Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor mye trener eliten i Norge

swinger

over 20 år siden

swinger

Det er mye snakk om nivået i norsk golf.
Jeg vil utfordre de som er elitespillere til å fortelle hvor mye de trener og hvor mye de spiller.

I de klubbene jeg kjenner til trenes det ikke mer enn max 2 timer i uken. Dette er antakelig mindre enn det som fotballspillere i 7'ende divisjon trener.

Baerum

over 20 år siden

Baerum

Kan nok ikke kalle meg en elitegolfer, men trener/spiller ca. 25 timer i uken. Regner med at de beste trener bortimot 30 timer i uken

Picard

over 20 år siden

Picard

Jeg vil også være forsiktig med kalle meg elitegolfer (man må vel gå under 80 på Meland for å kalle seg det :), men bruker nok i snitt 2-3 timer til dagen på golf. Hadde det ikke vært for "8 til 16 ++ jobb", hadde det nok blitt litt mer.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Slik jeg kjenner miljøet er dette omtrendt representativt. Og også forklaringen på hvorfor disse gutta ikke blir bedre. Fysisk er det mulig å trene minst 8-10 timer golf hver dag fordi det ikke belaster kroppen som mange andre idretter. Det er mange som satser i utlandet som trener så mye.

30 timer i uken er latterlig lite når du inkluderer spill hvis du vil bli god.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

De fleste regner nok antall timer som de bruker på golf. Dette er nok mange nok for de fleste. Hvis du virkelig trener 15 timer i uka burde du ikke ha noen problemer med å komme ned under 5 i HCP. Har du litt talent i tilleg blir du SCR spiller.

Problemet er at veldig få trener i det hele tatt - de slår noen baller og går en runde. Så har de brukt 4 timer.

Med trening mener jeg at du har planlagt en aktivitet for å bli bedre i et eller annet, og gjennomfører dette.

Picard: Elitespiller er de som klubben velger å ta opp i elitesatsingen sin, og dermed får en eller annen støtte fra klubben.

Jonny: Du snakker tull. Selvsagt belaster golf. Du har samme behov for kombinasjonen trening og hvile som i alle andre idretter.
Vedr. antall timer, så tror jeg at 30 timer i uke er nok, men da skal du ikke spille mer enn 2-3 runder. Det er heller ikke nødvendig å spille runde etter runde på hjemmebanen. Skal du spille må det være på nye baner - for å bli en bedre strateg.

Baerum: Hvor mange av disse timene er trening??

Singh a song

over 20 år siden

Singh a song

Trente ca. 10 timer golf hver dag når det var skolefri, timesvis ellers også. Hadde da også scr. 15 år gammel. Det må helt klart en holdningsendring til i norsk golf, spesielt for å få større bredde, da blir toppene bedre også. De beste norske i dag trener garantert for lite, så enkelt er det.

Wilder

over 20 år siden

Wilder

Hvem er du Swinger, du begynner å gå meg på nervene! Du er så jævla negativ...gå å syt en annen plass!

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Wilder - spennende med den vrien du tok på innlegget ditt. Dette tok virkelig en ny positiv retning.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Swinger, hvis du mener 1 time golf belaster kroppen like mye som 1 time fotball er du totalt kunnskapsløs. Alle som har drevet med golf og også andre idretter på et vist nivå vet dette...Golfsvingen skal være uanstrengt, fri og avslappet for å være effektiv. Nærspillet krever inge muskelspenning i det hele tatt omtrent.

Konsektrasjonen er den store utfordringen med å trene 10 timer pr dag. Men med regelmessige pauser og veldig variert trening går det fint for de som lykkes ute i verden.

"30 timer er nok " ???? ja du ser hvilken stor suksess det har gitt norge i golf........

Horn

over 20 år siden

Horn

30 timer i uken nok? Spør Vijay Singh om det.

Curtis Weird

over 20 år siden

Curtis Weird

Tipper Eirik T.J. er en av de som trener mest. Kanskje 10 timer om dagen, når det ikke er turnering/skole...

Fra hjemmesiden hans, der han skriver fra treningsoppholdet han er på:

Foreløpig så har jeg spilt Leven, Lundin links, Scottscraig og Ladybank. Disse banene er med i 2 nivået på kvalet, man må gjennom første nivå, men det finnes 16 1. nivå baner så det er plyndtete å begynne å prøvespille de. Skal i morgen fly fra Edinburg til Manchester for å spille 2 av 1nivå banene, det blir antagelig to baner som jeg komme til å sette høyt på ønskelisten om å kvale på.

Dagene så langt har vært veldig like, morgen løping, frokost, oppvarming, spill, lunch, middags lur, golf trening, lett styrke trening good night and good bye.

