Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hode over vannet?

Gofy

over 22 år siden

Gofy

Er det mulig ?

Nå har Sola GK fått nytt klubbhus til 15 mill.
En klubb som allerede sliter økonomisk, og så sette seg i en slik situasjon.
Leien for lokalet ble såpass høy at den tidligere Head proen på klubben ga opp !

Sola GK er en klubb som allerede sliter med at det snart bare er sponsorer som slipper til på denne banen. Medlemmene blir til stadighet bortvist til fordel for sponsorer.

Er det denn type klunner vi ønsker ? Hvor blir det av holdningen om at golf er for alle?

Med planer om enda en golfbane i regionen (Bærheim), Blir det meget spennende å se utfallet for Sola GK. En klubb som skyter høyt, og kanskje sliter med å lande noen gang!

HELT ENIG!

over 22 år siden

HELT ENIG!

Nei! Dette er ikke slik vi ønsker at klubbene styres. Det er ofte folk i styrene som lever i en annen verden.

Det er desverre pengene som alt for ofte rår!

STAKKARS MEDLEMMER I SOLA GK!

nyskjerrig

over 22 år siden

nyskjerrig

uten at jeg vet noe om Sola GK og hvordan de driver.

Jeg antar at klubbens administrasjon og styre gjør alt som skal til for å skaffe penger til klubben. I Sola er det kanskje sponsorene som bidrar med sårt trengte penger. Hvis medlemmene synes at man får for liten tid på banen er det jo bare å be om bedre tilgjenglighet og samtidig betale mer i årskontingent.

Er ikke det et enkelt regnestykke da!!

Spåmann

over 22 år siden

Spåmann

Slik det ser ut i golfnorge idag, tør jeg spå at en god del klubber kommer til å slite økonomisk i den nærmeste fremtid. Flere baner og færre spillere betyr større konkurranse. Det blir større konkurranse både når det gjelder sponsorer, medlemmer og greenfeespillere.

Jeg har sett at noen klubber budsjetterer med lavere markedsføringskostnader og høyere greenfeeinntekter/medlemsmasse. Dette får jeg ikke helt til å rime...

Det er bare å innse at golfboomen er over og at magrere tider kommer.

Det er da modig å invistere 15 mill. i nytt klubbhus!
Det å prioriterer sponsorer fremfor medlemmer for å forsøke å holde økonomien på beina, er uhørt! Medlemmer bidrar tross alt til mer penger i kassa enn sponsorene.

Pelle Putter

over 22 år siden

Pelle Putter

JA!

Jeg har selv nærmest blitt jaget av banen på Sola GK pga sponsorer som skulle ha pri! Det er rett og slett blitt en kjip plass å spille golf!

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Ja - jeg bor i nabolaget jeg også. det er faktisk ikke så hyggelig å være privat medlem der - sies det. Du skal helst være medlem gjennom et firma. Da er det OK.

Det er sånn de har bestemt at de vil ordne sin økonomi. Andre ordnre det på sine måter. I Stavangerområdet er det så mange golfbaner at det bare er å finne seg en annen.

Jæren - flott 9-hulls som drives for private medlemmer. Kjempeflott
Randaberg - det samme, men veldig lavbudsjett. det synes.
Sandnes og Sola - Flott, mener selv at de har for få sponsorer. Men enkelt å komme til for medlemmene.
Stavanger - Flott, ønsker seg også lere sponsorer, men burde roe dette litt ned. Håper at planene om ombygging ikke påvirker dem for mye til å ta inn en masse sponsorer som skal ha all tid.
Karmøy og Prekstolen har fortsatt nesten ikke sponsorer. Flotte baner med gode forhold for medlemmene.

Putte

over 22 år siden

Putte

Randaberg = Donald bane
Jæren = Kun pensjonister
Stavanger = Sprengt kappasitet
Sandnes og sola = Meget bra, men litt fersk bane.

hehe

over 22 år siden

hehe

Idiotisk utsagn av "Putte". Å kalle sandnes og sola en meget bra bane er det dummeste jeg har hørt på lang, laaang tid...

Greener: Ujevne, trege, små
Fairwayer: Ujevne, mye sår
Tee'er: dårlige
Layout: Dårlig..

