Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

OLYO, norsk eller..?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

OLYO
Dere som tror at Olyo er et norsk merke kan bare tro om igjen.
Olyo er IKKE et merke der nordmenn sitter med utvikling, det er ferdigdesignete kinaprodukter som sleges av en norsk distributør.
Hver høst/vinter får jeg kataloger med golfutstyr fra flere fabrikker i Taiwan og Kina.
Dette er utstyr uten brand-merke, som fabrikkene selv designer, og tilbyr til "utstyrsprodusenter" over hele verden.
"Utstyrprodusentene" kan da enten kjøpe ene-retten til et enkelt design, eller bare kjøpe X antall enheter. I begge tilfeller kan de få sine egne navn og logoer gravert eller trykt på.
Og ca et halvt år etter at disse katalogene dumper ned i posten, dukker de samme produktene opp i pro-shopen som OLYO.
Dersom jeg som privatmann er villig til å kjøpe 50 stk av f'eks en putter kan jeg få den for ca 15 kroner ferdigmontert med hvilket som helst navn eller design gravert inn på grepet og i putterhodet. Siden Olyo er en storkunde betaler langt under halparten av det jeg må gjøre.
I shopen ser jeg at den samme putteren selges for 1495 kroner som en Olyo-putter. En avanse på minst 20 000% (tjue tusen prosent) som skal dekke importkostnader og distribusjon.
Må dra litt på smilebåndet når jeg hører at folk kjøper Olyo fordi det er norsk.
Og stusser også på prisen som burde vært mye lavere.

Grunnen til den raske markedsøkningen for OLYO er at denne distributøren allerede hadde et godt apparat så det var meget lett å introdusere OLYO som merke.

Mr. B

over 20 år siden

Mr. B

Jepp, akkurat det samme med alt annet som blir masseprodusert i Kina. Boblebadekar, mini motorsykler, golfkøller, sykler etc.... Bare å si hva du vil ha så får du det bare du bestiller over 10 stk. Eller helst en container eller 4 :-)

Skulle ønske Norsk industri kunne klare å jobbe på samme måten :-)

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Noen andre "kjente" merker som kjøper ferdigdesign fra ODM produsenter? Kjekt å vite :)

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Til KølleKalle,

jeg tar den, for jeg vet at jeg har snakket om disse køllene selv.
MEN!!!!!
Olyo markedsføres som et norsk varemerke, og det må da være lov å nevne de i en slik sammenheng..

vet du forresten hvor Taylormade og Titleist produserer varene sine?

/tiggr 0ut

Til KølleKalle

over 20 år siden

Til KølleKalle

Hva den gutten vet? Det er helt fantastisk!!!

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Ja ikke, sant..... Følger vel litt mere med og har litt flere kanaler enn de fleste. Og så tar jeg meg ikke nær av sarkasme....

Tiger McWD, alle de store utstyrprodusentene får produsert alt eller deler av utstyret sitt i Kina eller Taiwan. Også Taylor M og Titleist.
Den av de store som store som sto imot lengst var Ping, men nå har de også sett at det er store penger å spare i Kina.
Naturligvis er store merker som Titleist, Ping, Cleveland, Callaway, Mizuno, Nike, Wilson m.fl mye mer involvert i utvikling og design enn de mindre "seriøse". De store tour-merkene utvikler de fleste køllene sine i USA og setter bare produksjonen til østen.
Det siste nye fra østen er imidlertid at det begynner å bli så dyrt i Kina at de kinesiske fabrikkene setter deler av produksjonen sin til Vietnam. Så her blir det etterhvert mye lapskaus og lange organisasjoner...
Men ikke misforstå meg, det er ikke noe galt hverken med kvalitet eller performance på mesteparten av Kina-køllene.
Jeg reagerer bare på at bl.a. Olyo som ikke er annet enn en klone-distributør av billigutstyr kjører seg så mye opp i pris som de gjør.

over 20 år siden

Enig i det KK, men sett i forhold til andre merker du får kjøpt i en PRO shop, som tross alt er ca. 15 ledd etter produksjonen, så er det jo mye rimeligere enn de store mer "seriøse" merkene, og kvaliteten er faktisk ganske god også.

på den annen side, har du et annet sett med fingre.....

