Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Penn A4 gress på greenene

Jallizz

over 20 år siden

Jallizz

Hvilke baner bruker denne gresstypen ?
"Min" bane (Kongsberg) sverger til Rødshingel eller hva det nå heter, og greenene er periodevis helt ræva, selv om de akkurat nå ser mer lovende ut enn på lenge. Men det er bare fordi ve har hatt en mild vinter og suveren vår.
Styret sier Penn A4 er for altfor dyrt og durer videre med gammel elendighet.
Jeg tror Penn A4 blir billigere i lengden, for det krever mindre vedlikehold og reparasjoner.

Blir veldig glad for tips om hvilke baner som bruker Penn A4 så jeg kan dra og se på green-kvaliteten.

Bjørn Waagø

over 20 år siden

Bjørn Waagø

Penn A4 er en gressort i Krypvein familien. Det er flere varianter og betegnelser av denne typen som ofte blandes i greenblandingene på de forskjellige banene. Greenfrø som inneholder denne sorten benyttes bla. av Nøtterøy, Miklagard, Evje Golf, Kragerø. Det er riktig at velikeholdet på slike greener ogfte er dyrere enn på Rødsvingel greener grunnet behovet for hulling, skjæring og annet vedlikehold. Håper dette var noe til hjelp!

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

... og som du ser Jallizz er det også de 4 banene med best greener i Norge.

Even

over 20 år siden

Even

Kongsberg bør være jævlig forsiktig med A4, det er en blanding som egentlig ikke er beregnet for den klimasonen de ligger i etter det jeg har hørt.

Jeg vet ikke hva problemet på Miklagaard var i 2004, men bra greener kan man vel ikke si at de hadde når de måtte ha dem stengt over en måned midt i sesongen ?

Jallizz

over 20 år siden

Jallizz

Takk Bjørn.
Hvor mye oftere må Penn-greener hulles en Rødsvingel-greener ???
Vokser Penn raskere enn Rødsvingel og er det derfor de må skjæres oftere. Med skjæring mener du da det samme som klipping ???

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jallizz: Hvorfor spør du om dette? Du har jo ikke peiling i det hele tatt. Les litt bakgrunns.. før du fortsetter.

Se på denne:

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/4701826.html
Se også de linkene som det vises til.

Jallizz

over 20 år siden

Jallizz

Tosk Swinger!
Hvorfor jeg spør ?
Fordi jeg ikke har peiling.
Hadde jeg visst så hadde jeg ikke spurt!!!

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Før jeg tok på meg brillene synes jeg det sto:
Takk Swinger.
Tror jeg må operere øynene mine så jeg ikke tar så feil en gang til.

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Penn A4 er en av mange krypkveinsorter. som Bjørn skrev. Krypkvein vokser fort og i tillegg med mange utløper (vokser sideveis) og krever mye mer vedlikehold enn for eks. rødsvingel som vokser oppover. Rødsvingel er mest brukt i greensammenheng sammen med engkvein, dette fordi at enkelte soppangrep angriper enkelte gressarter mer enn andre og med to typer gress vil det sjelden hele greener gå ut pga av soppangrep eller sykdom. Krypkvein som ikke vertikalskjæres eller luftes/dresses nok vil bygge opp et filtlag over tid. Da vil man få problemer med å få vann og næring ned til rotskiktet og man må vanne mye og blir derfor mer utsatt for sykdom og soppangrep. Fordelene med krypkvein er at den kan klippes på 3,0 - 4,5 mm uten at den tar skade (raske greener), den reparerer seg også fortere pga sideveksten. De fleste golfere merker ikke om de spiller på krypkvein eller rødsvingel/engkvein ved riktig vedlikehold. gamle baner som for eks. Bogstad og Stavanger har stort sett tunrapp i sine greeener, noe som andre baner kjemper hard for å holde unna greenene. Noen av banene har hatt rødsvingel/engkvein før, men har sådd inn krypkvein som er svært aggresiv, krypkvein har da overtatt og blitt dominerende. Men utgiftene til vedlikehold vil derfor stige mye.... hvis ikke....så oppstår problemene... de står i kø.... Så .......... alle veier fører til..... et bra resultat ved gode forhold.......

