Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfrestaurant/Kro

Terje

over 20 år siden

Terje

Er du flittig bruker av restaurant eller kroa på din hjemmeklubb?
bruker du spisemulighetene ved greenfeespill på andre baner? eller blir det bensinstasjon?
Hva er dine erfaringer rundt restaurant/kro?

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Jeg bruker ~40 minutter til å komme meg til banen min, kjøper ofte en pølsemeny på vei ut på bensinstasjon, når jeg kommer fram kjøper jeg diverse drikke, så bruker jeg å kjøpe et par vafler/sjokkis eller noe sånt mellom front og back nine (er ofte ikke så mye press på banen min) og når jeg er ferdig er jeg ofte sulten igjen så da bruker jeg å spise litt varmmat, eller kjøpe noe lett å ta med i bilen. Om jeg ikke kjører tar jeg meg også gjerne en øl eller to :)

Regner med at jeg i snitt bruker en ca. 60 - 70 kr i kroa hver gang jeg spiller. Men vet ikke om det er så mange andre som benytter seg av kroa, er ofte de samme folkene jeg møter der :)

erik

over 20 år siden

erik

Vanligvis blir det rett ut og rett hjem, Kroa er som regel stengt når jeg er ferdig med runden på hverdagene. I helgen er det "obligatorisk" med et lite besøk. Er det vær til det sitter jeg gjerne ute å tar en enkel middag og nyter utsikten.

Ikke her

over 20 år siden

Ikke her

Bruker ikke kroa på Larvik for det er så innihelve.. dyrt der... Koster dobbels så mye som på bensinstasjonen 2 min unna for sjokolade, pølse, baguette, mineralvann etc... Det blir bare slik at de priser seg rett ut for min del...

Craz-E

over 20 år siden

Craz-E

pølsemeny, snus og pepsi på statoil`n på tur til golfbanen..

Judy

over 20 år siden

Judy

Alt for mange bensinstasjoner tjener godt på golfspillere på vei til banen. De fleste av oss syns det er en fordel med godt utvalg i restauranten/kafeteriaen/kroa på golfklubben, og det sikres ene og alene gjennom stabil og god omsetning. Sats på å bruke den istedenfor bensinstasjonen. Bensinstasjonen klarer seg uansett. Og hvis den ikke gjør det, fins det alltid en annen i nærheten.
Er man usikker på om kroa er åpen før man skal ut, går det an å sjekke dette på forhånd med en telefon.
En annen sak er at de som driver disse, bør huske på én ting: Hvis de ikke klarer å holde åpent når de skal, altså innenfor åpningstiden de har satt, eller ikke klarer å ha et ålreit utvalg til enhver tid, skyter de seg selv i foten, og sender omsetning til nærmeste bensinstasjon. En lapp hvor det står «stengt pga sykdom» eller «stengt pga dårlig værmelding», må ikke forekomme!

Hilsen en som har sluttet å bruke bensinstasjonen på Bredsand mellom Moss og banen på Evje. Kafeteriaen er atskillig bedre.

Til Judy

over 20 år siden

Til Judy

Du glemmer en vesentlig ting. Golfkroa/Resturanter over hele Norge priser seg ut med SYYYKE priser!!! Det er helt villt at en halvliter cola skal behøve å koste tredobbelt så mye som på supern!!!

Er det så at de må ha så høye marginer pga. husleie og lønn så ville jeg satt opp en campingvogn på utsiden med skoleungdom bak kassa istedet....RIS TIL EGA RÆV!

wahtever

over 20 år siden

wahtever

japp, å bedrive u-hjelp ovenfor kroa er bare tullete..

Mia

over 20 år siden

Mia

Flere golfrestauranter bør tilby dagens meny for en rimelig penge. Dvs. varm mat, drikke og kanskje en liten dessert. Trenger ikke være så veldig fancy. DET hadde jeg kommet til å benytte meg av. I utlandet er de mye flinkere til dette. Nå kjøper jeg som regel bare brus.

Pølse m/brød

over 20 år siden

Pølse m/brød

Det beste for alle er at det innføres et restaurantforskudd på klubbene. Alle betaler inn 500 kr sammen med årsavgiften, og spiser for dette utover sesongen. Da kan man kreve litt kvalitet i menyen fordi driften av kroa er nogenlunde sikret. Skulle bare også mangle om man ikke var villig til å legge dette beløpet på mat igjennom en hel sesong. Dette fungerer i utlandet, og fungerer på noen steder i Norge også. Alle blir happy.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Jeg hadde ikke blidd så jævlig happy om noen hadde bundla årsavgifta mi med mat. Hvordan fungerer dette, slik at man setter inn 500 på en egen matkonto også trekkes penger fra den fortløpende? Det er jo bare å pålegge de som jobber i restauranten ekstraoppgaver. Hva er det å tjene på å gjøre noe som det? Fjerne enda flere medlemmer som bare spiller 3-4 ganger i året?

