Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sossesport..?

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Er golf virkelig en "sossesport"? Det virker hvertfall ikke sånn, hvertfall ikke utenfor Oslo området. Maken til breiale, bedrevitende spillere skal du lete lenge etter enn de som kommer fra Oslo-området.

Det sier jo litt når det nærmest er kleskode for å komme inn på golfbanen, og spør du meg er det uhørt i 2005!!! Golf er ikke lenger en sport for overklassen, og da kan man heller ikke legge standarden med kleskode. Og det er KUN i Oslo-området dette gjennomføres. Hvorfor?

Kåre

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Kåre, hvem er du til å gå imot det medlemmene har bestemt skal være standard på deres golfbane. Hvem er du til å si at de ikke kan ha en kleskode om de foretrekker det.. Er det du som har betalt for banen?

Nei, nettopp.. da bør du være takknemmelig for at du får spille den i det hele tatt å fryde deg over at den banen du er medlem av har medlemmer som foretrekker andre ting som tydeligvis er det samme som du liker.

For all del, vær uenig så mye du vil, men forstå at dette er et valg medlemmene har tatt, og åpenbart noe majoriteten ønsker... Det har ingenting med "sossesport" å gjøre.

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Det er jo litt rart at det kun er klubbene i Oslo-området som har "valgt" at det skal være kleskode for å komme inn på en golfbane. At du har klær som er i henhold til European Tour reglementet er et must for å spille der, eller er kanskje ikke lov med de skjortene som ikke har krage..?

Kleskode samt en herlig greenfee på hele 900 norske kroner kan virke preventivt mot gjestespillere, men det gjør selvfølgelig ingenting så lenge medlemmene får utfolde seg på "sin" bane uten å bli plaget av greenfee spillere som ødelegger "freden" på banen for de pent kledde medlemmene.

knut

over 20 år siden

knut

måsi meg enig med Kåre her. å ha kleskode på baner er rett og slett bare for å vise at de er bedre enn alle andre. akuratt som at de prøver å presse andre bort fra "sine" baner. ikke ok med at de har kleskoder men de tar blod pris for å spille der itillegg.

er kun oslo folk som kan klare dette

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Det er jo åpenbart at du er full av fordommer, har du noen gang blitt nektet å spille på en bane fordi du mangler krage på skjorta?
Og hva er det egentlig du ønsker, å spille i grilldress og gummistøvler?

Jeg er ikke medlem av Miklagard som du så "forsiktig" hinter til her, men jeg innser at så lenge medlemmene har betalt så mye for banen sin som de faktisk har så er de i sin fulle rett til å gjøre det.

Uansett hvor fristende det er så innser jeg at det er noe galt med å gå til bilforhandlern min å forlange en ferrari til prisen av en skoda.

Alle i Norge har klær som gjør at de kan spille på akkurat de banene de ønsker, det virker som om prinsippet kleskodeks og navnet er det som gjør folk irriterte og at man derfor bare på trass skal bekjempe dette fordi det bygger opp om gamle fordommer. Når det i tillegg er behagelig å følge den så ser jeg bare ikke problemet.

Og for å være helt ærlig så er jeg lite interessert i gå sammen med menn på godt over 60 år i bar overkropp å shorts, men det er kanskje bare meg.

Espen

over 20 år siden

Espen

Ok, etter dagens diskusjoner kan vi da konkludere med at vi bør ha egne baner for Oslofolk, sosser, homoer, psykoer og mongoer. Noen flere?

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Knut, er du seriøs?

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Det fins en grense da. Det er det jeg mener. At en 60 år gammel hårete kar skal gå i bar overkropp, er ikke slik det skal være. Men at klubben skal "bestemme" hva du skal ha på deg når du skal spille en runde golf.

Hvis du vil spille i joggebukse, så værsågod! Hadde du kommet til en av banene i Østfold hadde du aldri i verden blitt kastet av banen fordi du hadde kommet i grilldress. Det handler faktisk om å få en tilhørighet blant medlemmene. De trenger ikke å pynte seg for å spille. Men det er vel mentaliteten i Oslo. Jeg vet ikke..

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Ja Oslofolk er onde og grusomme. Vi kler oss kun i finstasen når vi skal golfe. Vi later som vi er rike med å kle oss bra, fordi vi bryr oss aller mest om hva folk tror om oss. Om vi er null verd så betyr ikke det noe som helst, så lenge vi kan kjøre bmw og ha på fine klær.

Vi er tomme, sjeleløse og eier ikke respekt for andre mennesker. Vi setter greenfee'en til 900 for å ikke få inn for mange "vanlige" mennesker, og vi forlanger at folk skal kle seg noen lunde anstendig for å ivareta tradisjoner fra et engelsk gentlemannspill.

Skam på oss!

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Så du mener at det finnes en grense, spørsmålet er bare hvor vi skal sette den? Er det bare for meg dette virker urimelig?

Det du sier er at det er galt med kleskodeks så lenge det ikke er _din_ kleskodeks..

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Skjerp deg da! At det foregår på mine premisser er ikke det jeg sier. Men du går jo ikke rundt i bar overkropp overalt du heller?

Poenget mitt er at man skal kunne kle seg akkurat som man vil for å ta en runde golf. Men dere Oslo folk skjønner jo ikke sånt. Dere er faktisk ikke bedre enn alle andre, vi er akkurat like mye verdt og golf er ikke en sossesport, og da bør samtlige klubber føye seg til dette syns nå jeg.

