Bereist
Det finnes grovt sett to forskjellige hcp-systemer i Europa.
1. Samme som i Norge, man kan skrive seg til det hcp man ønsker ved hjelp av gode venner og stempel fra klubben
2. Som i mange land på kontinentet, man kan kun justere hcp i turneringer, og i tilleg har noen land det som kalles dagens scratch-score som gjør at i turneringer der mange scorer bra blir grensen for nedskriving øket fra 36 til 37 eller 38 fordi forholdene "er eksepsjonelt bra".
Det sier seg sjøl at de som kun kan skrive seg ned i turneringer alltid vil ha en forsinkelse mellom oppnådd nivå og faktisk hcp, som gjør dem til sandbaggere.
Selv bodde jeg i Frankrike den tiden jeg hakket meg ned fra 25 til 9 i hcp. I løpet av 2 sesonger vant jeg nesten alt jeg stilte opp i av turneringer fordi jeg hele tiden var i fremgang og ofte oppnådde 40-44 poeng.
Det samme var faktum for min kone, som begynte som GK-spiller og på 1 år spilte seg ned til 19. (man begynner med hcp 54 i Frankrike)
Men når man nærmer seg 10 i hcp så stopper den raske prestasjonsøkningen, og hcp stabiliserer seg på riktig nivå. Både i Norge og i Scotland......
Middelmådige spillere vil ofte spille på hcp, men de gode spillerne i andre land er ikke bedre enn de gode spillerne i Norge, bortsett fra kanskje om våren når nordmennene ennå ikke har fått av seg beksømstøvlene....