Tor Harald Mjøen

over 20 år siden

Tor Harald Mjøen

Miklagard hadde i utgangspunktet krykvein av typene Cato og Providence, som i ettertid har vist tegne på å ha noe dårligere overvintringsevne enn andre typer. Greenene ble resådd i 2004 med A4, som skal være bedre, men den er relativ ny så tiden får vise. Foreløpig så ser den lovende ut etter 2-3 år på andre baner rundt omkring.
Forøvrig så var diagnosen på Miklagard ifjor en oppbygging av 'black layer' og/eller 'thatch' som er et organisk materiale som hindret tilgang på oksygen slik at gressplantene ble kvalt. Dette ville nok ha skjedd med andre krykvein typer også, men til en annen grad kanskje...?

Når det gjelder betegnelsen, "Vårt harde klima", så er ikke den så unikt som mange vil ha det til. Disse gresstypene er utviklet i de nordre statene (Pennsylvania og Michigan) av USA og er i bruk på golfbaner nord og syd for grensen til Canada, hvor klimaet er vel så hardt som her hjemme med like harde vintrer, men med enda varmere sommertemperaturer, som krypkvein heller ikke liker. F.eks. i sørstatene kan ikke krypkvein brukes fordi det er for varmt og typer av bermudagress blir brukt istedet. Augusta National bruker krypkvein for putte egenskapenes skyld, men greenene må bli resådd hvert år med det resultat at banen stenges nesten hele sommersesongen etter Masters-turneringen.
Her er det ikke noe sort/hvitt, men gråsoner med mange nyanser, som det er vanskelig å forholde seg til. Kanskje klarer norske eksperter om få år å få frem lokale hardføre typer krykvein, men de vil også kreve et vedlikehold som sikrer oksygentilførsel for å overleve en hard overvintring.
Når det gjelder rødsvingel, så dominerer den med stort hell på greenene på de Britiske øyer (f.eks. Kingsbarns) og er spesielt hardfør under tørke og vind. Den passer godt i rufstete værforhold som i Skottland og Irland.
Krypkvein er ansett for å være mere hardfør en rødsvingel under overvintring på greener.

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Noen av de nye sortene krypkvein er ikke så aggresive som de eldre.... så kanskje hvis de klarer å få fram noen som er helt tilpasset norske forhold (lite nedbrytning av organisk matriale pga tempratur og lys).

Jallizz

over 20 år siden

Jallizz

Hva er galt med TUNRAPP siden det er en uønsket gresstype ??
Hvis det er brukt på Bogstad så må det være bra, for Bogstad har nesten like raske greener som Miklagard, og de er mye grønnere og frodigere.

Når det gjelder vertikalskjering av Penn A4 greener, hvor ofte må dette gjøres og hvordan ser greenene ut like etterpå ? Er de hakkete og tjafsete ? Tar det lang tid etter vertikalskjæring før de er jevne og fine igjen ???

Jallizz

over 20 år siden

Jallizz

@lle fugler; dersom Penn A4-greener klippes så kort som på Miklagard, vil de likevel utvikle filtlag ??

Pasek

over 20 år siden

Pasek

Tunrapp er et ettårig ugress som dør ut hver vinter. Det gir en stor frøbank som spirer på nytt hver sommer. Det tar tid og vi har alltid sagt at Bogstad ikke får god greenkvailit før St. Hans. Tunrapp har en del motgress som er vanskelig å lese og er ikke favorisert av tour spillere for å si det pent.
Som medlem på begge baner kan jeg si at fagre Bogstad aldri har vært i nærheten av Miklagard i greenkvalitet, men er stort sett ganske bra i august og september. Iår åpnet Miklagard 1.mai helgen med meget god greener på 2003-nivå, mens Bogstad åpner greenene 14. mai. Det sier sitt... Krypkvein og tunrapp kan ikke sammelignes i kvalitet.

