Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Utstyrsbetraktninger

Freddie

over 20 år siden

Freddie

Utstyrsbetraktninger fra tourene, Europa og Us, slik jeg ser det fra tven.

Svært, svært mange spiller Cleveland, ihvertfall er Cleveland sponset, men hvor mange som har fullt jernsett fra de vet jeg ikke. Jeg trodde at for proer var smidde køller et nærmest et 100% must og det har vel ikke Cleveland?

Titleist er det klart mange som spiller.
Callaway ikke så mange.

Mizuno er så og si totalt fraværende nå, ser de reklamerer med "Most played irons of a decade on the PGA European Tour" så det sier jo litt når de graver frem gamle tall.

Mange av de populære putterne for oss amatører som Odyssey 2-Ball og Ping Craz-E er det nesten ingen proer som bruker.

Kommentarer?

Ta2

over 20 år siden

Ta2

selvsagt har cleveland smidde køller, bl a ta 2 som er ypperlig!!!!

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Sjekk hjemmesiden.

http://www.clevelandgolf.com/tour/

Fant 33 stg som spiller PGa tour. Klart de skal ha det beste utstyret.
Tror det er ca 180-200 på touren der borte så i USA er CLeveland størst.

De har også masse pent. CG10 Wedger eller hva med CG2 køllene?.

De har også kjøpt Never Compromise. Jeg tror det er et merke som kommer til å vokse i Norge også. PS: Ja jeg spiller med et Cleveland sett. =;-)

Freddie

over 20 år siden

Freddie

Ser at gamle Ta1 og Ta3 er forged, men disse Ta2ene her er ikke det:
http://www.clevelandgolf.com/proshop/irons/ta2.php

Freddie

over 20 år siden

Freddie

Men hva skjedde med Mizuno?
De er jo fortsatt regnet som en svært bra og dyktig produsent, ikke minst på forged, som lager populære køller?
De bare mistet grepet på proene?

Freddie

over 20 år siden

Freddie

Bare kort tilbake til Cleveland; ingen av de køllene som de markedsfører idag er forged.

Cleveland fan

over 20 år siden

Cleveland fan

De har funnet opp en ny carbon blanding som ser ut til å være 10% mykere en alt annet. Forged er bare en maskin som hammrer løs på et jern stykke. Tror det gjøres 4 ganger. Er vel ikke så mye "håndverk" forde, eller??. Har også vert lenge på markede. Vertfall 4-5 år så jeg tror det bare er bra at nytt materiale/metoder kommer. Utvikling kalles det.

Cleveland fans

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Ok, det er en stund siden, men jeg så en god del 2ball puttere og mizuno jernsett på scandinvian masters ifjor (ET).

Fortsatt mye 2 ball puttere

over 20 år siden

Fortsatt mye 2 ball puttere

Så på Viasat sport i går kveld... å det å si at nesten ingen bruker 2 ball puttere er vel en overdrivelse... Jeg skal telle i kveld ;-)

Todd

over 20 år siden

Todd

I'm sorry, but I think you are wrong on Cleveland being the most played brand on tour. I think this title would go to TaylorMade (Or Titleist if you include balls).

No disrespect to Cleveland, I think it is a great company. I even have a Comp. with a Diamana 83 shaft on order.

Sorry for writing in English. I hope it is ok?

Freddie

over 20 år siden

Freddie

Todd, jeg sa ikke at Cleveland er det mest spilte, bare at svært mange er Cleveland sponset.

Men jeg lurer spesielt hva som skjedde med Mizuno?
De er jo fortsatt regnet som en svært bra og dyktig produsent, ikke minst på forged, som lager populære køller?
De bare mistet grepet på proene? Vet at noen på ET som Luke Donald spiller, men sammenlignet med "Most played irons of a decade on the PGA European Tour" så er det ikke mange nå.

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Hvis du sjekker i baggene till spillerne tror jeg du finner veldig mange som spiller på mizuno blades...

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig med mr tee. Det er mange tour spillere som bruker andre merker enn deres hovedsponsor uten å få betalt, men av det betyr at de ikke vil ha navnene sine knyttet til dette merke. Sonartec woods + mizuno jern er gode ekspempel på dette.

Svenska

over 20 år siden

Svenska

Til Cleveland: Cleveland är inte dom mest spelade klubborna på touret. Ja tror det Todd sejer om TaylorMade och at dom er de mest spelade klubborna på touret är riktigt!!

