Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norges vanskeligste golfhull?

Hænsen

over 20 år siden

Hænsen

Hvilket golfhull på alle Norges baner er det absolutt vanskeligste?

Jeg stemmer for hull 15 på Onsøy.

Kan lese om hull 15 i Fredrikstad Blad;
http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050527/SPORTEN/211579414

Picard

over 20 år siden

Picard

Her er et par andre kandidater:

- Hull 16 Sola GK
- Hull 15 Meland GK
- Hull 7 og 11 Norsjø GK

Og jeg mener selvsagt fra hvit tee. Og jeg mener vanskelig å lage par/birdie på (ikke at det nødvendigvis blir 10 slag om du først er i problemer).

Truls

over 20 år siden

Truls

Hull 13 på Hauger!
Par her er en stor seier!!

Ikke lett

over 20 år siden

Ikke lett

Hull 5 på Fana. Er et vanskelig hull, men grunnen er at det er et meget dårlig hull!!!

Hull 13 på Larvik

over 20 år siden

Hull 13 på Larvik

Langelasken også kjent som Langeslasken på Larvik er vel en av de værre i landet :-(

Til: Hull 13 på Larvik

over 20 år siden

Til: Hull 13 på Larvik

Knoc, knock noen hjemme. 526m par 5 uten noen form for hindringer eller vanskeligheter før du er ca 70m fra pinnen. Noen bunkere rundt en liten green, men hallo???

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Hull 18 på Randsfjord mener jeg også å huske er relativt tøff.
der synes jeg å huske at det var kjempetrangt og langt ned, for så å slå en skru for å treffe green på 2. (par 4).

Langeslasken er jeg ikke enig i at er et vanskelig hull i hvertfall. selv om jeg ofte driver over i feil fairway der... men det er jo fordi jeg ikke er god nok på presisjon, ikke fordi hullet er vanskelig..... :)

Hull 13 på Larvik

over 20 år siden

Hull 13 på Larvik

Hvis du mener Langeslasken er så lett så godt for deg....Uansett skal du ha slått 2 meget gode slag før du kan begynne å tenke på å ta frem minimum 9 jernet for innspill. Skog, vann, langt, meget hard dogleg venstre, OB til venstre, nesten alltid vind, green beskyttet av 3 bunkere gjør i min mening dette til et vanskelig hull.

Du kan jo lete frem snittscoren på det hullet under P4 tour i fjor så kan du jo se... vet ikke men tipper den er godt over 5,5...

Til Tiger

over 20 år siden

Til Tiger

Hvordan i HELVE... kan du greie å drive over i feil fairway på det hullet? Enten så slår du 360 meter rett frem og havner på fairway på hull 14, eller så slår du 80 meter frem og 80 meter til høyre for å havne på fairway på 11/12...

Dette sier helt klart noe om nivået i ditt spill Tiger :-)

15 på Onsøøøy!

over 20 år siden

15 på Onsøøøy!

Hull 15 på Onsøy.punktum.

over 20 år siden

jajajaja,,,, sorry ass.... feil hull hehehehe......

JB

over 20 år siden

JB

Hull 11 på Norsjø!!!!!

Tiger Woo

over 20 år siden

Tiger Woo

Nå må dere ta dere sammen!!!!!!! Norges vanskeligste golfhull er enten Grorud hull 7, Drøbak hull 15(i motvind) eller Hauger hull 13!!

Hauger hull 13

over 20 år siden

Hauger hull 13

Hauger hull 13. Sjanseløs på par :-(
Det er absolutt ingenting å diskutere, definitivt Norges vanskeligste golfhull. (det finnes noen vanskeligere hull. men ikke på engolfbane:)

he he

over 20 år siden

he he

skulle akkurat til å skrive det samme som du gjorde i den siste kommentaren din 'Hauger hull 13'.

Har nettopp vært borti hull som er mye vanskeligere enn hull 13 på hauger...
Klarte ikke 'par' der heller gitt. F...!!

Sutre McPutte

over 20 år siden

Sutre McPutte

Endelig ble Tiger avslørt, han vet ikke hva han snakker om. Han seiler kun med diskusjonen og prøver å gjøre seg interessant.....
Jeg syntes hull 19 på Asker er vanskelig. Lett for at det blir stor oppsamling av golfere og vanskelig å komme videre.

over 20 år siden

Sutre er bare bitter for at han ble knust av en mellomhandicapper på slagkonkuranse på fredag........

Ellers har du jo rett. er det ikke derfor vi er her alle sammen?

:D

over 20 år siden

Forøvrig synes jeg hull 16 på Asker er det verste av dem alle.
dritvanskelig hull, for man må ha kompass for å finne frem til tee.....

hahahahahahaha.....

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg har ikke spilt så mange av de banene som nevnes over, så jeg kan egentlig ikke uttale meg. Men et av de vanskeligste hullene jeg har spilt, er hull 2 på Skjeberg.

Å få par for en høyhcp-spiller (som meg) der er en prestasjon!

http://www.skjeberg-golfklubb.no/?page=sgk_bane&oid=890dbb72-ec66-4417-8b83-9684e4135b9a

Hull 13 på Hauger

over 20 år siden

Hull 13 på Hauger

Syns nå jeg da.
Hcp 29,5

ugh

over 20 år siden

ugh

hull 9 i Mandal, spilte det i motvind, dere som har spilt det, vet hva jeg snakker om, helt forfedelig vanskelig.

