Espen Ødegaard
Jeg har sett et sånt puttetreningsapparat som Leif Arne forteller om.
Men jeg er redd det kanskje er litt symptomatisk at det skal "tvinge" deg til å utføre en puttebevegelse - kan det være fordi den bevegelsen du blir bedt om å utføre er nokså unaturlig for kroppen?
Hvis noen foreslo at du skulle slå driveren i en rett linje, ville alle tro (nei, "vite") du var gal. Men blir det noe riktigere fordi om man gjør det med en putter?
Jeg påberoper meg ikke selv noen autoritet i putteteknikk, men begynner for alvor å tro at Jållas beskrivelse av situasjonen kanskje kan
ha noe for seg, men det er kanskje ikke bare i Norge det er mye rart ute og går.
F.eks. kan jeg lese på BBCs Golf Academy sider om putting: "Keep the putter head as a low to the ground as possible. Keep the putter on a line square to the target as you swing it back and then forth."
Enten så må da putterhodet svinge i en vertikal pendelbevegelse som er rett på puttelinjen, men da vil unektelig hodet måtte bevege seg opp fra bakken jo lenger unna ballen det kommer. Alternativt kan det primært svinge frem og tilbake som følge av en mer rotasjonspreget bevegelse rundt spillerens akse som gjør at man kan holde hodet nokså lavt mye av veien - eventuelt i en eller annen form for kombinasjon.
MEN, ingen av disse bevegelsene kan holde hodet både på en rettlinjet bane i forhold til puttinglinjen, og samtidig holde hodet lavt. Å utføre en slik bevegelse vil kreve en grad av kroppskoordinasjon som vel knapt noen er i stand til å gjøre med en viss grad av konsistens. Noen avslappet putt blir det i hvert fall ikke.
Og det trengs da heller ikke. Så lenge vi er istand til å bringe putterhodet tilbake til ballen slik at det er rettvinklet på puttelinjen idet det treffer, så spiller det for ballens del ingen rolle hvor puttehodet har vært i mellomtiden, så lenge den metoden vi benytter kan gjøres med nødvendig konsisten og dermed kontrolll av farten også.
Hvis man stiller seg opp på et gulv med en del rette linjer, f.eks. et parkettgulv, og putter litt opp på dette, tor jeg man nokså enkelt vil få demonstrert at en helt rettlinjet bevegelse ikke er naturlig, selv om man primært utfører putten som en pendelbevegelse i skuldrene (forutsatt at putteren skal bevege seg noe særlig mer enn 10 cm i oppsvingen)