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Om dem tar med Baller?? Glem baller. Har ikke sakt at de er de mest spilte på touren men jeg tror Cleveland er størst i USA. Litt forskjell. Men jeg vet også at 35 % av alle som spiller på PGA touren har en eller flere Wedger fra Cleveland. Leste også at på "nest beste" Touren der borte er tallet ca 50%. Detter er før spillere blir "kjøpt" opp.
Men om Cleveland har 33 spillere på Touren. Sjekk hjemmesiden http://www.clevelandgolf.com/tour/

Og TM har enda flere da er det ikke mye igjen til resten. Sorry, men jeg tror også Cleveland er størst på USA Toure og ikke TM.
Noen som finner dette svart på vitt et sted på WWW ???.

Men jeg har lest at Taylor Made har flest Drivere. Der har dere rett.

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Hmm... sjekket hjemmesiden til TM og de skriver at det er ca 60 stk som er på lista dems sammen med noen utenfor USA. Imponerene. Kan de fleste av dem spille bare driveren og annet jern??.
Vet nemmelig at de har den mest spilte driveren. Samme det.
Taylor Made har imponerene mange i stallen. =;-)

Freddie

over 20 år siden

Freddie

Har sett litt på ET idag.

3 stk med Craz-E, Hedblom, Cabrera, og McGrane.
1 stk med 2-ball, Harrington.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Så flere med 2ball på ET igår.

Tom

over 20 år siden

Tom

ET phone home??..

Freddie

over 20 år siden

Freddie

Tok feil ang Hedblom.

Ta 2

over 20 år siden

Ta 2

Freddie: Jeg sjekket linken din, men klarte ikke se om Ta 2 var smidd eller støpt. Min kilde til at de er smidd, er en køllemaker som preseumtivt burde vite det - smidde cavety back, i følge han. Kan du forklare en tunglært stakker hvor det fremgår at køllene ikke er smidd? :)

Freddie

over 20 år siden

Freddie

Fordi de garantert hadde skrevet Forged dersom de er det + at de ikke greier å lage "Micro-Cavity" om de er smidd.
Tror jeg da..

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

http://www.golfbargains.com/stores/1/Cleveland_TA-2_steel_irons_P150.cfm.
Står ikke at de er Forged.
Men hvorfor er noen fortsatt hengt opp i dette ordet.
Det kommer hele tiden nye produkter fra alle leverandører og nye materialer som er bedere.
"Forged" er et utrykk som det ikke kommer til å stå på noen produkter fra store leverandører lengere. Nye fra nå av og framover.
DE har gjort det på denne måten i mange år og man må videre.

PS: Tror jeg... lool

Freddie

over 20 år siden

Freddie

"Forged" er et "kvalitetstegn" som alle leverandører fortsatt kommer til å bruke i markedsføringen fremover.
Før var smidde køller nesten kun som bladkøller og for proffer. Nå finnes det et utall smidde køller for alle type spillere. Produsentene har utvidet spekteret for nettopp "Forged" er ett pluss i boken for mange spillere..

Kvalitet

over 20 år siden

Kvalitet

hmmm.... holder nok med Cleveland her. Ser en av mine wedger er "Forged". Var et tegn på kvalitet når jeg kjøpte den men det er jo
3 år siden. Men jeg er ikke sikker. Tiden vil vise. det betyr vel egentelig bare at de er myke/følese??.

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Var innom Sports huset i dag og så at Olyo har wedger som det står "forged"på. Kvalitet???. Vet ikke jeg.

Freddie

over 20 år siden

Freddie

Jaja, det er ikke noe mål for meg å fremheve smidde køller..

Men ingen som vil si svare litt på spørsmålene om Mizuno da??

Hva skjedde med Mizuno

over 20 år siden

Hva skjedde med Mizuno

Todd Hamilton som har Taylor Made driver og alle woods og TM på bag og lue vant The Open med Mizuno MP33 i fjor. Dette så jeg i en reklame for Mizuno. De nevnte ikke hans navn, men det stod The Open, July 18 2004. Winner. Hvilket jeg tyder derhen at han spilte med dem, men hadde ikke noen kontrakt som gjorde at de kunne bruke navnet hans.
Mange gjør akkurat dette. Spiller på Mizuno og har annet på bagen.
Så jeg tipper at de er still going very strong.