(Hcp 7)

Snedd

over 20 år siden

Snedd

Som SJ over, har heller ikke jeg spilt alle baner, men de fleste på østlandet, og det er ett hull som utmerker seg klart, i hvert fall for meg: Hull 2 på Skjeberg. Altså er jeg helt enig med SJ. Hullet er en sann prøvelse, en stor utfordring. Her puster jeg lettet ut hvis jeg går av greenen med poeng.
Ellers er vel ikke Evje hull 16 verdens enkleste heller.

Tom

over 20 år siden

Tom

Merkelig at ingen hull på Nes er nevnt. lol

mr tee

over 20 år siden

mr tee

hull 6 på nes fra backtee i motvind, er ikke så veldig lett...

Jerker Selte

over 20 år siden

Jerker Selte

Hull 15 på Onsøy, uten tvil. Nesten ingenting å lande på om du skal se greenen på andreslaget.

Hænsen

over 20 år siden

Hænsen

Er det noen vanskelige hull på Miklagard da? Noen som er i samme "vanskelighetsgrad" som hull 15 Onsøy, hull 11 Norsjø og hull 6 Nes??

Niels

over 20 år siden

Niels

Tja. Alle fra svart tee da:
Hull 9 på miklagard. 12, men bare når det blåser. 17 er og ekkel fra sort. Men på Miklagard kan man jo hente seg inn med dårlige utslag pga lite trær. Når roughen kommer seg opp blir det straks skummelt.

Hull 8 i Narvik/Skjomen. 13 på Hauger ja.

Tom

over 20 år siden

Tom

Hva er vanskelig på hull 6 på Nes??. Hcp 5 375 meter rett frem??.

Redd for vann??? lol

TigerFan

over 20 år siden

TigerFan

@tom Sjekk opplysningene dine før du uttaler deg... Og ingen har sagt at man er redd hullet, bare at det er litt vanskelig fra BACKTEE, i motvind. Fra BACKTEE måler hullet 440 meter, og man lander i motbakke. Med litt motvind i tillegg, så blir det et vanskelig par 4... og med litt vann ved greenen, så gjør ikke det saken enklere, hvis man absolutt vil prøve å gå på i reg.

mh

TigerFan

over 20 år siden

TigerFan

Hull 7 på Borregaard er heller ikke lett, spesielt med den motvind som visstnok alltid er der. :)

Ian the shitter

over 20 år siden

Ian the shitter

HAUGER - HULL 13

Ingen tvil

Magnus

over 20 år siden

Magnus

Hull 12 på Kongsberg, særlig hvis flagget står langt til venstre på greenen.

mikke

over 20 år siden

mikke

Drøbak har vel egentlig ikke noen særlig vanskelige hull, dette blir jo kalt for pensjonistbanen!:) Hull 8 på krokhol er et dritthull, hull 15 på østmarka tror jeg ikke scoren er noe særlig høy. hull 15 på onsøy er vanskelig. kommer ikke på fler.

Puttie

over 20 år siden

Puttie

Hull 15 på Onsøy og hull 16 på Sola

Tobias

over 20 år siden

Tobias

Arendal hull 4. Horriblet. Skog, OB og vann, og ganske langt.

Baccus

over 20 år siden

Baccus

Dersom hull 13 på Hauger er et ca 420 m langt par 4 med motbakke, treklynge og greenen på toppen av et "lite fjell", er jeg ganske så enig.

eh

over 20 år siden

eh

Hull 13 på Hauger er: 446m fra hvit og 414m fra gul. Driver du langt fra gul (230m+) må du være meget presis. Fra gul er en drive på 210-220m ok, men du bør da ligge i senter eller venstre for å kunne slå inn på green (fortsatt meget langt inn). Slår du 230+ blir landingsområdet er meget smalt med vann på høyre side og tykk rough på venstre i meget skrått terreng. Greenen ligger høyt i forhold til innspillet og framkant er bratt. Dette betyr at du må carry helt fram til green. Til venstre for green er det bratt ned mot sidevann. Til høyre ligger det en bunker. Greenen er i tillegg meget ondulert, og ballen ruller lett av.
Vet ikke om dette er Norges vanskeligste, men jeg kjenner ingen som er inne på to her regelmessig (inkluderer da også spillere med hcp ned mot 0).

tja

over 20 år siden

tja

Hull 13 på Hauger er ikke 446 meter, men 436 eller 437. Det står feil i baneguiden på nettet. Uansett så er det helv... langt!

eh

over 20 år siden

eh

Sorry. Jeg så bare etter på hjemmesiden. Spiller kun fra gul selv fordi det også er inni h... langt.

Degos

over 20 år siden

Degos

Beklager, Sier ikke at dette er det vanskligste, men hull 16 på Drammen Gk er en drøy prøvelse. Gjennomsnitscore på LagNM var 5,92. Dette er ett par 4 ;)

Hænsen

over 20 år siden

Hænsen

Bare sånn for å nevne det, var snittscore på hull 15 hele 6,12 blant 102 spillere på P4 Tour på Onsøy torsdag.

eh

over 20 år siden

eh

Drammen hull 16 og Onsøy hull 15 er vanskelige, men snittscor på enkelt turneringer blir ikke rettferdig i en slik sammenheng. Det blåste som f... på onsøy sist uke. Jeg vet ikke hvordan det var på lag NM Drammen (hvilket år var dette?).

Ofte på Skoger

over 20 år siden

Ofte på Skoger

Drammen hull 16 er et typisk hjemmehull.
Greit for medlemmer, umulig for første gangs gjestespillere.