Wilder

over 20 år siden

Wilder

Spennende positiv retning? noen må jo si noe. For det er jo sant, du er jo sykelig negativ!

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Spør Tutta om golf er en belastende sport...

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Ja, spør erik tage. Selvsagt finnes det perioder med 10 timer trening pr. dag, men det er i korte perioder. Vanlige daglige doser er max 5 timer - med minimum en fridag i uken.

Jonny: Les innlegget mitt en gang til - du tillegger meg meninger som jeg ikke har.

Snoop: Enig.

Cav

over 20 år siden

Cav

De beste golfspillerene trener mest av alle idrettsutøvere, uansett idrett. Tiger Woods og Vijay Singh ligger i snitt mellom 8 og 10 timer hver dag (Dette er selvfølgelig ikke representativt for Norske golfspillere på elitenivå, men illustrerer hva som kreves for å nå toppen)

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Cav:
Mener du at Tiger og Vijay trener mellom 54 og 70 timer i uken??

ole gregert

over 20 år siden

ole gregert

cav På Tiger og de neste nivå trener de opp imot dette.
Vijay er på DR til mørket kommer etter hver konkurranse torsdag til søndag sier ryktene. Han har holdt på slik i 20 år.

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Ja, de ligger på godt over 50 timer i uken. (Medregnet turneringer). Golf er blant de individuelle idrettene hvor det er hardest konkurranse og for og lykkes kreves det ekstreme treningsmengder.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

cav:
konkurranse er ikke trening.

RS

over 20 år siden

RS

konkurranse er den beste form for trening!

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Swinger starter debatten med dette:
"Jeg vil utfordre de som er elitespillere til å fortelle hvor mye de trener og hvor mye de spiller."

Selvfølgelig må man inkludere konkurranser når man snakker om treningsmengde. Hva skal man for eksempel si om syklister, har de pause når de sykler Giro de Italia nå 5-6 timer hver dag i 3 uker?

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Slik jeg ser det er konkurranse og trening to forskjellige ting.
For tourspillere er målet med trening å spille til sitt potensiale under konkurranse. Trening er øving, konkurranse er utøvelse.

I kondisjonskrevende idretter som sykkel og langrenn vil utøvelsen ha et klart treningsmessig aspekt (f.eks. ved at den vedlikeholder/forbedrer kondisjonen), det er jeg enig i. Men jeg synes det er søkt å sammenligne golf med disse idrettene. Golf har mer til felles med skihopp og snooker ;-)

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Ja, skihopp og golf varer omtrent like lenge!

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Men jeg er enig med deg i at trening og konkurranse ikke er det samme i golf. Allikevel mener jeg det er naturlig å se på totalbelastningen i denne sammenhengen.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig med deg der - spesielt ift tourspillere som deltar i konkurranser hver uke som legger beslag på 4-5 dager av uken. Ikke mye tid til trening da. Det å legge om en sving samtidig som man konkurrerer må være en enorm utfordring ...

Vanskelig å finne idretter som ligger nært opp til golf ;-)
Proene bruker vel 4 timer på en runde, men slagtiden er ikke mange sekundene - litt som satsen på hoppkanten. Nytter ikke å være kjekkas hvis du shanker ballen ;-)

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Tror ikke vi er så veldig uenig Bobby. den største forskjellen på hopp og golf ligger vel i den enorme nivåforskjellen mellom de to idrettene. For hver eneste som satser aktivt på hopp er det kanskje tusen++ som satser på golf. Selvfølgelig kreves det da mer trening for å nå opp og det blir betydelig vanskeligere. Men selve hoppbevegelsen og svingen i golf er absolutt sammenlignbare.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Diskusjonen har tatt omtrent den retningen jeg regnet med.

For å si det enkelt.
De som tror at det er trening å sykle et løp, gå fem-mil på ski eller spille i en golfturnering - må tro om igjen. Det er nedbryting.

Trening er en aktivitet du gjør for å bygge deg opp.
Dvs. at du har konkrete målsetninger om å forbedre noe du har planlagt å forbedre.

Det er denne aktiviteten som det er for lite av. Golfspillere bruker nok mange timer på banen - spilletid. Desverre gjelder dette også for elitespillere.

Derfor påstår jeg at Vijay og Tiger trener max. 30 timer pr. uke. Kan kanskje strekke meg til 35. Da regner jeg ikke med den reine fysiske treningen de holder på med.

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Det er da ingen her som tror at konkurranse er trening. Når du startet debatten inkluderte du både trening og spill. Hvis du eksluderer konkurranser og fysisk trening kommer du nok faktisk lavere enn 30 timer. Men her er det store variasjoner, f.eks. tyder mye på at John Daly fokuserer mer på golftrening enn løpetrening! De fleste andre i toppen trener dog kondisjon og styrke så godt som hver dag.

