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Det er så patetisk å lese om at noen av dere sitter å prater dritt om andres egenskaper på golfbanen. Skjerp dere.

Jeg spiller på ja, det populære 4,5 i hcp. Aldri klart å spille meg ned i turneringer, men fikk meg 35 poeng på søndagi Arendal. Har vært rundt 5-7 i et års tid, så jeg er ikke amatørenes svar på Vijay-stabilitet. I Arendal spilte jeg 82 første dag pga en litt dårlig dag, samt uheldig med hullkant-putting, men helt ok spill. Andrerunden spilte jeg 81 pga en +5 på hull 9. Så jeg er veldig fornøyd med spillet og 19. plassen min. Første turnering jeg har spilt med så bra startfelt forøvrig.

Å sitte å jatte om at andre 5 handicappere burde spille 5 i turneringer hører jo ikke hjemme. Jeg spiller både par og 10 over på hjemmebanen min, alt ettersom hvilken dag det er. I turneringer merker jeg at jeg knyter meg litt og da skjer det jo rare ting. Men i helgen slappet jeg pent av og spilte en ganske god runde (kremt, bortsett fra 9'ern på et par 4).

Slutt nå denne ulidelige sytingen om at andre ikke klarer å prestere. De som stiller, de stiller. De som ikke stiller, de stiller ikke. Ved overpåmelding fjernes de med høyest handicap - og når det ikke er nok folk til å begynne å stryke, så kommer alle med. Comprende?

Nuff said fra min side.

Aldila

over 20 år siden

Aldila

Ingenting å skamme seg over. Det finnes nok en del på Amatouren som spiller på litt for lavt hcp, men ikke så mange som mange her inne vil ha det til. Hver gang det går en Amatour er man utrolig kjapt ute for å kritisere de høye scorene, og skrive at "jeg som er sandbagger, jeg hadde spilt mye bedre, bla bla bla". Scorene blir som de blir pga. man spiller på en ukjent bane, man reiser langt, sover dårlig og spiller under stort press osv.. Dere som sitter her og klager kan jo se å få spilt en Amatour. Det er jo støtt og stadig man slipper til med rundt 10 i hcp, og har man ikke under det bør man ikke en gang få lov til å uttale seg om Amatour her inne.

Picard

over 20 år siden

Picard

Vil bare enkelt og greit si meg helt og fullstendig enig i det Gunder og Aldila skriver.

Picard

over 20 år siden

Picard

Forresten noen som har hørt noe mer om deltagerlisten til P4 Tour Drammen? Utrolig irriterende å sitte her i spenning.. Arg!!

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Picard

Virker som du har endel erfaring fra turneringer i Norge. Kan du fortelle litt om hvordan kvalifisering til p4 fungrer? Og litt om hvordan man bygger opp poeng via Amatour? Undrer litt på hvordan dette er. Ikke at jeg skal til p4 selv, men i fremtiden skal jeg jo det ;)

Picard

over 20 år siden

Picard

Ikke mye erfaring jeg heller. Begynte først å spille turneringer i år. Spilte den første Amatouren (Solastranden) og kvalifiserte derfra til P4 på Meland. Etter Meland har jeg kun spilt Norsjø, men håper som du sikkert forstår å få spille P4 Drammen :)

På P4 turneringene tar de med de 60-70 første på Order of Merit som er rankinglista for P4 Touren. De holder også av en del plasser for Nordic League systemet. De tar så med 15-16 spillere fra de siste Amatourene samt 5-6 fra den siste A-touren..

Om du ikke har spilt P4 før må du da kvalifisere inn gjennom en topp 10-20 plassering på en Amatour (eller topp 5 A-tour om du er ung nok).

Stian

over 20 år siden

Stian

Hmm Picard.. Nå har du nesten sagt hvem du er :)

Picard

over 20 år siden

Picard

Hehe, ikke veldig hemmelig. Har skrevet det i klartekst før her inne, men alikevel godt å gjemme seg bak et nick :)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Takk for info Mr!

Jeg er altfor kul til å gjemme meg bak noe nick. Hah! :p

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Se på invitasjonen til neste P4 turnering, så ser du også hvordan man kommer med.

http://k113.wip.no/wip4/ngf_golf_no/detail_wide.epl?cat=2605&id=56502

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her