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

enig i at hull 13 påhauger er meget vanskelig, men ikke fult så vanskelig om man "låner" fairway på hull 14 :-).... Simen Fulland

Hull 13 Larvik, jasså.

over 20 år siden

Hull 13 Larvik, jasså.

Er nå 541 meter fra hvit da og ofte i motvind med bunker i landingsonen, hullet spiller hele lengden fordi det ikke er mulig å kappe dog leggen nevneverdig. Men par 5 blir sjelden det vanskjeligste

Lange tøffe par 3 hull med store farer rundt greenen er svært ofte de vanskeligeste hullene uansett bane og du ser svært ofte at det er på disse PGA spillerne har høyest score. Stilller mye høyere krav til presisjon enn på par 4 og par 5. En liten miss i utslaget på par 3 og du er ofte i boggiland. Vanskeligste par 3 i norge er høyst sannsynlig Norges vanskeligste uansett.

Jeg tipper hull 6 i Larvik, flagget bak 215 meter fra hvit i sidevind fra venstre, bunkre rundt hele og alle drawer blir ofte dratt over i fade og mot høyre på grunn av sidevind. 3 meter å lande på fra 215 meter unna hvis du vil nærmere enn 10 meter fra flagget med denne flaggplasseringen. Teesteet er plassert skrått venstre for å lure deg til å slice/pulle.

Nesten alle de beste jeg har sett spille hullet i konkurranse har gitt opp å lagt seg kort av green bevist, for en 30 meters chip til flagget. Ofte boggi eller værre. Har sett flere proffer gå av med trippel.

Vesentlig lettere når flagget står fremme.

Tom

over 20 år siden

Tom

Hvor mange av dere spiller fra hvit tee hver gang??. Synes dere skal vurdere fra gul som jeg regner med er det mest vanelige.
Hull 6 på nes er nevnt. Klart 65 meter forskjell gjør hullet vanskelig. Men det holder ikke når eneste gang man spiller fra hvit er under klubb mesterskapet. Gutta boys som spiller fra hvit hver gang har nok også kansje 50 meter ekstra på drivene en de fleste av oss også i snitt.

Purist

over 20 år siden

Purist

Simen: Når du spiller hull 13 på Hauger så er det ikke meningen å spille hull 14 gærne veien. Hvis alle "fusker" på den måten så kommer det bare hvite staker der , og det er ingen tjent med. Golf er ikke som fotball hvor alt som ikke er ulovlig(eller blir oppdaget) er tillatt . Golf setter krav til etikette og egenkontroll på at man spiller spillet slik det er ment.

Dessuten er det neppe lett å få par fra fairwayeen på hull 14 heller.

perry

over 20 år siden

perry

Vanskelig hull i Norge, tilfeldig rangering:

-Hull 5 Losby
-Hull 5 Nes
-Hull 15 Onsøy
-Hull 3 Norsjø
-Hull 3 Asker
-Hull 13 Hauger
-Alle hullene på Meland;)
-Hull 11 Norefjell

Sikkert mange fler, men kommer ikke på de her og nå

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Egentlig er det ikke lov med "Out of Bounds" mellom to hull. Er pga sikkerheten på banene at klubbene setter opp OB mellom to hull. I turneringer arrangert av NGF skal ikke OB forekomme mellom to hull (dersom sikkerheten blant spillerne ikke blir for truet).

Ellers er det mange vanskelige hull som har blitt nevn, og undertegnede har blitt "offer" for flere av de! ;-)

ybert

over 20 år siden

ybert

Det vanskeligste hullet i Norge er etter min oppfatning hull 12 på Nøtterøy. For langt på utslaget og man går i sidevannshinderet, for kort og man kommer ikke rundt dogleggen. Til venstre er det skog, og til høyre er det sidevannshinder.

Andreslaget er opp endel høydemeter, og innspillet er trangt.

Når man endelig er på greenen er den kanskje banens vanskeligste å putte på. relavtivt stor helning.

Å ja?

over 20 år siden

Å ja?

Kåre, hvor har du det fra at det "egentlig" ikke er lov med OB melom to hull?

Purist

over 20 år siden

Purist

Sikkerheten er definitivt et problem om man konsekvent slår mot 14. fairway fra 13. tee på Hauger.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Jeg tror det er forsvinnende få som bevisst slår på parallelle fairwayer, jeg har aldri vært borti det "problemet".

Dog hørte jeg at de hadde et forbud under en turnering på Skjeberg for noen år siden, mulig mellom hull 15 og 16? Årsaken var at folk bevisst slo ut på feil fairway.

Morris

over 20 år siden

Morris

Vanskeligste golfhull i Norge ? Dette tema engasjerer en middels golfer og oppover. Noen uttalser seg ut i fra sitt hcp og definerer sitt vanskeligste hull på en grei måte. Andre uttaler seg om de har spilt på det fleste banene i landet. Definerer hull som dritthull eller tror et hull som vanskelig for alle andre, siden det er et problem hull for seg selv.
Drar inn vær og vind som et fast moment som vaskelighetsgrad.

Alle baner har et eller annet hull som er skal være mer eller mindre vrient, men det er jo dine ferdigheter som golfspiller som avgjør det.
Jeg har mine hull som jeg ikke trives med. mens andre har de som yndlingshull. Hva som er vanskelig eller lette hull avgjør for det aller meste av dine golfferdigheter.

