Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ernæring

Number One

over 20 år siden

Number One

Tenkte jeg skulle benytte meg av den enorme kunskapen scangolfs mange debatanter sitter på, til å løse et av mine største problemer som golfer.. Etter et par uker med golf hver dag, dvs. runde ca. annenhver dag og et par timer med trening de dagene det ikke gås runde, blir jeg veldig slakk i kroppen. Som om kroppen mangler noe.. Jeg kommer meg oppå igjen ved å kun ligge på sofaen og spise godt i 2-3 dager. Å slappe av f.eks. en hel helg er derimot det værste jeg vet. Jeg føler jeg går glipp sinnsykt mange timer med god trening. Så til spørsmålet.. Hvordan bør en spise for å ha overskudd og holde kroppen igang? Finnes det kosttilskudd som er bra, eller må jeg rett og slett hvile?

Ben Johnson

over 20 år siden

Ben Johnson

For et slikt program er det kun Stanozonol som kan hjelpe.
Hvis det blir for drastisk er det lurt å passe på nok drikke, spise en del trege karbohydrater, spise nok protein, ikke spille runde annenhver dag, men tredje hver dag. Kanskje legge inn styrketrening og kondisjonstrening utenom sesongen.
Pass på nok næring ellers brenner du ut.
Og, du har godt av å hvile. tren putting og nærspill. det er fin restitusjon for sliten skrott og gir deg flere fordeler

Bananskru

over 20 år siden

Bananskru

Dette er et veldig vanskelig spørsmål å besvare. En grunn kan være at du er i for dårlig form, og derfor bør trene oftere, også når du ikke spiller golf. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men dersom du begynner å dra på åra, så er det ikke så rart om det tar tid å hente seg inn igjen.

Men dersom du er i din beste alder, og ikke i så verst form, så skulle det ikke være noe problem å gjennomføre det programmet du skisserer. Men det er viktig å spise og drikke godt, både før, under og etter en golfrunde. Ikke la deg lure til å kjøpe dyre kosttilskudd. Vanlig mat holder for de aller aller fleste av oss.

Så mitt tips: En god frokost, matpakke og et par bananer og halvannen liter vann i bagen, og en god kjøttmiddag med pasta/ris/poteter når du kommer hjem

Number One

over 20 år siden

Number One

Er midt i 20-åra. Spilte i vinter fotball 2 ganger i uka, samt trente styrke 4-5 ganger i uka. Vil si jeg er i meget god form. Føler problemet er at dagene med runder "tærer" for mye på kroppen. Mer enn jeg klarer å føre tilbake i form av mat. Skal også legge til at jeg har en "8-16 jobb" ved siden. I ferier etc. er det mye enklere å hente seg inn igjen..

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Typiske symptomer på dehydrering eller uttørking. Vann er mye viktigere enn mat. 2 liter pr runde må til, ellers slapp....

Se på syklister, sykler hele dagen, spiser lite men drikker enormt. Samme med golf.........

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Det første du bør gjøre er å slutte med høyt sukkerholdige sjokolader/snop/brus da dette bare gjør deg slappere i det lange løp. Bytt det ut med frukt og vann. Dette gjelder både før/under/etter golf og ellers.

Frokost:
Begynn med en kopp grønn te eller varmt sitronvann.
Fiber og frukt (gjerne fiberrik frukt som epler og appelsiner). Et glass Biola eller litt Yoghurt naturell.

Til middag og lunsj:
La proteinene (gjerne kylling eller svin) og karbohydratene (gjerne vill/natur-ris eller fiberrik pasta) dekke hver sin 1/4 av tallerkenen. Fyll så resterende 1/2 av tallerken med grønnsaker av forskjellige slag

Kvelds:
Frukt, grønn te, Yoghurt naturell.

Før runden:
Aldri begynn en runde sulten og med lavt blodsukker.
Få i deg et lett måltid gjerne med tilsvarende kombinasjon som lunsj/middag en time før start.

Under runde:
4 bananer fordelt ut over runden, pluss jevn tilførsel av vann under hele runden gjør underverker. Bananer er bra under spill, fordi det er en lett fordøyelig frukt (pga. sitt lave fiberinnhold), og fordi den er proppet med gode karbohydrater.

Hobby bygger'n

over 20 år siden

Hobby bygger'n

Har tidligere drevet ganske aktivt med trening med vekter, og som sikkert kjent er det ganske stort fokus på dette med kosthold innenfor det.

For å ha et godt kosthold bør du gjøre følgende:

Spis ofte dvs 6 til 8 ganger om dagen. Alle måltidene skal være fullverdige dvs innholde både proteiner, korbohydrater, (sunt)fett + vitaminer og mineraler.

Generelt så inneholder de fleste sine kosthold for lite proteiner.

Hvis man ikke har tid til å spise så mange fullverdige måltider, så kan jeg anbefale måltidserstatninger.

I forbindelse med trening lønner det seg å spise feks bananer før og under trening. Rett etter trening trenger man kjappere karbohydrater (høyere GI) enn bananer (Faktisk kan en Cola etter trening være ok) + proteiner.

Et annet tips er å holde seg unna hvetemel og melk, og drikk mye og ofte (vann eller annen uskukkret drikke).

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her