Både jæren og sola er i en klasse for seg over sandnes og sola...

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Ok - få litt fres på det her.

Personlig, så mener jeg at Sandnes og Sola vil bli best på de traktene. Da mener jeg når alle greenene får et par år på seg til å få ordentlig feste. De fleste er tross alt utrolig ferske.

Fairwayene er desverre sånn som en bane med mange greenfeespillere blir. De legger jo ikke torvene tilbake.

Utenom det, så er banen utolig god sånn gjennomsnittlig over året. Da må du se på årstider og spesielt på forskjellig vær. Spesielt i og etter regn er den aller best, kanskje best i Norge. Ingen baner drenerer så godt som denne. Da er det overvann og gjørme på alle andre baner.

Putte

over 22 år siden

Putte

HEHEHE

Det er tydeligvis en stund siden du spilte de forskjellige banene!
Var desverre innon Sola GK her om dagen, og etter å endelig slippe til på banen så må jeg si at jeg var meget skuffet.

Ble foresten også avvit av flere flighter som ikke ville ha med mere folk. Hadde vel for liten Driwer... Dette viser litt av holdningen blant folk der ute.

Når jeg endelig kom meg ut så var banen så våt at det var overflatevann på store områder. Menn for all del, greenene var bra de. Så etter 2 uker med sol, så er sikkert banen ok. Men det er litt synd at det desverre ikke er sol hele året på vestlandet.

Sandnes og sola begynner faktisk å utvikle seg til en meget bra bane. Greenene er i full blomst, og JA, de er av de bedre her i distriktet sammenlignet med Randaberg og Stavanger.

Men for all del. Sola har flotte greener, Men miljø er tydeligvis et fremmedord!

Hmmmm

over 22 år siden

Hmmmm

Nei, spilte Sandnes og Sola for 2 dager siden og da var greenene veldig dårlige... mye dårligere enn sola sine. Layouten på banen er også veldig kjedelig og banen er ikke i nærheten av hverken stavanger sola eller jæren når det gjeller kvalitet...

Thomas

over 22 år siden

Thomas

Kan vel ikke kalle Randaberg for en golfbane det er jo bare en pitch and putt greie med masse stein rund fairwayen men men. Spiller selv paa Sandnes og Sola naar jeg er hjemme og liker banenveldig godt.

Det erkanskje ikke den mest spennende banen men milijoet der ute er veldig bra og som nybegynner forrige sommer ble jeg tatt veldig godt imot. Naa har jeg spilt golf hver dag hele vinteren og vaaren i England og gleder meg masse til aa komme hjem aa spille der igjen.

Sola har jeg ingenting til overs for, den banen er ikke saa veldig spennende heller og maaten noen folk der oppforer til tider seg er bare direkte ekkelt. En snobbebane helt uten grunnlag!!!!!!

Jaeren er veldig fin og bra men synes fremdeles det blir kjedelig aa spille 9 hull to ganger spessielt om du skal spille der ofte. Web siden til JGK er imidlertid lang lang forran de andre Rogalands banene i kvalitet og innhold......

Kalle

over 22 år siden

Kalle

SOLA GK STINKER ! Miljø er et fremmedord her.

Bernti

over 22 år siden

Bernti

Ser her at Sola har blitt mye omtalt. Det er tydelig at den må være den dårligste klubben i hele Rogaland, ja kanskje i hele Norge, eller i verden for den saks skyld…

Men hvordan kan det da ha seg at Sola arrangerer NM til sommeren, mens Sandnes og Sola ikke har en dritt..? Sola har hatt Junior-NM og A-Tourer i fleng. Sandnes og Sola kommer ALDRI til å ha noen forbundsturnering, banen er rett og slett latterlig dårlig. Og til han som sa at layouten var kjedelig på Sola: Hva med S&S? Total høydeforskjell på 12 cm… Det blir voldsomt spennende. Kom heller ut til oss og spill backnine på Sola fra backtee. Klarer du gå under par der, kan du begynne å kalle banen kjedelig lett. Men det skjer ikke…

Bærheim er det mest latterlige prosjekt i golfens historie. GMs målsetning er en bane av ”internasjonal standard”. En bane på 5200 meter (eller hva det nå var) blir aldri internasjonalt bra. En touringpro ville drive green på par5 hullene deres. Videre så var budsjettet deres på 9 millioner for 18 hull. Skal de bruke vanlig plengress og sand fra Solastranden da? For ni mill får man knapt TO hull av internasjonal standard. Stansland og gjengen i GM bør tenke seg om noen ganger før de markedsfører den donaldbanen som internasjonalt bra.

