Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Valg av jern

Nico

over 22 år siden

Nico

Jeg skal ha nye leftie køller. Hadde i høst bestemt meg for Titleist, ant. 822OS, av
psykiske grunner.. Men har siste måneden blitt mere og mere begeistret for TA7, men
liker ikke TA5 Gunm.
Lurer da på om det er noen objektive grunner for den ene eller andre?
Det viktigste er vel skaft, Titleists Nippon NS Pro 950 Steel mot Clevelands TT
Sensicore Release?
Evt reklamasjon, kvalitet osv. Noen som har kommentarer? Egentlig noen grunn til å
ikke kjøpe Cleveland TA7? :-)

Forøvrig er hcp nå ca 20 mot 32 for ett år siden. Har ikke større ambisjoner enn å
stabilisere meg midt på 10tallet..

Takk for alle svar, Nico

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Det kommer an på om du har testet dem eller ikke...Har du ikke, bør det kunne gi deg et bedre bilde av hvilket sett som gir deg best følelse (siden du bestemte deg av psykiske grunner...) Jeg har aldri prøvd noen av settene, så jeg kan ikke si fra eller til her og nå.

Det samme gjelder forsåvidt skaftene. Det eneste jeg ville vært litt obs på der, er at Sensicore skaftene kan være litt sårbare for regn og fukt generelt. TT har visstnok hatt en del reklamasjoner på det, og jeg har selv erfart å nesten bli truffet av et sensicore skaft som brakk midt i en baksving (ikke min) :) på grunn av at det hadde rustet innenfra. Men dersom du spiller hovedsaklig i tørrvær bør ikke det være noe å tenke på.

Forresten, hva slags køller brukte du da du spilte deg ned fra 32 til 20?

Kraft

over 22 år siden

Kraft

Nico gjør best i å besøke Strømstad gk. Der får han Powerbilt jernsett som matcher de mest kjente merkene, og sparer samtidig 5000 kroner. Titleist 822OS er gode køller for en 20-handicapper, men blir nok litt klumpete når du beveger deg nedover skalaen. Dyre er de også.

Harald

over 22 år siden

Harald

Jeg spiller på Cleveland TA5 gunmetal. Clevelands kvalitet er så god som noe annet, og jeg vet av erfaring at importøren gir første klasses service ved reklamasjon.

Nico

over 22 år siden

Nico

Det stemmer at jeg ennå ikke har prøvd noen jern.
Alle de store kjente produsentene, Taylor Made, Callaway, Nike, Titleist, Cleveland, Ping osv lager gode jern og litt enkel vil jeg si at man ikke kan kjøpe katta i sekken her. Ettersom golf er et spill med hodet har jeg latt første runde gå på det psykiske, hva liker jeg.
Dermed har jeg nå altså endt opp med Titleist og Cleveland.
Jeg ønsker nå selvfølgelig også å prøve jernene, men ettersom jeg er leftie er så regel demoutvalget litt begrenseet. Men må vel evt ringe importør.
Forøvrig spiller jeg nå, dvs i fjor, med gamle Big Bertha. Sikkert +- 6 år gamle.

Nico, som spiller i Norge, dvs all slags vær :-)

Hans

over 21 år siden

Hans

Det er med forbauselse jeg leser meldingen fra Gjermund og Harald.
Jeg spiller nemlig på TA5 Gunmetall og er fornøyd. Problemet er imidlertid at i år har 2 av køllene knekt ca 20 cm fra enden i baksving, det er bare gummien grepet som har hindret konsekvenser. Årsaken er sansynligvis at inne i skaftet ligger det en skumplastbit og her hadde det rustet. Jeg hendvendte meg til importøren for å høre om dette var et problem og om det kunne skje med flere av køllene. Etter en stund fikk jeg svar om at dette ikke var noe kjent problem.

Golfeksperten

over 21 år siden

Golfeksperten

Når det gjelder valg av jern er det nærmest umulig å vite hva som passer deg ut i fra bare å vite hcp. Alle har en unik kropp og en unik sving, derfor burde køllene dine også være unike, her burde man ta kontakt med en ekspert, (ikke en golfpro) men en kyndig køllemaker, jeg vil anbefale Matz Moder http://www.4mostgolf.com/ , han har skrevet mye på golfsiden.no, han er den som utvilsomt har mest greie på golfutstyr i Norge. Det er mange produsenter som lager gode jern, det vil si køllehoder, men det behøver ikke å bety at de er gode til deg av den grunn, er di ikke tilpasset spilleren når det gjelder flex, lengde, lie, loft og bounce, og sist men ikke minst, riktig montering, veldig ofte er køllehodene ikke riktig montert til skaftene, det er ofte derfor de brekker, det kan bety ganske mye for balansen i køllene også. Ved en tilpassing blir parametrer som driverlengde, jernkøllelengder, svingvekter, skaftflex, køllehodetype (blad, cavity back, lav-profil, ...) bestemt ved praktisk spill.
Lykke til med valg av nye køller!

qwer

over 21 år siden

qwer

Golfeksperten: Ikke glem å se på datoen på det opprinnelige innlegget :-)

Golfeksperten

over 21 år siden

Golfeksperten

Debatten kan vel gå videre forde om Nico kansje har kjøpt seg køller, det kan jo hende at andre skal kjøpe seg nye køller.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her