Snoop
Jeg har forholdsvis korte armer i forhold til høyden min, hvilket betyr at jeg må stå krokrygga og i dyp knebøy, for å få ”standard” oppsatte (lengde/lie) jernkøller til å ligge parallelt med bakken. I det første komponent-jernsettet jeg lagde, glemte jeg å vurdere lie vinkelen og fokuserte kun på lengden på skaftet for å kompensere for den unaturlige oppstillingen standard utstyr gav. Disse jerna var i tillegg på den flate siden av ”standard lie vinkel skalaen” (5er-jern = 60 grd.). Dette gjorde at selv med 1” forlengelse (5er jern 38,5” tungt stålskaft) så måtte jeg fortsatt stå krokbøyd, og jerna ble også tunge og vanskeligspilte.
Etter litt oppfriskning av Pytagoras lære og historiene om Sinus og Cosinus, litt tråling av diverse ”statiske fitting tjenester” på nettet, samt utprøving av jern med forskjellig lie-vinkel har jeg kommet frem til følgende;
Jeg vil ha et jernsett som er 3 grd upright (5er-jern = 63 grd.) og 0,75” forlenget (5er jern 38,25” og lett stålskaft).
Jeg har forstått det slik at man generellt kan si at smidde jern er av mykere stål og er derfor mer mottakelig for lie-justeringer.? Er det også fakte at jerna over tid uansett går tilbake til produksjons-lie-vinkelen, eventuellt gjelder dette kun de harde støpejerna?
Nedenfor er noen av de jerna jeg har i kikkerten (rangert fra det hardeste/minst bøyelige stålet til det mykeste/mest bøyelig).
Støpte:
- 17-4 Stainless steel (Oxygen Type-S, www.gigagolf.com)
- 431 Stainless steel (Toski T-56, www.nettogolf.no)
Smidde:
- 1020 Stainless steel (Maltby M-04, www.golfworks.com)
- 8620 carbon steel (Maltby M-45, www.golfworks.com)
- SS25C Carbon Steel (Dynacraft F1, www.dynacraftgolf.com)
- 3430 Carbon stainless steel (Henry Hatton EZ Forged DTG-5, www.diamondtour.com)
- 1035 Carbon steel (Maltby M-05, www.golfworks.com)
Er det øverste utelukket hvis jeg ønsker å justere 3 grader?
Bør jeg holde meg til det nederste av de smidde(Maltby M-05), eller er alle smidde justerbare 3-4 grader uten å returnere til orginal lie noen måneder etter justering?
Har noen av dere prøvd noen av de fem nederste smidde jerna? Anbefalinger?
Børje, ordner golfworks lie-justeringer? Hvilke jernsett anbefaler golfworks hvis man skal justere 3-4 grader?
Etter litt oppfriskning av Pytagoras lære og historiene om Sinus og Cosinus, litt tråling av diverse ”statiske fitting tjenester” på nettet, samt utprøving av jern med forskjellig lie-vinkel har jeg kommet frem til følgende;
Jeg vil ha et jernsett som er 3 grd upright (5er-jern = 63 grd.) og 0,75” forlenget (5er jern 38,25” og lett stålskaft).
Jeg har forstått det slik at man generellt kan si at smidde jern er av mykere stål og er derfor mer mottakelig for lie-justeringer.? Er det også fakte at jerna over tid uansett går tilbake til produksjons-lie-vinkelen, eventuellt gjelder dette kun de harde støpejerna?
Nedenfor er noen av de jerna jeg har i kikkerten (rangert fra det hardeste/minst bøyelige stålet til det mykeste/mest bøyelig).
Støpte:
- 17-4 Stainless steel (Oxygen Type-S, www.gigagolf.com)
- 431 Stainless steel (Toski T-56, www.nettogolf.no)
Smidde:
- 1020 Stainless steel (Maltby M-04, www.golfworks.com)
- 8620 carbon steel (Maltby M-45, www.golfworks.com)
- SS25C Carbon Steel (Dynacraft F1, www.dynacraftgolf.com)
- 3430 Carbon stainless steel (Henry Hatton EZ Forged DTG-5, www.diamondtour.com)
- 1035 Carbon steel (Maltby M-05, www.golfworks.com)
Er det øverste utelukket hvis jeg ønsker å justere 3 grader?
Bør jeg holde meg til det nederste av de smidde(Maltby M-05), eller er alle smidde justerbare 3-4 grader uten å returnere til orginal lie noen måneder etter justering?
Har noen av dere prøvd noen av de fem nederste smidde jerna? Anbefalinger?
Børje, ordner golfworks lie-justeringer? Hvilke jernsett anbefaler golfworks hvis man skal justere 3-4 grader?