Randaberg er som nevnt over en lavbudsjettsbane, men medlemmene der skrøyter i hvert fall ikke uhemmet av banen sin (hrmmm… S&S…). Dessuten har regionen bruk for baner som Randaberg, ingen har bruk for Sandnes og Sola.

Jæren er en veldig bra 9-hullsbane, med tøft layout og bra greener. Gleder meg til de får ni hull til og nytt klubbhus.

Stavanger er den flotteste banen jeg har spilt i Norge, layouten er bra og omgivelsene fantastiske. Dessverre er greenene noe av det verste i landet. Synd at pensjonistgjengen der på Revheim hindrer Stavanger i å bli en av de beste i landet, for det kunne den absolutt blitt. Men det er i hvert fall i gang, nå som banemannskapet har fått fjernet en del trær rundt greenene.

Når det gjelder banen og miljøet på Sola: Klubben har prioritert klubbhuset i år, fordi generalforsamlingen anså dette som det viktigste leddet i å heve Sola opp i Norgestoppen blant klubber. Det har betydd at Sola har bruk for mye sponsormidler til å dekke avskrivninger, finanskostnader osv. Derfor har vi mye bedriftsmedlemmer på Sola.
Både banemannskap og junior- og eliteavdeling har måtte finne seg i store budsjettkutt, noe som forhåpentligvis vil bli forbedret de neste årene.

Miljøet på Sandnes og Sola, Jæren og Randaberg kjenner jeg ikke til, så jeg kan ikke sammenligne, men jeg kan jo si at Åpningsturneringen på Sola i april trakk 140 spillere. Restauranten har ved flere anledninger hatt åpent til sent på kveld og natt, fordi medlemmene har hatt lyst til å ta noen pils og snakke om løst og fast. Hvis noen fra Sandnes og Sola har oppfattet miljøet på Sola som snobbete, kan det jo tenkes at de selv burde lære seg etikette på en golfbane. Har personlig dårlig erfaring med S&S-spillere som snakker i baksving, roter i bagen, osv, osv. Ta en tur til Bogstad eller Losby og se om dere fremdeles synes Sola er snobbete.

Til han derre Goofy-idioten: Headproen vår (som fortsatt trener juniorer og elitespillere) valgte å trekke seg ut fordi han har to små barn han heller vil ta seg av enn å ale opp grønnskollinger på kurs. Lanseringen av det nye klubbhuset var et passelig tidspunkt, fordi det ville kreve mye tid av ham i det nye shopen.
Å si at Sola GK er i økonomiske problemer er helt feil. Klubben hadde Rogalands nest største inntekter blant idrettslag i fjor, kun bak Viking Fotball. Egenkapitalen har vært veldig stabil, og de fleste underavdelingene i klubben har gått med store overskudd. Sola har nå stor gjeld, men sponsorinntektene gjør at den ikke er noe problem å betjene. Tilstanden er verre på Sandnes og Sola, må jeg jo si. Klubben overlevde konkurs bare med et nødskrik…

Bernt Olav Øvstebø, stolt medlem av Sola golfklubb

b-tur spiller

over 22 år siden

b-tur spiller

Så enig, så enig med bernt olav. Sola er en mye bedre bane enn sandnes og sola. Det vil den også alltid være.
En objektiv sammenligning:

- Layout: Solas layout er utrolig mye bedre enn sandnes og solas. På sandnes og sola ( hvertfall på første ni) ligger alle hullene like ved siden av hverandre på "ei store kjelva".. Du vett nesten ikkje engang hvilket hull du spiller... På back nine må jeg si at d er ett par greie hull, men noe så latterlig som å legge to prikk like par 3 hull like ved siden av hverandre, det er d jeg kaller desginmessig kjedelig.. Og par 3 hull på 80 meter er vel heller ikke helt d store...
Mens på sola ligger hullene i en skjønn forening i ett flott landskap. Banen er mye mer utfordrene og her er d også på mange hull lagt opp til ulike strategiske måter å spille hullene på..

