Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Noen som har prøvd denne??

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

http://www.golfsiden.com/zen250505.html

Ny putter på markedet som skal være konge bra. I tillegg et "godt" hjelpemiddel i puttetreningen

Noen som har testet dette?

wahtever

over 20 år siden

wahtever

p0tter... hvorfor skriver han det?

seb

over 20 år siden

seb

er vel ikke helt ny ...eller mener du ny model ?

jesper parnevik brukte den eller en tidliger modell tidligere vet ikke om han bruker den enda .....

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Tja si det.

Kanskje det er det nynorske ordet for putter. Høres helt teit ut spør du meg.

Hvorfor sier han feks ikke griiin, draiver, wuud også videre.

Fyren er jaggu meg inkonsekvent.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Japp, jeg maatte bare slutte aa lese, blei sliten i hodet.. :)

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Ny og ny...
Zen putteren var da i hvert fall på markedet i fjor.

Blir forøvrig noe forundretav det som står i artikkelen: Mener noen virkelig at man skal svinge putteren i en rett linje fra toppen av baksvingen og videre fremover gjennom ballen?

mr tee

over 20 år siden

mr tee

ja... det skal man...

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Da snakker du vel om svært korte putter, mr. tee?

På litt lengre putter svinger jo putteren på innsiden av siktelinjen på oppsvingen, og kommer tilbake til ballen fra innsiden, men gjenetablerer en posisjon normalt på siktelinjen ("square") idet den treffer ballen.

good old sam

over 20 år siden

good old sam

Det er utrolig mange bra puttere på markedet. Og et stort antall spillere som ikke behersker putting, meg selv inkludert. Til felles trøst er det selvsagt at underlaget vi putter på her hjemme, ikke alltid er det beste eller konsistent.
Putting er feeling. Putting er confidence. Hva gir confidence? Jeg putter best med Ping, nærmere bestemt Ping Anser 2. Når det gjelder virkelig lange putter vil jeg holde en knapp på Clyve, den norskproduserte putteren som kom i fjor.
Mageputtere eller broom sticks burde vært forbudt.

Datt av

over 20 år siden

Datt av

hvorfor burde mage- og langputtere være forbudt ??

good old sam

over 20 år siden

good old sam

Men se på dem, da! De har ingenting i en golfbag å gjøre. Bevegelsen man utfører med en slik putter, gjør selve puttingen vesentlig enklere enn om man bruker en tradisjonell putter. Det er de fleste enige om. Diskusjonen om et forbud har gått frem og tilbake i både USGA og R&A, samt blant spillerne på toppnivå. Interessant er det å merke seg at både Vijay Singh og Colin Montgomerie har vendt de lange putterne ryggen. Golfens "purister" vil ha forbud, andre mener det er helt OK med lange puttere. Jeg har bare gitt uttrykk for min mening om saken.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Det jeg har lært av proen min når det gjelder putte teknikk er at baksvingen skal gå i en rett linje bakover i siktelinjen.

Skal ha en time snart igjen og da skal jeg sette putteren inn i et apparat med skinner som tvinger svingen til dit den skal gå,, i en rett linje. Har hørt at de som har prøvd det har fått bedret puttingen sin...

Men her er det sikkert like mange meninger som det er folk. Kanskje flere....

Maverick

over 20 år siden

Maverick

Jeg synes ikke lange puttere burde være forbudt (bruker "vanlig" putter selv). Man utnytter kun kroppens fysikk og putteren er fortsatt kun et statisk redskap. Skulle man forby disse nye rescue-/utility-køllene også?

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Jeg innser at jeg er utrolig konservativ til å ha spilt i ett år, haha. Jeg er mot mageputtere og de som lengere er, jeg føler at all utfordring forsvinner jeg og det synes jeg er synd. Jeg elsker at noen ting er uoppnåelige uten maksimal ytelse.

