KølleKalle
Dere som tror at Olyo er et norsk merke kan bare tro om igjen.
Olyo er IKKE et merke der nordmenn sitter med utvikling, det er ferdigdesignete kinaprodukter som sleges av en norsk distributør.
Hver høst/vinter får jeg kataloger med golfutstyr fra flere fabrikker i Taiwan og Kina.
Dette er utstyr uten brand-merke, som fabrikkene selv designer, og tilbyr til "utstyrsprodusenter" over hele verden.
"Utstyrprodusentene" kan da enten kjøpe ene-retten til et enkelt design, eller bare kjøpe X antall enheter. I begge tilfeller kan de få sine egne navn og logoer gravert eller trykt på.
Og ca et halvt år etter at disse katalogene dumper ned i posten, dukker de samme produktene opp i pro-shopen som OLYO.
Dersom jeg som privatmann er villig til å kjøpe 50 stk av f'eks en putter kan jeg få den for ca 15 kroner ferdigmontert med hvilket som helst navn eller design gravert inn på grepet og i putterhodet. Siden Olyo er en storkunde betaler langt under halparten av det jeg må gjøre.
I shopen ser jeg at den samme putteren selges for 1495 kroner som en Olyo-putter. En avanse på minst 20 000% (tjue tusen prosent) som skal dekke importkostnader og distribusjon.
Må dra litt på smilebåndet når jeg hører at folk kjøper Olyo fordi det er norsk.
Og stusser også på prisen som burde vært mye lavere.
Grunnen til den raske markedsøkningen for OLYO er at denne distributøren allerede hadde et godt apparat så det var meget lett å introdusere OLYO som merke.