Greener: Også her trekker sola d lengste strået.. di har mye jevnere greener og ettehvert så blir di nok blandt di beste i landet.

Fairwayer: På sola er fairwayene tette og klippet i riktig høyde. D samme kan desverre ikke sies om sandnes og solas.

Tee'er: på sola har di veldig flotte tee steder. Og di har også både, hvit blå, gul og rød tee. På sandnes og sola er ikke tee'ene helt av samme kvalitet, men di er ok. Det jeg savner er back tee.

Fasiliteter: Sola har fått et nydelig klubbhus.. blandt di flotteste i norge. Di har en fin proshop og en flott restaurant..
Rangen deres er bra og puttinggreenen er fin.
Sandnes og sola har ett helt kurant klubbhus, men d er ikke i nærheten av solas.. Rangen deres er imidlertid bra..

Så sum summarum, sola er totalt sett en langt bedre bane enn sandnes og sola.

Bjørn

over 22 år siden

Bjørn

Kjære Bernt Olav og B-tur spiller.
Det er derfor Sandnes og Sola er best - for der finnes ikke sånne drittsekker som spesielt Bernt Olav viser tendenser til her. Er det virkelig på den her måten dere blir oppdratt til å omtale naboklubber der ute blandt industrien og kontorene.

Jeg inviterer dere herved til en omgang på SAGK, så kan dere etterpå skrive om greener, fairwayer og teesteder. Jeg tror også at dere skal se litt på design og vanskelighetsgrad. Der ute er det ikke bare å dra fram driveren og jage i vei. Det må tenkes - og planlegges. Jeg synes faktisk at den banen er vanskeligere enn på Forus.

Det er sant at det ikke finnes noe hvitt utslag. Sånn er der bare, men jeg skulle like og se om noen av dere klarer nå gå ned mot par. Det tviler jeg sterkt på. Jeg tviler faktisk sterkt på om noen av dere har spilt der på svært lenge.

Velkommen til en hyggelig golfrunde i et hyggelig miljø, hvor det ikke er annet enn golf som står i sentrum. Ta gjerne turen ut en dag når det har regnet litt slik at fairwayene deres er hengemyrer. Da får dere virkelig se forskjell.

Nå det gjelder store arrangementer, så skal jeg love det har vært forespørsler om det, men som dere vet må det være en back-tee. Det har ikke noe med design å gjøre. Designet får faktisk masse skryt.

Tror dere der ute virkelig at det er klubbhuset som hever dere opp på et høyt nivå. Nei det er det helt andre ting som gjør. Jeg forslår at klubben begynner med å kvitte dere med medlemmer med holdninger som er vist her. Hvis det er klubben som sørger for holdningene, så må det virkelig gjøres noe. Dette er for dårlig.

B-tur spiller

over 22 år siden

B-tur spiller

tror du tar kraftig feil her, Bjørn.. Bernt olav spiller faktisk norges cup og er blandt landets 50 beste amatør spillere.. tror nok at han hadde hatt små problemer med å gå rundt 70 slag på den lette banen deres..
selv gikk jeg på 78 slag der for en uke siden uten at jeg syns at d var noe spesiellt vanskelig...

Børje Pedersen

over 22 år siden

Børje Pedersen

Noen er elitespillere, noen har ett år på baken med køller, og alle er mestvitende og eksperter på banedesign og trivsel. Dessuten er nabokrangelen kanskje litt framtredende. En ting er i alle fall sikkert uansett hvem av dere som har rett eller feil, språkbruken tilsier at mange av dere ikke burde spille golf. Språkbruken viser at dere vil ødelegge miljøet for de andre, og da er det bedre dere finner på noe annet. Hvem er foresten kompetent til å bedømme en golfbane etter å ha spilt i ett år? Kanskje grønt kort ennå?

Bjørn

over 22 år siden

Bjørn

Beklager B-Tour spiller, men jeg tror deg ikke. for en uke siden var det virkelig stor forskjell på greenene på Forus og Solastranden. Det er det fortsatt. Solastranden har helt jevne greener, 4,5 mm gress utten sår i det hele tatt. Det er mer enn dere har på Forus.