Judy

over 20 år siden

Judy

Hvis det er noen som opplever at kroa på golfklubben tar mer enn bensinstasjonene for en halvliter brus, skjønner jeg at det er lite fristende å kjøpe der. Slik er det heldigvis ikke på Evje, der de også har et forskudd på 500 fra medlemmene. Dermed er vi sikret bra kvalitet, og altså ikke syke priser. Vanlig mat til en rimelig penge har de også. Og det virker som om folk bruker kroa. Sånn skal det være.

Judy

over 20 år siden

Judy

Til Wahtever:
Du skriver lenger opp at du bruker 60-70 kroner på mat og drikke hver gang du spiller golf, noe som ikke er uvanlig. Hva er da problemet med å betale inn på forskudd. Det er egentlig bare fordeler: Man slipper å ha med penger hele tiden, og man får atskillig bedre kosthold enn det en pølsemeny på bensinstasjonen fører til. Hvis du ganger opp antall ganger du spiller golf med 60-70 kroner, finner du antakelig fort ut at 500 kroner er svært lite.

Lars M

over 20 år siden

Lars M

Hva er dette for en slags idè? Skal klubben "tvinge" meg til å bruke 500 kr på mat i kroa?

Hva hvis jeg ikke har lyst å spise på kroa? Etter å ha spilt så har jeg mest lyst til å komme meg hjem, ikke sitte å tvinge i meg dagens rett for å bruke opp saldoen min.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Lars M,

It is common in many clubs around the whole world to subsidise the restaurants or bars in this manner. It is the best and sometimes only way to ensure that it survives.

I have been lucky enough to live in both Malaysia and Hong Kong and the clubs that my family were members of all had a forced tab on the members.

At the sailing club in Malaysia you could not pay with cash and had to tickets that were of a certain value and you had to buy a certain amount.

At the club in Hong Kong no cash was allowed and you signed for food on your account. You then received an invoice at the end of the month.

I cannot think of any other way a bar/restaurant can survive in Norway as Norwegians are very 'tight fisted' with their money when it come to food and drink. Many forget by buying food and drink in the clubhouse and not not bringing your own from home is a way of supporting the atmosphere of the club.

Brian

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Judy, for meg er det ikke noe problem å betale inn 500 kroner til mat, sånn som det er nå så er jeg så ofte innom at jeg uansett skriver opp alt jeg handler og betaler et par gangen i måneden.
Men jeg tenkte bare på hva som eventuellt kommer til å skje med de medlemmer som allerede klager på en for høy årsavgift, vil man miste disse til andre klubber..
Og jeg ser heller ikke det økonomiske rasjonalet for å gjøre dette, hvorfor fører dette til bedre kvalitet? Jeg kan skjønne at dette binder flere til å bruke kroa istedetfor bensinstasjonen ettersom de allerede har 500 kr til gode der.. men alikevel..

Lars M

over 20 år siden

Lars M

Jeg betaler heller 500 kr mer i årsavgift enn tvungen mat! Det er ikke pengene som er temaet men prinsippet.

Forøvrig hvis medlemmene ikke vil ha en kro på banen så er det vel kanskje like greit å legge den ned? Ser ikke hensikten med at flertallet av medlemmene skal subsidiere kro for de som bruker den.

Dette høres ut som norsk landbrukspolitikk.

joje

over 20 år siden

joje

Til wahtever. Det økonomiske rasjonalet for å betale et beløp på forskudd, er at det gjør det mye lettere å drive restauranten/caféen. Et problem de fleste næringsdrivende møter, er at de stort sett alltid må betale sine utgifter før de får inntekter. Hvis de kan starte sesongen med 600.000 i kassa, har de atskillig større sjanser til å komme seg gjennom hele sesongen uten å gå konkurs.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Jeg tenkte meg at det var grunnen, derfor jeg spurte hvorfor fører dette til bedre kvalitet. Det gir jo ingen incentiver til å drive effektivt eller til å sette ned priser på noe som helst, da kan jo kroa hvile på sine laurbær å vite at den er garantert en inntekt på 600.000 uansett, i tillegg til at den høster renteinntekter (uten at disse er av betydelig verdi).

Men jeg ser at det er mulig at jeg tar helt feil, tror det kommer litt an på hvem som drifter cafèen/restauranten. Når vi snakker om golfklubber og om cafèen inngår som en del av dette vil det virke naturlig at at den faktisk driftes til medlemmenes beste.

jaja, nå er det tippekamp snart :D

TAH

over 20 år siden

TAH

Jeg mener det er en vesentlig forskjell på de kroer/restauranter som er drevet av banen og de som er drevet av uavhengige eiere som betaler husleie til banen. Det jeg skriver under gjelder for kroer som ikke er drevet av banen.