Smaken er som baken..

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Kåre

Teit diskusjon. La være å spill på banene med slike krav om du er prinsipielt imot å spille med krave. Du kan ikke bare komme å forlange at privateide baner skal godta at du spiller i grilldress og gummistøvler. Du virker temmelig arrogant om du står for dette du sier.

Desto større byer du kommer til, desto flere folk vil spille folk, desto mer press fra gjestespillere, desto større frihet kan klubber ta for å filtrere vekk det de ønsker. Drar du til mesterskapsbaner i Australia, England, USA eller hvor som helst vil du kunne møte på kleskodeks. At du ikke respekterer tradisjoner blir ditt eget tap i forhold til hvilke baner du kan spille.

Og når det handler om kleskodeks så er det vel ikke så fryktelige krav som stilles heller. En bukse som ikke består av dongeri eller tolv fotball-logoer, eller en t-skjorte som har krave. Føler du deg for nært harryfaktoren at dette gjør deg kvalm?

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Neimen Kåre da. Er du ennå like arrogant etter så mange innspill?

Har du så store komplekser overfor oss som bor i Oslo at du tror dette er det eneste stedet på jorda noen setter pris på gamle tradisjoner? At du klarer å påstå at du skal kunne kle deg akkurat sånn du vil er vel hakket kvalmende å lese. Hadde banene vært statlig eid, og du har betalt skatten din, så kan du kanskje begynne å mase om hvilke rettigheter du har. Akkurat nå har du tapt.

Jeg er fullstendig nordlending selv, kommer fra et bittelite sted, men jeg synes ikke dongeri og grilldressen har noe på golfbanen å gjøre. Som du sier så er smaken som baken, og jeg skjønner jo at du er uenig i dette. Men da får du bare akseptere å ikke få spille en viss mengde baner på jorda.

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Kjære Bjarne!

Du nevner ytterpunktene! Kan vi ikke da møtes på midten? Jeg er med på et komprimiss.

Enkel og pen joggebukse = lovlig?
Ren og ensfarget t-skjorte (uten krage) og ikke men all verdens krimskrams = lovlig?

Uansett så står jeg for hva jeg sier om kleskode. Og det er de ovennevnte punktene jeg mener kan være lov!

Er det ingen utenfor Oslo-området der ute som har noe å si? Eller har Oslo for mye "makt" i golf-Norge?

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Men Kåre hør på deg selv, man skal kunne kle seg slik man vil men ikke i bar overkropp. Du må jo se urimeligheten av dine egne argumenter. Og jo du sier at ting skal foregå på dine premisser, iallefall til ditt beste, du vil pådra deg rettigheter du egentlig ikke har ettersom du ikke har vært med på å finansiere banen, og ikke nok med det, du vil gå i mot de som faktisk har betalt for banen å si at de ikke får ha bestemmelsesrett over sine egne investerte midler. For meg er det urimelig.

Har aldri påstatt at jeg er bedre enn alle andre, jeg er annerledes enn mange andre og det er noe jeg er stolt av.

Og kan du være så snill å slutte med å kalle meg for "oslofolk". Jeg kommer fra Hammerfest og det ligger i Finnmark sist jeg sjekka.

Charlie..

over 20 år siden

Charlie..

Jeg er helt enig med at kleskodeks er noe man ikke bør ha. Det virker som om man ser ned på alle andre som vil gjeste banen. Man behøver jo ikke komme på banen i grilldress som så fint blir nevnt, men rene og pene klær.

Uansett så har ikke klærne noe med åssen man spiller, heldigvis! Det er de "besserwisserne" i golfen som er så utrolig irriterende at jag blir kvalm som bestemmer hva man skal ha på seg!

Charlie..

over 20 år siden

Charlie..

Vært moro og hørt handicapet til dere i tråden her..... Sikkert gode siden dere er så pene i tøyet.

G. Armani

over 20 år siden

G. Armani

Charlie og Kåre:
Er dere virkelig villige til å akseptere at smaken til den personen bak disken i greenfee-boden skal få bestemme hva som er en pen joggebukse og pent tøy? - eller finnes det en offisiell definisjon av 'pen' som jeg ikke kjenner til?

Er det ikke da bedre at dere vet hva klubben dere skal besøke aksepterer? Så kan dere kle dere opp (Dressman duger bra på ALLE norske baner) eller la være å komme på besøk hvis kodeksen ikke passer garderoben deres.

27,2 - slå den!

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Det jeg synes hadde vært interessant å høre er deres mening av ordet rettferdighet. Selv om jeg liker å ha det ryddig hjemme så betyr ikke det at jeg kan forlange at alle jeg kommer på besøk til skal ha det rent å pent.. Har dere virkelig så store problemer med å forstå det? Dere må skille mellom hva som er deres og hva som er mitt og være glad for at jeg i det hele tatt slipper dere inn døra. Selv om jeg forlanger at dere skal ta på dere plastposer på beina slik at det er rent og pent slik jeg foretrekker det.

Og Charlie nå fortsetter du med disse urimelige argumentene der du forlanger at kleskodeksen skal bort men at ingen skal spille i grilldress. Enten har du en standard eller så har du det ikke.

Og for at du skal få ha det ekstra morsomt Charlie så kan jeg informere om at jeg har 27 i handicap, trives best i ei baggy bukse som henger litt nedenfor rumpa, gjerne sånn at jeg viser litt bokser. Ofte sett med en hettegenser også. Men det får meg alikevel ikke til å forlange råderett over andres "hus".