Feil, Morris

over 20 år siden

Feil, Morris

Golfferdigheter kan ikke gjøre et vanskelig hull lett.
Et trangt par 4 på 430-440m med vannhinder på ene siden og OB på den andre er på ingen måte lett selv for tour-spillere.
Og det blir vanskeligere til lavere hcp du har fordi du mister dine mottatte slag. I scratch-turneringer blir slike hull et helvete fordi du må avgjøre om du skal spille sikkert for bogey eller gå for par og kanskje bli straffet.
I på den andre siden finner man baner som Kongsberg, Hemsedal, Nes og Miklagard som ikke har vanskelige hull i det hele tatt.

Dag

over 20 år siden

Dag

Prøv hull tre på Solum fra Hvit. Par 5, skog venstre, skrånende fairway til venstre hele veien, to bakketopper underveis med green på en tredje bakketopp. Vriene slagleier hele veien, selv fra fairway.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Kjære Purist, Kåre og Foore !!

Selv om dette ikke er debattens tema så er dere helt på jordet når det gjelder forståelsen av OB.
OB settes opp kun for å bedre sikkerheten, og er den eneste måten man kan prøve å hindre at noen tar "snarveien".
Det finnes ikke noen annen måte å lage "forbud".
Selvsagt er det lav å ha OB mellom to hull i NGF turneringer. De beste går for greener som er umulige å nå for de vanlige klubbspillere. Da skal de i alle fall straffes hardt hvis de går skjevt.

Forøvrig, så er jeg enig i betraktningene om at Norges vanskeligste må være et par3 hull. Hull 13 i larvik er da et godt valg.

Hvilke par3 hull er de lengste i Norge. Blandt de 5 lengste vil vi antakelig finne det vanskeligste.

Morris

over 20 år siden

Morris

Til Feil, Morris.
Enig med deg vedr. din beskrivelse av et trangt par 4 hull er en utfordring. Helt klart. Men, det er en større utfordring for en høy hcp enn for en lav hcp, selv med færre tildelte slag. Her vil en lav hcp bruke sine kunnskaper og ferdighter. En høy hcp vil se på hullet som vanskelig og fokusere mer på det negative, mens en lav hcp ser kun utfordringen og gleder seg for å løse oppgaven.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Swinger; ser ikke helt hvordan ditt innlegg er totalt motsatt av mitt, men jeg er muligens på jordet uansett?!

Mitt poeng er at de fleste følger banen hull for hull.

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Det med at det ikke er lov å ha OB mellom to hull er faktisk ikke lov i store turneringer, men hva banen bestemmer selv er et spørsmål om sikkerheten, som sagt tidligere. Det er bekreftet etter samtale med dommere.

Har flere eksempler på nettopp dette:

1) Lag-NM 2003; Skjeberg GK.
OB mellom hull 15 og 16 ble fjernet første dag, men satt tilbake igjen andre dag pga sikkerheten ble truet. Spillere drivet seg nedover fairwayen på 16. fra utslaget på 15. (med andre ord blindt) for å korte ned avstanden på par 5 hullet.

2) Lag-NM 2004; Tyrifjord GK.
OB mellom hull 15 og 12 ble fjernet. Her er det ingen som blir truet av noen sikkerhet, og du skal slå skikkelig skjevt for å nå greenen på hull 12.

3) P4-Tour 2005; Onsøy GK
OB mellom hull 1 og 18 ble IKKE fjernet pga spørsmål om sikkerheten.

På AmaTour er det klubbene selv som velger om de vil ha de lokale reglene eller fjerne OB. Som regel velger de standarden for banen.

ParTre

over 20 år siden

ParTre

Vanskelig Par 3 må være hull 4 på Asker. Trangt, ikke så langt, men vanskelig green.
Par 3 hull 17 på Kongsberg er 200m fra gul. Hull 11 på Kongsber 188m er godt beskyttet bak bunkere.
Men vanskeligst er vel hull 11 på Nordsjø selv om det latterlig nok er satt opp som index 16.......

over 20 år siden

Jeg kan bekrefte det Kåre sier om OB i noen av turneringene. i hvertfall fikk TYGK (min hjemmebane) beskjed om å fjerne OB både på P4 og Lag-NM 2004.

derimot, så har jeg ikke hørt noe om at det ikke er "lov".
påstår ikke dermed at det er feil.. bare en observasjon.... ;)

/Me 0ut

tja

over 20 år siden

tja

Hull 5 på Miklagard er 217 meter fra backtee. I tillegg kommer vinden som regel rett forfra.. Sjelden spesielt enkelt hull.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

ParTre:

Igjen må det presiseres hvordan Index'en settes.
Index benyttes som et hjelpemiddel for Stableford-systemet. Dvs. laveste index er det hullet som gir størst differanse mellom god og dårlig spiller.
Dvs. Index 16 betyr at høy og lav hcp spiller har liten forskjell i hvilken score de får.
Antar at det faktisk må bety at dette er et vanskelig hull. Regner med at de med lavt HCP kan satse men taper ofte. De med høyt HCP spiller safe og oppnår i gjennomsnitt relativt god score.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

For å snakke i mot meg selv, så ser jeg at hull-8 i Narvik er nevnt.
Da foreslå jeg heller hul-5 - selv om dette er et par-5 hull.
Tøff sak.
Selv har jeg forøvrig både katastofe og par på dette hullet.

Surrekopp

over 20 år siden

Surrekopp

Swinger, igjen kommer et innlegg fra deg som viser at du ikke har peiling. Hvorfor finner du deg ikke et annet forum å tømme dustemeningene dine i.
Index skal settes ut fra hvordan hullene spilles i Match-play.
Men i Pottit-Norge har det blitt slik at par 5-hull settes med lavest index og par 3 hull med høyest.
Ser vi på hull 11 på Norsjø så er det STOOOOOR forskjell i hvordan en lav og en høyhandicapper scorer der. Lavhandicapperen får som regel poeng, mens høyhandicapperen som oftest får stryk så det synger.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Trodde index ble satt ut fra resultat i turneringer, og justert årlig, men noen klubber har kanskje andre måter å gjøre dette på sett utfra at par-3 ofte er rated som de enkleste.