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Jallizz, Penn A4 og Penn A3 og G6 skal klippes fra 3-4,5 mm. Da utvikler gresset seg best.... og blir tynt og greenene kan bli raske.... All krypkvein har underjordiske utløpere...såkalte stoloner og disse får du ikke klippet vekk/av med vanlig klipping...derfor må det vertikalskjæring til...helst hver 14 dag for å kutte disse... da får man flere planter og tettere gress.. dressing hører da naturlig med... slik må man da hele tiden jobbe med greenen alt etter hvor sterk vekst man tilater gresset å ha... Noen baner med svært god økonomi gjødsler hardt for å få fin farge og rask vekst...da ser de flotte ut...nedslagsmerker repareres fort...osv...... men under vokser det like fort sideveis...og med norsk tempratur g sessong lengde...blir det knapt med tid for å omdanne dette organiske matriale til jord... se bare på hvor mye myrer det er i Norge ...kontra... lenger syd på kloden... Så..... det er mange hensyn å ta....mange valg kan gjøres...men hver bane velger sine strategier for å komme frem til best mulig resultat ut fra de forutsetninger man legger til grunn... og ikke minst økonomi.... Golfbane/klubbdrift er jo et spennende tema...som alle oss her inne er avhengig av at noen tar styring over...ellers hadde det vært anarki...tror det heter noe sånt...hehe...

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Er det andre laternativer som er brukt i Norge enn Penn A4, Tunrapp og Rødsvingel ??
Hva bruker de i Larvik, Nøtterøy, Kragerø og Solum ??

Bjørn Waagø

over 20 år siden

Bjørn Waagø

På Nøtterøy bruker vi en blanding av Krypvein som har mest A4, men også noe A1 og Penn 6. Dette til informasjon.

Mvh
Bjørn Waagø

Nøtterøy Golf

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

A4 er bare en av mange krypkveins sorter... Før var det sorten Provinence og Pencros som ble sådd, mens flere nå ettersår med nyere sorter. For tiden blir det gjort forsøk med nyere krypkveinssorter og mange av disse viser klart bedre resultat enn de første sortene som kom til landet...men klima er så mangt i Norge...så det som er innertier et sted...kan nesten være skivebom et annet sted... som ellers.... har man skaffet seg kjerring...så er det lurt å dyrke henne....istedenfor å kikke på graset på andre sida ;) ha en god golfpinse og en slagferdig nasjonaldag :)

Jallizz

over 20 år siden

Jallizz

Siden krypvein er så aggressiv, vil den også fortrenge ugress ???
Hvorfor planter ikke alle bøndene krypvein på engene sine?
Er disse krypveinfrøene mye dyrere i innkjøp enn de plenfrøposene som selges på gartneriene?
Hvor kan man få kjøpt Penn-gress ?

@llr Fugler

over 20 år siden

@llr Fugler

den fortrenger nok ikke ugress...ugress er jo noe som vi definerer som ugress(altså uønsket gress eller vekster). Krypkvein har lange røtter og kan utkonkurere andre gresssorter ved at man forsøker å holde de øverste 10-15 cm tørre i perioder...da vil blandt annet tunrapp få problemer....turappen er expert på å klare seg i overflaten der jorden er pakket (altså nedtråkket). Forgreener og krager...er et eldorado for tunrappfrø...hvis det ikke luftes... Der hvor det er mest tråkk på golfbaner...kan man klart se gulere gress...det er oftest tunrappen..
Krypkvein egner seg ikke til forproduksjon fordi det ikke innholder den næring som bonden er ute etter (som måles i forenheter). Bonden er også ute etter mye gress, mens en golfgreen så lite som mulig...kun for reparasjon av skader.... ja krypkveinsfrø er vesentlig dyrere enn de fleste andre grasfrø til samme bruk, desuten er de veldig små... Du får kjøpt/bestilt de via Felleskjøpet, de leverer frø til det meste... og så er det med frø som med alt annet.... jo mindre du kjøper...jo mer er prisen pr gram....... så hva en liten påse med krypkveinsfrø koster....hm..... der kan de sikkert ta hva som helst...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her