Når du sier at greenene er bedre hoe dere, så betyr bare det at du ikke har spilt på solastranden for en uke siden. Så det resultatet ditt tror jeg altså heller ikke på.

Om fairwayen kan jeg bare si at samme klippehøyde benyttes på begge steder.

Fortsatt er det en åpen invitasjon om å spille, så kan vi skrive sammen om resultatet her på denne sinden etterpå. Hvis dere tør.

B-tur spiller

over 22 år siden

B-tur spiller

ok, beklager at jeg kanskje ikke var helt nøyaktig i forklaringa mi. men poenget er at greenene på sola er jevnere enn på s og s. Di er kanskje litt tregere på sola akkurat nå, men det blir nok bedre når di bare får klippet dem litt ned.. Du sier at det ikke finns sår på noen greener. Vel, vel,, da jeg spilte der for en uke siden så kan jeg hvertfall huske at greenen på hull 3 var full av sår.. Og den var ikke den eneste.

Jeg spilte på 78 slag på banen deres for en uke siden, om du vil tro d eller ei blir vel opp til deg... D bryr hvertfall ikke meg...

En ting du skal tenke litt på:
Når junior NM ble arrangert på sola i 2001var vinnerscoren på 73 75 74
ingen spilte en runde under par. spilleren som kom på 10 plass hadde 80 79 76. Og her er det norges beste junior spillere det er snakk om...
Samme år ble det arrangert b-tur på sandnes og sola der var vinnerscoren på 70 79. han som vant spilte ikke nm senere det samme året.....

Sier ikke det sitt kanskje....

Sola er enn både bedre og vanskeligere bane enn sandnes og sola bare innse det... ;)

Bjørn

over 22 år siden

Bjørn

Jeg har hørt at du bare fikk 13 over. Det betyr i tilfelle 82.
her er det noe som ikke stemmer

Skal du ikke komme og prøve på nytt??

b-tur spiller

over 22 år siden

b-tur spiller

hmm. dette sjønner jeg ikke helt. Hvor skal du ha hørt dette fra.. Siden jeg aldri har lagt inn noen runde her på scangolf så forstår jeg ikke hvor du har d der fra...
Jeg har spilt sandnes og sola en gang.. da gikk jeg på 78 slag... Det eneste vitne jeg har på d er min medspiller...

hmm, tror faktisk ikke at jeg engang gidder å komme ut til den der sjittbanen igjen... Vil heller gå på sola å spille god golf på en fin bane...

Har du forresten noen kommentar til d som jeg nevnte i innlegget over....????
Du er jo så full av pisspreik at du klarer sikkert å finne på noe der også...

Lurer også på om du fremdeles ikke tror at Bernt olav kunne gått banen deres på rundt 70 slag?????

Ett spørsmål til slutt:
Mener du at du kan kalle banen din for en mesterskaps bane når den har tre par fire hull som er mulige å nå på ett slag for en singelhandicapper... ??????

Håper at du nå kommer me noen seriøse svar....

Thomas

over 22 år siden

Thomas

Hei b-spiller!

Nå var det jo slik at denne debatten i grunnen ikke dreide seg om hvilken bane som var den beste, hva nå enn det måtte bety...... Men heller om hvor dårlig enkelte syntes milijøet var ved Sola GK, og da vil jeg bare takke for at du har avsluttet denne debatten med en av de verste innstillinger jeg har kommet over så langt i min golf karriere.

Seriøse svar tror jeg du umulig kan forvente med en slik språkbruk.

Kos deg med golfen det er det viktigste!

Bjørn

over 22 år siden

Bjørn

Hei igjen B-tour.
Jeg tror jeg heretter kaller deg bare det, for spiller er du antakelig ikke.

Jeg husker godt at Norge slo Brasil i fotball, derfor burde vi jo være verdensmestre - ikke sant Dette er akkurat samme bevis som du prøver på ovenfor. Derfor gadd jeg ikke kommentere ditt seriøse innlegg.
Det er kun en ting som kan overbevise, og det er du tydeligvis redd for. Du og Bernt Olav må spille.