Dale

over 20 år siden

Dale

Det skjer ganske ofte at en grønt kort spiller klarer et par tre hull på fire slag. I match mot en scratchspiller må sistnevnte da ha hole-in-one for å vinne. Litt urettferdig? Yep, derfor har disse hullene høy indeks.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Foore:
Det er klubben selv som har ansvar for Index'en. Dette medfører ofte slike resultater. På mange baner er par-5 de lavest indexerte, så kommer par-4 og så "enklest" par-3. Dette er selvsagt som regel feil.

Surrekopp:
Få høre fasiten. Foreløpig tror jeg at jeg er nærmest.

Dale:
Du har skjønt prinsippet, men det er ikke sikkert at konklusjonen alltid er korrekt.

Baccus

over 20 år siden

Baccus

Om indeksering av hull:

Norges Golfforbund åpner nå for at klubbene selv får ansvaret for fastsette hullenes indeks.

Et av de spørsmålene klubbene må vurdere når skal bestemme banens indeks, er hvilke spilleformer indekstallene skal passe for. Skal tallene riktigst for handicapspill i Stableford eller for matchspill?

Fra 1998 til 2003, har NGF vesentligst vurdert indeks for handicap matchspill. Motargumentet varat i Stableford spiller det liten rolle, for er det for høyt indekstall på et hull, må et annet hull som ha fått for lavt indekstall, og da jevner det seg ut over en runde.

Dersom klubben ønsker det, kan NGF foreslå indeks.

NGF vil etter avtale yte tjenesten med å foreslå hullenes indeks i forbindelse med sloperating av nye eller ombygde baner.

Nick

over 20 år siden

Nick

Jeg mener index blir satt ut ifra en ferdighetene til en bogey-spiller. Derfor har som regel par 3 hull høy index. Som Swingwr sier, det er lettere for en bogeyspiller å få bogey på et par 3 hull enn på par 4 og 5

Hæ???

over 20 år siden

Hæ???

Finn dere en annen bærtur.

over 20 år siden

Problemet med denne diskusjonen er at noen av dere prøver å si at alle klubbene og alle som sloper banene skulle vært enige i absolutt alt.

det er akkurat samme typer mennesker som gjør dette som vi som er her inne og krangler om hvorvidt Miklagard eller Meland er den "beste banen i Norge".

Det vil aldri bli helt rettferdig for alle, og det må vi vel bare innse......

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Nick, dette er ikke riktig.
Par tre hullene har stort sett høyest index for å være handicap-utjevnende.
På norsk, slippe opphopning av folk/kø på tee ved at de som er på green må plukke opp ballen raskere da antall mottatte slag på hullet blir færre.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Proffen, slå deg sammen med Hæ?? han har tenkt seg på tur - veldig lenge.

H

over 20 år siden

H

Jeg har alltid trodd at indekseringen av hull har mer med matchspill å gjøre enn det har med stableford.
For å jevne ut mellom lav og høy hcp.
Mulig jeg er på bærtur, men tar sjansen på å bli korrigert.

Tror Baccus har rett i det han skriver

RS

over 20 år siden

RS

Index:
http://home.online.no/~sveistro/sfsindex.htm

NB! ser at andre har referert til deler av artikkelen.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Swinger: Det er dette jeg lærte, og det er en klok tolkning etter min mening.

Er det ikke et stort poeng å slippe kø på tee ved par tre hull så vet ikke jeg.
At banene nå selv kan sette indekseringen er en helt annen sak.

Jeg tror det er du som må lenger ut på landet her.

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Indekseringen er som H sier, først og fremst til for å fordele slag i matchspill. Det er også grunnen til at par 3 hullene som regel har høyest indeks. Hvis en spiller får ekstra slag på par 3 hullene i match og får par (som ikke er umulig for en høyhandicapper), hadde det betydd at motspilleren må få hole in one for å vinne hullet. I tillegg er det vanlig at de siste hullene ikke er indeksert lavt, dette fordi en spiller ikke skal få ekstra slag på avslutningen av matchen.

Hull 1

over 20 år siden

Hull 1

Er det vanskeligste!

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Det som virker som problemet med feilindekseringen er at flere baner har par 3 hull som ikke stemmer med indekseringsforutsetningene: at lavhcp'ere ikke har like stor nytte av sine ferdigheter på slike hull (ift. lavhcp'ere som har større sannsynlighet for par/birdier enn på par 4 og par 5'ene).
Dette stemmer ikke i det hele tatt med en god del par tre hull rundt om i landet som kan være lange med greener omringet av vann og bunkere. Noen har tom. ingen alternative innspillsmuligheter, hvilket innebærer at alt annet enn lange presise innspill = straffesalg ;-)
At disse hullene har høy indeks er uforståelig.

Troende

over 20 år siden

Troende

Herregud så mange duster det er her, som tror og mener, men ikke har peiling.
Dette er ikke et politisk partiledermøte som går ut på å stake ut kursen til neste valg.
Her er altfor mye ønsketenkning og altfor lite fakta.
Nick, Hæ, Cavalier, Proffen, Swinger, Dale...
Hvorfor er dere her ??
Hva gjør dere her ?
Hva med å lære litt om golf og golfbaner før dere spyr ut meninger og vranglære ??