Nickodemus

over 20 år siden

Nickodemus

De mest profilerte proene spiller smidde blades fra Titleist, Taylor Made, Nike. Resten spiller game-improvement.
Hvem som spiller hva av den store gruppen er umulig å holde rede på.
De som aldri er i rampelyset har så dårlige avtaler at mange velger å ikke binde seg til en spesiell produsent.
De 6 store (Titleist, Cleveland, Ping, Taylor Made, Callaway og Nike) er mer opptatt av å betale for at spillerne skal gå med navnet deres på lua enn å betale dem for å spille med køllene deres.

Mr Iron count

over 20 år siden

Mr Iron count

Nike hadde høyest iron count på us masters i år.

Ref: http://www.golf-gear-review.com/article-display/1351.html

Ellers så er det fortsatt veldig mange som spiller mizuno jern som dere sier. Mizuno er nok fortsatt den ledende på utviklingen av smidde køller.

Olyo forged er laget i kina på samme fabrikk som mange av de andre kjente merkene, og kvaliteten er veldig bra.

Mann

over 20 år siden

Mann

det er veldig mange av tour-spillerne som har Mizunokøller i bagen, men et annet merke på bagen! Det spørs litt hvordan kontrakt de har med de forskjellige merkene. De som har callaway-bag har IKKE Mizunokøller, det kan jeg garantere deg....så Mizuno er nok fortsatt nr.1, men Cleveland er på god vei oppover listen!!!

Horn

over 20 år siden

Horn

Det er fortsatt mange som spiller med Mizuno, men de har ikkke mulighet til å betale det gutta på PGA-touren i USA forlanger for å reklamere(også de langt nede på money-list får mye penger for å reklamere for ett merke). Mange av spilleren spiller med spesiallagde køller som ikke er i normalt salg, fordi merkene de reklamerer for rett og slett ikke har gode nok køller.

Gjermund

over 20 år siden

Gjermund

>Todd Hamilton som har Taylor Made driver og alle woods og TM på bag og lue vant The Open med Mizuno MP33 i fjor.

Var han TM spiller i fjor? Ifølge statistikken var den eneste wood'en han spilte med på Royal Troon en Sonartec MD, og den var ikke akkurat usynlig under finalerunden.

Freddie

over 20 år siden

Freddie

Todd Hamilton, British Open 04

Driver: TaylorMade R540 XD, 9.5 degrees
Hybrid club: Sonartec MD Transition
Irons (2-PW): Mizuno MP-33
Wedges: Cleveland 588 (56, 60 degrees)
Putter: Ping B60
Ball: Titleist Pro V1

Cleveland

over 20 år siden

Cleveland

Da forstår jeg statestikkene bedere.
Han er jo sikkert nevnt på TM; Sonatec, Mizuno, Cleveland, Ping og Titleist sin "stall" lol. Synes nemmelig det ble VELDIG mange "staff" spillere. Hahahah

cleveland rocks!!!!!!!!!

over 19 år siden

cleveland rocks!!!!!!!!!

cleveland eier over alt og alle, hadde dem laget baller kunne titleist lagt ned....

That's Why

over 19 år siden

That's Why

Mizuno har høy andel fordi de har en haug modeller i topur-sjiktet.
Ingen har flere varianter av player's irons på markedet enn Mizuno.
MP-30, MP-32, MP-33, MP-37, og et titalls andre modeller som er designet for mindre enn 10 år siden.
Nike har også flere non-offset modeller som appellerer til bedre spillere. Fra rene blades til forgiving cavity som NDS og Slingshot som i motsetning til forgiving Callaway og Taylor Made modeller ikke ser ut som de har glemt å ta av støpeformen før de ble sendt ut på Markedet.
Den store taperen er vel Ben Hogan som ikke har noen høyprofilerte spillere igjen etter at Justin Leonard gikk til Nike.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Vel, vil vel kalle Jim Furyk en såkalt høyprofilert spiller - nr 8 på verdensrankingen og nr 5 på pengelisten etter å ha vært borte en god stund pga handleddsoperasjon. I tillegg ligger Bernhard Langer nr 54 på rankingen. Ikke fullt så godt gående som før, men godt kjent, eller hva?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her