Bernti
Ser her at Sola har blitt mye omtalt. Det er tydelig at den må være den dårligste klubben i hele Rogaland, ja kanskje i hele Norge, eller i verden for den saks skyld…
Men hvordan kan det da ha seg at Sola arrangerer NM til sommeren, mens Sandnes og Sola ikke har en dritt..? Sola har hatt Junior-NM og A-Tourer i fleng. Sandnes og Sola kommer ALDRI til å ha noen forbundsturnering, banen er rett og slett latterlig dårlig. Og til han som sa at layouten var kjedelig på Sola: Hva med S&S? Total høydeforskjell på 12 cm… Det blir voldsomt spennende. Kom heller ut til oss og spill backnine på Sola fra backtee. Klarer du gå under par der, kan du begynne å kalle banen kjedelig lett. Men det skjer ikke…
Bærheim er det mest latterlige prosjekt i golfens historie. GMs målsetning er en bane av ”internasjonal standard”. En bane på 5200 meter (eller hva det nå var) blir aldri internasjonalt bra. En touringpro ville drive green på par5 hullene deres. Videre så var budsjettet deres på 9 millioner for 18 hull. Skal de bruke vanlig plengress og sand fra Solastranden da? For ni mill får man knapt TO hull av internasjonal standard. Stansland og gjengen i GM bør tenke seg om noen ganger før de markedsfører den donaldbanen som internasjonalt bra.
Randaberg er som nevnt over en lavbudsjettsbane, men medlemmene der skrøyter i hvert fall ikke uhemmet av banen sin (hrmmm… S&S…). Dessuten har regionen bruk for baner som Randaberg, ingen har bruk for Sandnes og Sola.
Jæren er en veldig bra 9-hullsbane, med tøft layout og bra greener. Gleder meg til de får ni hull til og nytt klubbhus.
Stavanger er den flotteste banen jeg har spilt i Norge, layouten er bra og omgivelsene fantastiske. Dessverre er greenene noe av det verste i landet. Synd at pensjonistgjengen der på Revheim hindrer Stavanger i å bli en av de beste i landet, for det kunne den absolutt blitt. Men det er i hvert fall i gang, nå som banemannskapet har fått fjernet en del trær rundt greenene.
Når det gjelder banen og miljøet på Sola: Klubben har prioritert klubbhuset i år, fordi generalforsamlingen anså dette som det viktigste leddet i å heve Sola opp i Norgestoppen blant klubber. Det har betydd at Sola har bruk for mye sponsormidler til å dekke avskrivninger, finanskostnader osv. Derfor har vi mye bedriftsmedlemmer på Sola.
Både banemannskap og junior- og eliteavdeling har måtte finne seg i store budsjettkutt, noe som forhåpentligvis vil bli forbedret de neste årene.
Miljøet på Sandnes og Sola, Jæren og Randaberg kjenner jeg ikke til, så jeg kan ikke sammenligne, men jeg kan jo si at Åpningsturneringen på Sola i april trakk 140 spillere. Restauranten har ved flere anledninger hatt åpent til sent på kveld og natt, fordi medlemmene har hatt lyst til å ta noen pils og snakke om løst og fast. Hvis noen fra Sandnes og Sola har oppfattet miljøet på Sola som snobbete, kan det jo tenkes at de selv burde lære seg etikette på en golfbane. Har personlig dårlig erfaring med S&S-spillere som snakker i baksving, roter i bagen, osv, osv. Ta en tur til Bogstad eller Losby og se om dere fremdeles synes Sola er snobbete.
Til han derre Goofy-idioten: Headproen vår (som fortsatt trener juniorer og elitespillere) valgte å trekke seg ut fordi han har to små barn han heller vil ta seg av enn å ale opp grønnskollinger på kurs. Lanseringen av det nye klubbhuset var et passelig tidspunkt, fordi det ville kreve mye tid av ham i det nye shopen.
Å si at Sola GK er i økonomiske problemer er helt feil. Klubben hadde Rogalands nest største inntekter blant idrettslag i fjor, kun bak Viking Fotball. Egenkapitalen har vært veldig stabil, og de fleste underavdelingene i klubben har gått med store overskudd. Sola har nå stor gjeld, men sponsorinntektene gjør at den ikke er noe problem å betjene. Tilstanden er verre på Sandnes og Sola, må jeg jo si. Klubben overlevde konkurs bare med et nødskrik…
Bernt Olav Øvstebø, stolt medlem av Sola golfklubb