Jeg bruker selv ganske mye penger i kroa på min bane, men er ikke enig i at alle medlemmer skal tvinges til å betale f.eks 500 kr mer i årsavgift som skal gå til kroa (jeg vet at medlemmene vil få mat/drikke for disse pengene). Vi må ikke glemme at kroene på alle baner med "bra trafikk" (les; mange spillere) har mange pontensielle kunder. Det får være opp til kroene selv å sørge for at de har det tilbudet folk ønsker og er villige til å bruke. Dersom kroene klarer dette vil de overleve.
Ved min hjemmeklubb har restauranten selv funnet ut en måte å få inn litt ekstra penger tidlig i sesongen. De tilbyr nå en kaffeavtale der man kan betale en viss sum nå, som gir fri kaffe for resten av sesongen.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

utrolig at man kan være så negative til forslag om stabil drift....

Lars M sier at det er prinsippet som teller...

hva er vitsen med å være så utrlolig prinsippfast da?
blir livet ditt som golfer bedre av det?

helt ærlig så synes jeg det høres ut som en kjempeide å forskuttere kafeteriaen i klubben.

og Whatever, dersom du ikke ser incentiver i å få penger up-front, så bør du ta deg et kurs i bedriftsøkonomi.
på seg selv kjenner man tydeligvis andre. selv om du selv er typen til å ta penga og chillen etterpå, så betyr ikke det at alle andre tenker slik.

restauranten må fortsatt sørge for å ha mat tilgjengelig, mat klar til tilberedning, personell til å ta imot. personell til røde dager, etc. etc..
de pengen de får på forskudd vil jo bare være en starthjelp som trygger hverdagen til de som drifter stedet. det er ikke snakk om mange millioner tross alt....

anyway.... jeg har tro på enkle retter til fornuftige priser. å sammenlikne en slik kafe med supern på pris er latterlig, samtidig som jeg er enig i at det er dyrt å betale 25 spenn for en brus.

kanskje noen kreative konstruktive forslag hadde vært på sin plass i stedet for sure negative innspill for de forslagene som faktisk kommer???

ikke?

/me 0ut

TAH

over 20 år siden

TAH

Litt enig med deg Tiger, men ser ingen grunn til å betale 500kr på forskudd dersom kroa ikke har likviditetsproblemer.

Om det er snakk om økonomisk krise er det helt sikkert en løsning som kan og bør vurderes.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Tiger, hva er det du sier nå. Det hadde vært hyggelig om du faktisk hadde lest det jeg har skrevet.. Jeg sa at jeg ikke ser hvordan et slikt innskudd skal gi incentiver til å tilby gjestene bedre kvalitet på maten.

Men siden du har så god kontroll på bedriftsøkonomi så kan du vel være så snill å forklare meg det...

"på seg selv kjenner man tydeligvis andre. selv om du selv er typen til å ta penga og chillen etterpå, så betyr ikke det at alle andre tenker slik."

Jeg sier jo at jeg antar at det kommer an på hvordan eierforholdet i restauranten er. Men om du mener det er galt å stille spørsmål ved et tiltak som dette så tror jeg det er du som er mindre reflektert..

Jeg er ikke negativ, jeg er skeptisk.. jeg stilte to spørsmål..

Hva vil skje med medlemstallene som mange golfklubber allerede sliter med?

Hvorfor vil dette føre til bedre kvalitet på tjenesten.

Jeg har aldri vært med på å diskutere restauranter i oppstartsfasen, selvfølgelig ser jeg at 600.000 i garantert omsetning kan hjelpe på om man skal starte opp.

Hvem er det som er sur?

Boggie

over 20 år siden

Boggie

Jeg har vært medlem av til sammen fem golfklubber , og over halvparten hadde/har en stor turnover på drivere av "golfkroa". Veldig vanskelig å få lønnsomhet i en væravhengig femmåneders drift (hvor salget av øl trafikale årsaker er begrenset).

En klubb uten kro er ikke en ordentlig klubb og miljøet rundt klubben blir veldig redusert. Derfor må man regne med å yte litt for å ha et servingstilbud - jeg kan love deg at det uansett ikke blir særlig "fett" for verten.
Forhåndsinnbetaling på 500.- er en løsning som golfspillerne i klubben ikke bør ha noe problemer med, og de andre for en motivasjon om besøke klubben sin å f. eks. ta kona ut på lunsj.
En åpenbar vinn-vinn siyuasjon.