hihi

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Hvilke definasjoner legges til grunn for å kunne kalle ett produkt for NORSK, og hvilke kriterier legges til grunn for å kalle det NORSK DESIGN, og endelig , hva er ett NORSK MERKE?
Jeg kan få laget 200 Harrisonskaft, merket med Nettogolf.com, kan jeg da si at det er ett Norskt skaft, merke eller design? Selvfølgelig ikke, heller ikke om jeg fikk produsert 10 000 or salg i 10 år. Merkenavnet Nettogolf.com er riktignok mitt og Norsk, men det er ikke ett norskt produkt. Det er heller ikkee Olyo, og kommer aldri til å bli det.
Vi spiller alle på China køller, og det er greit nok.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

det er dog viktig å skille mellom ODM og OEM, callaway og de andre produserer sine varer hos OEM produsenter, dvs at de gir spesielle spesifikasjoner for hvordan materiellene skal benyttes og får sitt eget produkt, mens ODM er når produsentene selger egen design til forskjellige brands.. Sånn som olyo. Vi spiller alle på china køller, men det er vel grunn til å tro at når det gjelder produktutvikling så har de store merkenavnene større budsjetter enn fabrikkene..

over 20 år siden

Det er korrekt, men poenget mitt, og det går til Børje, er at VAREMERKET OLYO er norsk. så får produktene være det de er. det er ikke noen hemmelighet.

Det er vel ingen her som har påstått at køllene deres er norske er det det?

golferboy

over 20 år siden

golferboy

KølleKalle: Kunne vært interessant og sett slike kataloger selv. Hvor får du de fra? eller hvordan kan jeg også få sånne kataloger?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Du går inn på nettet og leter deg frem til produsenter av golfutstyr i Taiwan og Kina. Så sender du mail, brev, eller ringer og lar dem forstå at du driver golfbutikk og vurderer å kjøpe større kvanta køller fra dem.
Deretter popper det inn kataloger og tilbud og nyheter i åresvis fremover.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Tiger,
tror nok de fleste oppfatter Olyo som norske køller, på lik linje med at Taylor Made er amerikanske. Forskjellen er at det i USA er strenge krav for å kunne benytte benevnelsen "made in USA" - derav skjer mye monteringsarbeid i USA, selv om køllene er lagt i Kina (og ville sikkert vært billigere å få ferdigmontert i Kina).

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Bobby, forskjellen mellom Olyo og Taylor Made er at Taylor Made designer sine egne køller, de gjør forskning og utvikling, de lager en kølle også masseproduserer bedriftene i asia komponentene til dem. Olyo derimot får et blad med designer laget av fabrikkene i asia, som de kan få skrive sitt navn på om de ønsker. Iallefall slik jeg har forstått det ut fra det KølleKalle sa..

Dermed er "made in norway" brukt på sistnevnte ganske langt unna "made in usa" brukt på første...

Men ja du har rett i at det er strenge krav for å få made in USA i statene :)

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Ikke misforstå meg. Har aldri sett at det står Made in Norway på noe Olyo-produkt. Eneste golfkøller som har vært laget i Norge er vel Mgolf, og et lite dusin putter-prototyper som aldri har hatt et liv etter fødselen.
Det står heller ikke Made in USA på OEM-utstyr som ikke er produsert der.
Og hvor mange vet at Titleist er et japansk firma ???

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Beklager om jeg forårsakte misforståelser nå, det var ikke meningen å implisere at du har sagt det KølleKalle.

Jeg mente bare at terskelen for å kalle noe made in, bør iallefall synke betraktelig når man ikke har utviklet produktet selv engang.

Håvard Krogstad

over 20 år siden

Håvard Krogstad

Hvilket materiale bruker olyo i skaftet??? grafitt eller stål... takker

Jensen

over 20 år siden

Jensen

Virker som de bruker polert bambus fra hagen til fabrikken der de er produsert

køllemaker

over 20 år siden

køllemaker

Det står ingen plass at OLYO bruker norsk design!

Dessuten så er dine priser feil, men klart de er lav, men ikke 15kroner for en putter, heller nærmere det tidobbelte, over en hundrings med skaft og grep... støpte køller vel og merke

køllmaker

over 20 år siden

køllmaker

eneeste som er laget i Norge hos Mgolf var SWIX sakftene, ingen ting annet, de ble satt sammen i Norge.

get real, alt lages i Kina! Velkommen til virkeligheten

flaks

over 20 år siden

flaks

ikke alt da.. Mine Mizunohoder er fra Japan, satt sammen i Us..
:-)

Leif

over 20 år siden

Leif

Kanskje Olyo skulle være billigere, men Norge er et lite golfland med begrenset marked og begrenset sesong. En skal så ha et visst aparat i forbindelse med import, distribusjon, reklameringer osv. Olyo bruker jo også en del penger på markedsføring. Jeg ser at Olyo er svært populære der jeg spiller (Jæren/Stavanger) - antakelig fordi de ligger godt under prisen til Callaway, Taylormade, Ping osv.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her