Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hooker m/peg, rett frem uten?

Funkyfreddie

over 20 år siden

Funkyfreddie

Har kjøpt meg en Nike CPR rescue 18 grader og var å dro noen bøtter på rangen. Den føltes super og var meget tilgivende på mindre feiltreff. Hadde en veldig høy ballbane som jeg godt kan like... MEN da jeg skulle bruke den fra et par utslag i dag så hooket jeg utslaget 2 ganger i skauen når jeg pegget opp ballen. Jeg sa til en kompis på kødd at det er sikkert fordi jeg har pegget opp ballen og slo ut en i sinne uten peg... den gikk snorrett...

Tok meg en tur på rangen etter runden og hadde litt morro og teste litt videre på hvorfor dette skjedde og jammen gjentok dette seg på rangen også... Jeg forsøkte å svinge likt hele tiden men så fort ballen kom opp på en peg så dro den ut i en superhook... Fikk så en annen kar på rangen til å slå ut et dussin og det samme skjedde igjen...

Noen med noen teori på hvorfor dette skjer?

TAH

over 20 år siden

TAH

Jeg tror det skjedde med deg fordi du hooket de to første fra peg og traff den neste du slo i sinne. Etter det sitter det i hodet.
Tipper det skjedde med han andre karen fordi han trodde det skulle skje ettersom det skjedde med deg.......

Funkyfreddie

over 20 år siden

Funkyfreddie

Ja hadde det bare vært så lett, han andre karen på rangen visste ikke hva vi snakket om før han hadde slått et par slag og han begynte å klage på at dette må jaggu være et stivt skaft som kan hooke sånn :-) Så dro han den av peggen og smørte til så gikk fikk den en draw istedet...

Jeg tror det sikkert har noe med at med peg så treffer vi generelt høyere på trefflaten og der blir rollen mye brattere ut mot bulgen. Jeg vil si mer enn vanlig for et Rescue jern... så da har ballen lettere for å gå mot venstre... når sant skal sies så ble hele klart forsterket at vi slo inn i en ganske kraftig vind...

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Det er sikkert ikke noe galt med kølla nei. Jeg støtter TAH. Psykisk. Har hatt en rar sperre med 5'er jern og 3'er jern jeg.. 4'er og 2'er går helt greit.. men de to andre ble bare tull. Men nuh er det ingenting galt etter flere bøtter på rad på rangen med de "vanskelige" jerna :)

eedd

over 20 år siden

eedd

Man hooker i hvert fall ikke pga at skaftet er for stivt. Bare den påstanden illustrerer jo kunnskapsnivået. Et for mykt skaft kan derimot resultere i hook.

til eedd

over 20 år siden

til eedd

Kan du begrunne det svaret?

Jerker Selte

over 20 år siden

Jerker Selte

Antageligvis hooker du med rescuen fordi du slår den som om den var en wood (sveiper ballen avgårde) når du pegger opp. Det er en ganske vanlig feil når det gjelder bruk av rescue-køller (jeg opplevde selv det samme). Tenker du at det er en jernkølle du står med i hånden, og slår ned på ballen i stedet for å sveipe den avgårde, vil du (antageligvis) oppleve at problemet er løst.

eedd har rett

over 20 år siden

eedd har rett

så det så

Funkyfreddie

over 20 år siden

Funkyfreddie

eedd wrote:

Man hooker i hvert fall ikke pga at skaftet er for stivt. Bare den påstanden illustrerer jo kunnskapsnivået. Et for mykt skaft kan derimot resultere i hook.

Nettopp, derfor smilyen etter utsagnet!!!

Funkyfreddie wrote:
dette må jaggu være et stivt skaft som kan hooke sånn :-)

veggiss

over 20 år siden

veggiss

for å si det sånn...grunnen til at den hooker har INGENTING med at den står på peg.

olfert

over 20 år siden

olfert

Spiller man ballen langt til venstre i oppstillingen er det lett å hooke fordi køllehodet får mer tid til å lukke seg. Ubevisst/bevisst er det mange som plasserer ballen lengre til venstre når de spiller fra peg, selv om de bruker samme kølle (i dette tilfelle en rescue). Dette kan skyldes at pegging er forbundet med en ballplassering langt til venstre i oppstillingen, jmfr. driver som er den kølla man bruker mest fra peg. Resultatet kan bli -> hook fra peg!

Funkyfreddie

over 20 år siden

Funkyfreddie

Enig med olfert, det skal sjekkes nærmere :-)

Fast Player

over 20 år siden

Fast Player

Jerker Selte er inne på det. Når du ikke bruker peg treffer du ballen annerledes med mer backspin. Fra peg får du mindre bakspin og sidespinnen vil da være mer signifikant og få mye større innvirkning på ballflukten.

RK

over 20 år siden

RK

zzzzZZZZZZzzzzzz!!!! zzzzzZZZZZZzzzzzz. m m m m m

Lie

over 20 år siden

Lie

Fra peg blir køllen mer upright i impact. DET er grunnen.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Til info:
Ernie Els sier han pegger høyt når han vil ha en draw på drive'n, lavt når han vil ha en fade.

Judy

over 20 år siden

Judy

Ser at temaet har fått noen til å duppe av. Til deg: Du har nok gått inn på feil tråd. Til dere andre: Det er jo faktisk selve utførelsen av spillet vi driver med utpå der, og vi sliter alle med store eller små ting. Stå på! Sånne temaer er artige, selv om det er uhyre vanskelig å forklare sånt skriftlig.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Funkyfreddie
En god spiller vil oftest slice med for mykt skaft.
Mens effekten for en nybegynner oftest blir hook.
Dette fordi den gode spilleren akselererer gjennom ballen og det myke skaftet fører til at driverhodet henger etter og er åpent, mens nybegynneren er ferdig med akselerasjonen altfor tidlig og flexen i skaftet har slått kontra og medført lukket driverhode.

Funkyfreddie

over 20 år siden

Funkyfreddie

Den kan jeg godt forstå KølleKalle :-)

Så konklusjonen er at jeg er en nybegynner med 8,2 i hcp :-)

Til informasjon så har jeg slått mye med Rescuen i det siste på rangen og det som har løst det hele er å tenke jern, ikke wood... Så enkelt var det og Jerker Selte + noen andre var innom at det kunne være det... Så takk til de :-)

Som Tiger McWould ville sagt det, Funkyfreddie out :-)

tak, oslo

over 20 år siden

tak, oslo

Oi, 8,2 i hcp gitt.
Ja, da kan man selvfølgelig ikke skylde på
mangel på evner.........

Funkyfreddie

over 20 år siden

Funkyfreddie

:-) jo mangel på evner har jeg men jeg er en veldig erfaren dårlig golfspiller, hehe... (ftr har vært nede i 3,4 men det er i gamle dager når man studerte og kunne ta seg noen dager fri til trening hver uke, hehe)

Olle

over 20 år siden

Olle

Har selv Nike CPR 18, 21 og 24 grader.
De går snorrett både fra pegg, fairway og røff.
Funky, har du sjekket at ikke peggen var skeiv ???

Funkyfreddie

over 20 år siden

Funkyfreddie

Hehe, ja kanskje det var det som var problemet... Jeg skal sende inn alle peggene mine for custom fitting, de må helle litt til høyre for jeg har en lei tendens til å offspot til venstre :-) Den hadde vært fin å dratt i proshoppen...

Fra spøk til revolver... Har 18 graderen og 24 graderen og begge går nå snorrett etter å ha trent litt med oppstillingen og hode...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her