Oslogutt

over 20 år siden

Oslogutt

Gant T-skjorte- uten krage -kostnad noen hundre kroner, duger ikke på Losby.
Cubus T-skjorte- med krage - kr. 49,50 helt OK
Begge var nyvasket og striglet ellers.

Forstå det den som vil

Sutre McPutte

over 20 år siden

Sutre McPutte

Jeg huser fra den tiden jeg spilte fotball. Da pleide jeg alltid å spille i slitte dongeribukser, grilldress eller t-skjorte uten ermer i stedet for de draktene som laget absolutt prøvde å presse meg til å bruke. Helteit spør du meg, at man skal presses til å bruke en såkalt drakt bare fordi klubben har funnet på noe for å holde enkelte grupperinger unna.....

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Oslogutt

Prisen har ikke noe å si. Tradisjonen er krage. Enkelt er det ikke?

Jeg har nå selv spilt både Losby, Miklagard og Haga i andre skjorter enn krageskjorter. Poloskjorter funker. Har også spilt i helt vanlige tskjorter uten å blitt stoppa.

Klær har lite med handicap å gjøre :p

Men tja. Dagens moter begynner jo å ta rimelig av også. Flere av golf-designerne lager jo klær som kan minne om treningsbukser, men som er hakket penere.

Niels

over 20 år siden

Niels

Til Sutre

Når skal dere forstå at golf ikke er det samme som fotball? At golf har lange tradisjoner som enkelte liker å ta vare på? Er dette så vanskelig?

Ironi

over 20 år siden

Ironi

Tror kanskje Niels ikke helt catcha ironien i innlegget til Sutre.

Forøvrig så er det jo en helt håpløs analogi Sutre prøver seg på. Du kan vel spille fotball på løkka i akkurat hva du vil, gjerne grilldress. Skal du spille organisert fotball så må man selvfølgelig ha drakter. Selv spiller jeg fotball laaangt ned i divisjonene og det holder lenge med en blå T-skjorte hvis du har glemt den blå drakta di.

På samme måte mener jeg at hvis man spiller en selskapsrunde golf så burde man få lov til å gå i hva man vil, spiller man en turnering så kler man seg mer etter etiketten, tilsvarende som man pynter seg for å gå i bryllup.

men

over 20 år siden

men

da kan du jo gå på løkka å spille golf også da! Man har vel drakter laangt nede i divisjonene også. Men - som alle andre golfere here inne - så har jo jeg bedrevet idrett på særdeles høyt plan og da var vi vant til å måtte bruke det klubben ville vi skulle ha på oss, både på trening og i spill.

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Jeg har lært at det er normal folkeskikk å tilpasse antrekket til den settingen man er i... Det gjelder overalt; jobbintervju, arbeid, fotball, selskap, og ikke minst GOLF.

Det handler kun om å vise respekt for andre mennesker, gjennom antrekket.

Quasimodo

over 20 år siden

Quasimodo

F*kkings bønder som ikke kan kle seg! Skulle jeg noensinne se noen på banen i olabukse tror jeg pinadø jeg hadde klikka. Nei, det bønda trenger er disiplin. D-I-S-I-P-L-I-N !!

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Jeg er også i mot kleskodeks, faktisk er jeg i mot klær generelt. Ønsker aller helst å spille naken men alle golfbanene (Oslo eller ikke) nekter meg å spille uten klær! Dette er snobberi fra ende til annen, for ikke å snakke om dobbeltmoral. Det er greit å vifte med fjorten køller og uendelig antall baller, men hvis man prøver å vifte med en bitteliten kølle og to unnseelige baller blir det bråk! Hvem er det som bestemmer hvilke type køller og baller som er greit og ikke???

Det er ikke det at jeg har så veldig mye i mot å gå i klær, men det er prinsippet om at noen skal bestemme at jeg MÅ bruke klær på golfbanen som er så provoserende!

Charlie..

over 20 år siden

Charlie..

Poenget mitt med handicapet var at jeg kunne tenke meg det var spillere med godt over 20 i handicap som var på denne tråden som jeg betegner som bedrevitende folk!

Charlie.. Hcp 2,2

Gamebreaker

over 20 år siden

Gamebreaker

Er ikke lov å kjøpe øl etter klokken 1800 på en lørdag.
Er ikke lov å kjøre 70 i en 60 sone.
Bla, bla, bla......
Sånn er det bare!!

Kjøp øl før klokken 1800 på lørdager!
Kjør 60 i 60 sonen!
Spill i kleskodeksen som er angitt!

Jeg er forøvrig ikke fra Oslo, spiller i Buskerud.

Tom

over 20 år siden

Tom

Det du nevner er fastsatte lover i Norges Lover. Kleskodeks er noe klubbene har sagt skal være på deres respektive klubb. Det står ikke i regelboka eller decisions om kleskodeks..

Tha

over 20 år siden

Tha

Fjosok: Så lenge det er minimumskrav til både køllelengde og totalhøyde, så vil nok du slite hardt med å komme ut på banene naken:-)

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Charlie japp det vel bare vi som faktisk har tid nok til å tenke på andre ting enn bare golf å således forstå at det er helt rettferdig at medlemmene skal få bestemme over banen de har kjøpt.