Hæ???

over 20 år siden

Hæ???

Til Troende
Ikke beskyld meg for noe som helst. Jeg var på dette forum for å lære. Fant en hel gjeng som skriver ut fra antagelser og gjettinger. Skrev derfor til disse som vet alt: "Finn dere en annen bærtur". Med dette mente jeg det samme som deg : "Hva med å lære litt om golf og golfbaner før dere spyr ut meninger og vranglære ??".

Før du belærer, les de innleggene du kritiserer.

Hilsen Hæ???

H

over 20 år siden

H

BP.
Et par 3 hull er nesten aldri lett å score par på for noen. Se bare på statistikk fra Et og PGA. Det er der de taper slag. Dermed blir ofte score veldig ofte lik for høy og lav-hcpere på par 3. Ofte bogey. Dermed har de høy indeks.

Ikke no tvil

over 20 år siden

Ikke no tvil

hull 15 på onsøy er norges desidert vanskeligste

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

"Purist" skrev: "Simen: Når du spiller hull 13 på Hauger så er det ikke meningen å spille hull 14 gærne veien. Hvis alle "fusker" på den måten så kommer det bare hvite staker der , og det er ingen tjent med. Golf er ikke som fotball hvor alt som ikke er ulovlig(eller blir oppdaget) er tillatt . Golf setter krav til etikette og egenkontroll på at man spiller spillet slik det er ment.

Dessuten er det neppe lett å få par fra fairwayeen på hull 14 heller.".............................................................................. ...................................................................................... ....................................Var ment som en spøk, har fått best score på dette hullet når jeg har fått en skikkelig lang slice....Jeg prøver alltid å slå rett frem på 13..men noen ganger blir et drittslag her godt som gull :-)...takket være hull 14 Simen Fulland

Greven av Gobiørkenen

over 20 år siden

Greven av Gobiørkenen

Jeg skal ikke uttale meg om de baner jeg ikke har spilt på. Men av de banene jeg har spilt er det helt klart:

hull 16 på Sola som er den vanskeligeste.

Litt info:

* 397 meter, Par 4
* Høydeforskjell: Omtrent 2-3 meter oppover
* Snittscore under NM 2003: 4,85
* Husk at NM 2003 ble spilt under sæææærdeles gunstige forhold med sol og helt uten vind. Det er særdlese uvanlig med så lite vind i en firedagersperiode.
* Et svakt dogleg till venstre etter 240 meter
* Ekstremt ondulert green (banens vanskeligeste)
* De fleste dyktige spillere slår ut med en spoon får å ikke sette skogen til høyre for mye i spill og har da ofte en 5-jern inn. Skog langs hele venstresiden som er vanskelig å spille fra. Skog på høyresiden fra sirka 230 meter fra teestedet til og med greenen.
* Hullet er utsatt for turbulens fra det lokale fjellet, noe som gjør at vindretningen kan være helt forskjellig på teestedet og oppe i lufta over banen.
* Greenen er ikke særlig vennlig og inspill fra 170 meter får nesten alltid store problemer med å bli kvar på greenen da den slutter høyre og dessuten er tørr = spinn får liten effekt.
* Blåser ofte, MYE! (dvs 15 m/s+++ hvis noen østlenning skulle lure hva jeg mente med det ;-) )

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Nå skal jeg ikke påberope meg å ha spilt så veldig mange baner her til lands, men hull 8 på Grorud(par 3) er i hvert fall ekstremt vanskelig å score på. Med 230 meter fra gul skal det godt gjøres å lande på greenen og toputte for par.

Gamebreaker

over 20 år siden

Gamebreaker

Hull 13 på Kjekstad.

JAR

over 20 år siden

JAR

Idol-Sandra

Sami

over 20 år siden

Sami

golfhull!! DUST

hull 1 på kristiansand er tøft viss du slår skeivt. :)

Lake Placid

over 20 år siden

Lake Placid

Vanskelige hull jeg har spilt:
Narvik: 6,7,8,11 og 18
Meland: 3,12,14 og 15
Oslo: 12
Miklagard: 9 og 17
Kjekstad: 13
Onsøy: 15 (alltid slitt med hull 13 også...)
Arendal: mener det var et ugreit hull eller to på back: 12 og 13 kanskje?
Tyrifjord: 1
Asker: 3
Bærum: 2
Nes: 12

og mange mange fler....

gudrun 92år

over 19 år siden

gudrun 92år

Synes hull 3 på drøbak er Norges vanskeligste..

Tjukken

over 19 år siden

Tjukken

Bærum hull 18

hater hull 3

over 19 år siden

hater hull 3

Greier ikke hull 3 på drøbak, kjempe vanskelig.... Norges vansekligste HELT KLART!!!! haha...

Solum

over 19 år siden

Solum

Hull 3 er vrient ja. To store kamelpukler og skrånende fairway, med en stor dyp skrånende bunker foran green.

2pac

over 19 år siden

2pac

Synes hull 10 på mørk er det vanskeligste hullet i Norge! Sjanseløs for å få par. Skulle ikke vært lov å lage et så vanskelig hull, det skal jo være gøy og spille golf også...hahaha

children of the corn

over 19 år siden

children of the corn

bløffere - hvem har vært på hvert eneste hull i norge - dessuten flyttes de ofte grunnet slitasje.

Det gror ikke gress på en racerbane :-)

earnie who els

over 19 år siden

earnie who els

gidder ikke å delta idenne meningsløse debatten

hvorfor

over 19 år siden

hvorfor

hvorfor gjør du det da?? uten å komme med noe positivt

paul

over 19 år siden

paul

smøla hull nr 3. Vanskelig.

