Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Til webmaster

Helt utrolig

over 22 år siden

Helt utrolig

Scangolf er en sak som jeg personlig satt veldig pris på for å registrere runder og som en informasjonskanal om golfsporten. I år er det innført en avgift som jeg av prinsipp ikke kommer til å betale, og derfor ikke benytte websiden.
Ditt forum bærer til tider preg av svært useriøse temaer og en ordbruk som ikke hører hjemme og ihvertfall ikke da du skal ha betalt for tjenesten. (Les også din ingress vedr. "Useriøse inlegg...osv)
Faktisk har det blitt en useriøs webside !

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Forumet koster da ingenting?

Tommy Nergård

over 22 år siden

Tommy Nergård

Til "Helt utrolig".
Aller først synes jeg det er ganske bra at det er stor takhøyde og at folk kan si sin mening i et slikt forum. Å begynne å slette innelgg pga. useriøstitet blir å legge bånd på innlegg som medfører mye mindre bruk av debatten. Selv synes jeg at det er greit slik det er nå. At enkelte plumper ut med diverse tvilsomme utsagn får heller stå for deres regning.
Og så til ditt problem. Som Gjermund sier; "forumet koster da ingenting", heller ikke øvrige menyvalg som klubber/baner, bruktmarked, banetilstander, turneringer, osv. Det som koster noe er "community" delen som jeg personlig synes er svært seriøs og meget profesjonell. At utvikling av en slik tjeneste koster penger bør ingen være i tvil, om og så blir det opp til den enkelte å vurdere verdien i bruken av statistikken opp mot kostnaden. For å sette prisen i perspektiv; det koster like mye å bruke tjenesten som å spille 5,9 hull på Miklagard (for greenfeespillere) :))

Boromir

over 22 år siden

Boromir

Må si meg enig i Tommy. Så lenge vi har den samfunnsformen vi har, må folk kunne si det de mener så lenge det ikke er krenkende mot enkeltindivider.

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Til "Helt utrolig".
"Faktisk har det blitt en useriøs webside".

1) Scangolf har et statistikksystem som kan konkurrere med det meste.
2) Du kan vel ikke mene at webmaster skal sitte å redigere innlegg hvis folk sier noe dumt. Vi lever i Norge, ikke i feks. Irak som alt sensureres.
3) Du har jo brukt stat. tjenesten selv, og i år er den ENNÅ bedre. Hvorfor kan du ikke sponse noen lusne kr. for å drive nettstedet. Det koster penger å drive med dette. Du vil gjerne ha det, men å betale for det.. å nei da... Betaler du for avisen din ? TV ? Mat ? (Useriøst... ok).
4) Hvis du ikke liker siden lenger, slutt å kom hit da vel, det er vel ingen som truer deg til det ?
5) Å ikke kunne sette navnet sitt på et kritisk innlegg anser mange som useriøst.

Helt utrolig

over 22 år siden

Helt utrolig

Jo, da. Statistikksystemet er fenomenalt. Det er ikke tvil, og forumet koster ikke penger. Hva webmaster eller de som driver disse sidene har som målsetning vet jeg ikke. Legger meg heller ikke bort i det. Det som er synd er at en del av de som skriver i forumet tar helt av. Ikke minst å sette dette opp mot å betale for mat, TV - Miklagard innlegget, osv. Tror ikke det er noe vits å kommentere dette videre. Da blir også mine ord for useriøse. Å uttrykke seg er fritt i dette land, ja. Prøv heller å uttrykke på en noe mer artikulert måte, og ihvertfall unngå å banne på trykk. Faktisk er det mulig ! Da virker argumentasjon mer troverdig !

Webmaster

over 22 år siden

Webmaster

Til "helt utrolig."

Det som betegnes som useriøse innlegg er innlegg som hverken hører hjemme i den tilhørende diskusjonen eller i dette forumet forøvrig. Så lenge det som blir skrevet ikke er dirkete skjikane mot enkeltpersoner eller menneskegrupper og at språkbruken ligger på en "normalt" nivå, ser jeg ingen grunn til å fjerne innlegget.

Hva banning angår, kan jeg heller ikke se noen grunn til å slette innlegg utelukkende på grunn av dette. Men det er klart; et sted går grensen og det er sannsynligvis den samme grensen som brukes ved vurdering av seriøsitetsgraden til et innlegg.