Jålla

over 20 år siden

Jålla

Dette er nok litt mer komplisert enn som så. Det er riktig at på svært korte putter går svingsporet rett tilbak og rett frem igjen. Men så for det det blir litt mer lengde på putten snakker vi om en sving der svingsporet går svakt bakover på innsiden til rett og så svak på innsiden igjen frem. Dette læres ut blant annet av D.Leadbetter. Det sier seg egentlig selv at hvis du prøver å putte med helt rett svingspor frem og tilbake stopper det seg selv og du pusher ballen enten til høyre eller puller til venstre akkurat som i en vanlig sving.

Når vi snakker svingspor snakker vi selvfølgelig om i forhold til en paralell oppstilling der putterhoodet sikter mot siktepunktet og kroppen tilsvarende paralellt venstre. Klarer du å gjennomføre dette starter ballen på linja og holder seg der.

Manger proer i norge lærer ikke ut slike ting ganske enkelt fordi de er inkompetente spesielt på nærspill ,og de sier kun videre noen få ting de som lærte proen å spille fortalte proen.

Espen Ødegaard

over 20 år siden

Espen Ødegaard

Jeg har sett et sånt puttetreningsapparat som Leif Arne forteller om.
Men jeg er redd det kanskje er litt symptomatisk at det skal "tvinge" deg til å utføre en puttebevegelse - kan det være fordi den bevegelsen du blir bedt om å utføre er nokså unaturlig for kroppen?

Hvis noen foreslo at du skulle slå driveren i en rett linje, ville alle tro (nei, "vite") du var gal. Men blir det noe riktigere fordi om man gjør det med en putter?

Jeg påberoper meg ikke selv noen autoritet i putteteknikk, men begynner for alvor å tro at Jållas beskrivelse av situasjonen kanskje kan
ha noe for seg, men det er kanskje ikke bare i Norge det er mye rart ute og går.

F.eks. kan jeg lese på BBCs Golf Academy sider om putting: "Keep the putter head as a low to the ground as possible. Keep the putter on a line square to the target as you swing it back and then forth."

Enten så må da putterhodet svinge i en vertikal pendelbevegelse som er rett på puttelinjen, men da vil unektelig hodet måtte bevege seg opp fra bakken jo lenger unna ballen det kommer. Alternativt kan det primært svinge frem og tilbake som følge av en mer rotasjonspreget bevegelse rundt spillerens akse som gjør at man kan holde hodet nokså lavt mye av veien - eventuelt i en eller annen form for kombinasjon.

MEN, ingen av disse bevegelsene kan holde hodet både på en rettlinjet bane i forhold til puttinglinjen, og samtidig holde hodet lavt. Å utføre en slik bevegelse vil kreve en grad av kroppskoordinasjon som vel knapt noen er i stand til å gjøre med en viss grad av konsistens. Noen avslappet putt blir det i hvert fall ikke.

Og det trengs da heller ikke. Så lenge vi er istand til å bringe putterhodet tilbake til ballen slik at det er rettvinklet på puttelinjen idet det treffer, så spiller det for ballens del ingen rolle hvor puttehodet har vært i mellomtiden, så lenge den metoden vi benytter kan gjøres med nødvendig konsisten og dermed kontrolll av farten også.

Hvis man stiller seg opp på et gulv med en del rette linjer, f.eks. et parkettgulv, og putter litt opp på dette, tor jeg man nokså enkelt vil få demonstrert at en helt rettlinjet bevegelse ikke er naturlig, selv om man primært utfører putten som en pendelbevegelse i skuldrene (forutsatt at putteren skal bevege seg noe særlig mer enn 10 cm i oppsvingen)

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Med en god oppstilling og bra sikte er det ikke noe problem å svinge putteren langs siktelinjen med square blad i hele svingen. Jeg vil tørre å påstå at de fleste golfspillere sikter for mye til høyre, og er generelt dårlige til å lese greener.

Leadbetter er ikke den man skal lære putting av. Dersom man er interessert i putting, burde man lese Dave Pelz` Putting Bible.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her