John Daly

over 19 år siden

John Daly

Det vanskeligste hullet i Norge er uten mulighet for diskusjon!

Hull 15 Onsøy når vinden kommer fra venstre sånn som på p4 touren.

JF

over 19 år siden

JF

Synes 11'ern på Stjørdal er grisevanskelig, sliter man med en carry på over 200m på utslaget der, er det bare å glemme par...

Jalla

over 19 år siden

Jalla

enig med JF, hull 11 i Stjørdal er tøffeste hullet jeg har spilt mht green i regulasjon. Jeg har carry på ca 230m, men står tee-markeringene litt langt bak og det trekker imot som det ofte gjør der, har jeg ikke sjans til å gå over vannet, og blir da liggende med 200 - 220m i motbakke og motvind på andreslaget.
Forøvrig synest jeg Stjørdal er en nydelig og altfor lite omtalt bane. Den er veldig variert, har god kvalitet og fint treningsområde.
De som har sjansen bør absolutt ta seg en tur innom.

dude

over 19 år siden

dude

det neste hullet er alltid det vanskeligste.

704

over 19 år siden

704

Ikke på Østmarka, der er hull 11 MYE vanskeligere enn hull 10, så etter 9 hull er det hullet etter det neste som er det vanskeligste... Og så etter 11 så i hvert fall ikke 12 det vanskeligste hullet, for det er jo lett. Men enden på visa er jo at det 18. er det vanskeligste av alle så etter 17 hull har du helt rett, dude...

John Dæhli

over 19 år siden

John Dæhli

Det vænskelikste hulle i Norge ær: Lærvik hull trætten æller Hauger hull trætten æller Grorud hull sju!!

End of disskusjon!!

nico

over 19 år siden

nico

Dette er jo en eksakt vitenskap så det er bare en av oss som har rett.

Jeg har som alle andre spilt hver eneste (golf) hull i Norge og husker i detalj alle data fra hvert hull, og kan med aller største sikkerhet uttale meg. :-O
Hull 11 på Ålesund GK (par 4) er noe av det jævligste jeg har spilt. Du har en kryssende bekk på ca 200m. Skal du over denne, har du bare 20-30m bredde å lande på. Safer du og spiller kort av bekken, må du lande på høyre side. Alle andre alternativer (på fairway) fører til at du triller til venstre side p.g.a stert skrånende fairway. På begge desse alternativene får du høye grantrær i spill mot en bratt nedoverbakke hvor ballen ikke stopper om havet brenner, inn mot en opphøyet, meget undulert green. En ny, noe større green har forbedret mulighetene for GIR noe, men her er det i stor grad flaks som styrer. Tror ikke utbyggerne har følgt Jeremy Turner's tegninger her. Med unntak av dette hullet, er dette en bane som overrasker meget positivt. Banen har golf biler og det kan trenges for den er lang og tung å gå Trenger fortsatt noen år på å sette seg, men en bane med meget gode greener, fantastiske omgivelser, krevende hull. Spesielt noen lange par 4 hull i motbakke ga meg problemer. (har carry på ca 250m (her på forumet blir vel det ca 350m ;-O) og Hcp 8) Et fantastisk par 3 hull (tror det er Nr. 15) har masse vann og granskau i spill. Brukte 4 jern, så det er ca 180- 190 m fra gul (nedover bakke). Dette kvalifiserer også til et av de vanskeligste på banen etter min mening. Ingen av desse hullene har index 1!! Det tror jeg er hull nr 4 eller 12, begge par 5, som jeg fant rimelig greie.
Tross hull 11 anbefaler jeg denne banen på det sterkeste.

nico

over 19 år siden

nico

det skal være hull nr 10 og ikke 11. Beklager

Calle

over 19 år siden

Calle

Var dette et utlegg om norges vanskeligste eller norges dårligste golfhull ?

Og så er det vel bare noen få julenisser igjen som tror at index 1 er banens vanskeligste hull.....? eller...

God jul

Swinger

over 19 år siden

Swinger

Enig med de som skriver om hull 16 på Sola, men at det er vanskeligst i Norge??

Diskusjonen tyder på at de fleste kun spiller på baner som er innenfor en svært liten radius fra hjemstedet.

Personlig stemmer jeg på noen av hullene i Skjomen. Vi kan jo starte med hull 5, 6 og 16.

Fat gunnar

over 19 år siden

Fat gunnar

Grorud hull 8! Hullet har OB på hele Høyresiden og venstresiden er dekket med tykk røff med ett sidevannshinder som er mye i spill. Greenen er dekket av bunkere på høyreside som tar i mot nesten alle utslagene som går (nesten rett). Det er en liten green som gjør at det er vanskelig for ballen å ligge på plata, med tanke på innspill fra 3 wood og driver. Hullet er hele 230 meter, og nesten alltid motvind.
OM det ikke er norges tæffeste hull så er det hvertfall en av norges tøffeste par 3 hull. Skal ikke glemme hull 11 på norsjø!!!

Nico

over 19 år siden

Nico

Calle
Problemer med å lese? Med litt ironi sier jeg at jeg ikke kan bedømme hva som er Norges vanskeligeste hull, fordi jeg ikke har spilt alle. Jeg beskriver et etter min mening dårlig hull som er vanskelig. Jeg sier ikke det er Norges vanskeligste og jeg sier ikke det er Norges dårligste.
Noen tror på julenisser og andre tror på Index 1 skal være vanskeligst på banen. Make your choice!