Om dere synes det er så forbanna jævlig så får dere melde dere inn i alle golfbanene i Norge å benytte stemmeretten deres på årsmøtet.

Og jeg vil gjerne vite hva som får deg til å kalle meg en bedreviter? For det første har jeg ikke tatt standpunkt til kleskodeks i det hele tatt, jeg har verken forsvart den eller gått i mot den.

Jeg har forsvart medlemmenes rett til å bestemme over egen bane.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Tha: ikke glem størrelse på ballene....

Strikken

over 20 år siden

Strikken

Kan ikke si at kleskoden har plaget meg på golfbaner i Norge.
Har vært ute for strikt håndheving av strenge kleskoder både i Storbritannia, Frankrike og Tyskalnd.
Men her i Norge er det vel ingen baner som nekter bruk av joggesko, olabukse, krageløse skjorter, eller shorts.
Bar overkropp kan diskuteres. Personlig så synest jeg noen ikke burde ta av seg på overkroppen på offentlige steder, men de bør holde med en singlet.
selv bruker jeg ofte pene ermeløse T-skjorter (ikke singlet) om sommeren, og har aldri blitt stoppet hverken på Miklagard eller Bogstad.
I Norge er det ikke noe problem å strekke kleskoden så lenge man ikke går for langt.
Men jeg har spilt på baner særlig i Storbritannia, som har hatt ekstreme regler. Husker en gang på en bane litt nord for Liverpool stilte jeg i hvite golfsko, Muirfield golfskjorte i knallgrønn farge, og kakibukse.
Jeg måtte låne svarte golfsko hos barkeeperen, bytte til mørk fin-bukse som jeg egentlig hadde tenkt å ha på meg på premieutdelingen etter turneringen, og det endte med at jeg måtte kjøpe en mørkeblå golfskjorte i pro-shopen fordi grønnfargen var for knall "and would draw attention from other players".
Husker fra reglementet som var oppslått i klubbhuset var det til og med krav til farge på golfbagen og headcovers på køllene. Sterke røde, oransje, gule og blå farger var "to be avoided on any clothing or equipment"
Jeg tror ikke vi har det så ille i Norge...

G. Armani

over 20 år siden

G. Armani

Charlie:
Kan ikke du definere 'pent' for oss?

Svein O Larsen - Skottland

over 20 år siden

Svein O Larsen - Skottland

Skottland
Var for en tid siden invitert til aa spille Old Prestwick, Prestwick St.Nicholas og Irvine Bogside og siden det regnet stillte jeg opp paa Old Prestwick i golf regntoy.. Bortsett fra oss utlendinger (en normann/svensker/tyskere) annkom nesten alle skotter og engelskmenn i dress og skiftet over til golf toy.. Dette var jo Old Prestwick med lange tradisjoner saa folte meg litt dum og hadde det ikke vaert en "invitational" hadde jeg vel ikke kommet inn i restauranten til lunch. Naar det er sagt er det veldig faa baner, spesiellt her i Dumfries and Galloway , som jeg kjenner best , som har strenge regler for kleskode. Paa enkelte klubber kommer man ikke inn i baren med joggesko saa det dreier seg mest om klubbhuset og ikke paa banen, men disse klubbene venter seg rimelig brukbart golf antrekk noe som normenn er klar over naar de kommer over hit. Paa min lokale bane New Galloway GC kan man spille i jeans/t-shirts og det gjelder ogsaa en rekke andre baner.
Vi har over 500 baner i skottland og veldig mange av de i smaa byer/landsbyer som er bygget for over 100 aar siden og lever av lokalbefolkningen , saa de kan ikke vaere for restrektive naar det gjelder anntrekk etc. I storre byer som Glasgow og Edinburgh , samt smaasteder/byer som St.Andrews,Prestwick,Troon.Turnberry, Gleaneagles har man raad til aa holde paa tradisjonene da de har en medlemmer som er villig til aa betale prisen, pluss at de koster en formue aa spille disse banene.

PS. Til de av dere som diskuterer golfbaner uten bunkers kan informere at det ikke finnes en eneste bunker paa New Galloway GC
(bygget i 1902) men en rekke andre naturlige hindringer....

SJ

over 20 år siden

SJ

Jeg spiller 80% av rundene mine i dongri, og resten i shorts (til rundt kneet). Som oftest med en tilfeldig t-skjorte uten krage. Og jeg har ALDRI fått en kommentar på noen av de cirka 15 banene jeg har spilt på, hverken av spillere eller andre.

SJ, hcp 24.5

Charlie..

over 20 år siden

Charlie..

Min definisjon på pent er at det ikke malingflekker over hele buksa og at den ser ren ut. Ikke værre enn det.

Strikken:
Du blir faktisk kastet av banen på enkelte baner med kleskodeks hvis du kommer i ola-bukse og joggesko.

SJ:
Det er sånn det skal være!

G. Armani

over 20 år siden

G. Armani

Min malingsfrie kolleksjon av løsthengende, no fit grilldresser er altså pent golfantrekk?

At de er rene må du nesten ordne selv.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Japp Svein, er stortsett det samme her hvor jeg bor i England :)

Oslogutt

over 20 år siden

Oslogutt

Hva handler det om? Å få ballen i hullet på færrest mulige slag?
For å få til det trenger man praktiske klær.
Golfsko - holder deg tørr på beina og hindrer at du glir.
Krage på skjorta ?????????
Olabukse - stivt .
Bomullsbukse med store lommer, behagelig med plass til greengaffel, pegger og golfvaller.