Jeg syntes at alle skal kunne bestemme selv om de skal være anonyme eller ikke i dette forumet. Etter mitt syn har ikke forumet "sklidd ut" av denne grunn. Siden dette forumet ble startet har det blitt slette meget få innlegg. Jeg tror det er snakk om 5-6 stykker. Det er dog gitt "advarsler" i noen diskusjoner som i en eller annen form har "sklidd ut" litt.

Når det gjelder statistikktjenesten, ser jeg egentlig ingen grunn til å måtte forklare i lange drag hvorfor man må betale for denne. Det er rett og slett et produkt/verktøy som tilbys til deg som golfspiller og som det brukes mye tid på fra vår side. Om man vil bruke det eller ikke er jo opp til hver enkelt på lik linje med andre type produkter i andre sammenhenger.

På samme måte som noen ønsker å vite grunnen til hvorfor man skal betale, kan jo jeg spørre i motsatt retning. Hva er det beste argumentet for hvorfor man skal få bruke det gratis?

Ha en fortreffelig helg!

mvh
Jarle Midtskogen

Børge Thue

over 22 år siden

Børge Thue

Jeg syntes Runar Nyruds 5 punkter treffer spikeren på hodet!
Så kan man selvsagt diskutere kvaliteten på innleggene i forumet, men det er nå en gang slik at mennesker er forskjellige og opptatt av forskjellige ting med ulike syn. Selv syntes jeg mange av innleggene er helt utrolige og meningsløse, f.eks. greenfeedebatten på Miklagaard som har vært gående i snart et år nå.
Det er en grunn til at den type - og lignende innlegg - blir holdt i live. Det er at folk lar seg provosere av innleggene, noe som sikkert er innleggers ønske og mening. Lar man seg ikke provosere å hisse opp av de innlegg man syntes er usannsynlig teite, så unngår man å bidra til det noen syntes er useriøst.
Svar på de innlegg som intresserer og ignorer det som ikke faller i smak. Verre er et ikke.
Oppfordringen får være at man har respekt for de innlegg og svar som er her og akseptere at andre har meninger som ikke alltid harmonerer med egne meninger.

Når det gjelder community og statistikkbiten syntes jeg Jarle fortjener ros for kvaliteten og mulighetene dette gir. At man nå velger å ta betalt skulle bare mangle. For det første koster det både å drifte og utvikle et slikt system og for det andre siler man vel ut en del useriøse ved å ilegge en moderat og fornuftig årspris.

Selv syntes jeg scangolf er Norges beste golfside, til og med forumet holder en høy kvalitet i forhold til f.eks. golfsiden, golf.no osv.

Harald Sørensen

over 22 år siden

Harald Sørensen

Jarle, det beste argumentet for gratis bruk av scangolf må være at ikke alt virker... :p Jeg har registrert 1 runde iår, og den gir meg 39 poeng mens jeg egentlig skal ha 38. Alle enkeltpoengene er riktige, men summen er altså feil.

At det skal være gratis pga den buggen var en spøk... Men siden du spør: "Hva er det beste argumentet for hvorfor man skal få bruke det gratis?" Tja, kanskje fordi du da trekker mange flere besøkende til siten, og får da et større marked for butikken etc. Og det totale statistikkgrunnlaget blir mye mye bedre med mange runder registrert.

Nå har ikke jeg dermed sagt at det skal være gratis, men du spurte om et argument... Jeg betaler gjerne for tjenester jeg liker, men har ennå ikke bestemt meg for å benytte scangolf i 2003 ennå. Jeg synes 300 kr er i høyeste laget for en middelmådig hobbygolfer som ikke har spesielt nytte av statistikkene. Jeg tror altså du mister endel av oss som kun bruker tjenesten som underholdning ved å legge deg på det nivået.

Jarle M

over 22 år siden

Jarle M

Hei Harald!
Spøken tar jeg med godt humør, men jeg må allikevel forklare; den "bug'en" du referer til er slettes ingen bug. Grunnen er at du la inn en runde på Tyrifjord, som nå er midlertidig kortet ned til par 71. Hadde du lagt inn ett slag mer på hull 15 (som nå er et par 3 hull og ikke et par 4 hull som var oppført når du la inn runden) hadde det nok blitt riktig. Jeg har nå rettet opp hull 15 til et par 3 hull. Uansett, dette har du sikkert skjønt for lenge siden, kjenner jeg deg rett ;-). (Jeg garanterer at det ikke finnes noen bug i denne beregningen!)