Nå har det seg jo sånn at Bernt Olav utvilsomt er en dyktig spiller, og jeg ser jo at han unnlater å kommentere den "debatten" som har utviklet seg. Han vet nok at verden ikke er så enkel som du beskriver. Jeg er også sikker på at han på en god dag kan gå ned mot par - på samme måte som han av og til går ned mot par på hjemmebanen.

På samme måte er jeg sikker på at hvis han - eller du - drar fram driveren og prøver å nå hull 4 eller 5 på ett slag, så kan det av og til gå godt, men veldig ofte vil det resultere i mange ekstra slag. Derfor er de fleste forsiktig - spesielt de som av og til går under 82, eller skal vi si 77.

b-tour player

over 22 år siden

b-tour player

Jeg kommer med ett bra eksempel på at sola er en vanskeligere bane enn s og s.. også sammenligner du d med da norge slo brasil...

Sånne brødskaller gidder je gikke engang diskutere med.

du er sikkert en høyhandicappersom ikke vet helt hvor lett det er for en god spiller å nå di par 4 hullene på ett slag..
Selv klarer jeg d ikke hver gang derfor slår jeg heller 5w og så en sandwedge..
Men viss det for eksempel skulle vært arrangert nm på banen deres, hadde nok fleste parten av spillerne kunne nå innpå ett slag.... (eller ligge like rundt greenen)

P.s miljøet på sola kan du klage på så mye du vil. Men du kan ikke si at sandnes og sola er vanskeligere enn sola.. d blir bare feil...

Bjørn

over 22 år siden

Bjørn

Hei - koselig prat !!

Vet du hvor mange som treffer fairway i en norsk ama-tour konkuranse? Eller i en Pro-tour? Det er ikke mange.

Derfor er det ikke bare du, men de fleste andre også som lar driveren være i bagen. Personlig bruker jeg 3-jern eller 4-jern fra tee, men har også vært på greenen med en driver da var vi ute og viste oss fram. Det ble stor applaus - for den ene. De som var OB var "nesten" og "så synd", osv snakker vi ikke om.

Hvor får du det fra at jeg synes at Solastranden er vanskeligere enn Forus? Her jeg sagt det? Tror ikke det, men jeg begynnre å føle at de er litt - skal vi si hårsåre.

Jeg sier bare at om noen juniorer går på 73 på Forus og en B-spiller går på 79 på Solastranden - så betyr ikke det at Bernt Olav går på par på Solastranden.

For all del - kanskje han gjør det, men jeg synes ikke at beviset ditt var godt nok.

prøv en gang til - jeg er litt treig.

Hans Olav Husa

over 22 år siden

Hans Olav Husa

Hei

Trives godt på begge banene jeg.Tror nok at de som satser på å bli gode i golf bør benytte den gode muligheten de har her i distriktet til å trene på forskjellige baner.Tenker da på unge og lovende spillere som vil noe med golfen sin.Ikke oss gamle førti åringer som ikke forstår at når vi bommer på putten,så er det puttingen som svikter og ikke kvaliteten på greenen.
Så disse evige diskusjonene om hvilken bane som er best er jo bare tull.Bruk heller tiden på å trene.
Personlig håper jeg begge klubbene HOLDER HODE OVER VANNET !

Leopold

B-tur spiller

over 22 år siden

B-tur spiller

" Jeg synes faktisk at den banen er vanskeligere enn på Forus."
bare les ett av dine tidligere innlegg så finner du det ut.....

Så klart er det ingen garanti for at f-eks en god spiller som bernt olav går på par på banen deres, men det er svært sannsynlig...
Jeg kjenner noen juniorer som har gått på ca. 2 og 3 over par...
di spiller også b-tur..

men men, viss du så bestemt mener at sandnes og sola er bedre/vanskeligere enn sola så kan ikke jeg hindre deg i å gjøre d..
Men jeg synns allså at sola er klart best... Og er sikkert ikke alene om å mene det...

Bernt Olav

over 22 år siden

Bernt Olav

Det var da fælt til krangel da!
Kan dere ikke bare begrave stridsøksen, og gå på deres respektive golfbaner og trene!
Det blir helt latterlig å diskutere om jeg eller andre kan gå ned mot par på Forus eller Solastranden. Kan dere ikke bare holde dere til deres eget spill og eget handicap. Selv vet jeg at jeg kan gå under par på begge baner, men jeg bryr meg ikke enten dere går ti over eller ti under par. Ikke ta det personlig... Jeg prøver bare å fokusere på det som har med meg å gjøre, i stedet for å se på hva alle andre gjør.