Grilldress, antagelig like behagelig som en bomullsbukse.

Bekvem golf = bedre golf!

Ole

over 20 år siden

Ole

Jeg spiller bedre i Lindeberg-bukser. Da føler jeg meg vanvittig kul og fancy.

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Helt enig med Oslogutt der, og det er det som har vært poenget jeg vil komme fram til i denne diskusjonen.

Godt det er noen med vett i hue:-)

naken

over 20 år siden

naken

Selv bor jeg på bondelandet , ved siden av en golfbane og spiller golf selv.En må akseptere at enkelte har kleskoder.Ikke er jeg soss,jeg er en helt vanlig lønnsmottager.GRILLDRESS har ingenting på på en golbane og gjøre.Det har med respekt for de banene dere spiller på.Til dere GOLF ANARKISTER.prøv og gå i en konfirmasjon i grilldress.
Nyt heller golfen folkens.

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

En sammenligning her. På enkelte utesteder er det krav om kleskode. Har du ikke det de setter som krav, kommer du rett og slett ikke inn. Ikke mange som stiller spørsmål om det. Vil de ikke kle seg med slips så lar de være og finner seg et annet sted.

Hvis medlemmene i en golfklubb bestemmer seg for at det skal være en viss kleskode på golfbanen så må en bare rette seg etter det. Demokrati handler faktisk om at det er flertallet av de som møter opp for å stemme over en sak bestemmer.

Skal en være med på å påvirke regelverket i en klubb så er første bud at en stiller opp på årsmøtet der en har stemmerett og kan påvirke. Opplever at mange klager over ditt og datt, men møter de opp på årsmøtet for å fremme sin sak? Sjelden. Det er som oftest den "harde kjerne" som stiller opp der.

Hvis en ikke vil finne seg i det flertallet har bestemt så er det bare å melde seg ut og finne seg en annen klubb. Men vil med dette oppfordre alle til å stille opp på arenaen der en kan påvirke; ÅRSMØTET...

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Er det ingen andre her som reagerer på at Kåre kommer med feilaktige påstander? på toppen av at de er idiotiske mener jeg!!!

1. Å kalle Miklagard en Osloklubb når den ligger på et jorde på romerike er ganske komisk

2. Å påstå at det bare er osloklubber som har kleskodeks er ganske morsomt det også

3. Å i tillegg påstå at noe slik ikke kan skje i Østfold er direkte latterlig. har du ikke vært på annet enn 9hulls banene på SKi og Mørk du kanskje?

4. loool..... han sier jo til og med at det er klubbene som har bestemt dette. hvem er det som betaler for at en klubb skal få leve tror du? ikke du! men medlemmene. og medlemmene på f.eks. miklagard har sagt at slik ønsker de å ha det, og da får bare sånne bondetamper med Adidas golf og grilldress holde deg på de banene som du skryter av at er så gjestmilde da.

5. Oslofolk er de eneste som tenker slik sier du? kjenner ikke mange menneker du tror jeg... Og igjen... Miklagard er IKKE i Oslo.....
6. Jeg kommer fra Hønefoss, og til og med her oppe i Harryland er det kleskodeks på banene........

7. Jeg har spilt på Bogstad med vanlig mørk bukse og krageløs skjorte sammen med Headpro her, og snakket med Marshallen underveise. DET er en ekte Osloklubb, og her ble jeg ikke jaget av banen av den grunnen.
Nå skal det tillegges her at jeg faktisk har blitt tilsnakket på Bogstad for at jeg sto på Driving Rangen i Jeans en gang......... komisk det også....

8. Tennis kan du spille på løkka i grilldress, men du får ikke spille turnering med grilldress der heller. er det også feil?

/me 0ut

Maverick

over 20 år siden

Maverick

Det virker som om folk mener det er en menneskerett å få lov til å spille hvilken som helst bane og i det antrekket de vil. Det er det ikke. Hvis en klubb ønsker å være helt lukket og kun ha medlemmer spillende der, har de full anledning til å bestemme det. Nærmest dette er vel Oustøen CC hvor kun inviterte gjester av medlemmer får spille på greenfee.

Når det gjelder antrekket, kan man selvfølgelig diskutere (og det er vel nettop hva vi holder på med) grunn og formål for et slik reglement. Ingen tvil om at krage på t-skjorta ikke har noen som helst praktisk betydning for selve spillet. Heller ikke om buksa har press eller ikke. Det kan til og med være behagligere å spille i grilldress, hva vet jeg - har aldri prøvd. Ikke har jeg grilldress heller fordi JEG synes det er stygt uansett hvor man skulle befinne seg.

Jeg aksepterer allikevel at andre synes det er OK. Samtidig skulle jeg ønske at grilldress-mafian kan akseptere at andre synes antrekket er stygt og upassende i hvisse (fleste) sosiale sammenhenger. Jeg selv kommer fra en av Adidas høyborger på "landet" og den lokale banen der har ingen kleskode. Helt OK. Nå bor jeg i Oslo og her (og omegn) er noen baner med relativt streng kleskode (feks. Losby, Bogstad og Miklagard) og noen baner hvor det ikke er fullt så strengt (feks Hauger og Bærum). Også helt OK. Jeg er forøvrig i en så heldig situasjon at jeg slipper å kle meg etter hvor jeg skal spille - mitt antrekk aksepteres hvor som helst, men det burde ikke være et problem for noen nå til dags å stille i et akseptert antrekk. Det er ikke krav til pris og merke.

