Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Loft på Cobra vs. andre merker

Bananskru

over 20 år siden

Bananskru

Jeg noterte meg at noen hevdet at loften på Cobras drivere i realiteten er høyere enn det som er oppgitt. Spurte i proshoppen på Hauger, men der visste de ikke noe om dette. Er det noen som vet om dette er tilfelle eller ikke?

Picard

over 20 år siden

Picard

De er i likhet med mange andre nye drivere designet på en måte som gjør at ballbanen blir en del høyere enn det som var vanelig tidligere. Dette blir gjort med vektplassering ol. Dette har i de siste årene blitt mer og mer vanelig i og med at de nye ballene gir mye mindre spinn med driver og derfor tåler en noe høyere utgangsvinkel som igjen gir lengre carry. Cobra var tidlig ute med disse egenskapene, og mange sa derfor at Cobra gikk høyere. Nå har de fleste andre merkene like egneskaper som Cobraen. Oppgitt loft kontra ball-bane vil alikevel variere en del..

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Dette avhenger mye av egenskapene til skaftet og litt på teknikken til den som slår.
De fleste drivere over 400ccm har en utgangsvinkel som er 2-3 grader høyere enn det som står skrevet på driveren.
Cobraen har i tillegg en høyere backspin-rate, ca 3500 mot de fleste andre drivere som ligger mellom 2500 og 2900. Dette gir såkalt ballooning på lange slag, og tapt lengde.
Cobra prøver å markedsføre seg som en driver som går exsepsjonelt langt, og derfor benytter de ekstra lette skaft som standard.
Dette funker bra for damer og pensjonister, men ikke for sterkere spillere.
Disse superlette skaftene er svært myke i forhold til flexen, slik at f.eks stiff føles som regular. I tillegg har disse skaftene dårlige torque-verdier, så retningsstabiliteten blir dårlig meget for den som har agressiv sving.

Bananskru

over 20 år siden

Bananskru

Så hvilken driver vil KølleKalle i stedet anbefale for en høyhandicapper?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

For høyhandicappere vil jeg heller anbefale...... Cobra!
Slår du kortere enn ca 210m tror jeg Cobra er et av de aller beste alternativ.
Slår du lenger enn dette kan Cobraen også være et godt alternativ, men da bør du teste den mer mot andre drivere, og med forskjellige skaft.

En annen driver jeg vil nevne som er spesielt bra for nybegynnere pga at den motvirker slice er denne fra Golfsmith:
http://www.golfsmith.com/products/3442?cseq=~M275510&fcst=GSI_WEB

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Oij, jeg glemte å nevne Integra 400.
Den har enorm sweetspot og en hærlig følelse ved balltreff.
Men det beste er at den er neste gratis.
Bestiller du en slik fra f.eks www.diamondtour.com med følgende spesifikasjoner:..........

Driver: Integra 400
http://www.diamondtour.com/product_info.php?products_id=510
Skaft: FGS Ultralite
http://www.diamondtour.com/product_info2.php?products_id=1358
Grep: Golf Pride Tour Velvet
http://www.diamondtour.com/product_info.php?products_id=157

.........så kommer du til å lure på hvorfor Callaway og Taylor Made tar 5000kr for en driver....... for denne koster ca 55 dollar i USA og jeg tipper rundt 800kr ferdig levert på døra i Norge.

FGS-skaftet på 58 gram er litt stivere enn flexen tilsier, og det har bare 3 grader torque. For 16 dollar..... Bare sett igang å lete etter hvilke andre skaft under 60 gram som har så lav torque.

Semigrønn

over 20 år siden

Semigrønn

Ser at "dere" til stadig anbefaler å handle på nett fremfor i butikk, og det kan jeg forstå etter å ha vært i en del sportsbutikker. Som fersking trenger jeg litt tips/råd og der har betjeningen stort svært lite å tilføre. Sånn sett kan jeg like gjerne gjøre et ok kjøp på nett, om levering fungerer greit ? .

Nå har vi jo en del pro-shops, er disse så mye dyrere at det ikke er lurt å handle der?

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Semigrønn,
Har du mulighet til å prøve flere forskjellige køller er det det beste, men utvalget i norske proshopper er alt for dårlig. Samme kølle føles totalt forskjellig med ulike skaftalternativer.

Jeg vil faktisk anbefalle å ta noen timer å lese igjennom utstyrsforum på internett. Den beste amerikanske siden er etter min mening:

http://www.bombsquadgolf.com/

Her får du raskt en følelse for hva som kan passe for meg. Eventuelt kan du legge inn et innlegg å forklare hva du er ute etter, det er overraskende hvor mange reflekterte og gode svar man får.

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Mente selvfølgelig i forrige innlegg: hva som kan passe for DEG (ikke meg)

Ola

over 20 år siden

Ola

Køllekalle:

Litt interessert i Integra 400 alternativet ditt. Har hcp 24 og en SMT455 i 12 grader m/reg flex Assassin. Slår rimelig rett med denne når jeg ikke tar i for mye og ca 180-200 meter m/litt rull. 220 carry med et godt treff. FW treff på ca 45-50% (reelt). Tar jeg i blir det lett en slice. Vet at det mye teknikk som skal til, men kan Integra 400 være verdt å prøve for mer lengde?? Mulig jeg er på tur nå, men alltid villig til å prøve noe nytt. I hvert fall til den prisen:-)

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Ola, jeg tror ikke du har noe som helst å hente fra andre køller på SMT'en din. 12 grader og reg-flex Assassin er suverent alternativ.
Det tipper jeg gir rundt 15-16 grader utgangsvinkel.
Integra 400 oppsettet er mitt forslag til BILLIGSTE driver blant dem som er på toppen når det gjelder ytelse.

Du sier du slicer når du tar i. Uten å ha sett deg er jeg rimelig sikker på at grunnen er at køllehodet ikke klarer å følge med hendene, og dermed slår du med åpen kølle = slice. Dårlig timing på fagspråket.
Behold et rolig tempo, og pass på at du "holder koken" gjennom hele slaget og kommer opp i riktig (pen) sluttpositur. Klarer du å stå på bare venstrebeinet mens ballen er i lufta har du slått riktig.
Mange korter ned på ettersvingen når de skal ta i ekstra hardt, og dermed skjer det jeg beskriver over.

Ola

over 20 år siden

Ola

Takk, KølleKalle. Du har nok helt rett med hensyn til årsak til slice. Det blir lett for mye hender og ikke hele kroppen igjennom. Tar heldigvis protimer for å fikse dette og mye annet:-)

SMT'en blir i bagen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her