Pølse m/brød

over 20 år siden

Pølse m/brød

Boggie har skjønt det, og forklarer situasjonen med enkle ord!! Medlemmene kan også da stille høyere krav til meny slik at man ikke bare kan/må spise nicket mitt...

Judy

over 20 år siden

Judy

Takk, Boggie! Selv har jeg bare hatt én hjemmeklubb foreløpig, så jeg har ikke hatt belegg for å skrive det du skriver om stor turnover og problemer med lønnsomhet. Men det ante meg at dette ikke er noe som bare driver seg selv.
Meget fornuftig skrevet, folkens!

Morris

over 20 år siden

Morris

Golfkroa bør drives slik medlemme ønskr å ha det. Ønskes det en lavbudsjett drift, så legg opp til det. Ikke sats på høye smørbrød hvis ikke det er ønskelig. Men det skal samtidig være et trivelig sted der medlemmene ønsker å tilbringe tid en en runde eller andre som måtte ønske det. Husk også lønn til ansatte.

En klubb uten golfkoro eller hva en ønsker å kalle det, blir en stusselig klubb å være medlem i.

KYL

over 20 år siden

KYL

Problemet er bare at de fleste medlemmene av de fleste klubber ikke er en del av miljøet og heller ikke ønsker å være det (meg inkludert). Hvorfor skal de da betale 500 kr hvor de andre sin kos?

over 20 år siden

Whatever, du forklarer deg utrolig krøkkete....

incentiver? de aller fleste restaurantene jeg har vært innom etter en golfrunde har hatt god kvalitet på maten. det er vel ikke dette det er snakk om.

du sier du er skeptisk, men forklarer deg som om det generellt er dårlig mat og at det ikke lønner seg med et forskuddssystem, når det faktisk er slik at svært mange klubber, både nasjonalt og internasjonalt som baserer seg på et slikt system. det er derfor jeg kommenterte din holdning til bedriftsøkonomi. det er klart det er lønnsomt å få penger up front for å kunne tilby et mer stabilt og bedre produkt til medlemmene, pluss at det gir medlemmene "matbonger" som de kan bruke, og få erfaringer fra egen restaurant, for så å kunne anbefale det videre til sine gjester.

fortell meg at det ikke er god bedriftsøkonomi da!

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Hehe, jeg hadde eksamen i dag og var helt på tuppa i går. Og jeg ser at jeg forklarte meg helt krøkete.. Kan jeg få forsøke på nytt igjen?

Selvfølgelig er det bra for bedriften (restauranten) å få penger up front, det kommer jeg aldri til å argumentere mot.

Selv ville jeg ha betalt både 500 og 1000 kroner til restauranten for bonger. Når golfklubben har mulighet til å legge føringer på restauranten eller eier denne er jeg overbevist om at det kommer til å bli for det beste for alle medlemmene, spesiellt om det er en klubb med et tett miljø (ala country club). Det kan tilogmed være slik at det at folk har bonger i en restaurant fostrer et bedre miljø...

Jeg prøvde å si at det var meget mulig at jeg tok feil når vi snakker om dette i sammenheng med en klubb, ettersom det er naturlig at restauranten får føringer fra miljøet og gjerne vil bidra til dets beste..

Poenget mitt var at generellt sett ville jeg tro at en garantert omsetning på x.xxx.xxx ville gjøre bedriften mindre konkurransedyktig, da trenger en ikke å konkurrere like hardt mot andre alternativer, når du samtidig vet at folk kommer til å bruke så så mye på varer får en incentiver til å kjøpe billigere råvarer (for å øke profitten). Altså det motsatte av bedre kvalitet.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

har forsåvidt eksamen i morgen også, så om det fortsatt framstår krøkete beklager jeg det, er _litt_ stressa :)

over 20 år siden

jeg forstår nå hva du mener, men er ikke enig..... men, jeg kan leve med det, og tror ikke at min mening er den ultimate, så vi lar det være med det.

jeg tror du tar feil....... skal vi vedde om det?

:O)

S. Ola

over 20 år siden

S. Ola

På Sola har vi nydelig klubbhus med kjempegod restaurant som er flittig brukt av både golfere og folk som jobber i nærheten (lunch + middag). De har en variert meny for både full middag såvel som en kjapp sandwich i hånden på vei ut.
Alle medlemmene i Sola GK har muligheten til å betale inn på en konto som står i ens navn. Betaler man inn før utgangen av april får man 10 % rabatt på all maten man kjøper. Når man går av greenen på hull nummer 8 ringer man til Garcia og bestiller en baguette eller tilsvarende - så er det klart idet du slår ut på hull nr. 10. GENIALT! Med konto trenger man ikke engang tenke på pengene....

:))

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her