Så vil vel noen komme drassende med det prinsipielle i det hele. Skal en klubb kunne bestemme hva en spiller skal ha på seg? Som nevnt før er det opp til klubben/klubbens medlemmer å bestemme. Ønsker du ikke å følge disse bestemmelsene, er det bare å velge en annen bane som kan få dine greenfee-penger. Jeg slenger meg på sammenligningen til Lars Arne - ingen som reagerer så sterkt på utestedenes kleskoder. Slips eller dress har heller ikke her noen praktisk betydning. Hvis du ønsker å gå ut på byen i grilldress, aksepterer du vel å måtte gå på et sted som ikke har kleskode? Så kan de utestedene som har kleskode bare se langt etter din drikke-penger. I prinsippet blir det det samme som med en golfklubb.

Til slutt vil jeg forøvrig henstille klubbene om å løse litt på sine kleskoder. Kan man spille St. Andrews uten krage (Tiger) burde man kunne spille hvilken som helst bane i Norge uten krage, eller? Hvis en klubb bestemmer at kun smoking er tillat så er det faktisk helt OK. Jeg ville nok valgt en annen bane, men for all del - opptil klubben og dens medlemmer.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Når vi snakker om antrekk; kan noen anbefale en butikk hvor man får kjøpt rimelige "golf"bukser?

Spiller for tiden i en lys cordbukse, og det er ikke alltid heldig i grisevær.
Er opptatt av å se ordentlig ut på banen, men å kjøpe en bukse til 1500 kroner i proshopen er uaktuelt.

Ben

over 20 år siden

Ben

Tiger m.fl: Hvorfor gidder dere bry dere om hva Kåre skulle mene om kleskodeks? Slike ting regulerer seg selv. Ungene mine motsetter seg også å kle seg opp til anledninger hvor det er påkrevd. Da sier vi at det er helt ok, man da må de bli igjen hjemme. Motvillig men uten valg kommer dermed penklærne på.

Det samme gjelder Kåre. Han kan kreve å få spille golf i nøyaktig hvilken grilldress han vil - men ikke på min bane. Så Kåre må desverre bli igjen hjemme. Eller finne seg en bane med likesinnede.

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Behøver ikke rakke ned på andre av den grunn. Jeg spiller sjøl i de klærne som kreves, men jeg er imot ideen om kodeks.

Jeg har da respekt for spillet og etikette, men må ha lov til å være uenig? Eller?

jagr

over 20 år siden

jagr

Grunnen til at enkelte utesteder har kleskodeks i Oslo er fordi de ikke vil ha utlendinger der. Faktisk sant. Utestedene har ikke lov til å nekte dem adgang, men setter heller regel om kleskodeks, fordi utlendinger ikke gidder å kle seg opp i "kjole og hvitt".

over 20 år siden

Kåre:

hvem er det som rakker ned på folk her? det er du!
det er du som har fordommer mot "oslofolk" som du så fint kaller det. uten å reflektere over at det ikke har noe med "oslofolk" å gjøre i det hele tatt.

høres ikke ut som om du respekterer noen ting, du respekterer jo ikke reglene når du beskylder folkegrupper for å stå bak noe du er uenig i!

bli hjemme i grilldressen din du....

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Tiger Mcettelerannet..

Jeg har respekt for alle, bortsett fra sånne som deg.

Wannabe

over 20 år siden

Wannabe

Det er sikkert andre her inne som fikk med seg undersøkelsen i fjor om aktivitet og inntekt.
Som viste at golfspillere har blitt en aktivitet for de med lav inntekt, og langrenn for de med høy inntekt.
Konklusjonen må være at golf spilles av wannabe'ere som desperat prøver å holde "posisjonen"

over 20 år siden

Kåre:

ja det ser jeg, med saklighetsnivået ditt...

forklar for oss hva du mener med oslofolk da! du som har slik respekt for andre.!

Lars Arne

over 20 år siden

Lars Arne

Tror Kåre bør starte sin egen klubb jeg... Med litt tippemidler og støtte fra grilldressmafiaen her i forumet tror jeg det er nok til å bygge en bane der du ikke kommer får spille med mindre du har grilldress.....

Er barbeque country club et passende navn????

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Tiger, det er like greit å innse først som sist at man ikke kan argumentere mot idioti.

Kåre, det første du begynner med er å hetse "sossene" som kommer fra oslo området. Krysserrakett i glasshus betegner sånn ca. din uttalese om at man ikke trenger å rakke ned på andre.

Og om vi skal diskutere dette på en saklig måte så er det greit å skille selve diskusjonen fra klubbene, om ditt ønske faktisk er at flere klubber skal frastå fra kleskodeks så bør du nevne gode grunner til nettopp dette, istedetfor å rase fra deg om hvor forferdelig hovedstadsbrødrene dine er.

Det fører bare til usakligheter, og samtidig så synes jeg samtlige av dere som argumenterer mot kleskodeks også bør forstå at medlemmene bør få råde over sin egen klubb, det er en hjørnesten hele samfunnet vårt er bygget på, også kan dere heller komme med konstruktive forslag for å endre dette eller melde dere inn i klubbene for å få stemmerett.

