Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor gammel kan en være????

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Var en diskusjon her tidligere som het "Når er man en god golf spiller"

Jeg på sto da at flere spillere på E-T og PGA-T begynte å spille i høy alder.

Her er noen:

Jack Nicklaus (19år), vant første major 3 år etter.

Nick Faldo (17 eller 19år)

JIMÉNEZ, Miguel Angel (17år)

Dette er bare noen, sikkert mange som vet om flere.

Picard

over 20 år siden

Picard

Jeg hadde for 5 år siden ikke sett golfutstyr utenom gjennom feil-trykk på fjernkontrollen. Tok grønt kort sommeren 2000 som 21 åring. Brukte da snaue 5 år på å nå p4. Regner selvsagt mine sjangser som forspilte når en tenker på f.eks. å kunne leve av golf.

At Nicklaus vant sin første major 3 år etter han begynte med golf høres jo helt sykt ut!

Golf eller jobb?

over 20 år siden

Golf eller jobb?

Hei Picard!

Her er din dårlige samvittighet:
Er ikke du på jobben da? Mange innlegg i arbeidstiden nå vel... ;)
Husk hva du lever av!

Stein arve

over 20 år siden

Stein arve

Kun unntak som bekrefter regelen. Men selvfølgelig er alt mulig med nok talent , tids og ressurser.

Er ikke imponert av at noen kommer raskt på P4 touren. Kjenner selv spillere som har faktisk hcp på 7-8-9 som har deltatt. Når man skryter av å delta på P4 tour eller amatour står man i stor fare for å gjøre seg selv til latter.........

Picard

over 20 år siden

Picard

Greit, kan se mitt første innlegg i denne debatten ble litt flåsete. Men har ikke dårlig samvittighet for hva jeg gjør på jobben. Ønsker ikke å gå i detalj, men jobben er av en slik art at jeg i flere timer av gangen sitter "stand-by" og venter på å komme i aksjon. Da er det greit å ha scangolf å slå ihjel tiden med ;)

Curtis Weird

over 20 år siden

Curtis Weird

Vet ikke hvor Snappy har tallene sine fra, men på Nicklaus.com står det at Jack brukte 51 slag på sine første 9 hull i karrieren (10 år gammel...).

schni, schna, snappy!

over 20 år siden

schni, schna, snappy!

tror du skal sjekke kildene dine en gang til...

faldo var også mye yngre..

jimenez...

over 20 år siden

jimenez...

... jobbet også som caddie på Torrequebrada fra han var 15 og trente mye golf sammen med sin bror som var pro. Han hadde også spilt en god del før det...

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jimenez ble pro i 1982, dvs når han var 17 år. Regner med at han spilte litt før det.

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Hmmmmm, ser at dette skurrer litt... Skal bringe dette videre til min kilde... Faens tulling.. Neste gang er det fakta ;)

Pelle

over 20 år siden

Pelle

Picard er helt rå, spiller P4 å greier.
Hva er snitt scoren din da? på P4 vel å merke.
P4 er det samme som å spille en klubbturnering i Scotland.
Ned på jorda er du snill.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

pelle, herregud.. om du oppfatter det picard sier her som skryt så er det kun fordi du vil kverulere...

Picard

over 20 år siden

Picard

Hehe, jeg fortjente det vel.. Som sagt, første innlegget i denne tråden kom litt feil ut. Helt greit Pelle :)

Truls

over 20 år siden

Truls

Pelle - kutt ut!
Skal det ikke gå an å være litt stolt av ting man har utrettet, eller?

Aner man en liten misunnelig stakkar her kanskje?...

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Kjære Pelle:

Jeg tror neppe du har spillt i Scotland. Tror du virkelig at alle er så utrolig gode der borte. Det er akkurat som i Norge. De beste er gode, så er det alle de andre.

Den store forskjellen er hvordan HCP oppleves. Når de har 4 i HCP, så er det et HCP som de spiller på - nesten hver gang.

Vedr. Picard, så er han neppe veldig stolt av scoren på Meland (slik som mange andre), men han kom inn blandt de som ble kvalifisert fra Solastranden. Så veldig dårlig er han ikke.

Bereist

over 20 år siden

Bereist

Det finnes grovt sett to forskjellige hcp-systemer i Europa.
1. Samme som i Norge, man kan skrive seg til det hcp man ønsker ved hjelp av gode venner og stempel fra klubben
2. Som i mange land på kontinentet, man kan kun justere hcp i turneringer, og i tilleg har noen land det som kalles dagens scratch-score som gjør at i turneringer der mange scorer bra blir grensen for nedskriving øket fra 36 til 37 eller 38 fordi forholdene "er eksepsjonelt bra".
Det sier seg sjøl at de som kun kan skrive seg ned i turneringer alltid vil ha en forsinkelse mellom oppnådd nivå og faktisk hcp, som gjør dem til sandbaggere.
Selv bodde jeg i Frankrike den tiden jeg hakket meg ned fra 25 til 9 i hcp. I løpet av 2 sesonger vant jeg nesten alt jeg stilte opp i av turneringer fordi jeg hele tiden var i fremgang og ofte oppnådde 40-44 poeng.
Det samme var faktum for min kone, som begynte som GK-spiller og på 1 år spilte seg ned til 19. (man begynner med hcp 54 i Frankrike)

Men når man nærmer seg 10 i hcp så stopper den raske prestasjonsøkningen, og hcp stabiliserer seg på riktig nivå. Både i Norge og i Scotland......
Middelmådige spillere vil ofte spille på hcp, men de gode spillerne i andre land er ikke bedre enn de gode spillerne i Norge, bortsett fra kanskje om våren når nordmennene ennå ikke har fått av seg beksømstøvlene....

Pelle

over 20 år siden

Pelle

Swinger

har bodd-jobbet-spilt golf i scotland i 4 år så noe om scotsk golf lærte jeg meg.
Ingen som har sagt at Picard er en dårlig golfspiller, det er nivået på P4 touren jeg er litt ute etter.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Pelle da:
Du tuller nå - ikke sant??!! Har du bodd der også ??

argh

over 20 år siden

argh

Det heter Skotland på norsk....

lb

over 20 år siden

lb

5 år fra GK til P4 er ikke så verst det.

Hvor mye spilte du de første par årene da?

-lb-

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Hvor mye har du spilt da ? hvor lenge har du spilt da ? Klassiske spørsmål i golfnorge som man får på hver runde. Dette har selvfølgelig ingen ting med hvor god man er å gjøre....

Swinger

over 20 år siden

Swinger

argh: Vi beveger oss i et internasjonalt miljø !!

Vedr. p4 tour, så er jeg jo enig i nivået.
Dette er toppnivået i Norge, og fra Amatour på Solastranden var det nok med +16 etter to runder for å få være med på p4-tour.

Så er spørsmålet:
Er Picard en god spiller når han kvalifiserte seg. Jeg kan bekrefte at han var med, og at han kvalifiserte seg fra Solastranden. Han bør jo faktisk være blandt de 120 beste spillere i Norge. (Unskyld Picard)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her