Statistikktjenesten på ScanGolf er utviklet med tanke på de som bruker statistikk til å finne svar på styrke og svakheter i sitt spill og for de som kun ønsker å føre opp alle runder de spiller for å ha noe å kunne se tilbake på senere. Det er ikke noe mål å trekke så mange som mulig inn på siten pga butikken. Dette er kun en tilleggstjeneste for å kunne ha noe å yte tilbake til de som har betalt avgiften i form av en pen rabatt. Jeg vil ikke akkurat påstå at sidene er dynget ned av reklame for denne butikken...

Du sier at du er en middelmådig hobbygolfer som ikke har spesielt nytte av statistikken. Jeg vil nå påstå at alle som ønsker å finne ut av hvordan man kan bli bedre til å spille golf kan dra nytte av statistikk. Ikke alle er enig med meg i det, men jeg har i hvertfall selv funnet ut av hvor jeg feiler mest og hvor jeg burde både tenke, og spille annerledes og det vet jeg andre også har gjort. Jeg kan forresten røpe at det er profesjonelle spillere som også bruker systemet (disse er skjermet og vises ikke i rangeringslistene).

Konkurranseaspektet er en annen ting. Liker du å konkurrere på golfbanen, har du her også en mulighet til å gjøre det på nettet med spillere fra hele landet. Rangeringslistene og sammenligningsfunksjonen har blitt veldig populære. Dette faller vel inn under kategorien underholdning, men hvorfor ikke unne seg litt av det også...

Målet er å kunne videreutviklet en tjeneste/verktøy som varer så lenge som den bare kan og ikke blir borte etter et år. Inntektene fra medlemsavgiften gir en mulighet til å stadig bygge ut tjenesten til noe som folk kan fryde seg over å bruke. Vi har mange ideer. Planleggingen av 2004-versjonen er godt i gang. Det blir ikke bare statistikk... Oi ,2004, da har ScanGolf 10-års jubileum!
I mens; prøv å treff så mange fairway’er du kan, og husk: ”Driving is funny, but putting is money!”

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Jeg skal ikke polemisere mot de som til stadighet krever "seriøsitet" i innleggene og stiller krav om at debatt deltagere skal uttrykke seg på samme måte som de selv velger å gjøre. Likevel et hjertesukk: Golfsporten og for den saks skyld debatten i Norge er (som jeg har hevdet mange ganger i forumet) preget av en enhetstankegang som hindrer utvikling av sporten vi alle liker. Innlegg som noen kaller useriøse er ofte ikke spesielt useriøse, men kanskje annerledes enn de selv ønsker å argumentere. Ofte blir problemstillinger satt på spissen, av og til kan de være søkt eller usaklige, men vi må ha takhøyde til å akseptere dette uten at folk skal skrike opp om seriøsitet.

Jeg er selvfølgelig ikke enig i alle inneleggene i de ulike debattene i Scan-golf, men scan-golf sitt debattforum er det eneste forumet (som jeg kjenner til) hvor andre golfspillere enn Henrik Færevåg kan snakke rett fra leveren. Sammenligner man med debatten i Norsk Golf og på Golfsiden.com fremstår scan-golf nærmest som et slags Blitz miljø. Og er det noe Færevåg, Ramnefjell, Esplid & Co. trenger så er det noen opprørere.

En opprørsk hilsen

Mr. T

Putte(r) i blåbærskogen

over 22 år siden

Putte(r) i blåbærskogen

Hvis scangolf likner et blitz-miljø (noe jeg forsåvidt er uenig i) må vel golfsiden.com fremstå som et møte i gutteklubben grei i garasjen til han Heisann-Montebello-fyren til Trond Kirkevåg! (Hvilket jeg faktisk mener treffer nokså bra...)

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Enig, jeg ble litt ivrig på slutten. Blitz sammenligningen var å ta i litt. Din var derimot veldig treffende.

Mr. T

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her