Swinger
Jeg er medlem på Sola, og er enig. Vanskeligst på Sola GK, OK, men i Norge? Langt i fra.

bolla

over 19 år siden

bolla

forstår alle, inklusive meg selv som bruker reservenic på noe så ørkesløst.folk kjeder seg like myesom meg(ihvertfall en sutteklut).

Den dag Hænsen har pløyd over hvert golfhull og loggført vanskelighesgraden, kan han jo fortelle oss det.

I mellomtiden kan vi trygt spille på alle baner, uten bange anelser om at noen strever livet av seg for å lage et hull så vanskelig og vrient at en må ha dykkerdrakt, ørkensandaler eller ljå med.

Vips

over 19 år siden

Vips

Calle; det å sette likhetstegn mellom Norges vanskeligste og beste hull blir jo totalt feil. Da jeg ikke er så langt unna har jeg også spilt hull 10 i Ålesund. Det er utrolig vanskelig selv for en god spiller.

For å være helt ærlig har jeg ikke spilt alle banene her i landet, men tror med sikkerhet at dette kommer langt opp på lista. Men at det er landets beste hull tror jeg med sikkerhet at det ikke er.

der kommer Lofotens hull nr 5 høyt opp. Spesielt når det er sommer og midnattsol. Utrolig spesielt og det har også en høy vanskelighetsgrad.

S

over 19 år siden

S

Hei Nico!

Kjekt å se at du liker hjemmebanen min.

Når det gjelder hull 10 så har du rett i at dette er ett meget vansekelig hull. Men det er et hull som kan spilles på mange måter. Selv jeg som har hcp 30 har nådd denne greenen på GIR flere ganger. Tror problemet ditt er at du har for mye krutt i nevene på dette hullet. Jeg slår ikke så langt, så jeg legger meg som oftest frem på flaten til høyre. (Har jeg et godt slag og får god lengde så ruller den frem og ned bakken til venstre. Derfra er det et greit slag på ca 130 m inn til grenen.) Fra flaten har du et vanskelig slag på rundt 160 m.

Når det gjelder den nye greenen så er ikke jeg heller fornøyd. Nedre platå i bakkant til venstre resulterer alt for ofte i at en ruller av grenen. Det blir litt for stor høydeforskjell. Jeg kunne også tenkt meg en greenbunker til venstre for greenen.

Vår greenkeper Andy har gjort en utrolig jobb og banen blir bedre og bedre. Den trenger nok noen år til for å sette seg ordentlig.

Velkommen tilbake Nico.

Dolly Duck

over 19 år siden

Dolly Duck

Kjære S.

Svimlende gøy å lese inlegget ditt. Det føles som om jeg har vært på en 3 - dimensjonal kino.

"legger seg som oftest på flaten til høyre, ruller ballen fram og ned til venstre. Store høydeforskjeller"(fritt fram), men likevel ønsker du deg sadomachoistisk nok, enda en bunker.

Huff ble litt svimmel, jeg. Bor ikke så langt fra Sola, så nå skal jeg lete villt etter telefonnummeret til denne Andy på Sola,( skal jeg spille i en slik berg og dalbane, og det må jeg jo) og må derfor be ham om å droppe de fæle bunkerne, jevne ut alle uhumskheter og videre utvide fairwaien til det maksimale.

Rundingen rundt hullet må du, Andy, gjerne sørge for er nedoversvipp på.
Da kan ingen mase om norges vanskligste hull på den banen.

Du kan jo også fake et nic og skryte hemningsløst av akkurat du er årsaken til at en gjeng rogalendinger kan smykke seg med lavt hcp.

Så får jeg heller ta med sjøsjuketabeletter selv. Dolly doper seg når hun trenger det som sårest. DollyDeLux smiler sløvet til alle.

S

over 19 år siden

S

Vet ikke hva som er problemet ditt Dolly Duck, men forsett med dopen du. Kontakter du legen din så får du sikkert noe som er sterkre og som hjelper på lidelsen din;)

nico

over 19 år siden

nico

Hei S
Det blir som regel noen turer i året til Ålesund, så det blir nok noen runder på Solnør. Det er naturlig (men ikke nødvendigvis lurt) for meg å gå for greenen på 2 slag på alle "normale" par 4 hull. Skjønner ikke helt hvorfor du mener jeg bruker formye krutt? Det er ikke mange ganger jeg har forsøkt å gå over bekken på hull 10, så jeg legger opp foran. Forsøker å slå en høy fade for å få stopp på ballen, så det er naturlig å legge seg på høyre side. Ruller den til venstre, så ruller den ofte i roughen. Selv om jeg klarer å stoppe på høyre side og får til en høy fade, har jeg problemer med å få ballen til å stoppe på greenen som er i to nivå som skråner nedover (!!!), selv med en beskjeden backspin som jeg klarer å prestere noen ganger. Forsøker man å lande før green, er det så mange forskjellige skråninger som skråner i hytt og pine, stein, stier, etc. så resultated da blir ren bingo. Enig med deg at en bunker på venstre side/bak green er bedre enn den jungelen som er der nå, men er nok enig med "Dope" Dolly over og mener at hullet er mer enn vanskelig nok. En ball som ruller av green på dette hullet fortjener en "fair chance" og jeg hadde foretrukket en fairway klippet flate som stoppet ballen noe. Anyway, jeg mener hullet har potensiale til å bli et bra hull, og det er ikke mye endringer før bekken og rundt greenen som skal til:-).

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her