Sandnes og Sola er en bane som mange kan ha glede av å spille og være medlem i. Den er billig, men så er layouten deretter. Frontnine på Sola er flate, men Sandnes og Sola slår alt. Men for nybegynnere og ikke så veldig aktive spillere er det helt greit. For dem betyr ikke god layout så mye, de har tusen andre ting å tenke på.

Sola er UTVILSOMT den beste banen av de to, det trenger ikke diskuteres en gang. Dette gjenspeiles i at Sola har hatt Junior-NM og A-Tourer, i tillegg til NM nå. Sandnes og Sola har hatt én regional B-Tour og noen C-Tourer.
Jeg vet ikke hvor mye "Bjørn" har reist rundt og spilt, men jeg har etterhvert spilt mange baner i Norge, og begynner å få øye for godt og dårlig banedesign. Designet på Sandnes og Sola gjenspeiler målgruppen deres. Bunkrene ligger stort sett slik til at en god spiller bare kan slå over dem. Sola har også denne tendensen, men det faktum at vi har backtee gjør at hullene er tøffe for både gode og mindre gode spillere. Ta f.eks. hull 2. Fairwaybunkeren der ligger på ca 200 m fra klubbtee, og er derfor et problem for gjennomsnittspilleren. Fra backtee er det 240 m, og den er dermed i spill for gode spillere også.

Miljøet på en bane er noe helt annet, og som jeg sa i mitt innlegg vet jeg ikke hvordan miljøet er på Sandnes og Sola, og ikke bryr det meg heller. Med mindre "Bjørn" er medlem av Sola, har han ingen rett til å kommentere miljøet på Sola, for det har han ingen innsikt i. Når man kommer til en bane som gjestespiller, er det vanskelig å få noen oppfatning av miljøet i klubben. Derfor synes jeg alle som kritiserer miljøet på Sola skulle dempe seg litt.

jeppe

over 21 år siden

jeppe

smil og ha det bra på banen.

Kosten

over 21 år siden

Kosten

Hva med NM da ?

rs

over 21 år siden

rs

Klart for golf på Bærheim
I august neste år kan golfspillerne begynne å svinge køllene på Bærheim Golfpark i Sandnes.
Åtte år etter at planene for en golfbane på Bærheim så dagens lys, er det nå klart for bygging. Her viser Ådne Stensland området i januar 1996
18 HULL OM EN STUND: Byggingen av banen starter 15.oktober, og ni hull skal være ferdigstilt før jul.
Denne uken ble Golf Management enig med Sandnes kommune om en avtale om det økonomiske i byggingen av en gang- og sykkelvei langs Bærheimveien fra riksvei 509 til Forusbeen.
- Vi er glade for at avtalen nå er i boks. Den blir signert i neste uke. Saken har tatt lang tid, men både kommunen, Statens vegvesen og grunneierne har vist smidighet i denne saken, sier daglig leder Ådne Stensland i Golf Management.
Alt i 2000 ble reguleringsplanen for banen på Bærheim godkjent. Den gang sto Sandnes og Sola Golfklubb bak planene. I september i fjor tok Golf Management over rettighetene til prosjektet.

- Vi sår og finplanerer banen i april, og første spiller kan forhåpentligvis gå en runde i august neste år, sier Stensland.
Så langt er det solgt 250 spilleretter til 10.000 kroner. Stensland håper å ha solgt 250-300 spilleretter til 12.000 kroner hver innen jul.
- Vi ser at kapasiteten på distriktets golfbaner begynner å bli sprengt, og mener det er marked for enda en bane. Det som også er spennende med Bærheim, er at den er ferdig regulert for 18 hull. Dermed kan vi om en stund bygge banen videre ut. Vi satser på å lage en golfbane med høy kvalitet, sier Stensland.

De første ni hullene vil koste 8 millioner kroner å bygge, og det finansieres med kjøp av spilleretter og banklån. En bane med 18 hull har en byggekostnad på rundt 16 millioner kroner.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her