Så kan vi gå over til å diskutere selve kleskodeksen, personlig er jeg for dette, men jeg er enig i at den gjerne ikke trenger å være så streng når det gjelder krage osv. jfr Tiger som spiller i t-skjorte eller Wie i singlet, og storsett er jo disse reglene bare veiledninger, ser du ut som et normalt menneske og ikke noe en har funnet i garn dratt opp fra marianergropa så går det vanligvis greit.

Hvorfor er jeg da for? Jo, fordi at disse rettledningene hindrer folk å ta på seg hva som helst (eller ingenting), det viser seg jo at de fleste av dere er for visse ting man skal kunne spille i og visse ting som er greit å spille i.

Og da blir det jo bare et spørsmål om hvor man skal sette standarden.

Med oppklaring rundt t-skjorte/krage så synes jeg at dagens standard er perfekt, den er enkel å forstå, den har vært der gjennom generasjoner og føler således til minst mulig komplikasjoner.. det var det..

KLÆM FRA MÆ

Kåre2 (en annen Kåre)

over 20 år siden

Kåre2 (en annen Kåre)

Men det fins da generelt sett ingen kleskodeks her i landet, så jeg skjønner ikke problemet? Om du vil spille i jeans og krageløs T-skjorte så får du da det ved 99% av klubbene. Og bra er det, synes jeg. Folk som er mest opptatt av hva andre har på seg tillegger jeg uansett tvilsomme motiver.

Kåre 2

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Losby:
Jeans, joggedress, fotballshorts, badebukse ol. samt t-shirt uten krave tillates ikke på banene. Golfsko med softspikes er påbudt.
(fra www.losby.no)

Første websida jeg sjekka, finnes sikkert flere...

Altså generellt sett?

De fleste har ingen kleskodeks og det er helt greit, min hjemmeklubb har ikke det og jeg har ikke noe problem med at folk spiller i jeans der heller, de om det så lenge det fungerer for dem.

Om derimot folk hadde begynt å gå i bar overkropp i tide og utide så ville jeg hatt et problem med det, og det var diskusjoner om å faktisk innføre kleskodeks i fjor fordi to menn som var gått ut på dato hadde en lei tendens til å vise seg fram fra en mindre sjarmerende side...

Når det er en standard respekterer jeg den..

Conradi

over 20 år siden

Conradi

Jeg er glad jeg slipper å se Kåre i grilldress nå jeg spiller på Losby.

Oslogutt

over 20 år siden

Oslogutt

Er det rart vi sliter med betegnelsen sossesport?

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Hva har det med sossesport å gjøre? De aller fleste sporter har sine formelle og uformelle retningslinjer for hvordan man kler seg. Golf skiller seg ikke ut på denne måten.

Det virker som flere her er av oppfatningen at kleskodeksen i golf er eksluderende eller vanskelig å tilfredsstille. Et hvert oppegående og sosialt velfungerende menneske har klær i garderoben som tilfredsstiller kravet på golfbaner. Hvis ikke er det virkelig på tide å oppdatere garderoben. Poenget er at disse klærne er lett tilgjengelig for en rimelig penge. Og er t-skjorte og en vanlig bukse (ikke jeans eller grill) sossete?

Jeg er enig med "whatever" i at en oppklaring i "krage-problematikken" er det eneste som skal til for at dagens retningslinje skal være perfekt.

Og ja, jeg bor i Oslo! Oslo 3 til og med

Conradi

over 20 år siden

Conradi

Spiller du på banen min som gjestespiller, følger du reglene ellers får du hakke et annet sted med olabukse og t-skjorte.

Dale

over 20 år siden

Dale

Er antrekksreglene satt så følger jeg dem, både i kirker og på golfbanen. Men hvorfor i all verden ønsker noen klubber å lage regler om krave? Jeg føler meg ukomfortabel i piquetskjorte. For meg signaliserer den en borgerlig snobbethet jeg ikke ønsker å vedkjenne meg. Derfor spiller jeg heller i en vanlig skjorte (og lever greit med det). Men når jeg finner en piquetskjorte med Turboneger skal jeg revurdere.

Gamebreaker

over 20 år siden

Gamebreaker

Jeg spiller som regel med "longsleeve" som har halv turtleneck fra Tiger Woods eller Callaway.....blir ikke tilsnakket til eller kastet av banen!!

Jeans spilte jeg med en gang. Aldri igjen; etter 4-5 hull var det som klister på beina. Jeans puster dårlig!! Jeg spilte med jeans av den grunn at jeg ikke hadde tid til å dra hjem å bytte. Ellers spiller jeg faktisk i dressbukser fra Dressmann. 399- 599,- pr. stk. Knackers!!

over 20 år siden

Jeg kjøpte meg en golfbukse, men skjønner ikke hva som er så golfete med den, bortsett fra at den var dyr da, så det gidder jeg ikke mer i hvertfall.

alikevel respekterer jeg lokale regler, og har faktisk alltid en piquet i bilen, i tilfelle jeg skulle komme til å stoppe et sted og spille og det skulle være krage-krav....

bortsett fra Grorud, som ikke har standard på banen til å kunne kreve krage for å spille....
(bare min mening altså.... ikke ment for å starte ny diskusjon)

:)

Olle

over 20 år siden

Olle

Det som er litt fasinerende med denne diskusjonen er ikke om man skal følge kleskoden eller ikke, men hvorfor alle er så opptatt av hva andre har på seg.

Hvis du er en forkjemper for kleskoden, så spør deg selv: Hvorfor er det så viktig for meg hva andre har på seg? Det er

Blir golfen din dårligere hvis en på banen har på seg olabukse? Hvis det er klamt å upraktisk å spille i olabukse er vel kun han i buksa sitt problem.

over 20 år siden

Du tar feil Olle. jeg personlig har ingen problemer med kleskode, men er ikke egentlig hverken for eller imot. har ikke noe klart standpunkt i saken i det hele tatt, da den egentlig ikke interesserer meg, siden jeg til daglig kler meg innenfor det som er kode for de klubbene som har det... (stort sett da)

personlig så driter jeg i hva du og andre har på dere, men diskusjonen handler om hva klubbene legger opp til.

så lenge man bruker hodet og tenker at det er en golfrunde, ikke en rånerunde på den lokale bensinstasjonen, ikke en grillkveld, og ikke rodeo, så spiller det liten rolle som du sier. min golf blir ikke hverken bedre eller dårligere av at medspilleren har andre klær på seg.

Olle

over 20 år siden

Olle

Hva klubbene legger opp til er vel en funksjon av hva medlemmene ønsker, og siden noen klubber har regler vedrørende dette så er vel spørsmålet: Hvorfor er det så viktig hva andre har på seg.

Mitt spørsmål var mer generelt enn et "angrep" på Tiger'n

Forøvrig så håper dine medspillere har andre klær på seg, ellers så hadde det blitt trangt med 4 stk i de samme klærne ;-)

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Ja, nettopp! Klubbene bestemmer hvordan standarden på hver enkelt klubb. Det vil si medlemmene. Hadde noen lagt fram forslag for kleskodeks på f.eks Borregaard GK, hadde medlemmene nærmest ledd av deg.

Du kan få spille i akkurat hva du vil, det er det som var "målet" mitt med denne tråden.

Og nå kommer vel endel å tolke det "hva du vil" dithen at; "Kan man spille naken?" eller "Da skal jeg ta på meg grilldressen min" (en jeg personlig ikke har)

Takker for de som skjønner hva jeg mener.

Kåre - som kommer fra en forblåst Onsøy GK

over 20 år siden

Olle:
tok det ikke som et angrep, men jeg tror ikke at flerparten av spillere har noe problem med reglene slik de er.
Og jeg lover at det ikke er plass til flere i mine bukser..... :O)

Når det gjelder Kåre så er det tydeligvis bare å gi opp, for han svarer ikke på spørsmålene som kommer tilbake. Han har tydeligvis en trangsynt innstilling til "Oslofolk", og det får han bare ha. feil er det i hvertfall, siden eksemplene ikke stemmer og påstanden hans er like på jordet som en John Deere... hehe.... skikkelig bondeuttalelse.....

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Jeg spiller alltid i fritidsantrekk, relativt løse klær som puster godt og ikke hemmer det som i ytterste konsekvens kan kalles en sving.

At klubber har en kodeks er helt ok, man må tilpasse seg de steder man besøker, uansett hva og hvor.

Det eneste som forstyrrer meg av antrekk på banen er hva det motsatte kjønn har på seg, blir lett inspirert i så måte, dog kanskje også¨litt ukonsentrert.

Synes faktisk golfklær er ganske stilige!

Sol

over 20 år siden

Sol

Regelene??? Det står ikke noe i noen regeler innenfor golf som omhandler klær.
På tourene har de regeler for spillerene som spillerene er blitt enige i sin organisasjon om, hvor de sier krage og lange bukser og ikke vanlig arbeidsantrekk. En del er muligens litt i opposisjon til dette og blir tatt for å være motebevisste (Darren Clarke, Jesper P, osv. Jesper har vel utnyttet dette med å selge klærne etterpå).
På NOEN klubber finnes det kleskodex - spesielt gamle "finerer" klubber i England/Scotland og far east og enkelte andre klubber rundt om. Denne kodeks gjelder i disse klubbene og har egentlig ikke noe med spillet å gjøre - kun eierene.

Det er imidlertid garantert at kommer du med skjorte med krave, og lange bukser (ikke dongri) så kommer du inn uansett i hvlken som helst klubb over alt i verden og er stort sett velkommen dersom de tar imot fremmede i det hele tatt. I tillegg blir du tatt imot som en gjest.

Det du også kan være helt sikker på er at kommer du som en lasaron, ustelt, arbeidsklær(noen steder er virkelig dongri fortsatt arbeidsklær), grilldress, så blir du ikke tatt imot på samme måten mange steder.

Kall det sossete eller hva du vil, du går ikke på besøk til dine venner en lørdagskveld uten å skifte klær heller.

Valget blir jo opp til enhver hvordan de vil bli oppfattet av sine omgivelser, svært svært få vil ta belastningen å sende bort noen på grunn av kleskodeks så stort sett kan vel enhver gjøre som de vil, konsekvensen i form av aksept eller ikke vil jo enhver merke selv.

Dilter

over 20 år siden

Dilter

Synes "BBC Academy" oppsummerer det bra:

Clothes

You don't have to wear pressed trousers and V-necked woolly jumpers to play golf.

You can wear what you like though some clubs do have a dress code.

But things are becoming more modern. Check what the rules are before you play.

The only thing that really is a must is a good set of waterproofs or at least a waterproof top.

Make sure they are light and flexible enough to allow you to make a proper swing.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her