Det som er vanskelig her er å definere elitespillere, i mine øyne vil det inkludere spillere på tour-nivå (til nød challenge-tour), mens andre vil inkludere spillere på amatour og i lag-nm.

.. og beklager at jeg har vært med på å ta debatten i feil retning (bort fra norske forhold).

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg spurte om trening og spill - ikke som en klump, men som separate deler.

Jeg prøver igjen å skille treningen ut som et eget element.

Arne

over 20 år siden

Arne

Spilltrening er kanskje den vitigste treningen i golf, så spørsmålet ditt er egentlig ganske uspennende

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Jeg er elite spiler i min klubb, P4 spiller, men dette er ikke det samme som Norges eliten.

Jeg trener på range minimum 2. timer til dagen, dette utgjør 14 timer i uken. Slår 2->3 bøtter baller.

Etter dette trener jeg pitching, min. 1 time pr dag.

Chipping ca. 0,5 timer pr dag.

Putting trener jeg når greenen tilater det, starter dagen med putting, 15 min, avslutter dagen med putting, til jeg er fornøyd eller får vondt i ryggen.

Bunker trener jeg kansje 2 ganger i uken, trener ikke så mye trening siden bunker er det enkleste slaget i golf.

Jeg ar en regel, jeg trener minst tre ganger så mye som jeg spiller, spiller jeg 18 hull (4 timer), må jeg trener 12 timer før neste runde.

Picard

over 20 år siden

Picard

Mye mer enn meg. Jeg har veldig vondt for å trene på range 2 timer i strekk. Jeg blir lei, ukonsentrert, hanskene blir våte av svette etc. ect.. Blir max en time av gangen på rangen, men så kan jeg gå å trene pitcher en halv-time, chipper en halv-time, for så å ta en halvtime med putting til slutt. Pleier da å være mer enn nok for meg. Kan alikevel hende i helger med lite aktivitet at dette var formiddagsøkta, og at jeg tar en ny økt i form av rangetrening eller banetrening på ettermiddagen.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hei Snappy;
Endelig en som har forstått noe. Har du hjelp an Pro, eller føler du at du fikser dette alene.
Trener du like mye de dagene du spiller, eller blir det mest oppvarming.

Picard:
Jeg synes vel egentlig at Snappy bruker litt lang tid på rangen. Jeg ville heller øket litt på nærspillet og kuttut litt på rangen, men vi er jo alle forskjellig. Det er jo også perioder da det er nødvendig med spesiell oppfølging av ett eller annet.

Arne: Du har ikke peiling, men det er jo ikke noen vits i å trene hvis du ikke har tenkt å spille - godt.

Arne

over 20 år siden

Arne

Swinger du er kunnskapsløs. Så og si ingen treningsfelt i norge har realistiske forhold og trening ! på bane (spilltrening) blir derfor svært viktig. (spilltrening innebærer at du slår flere baller fra forskjellige avstander, lie osv på hvert hull).

Etter min menig en av hovedgrunnene til at de beste fra norge kommer fra mindre baner der det er tid til å trene slik.

Vel

over 20 år siden

Vel

Nå er det flere baner som har både gressutslag og skikkelige baller på Rangen, så det er ingen unnskyldning. Min hjemmeklubb, Miklagard, har gressutslag, Callaway baller, bunkere, mulighet å trene fra rough og i tillegg en matte som kan justeres i alle vinkler.

Og

over 20 år siden

Og

Miklagard har jo avlet frem mange elitespillere.... NOT! Det viktigste på klubbene rundt omkring er at juniorene (les: kommende elitespillere) får lov til å utfolde seg på banen med ubegrensede starttider. Problemet er at dette ikke lar seg gjøre økonomisk, spesielt på de nye anleggene. Borregaard i Sarpsborg har hatt de beste golferene i Norge fordi juniorene hadde anledning til å spille og trene så mye de ville, de spilte gjerne banen baklengs.

Ojoj

over 20 år siden

Ojoj

Det er vel litt vanskelig å avle frem mange elitespillere når banen har eksistert i tre år. Eller hur?

Arne

over 20 år siden

Arne

Du får omtrendt 10 ganger så mange utfordringer ved å trene på bane enn på feltet....stikkord lies, vind, hellning, visuelle utfordringer, oppstiling, hinder , psykisk press mm mm.....

Ingen blir verdenmester på rangen

MC

over 20 år siden

MC

Jeg har hcp 10,0, spilt siden sep 2002, og trener/spiller ca 20 timer i uken. Går på skole så det blit ikke tid til så mye mer (dessverre)...
Snart eksamen (oh no)

BJ

over 20 år siden

BJ

Jeg jobber som PRO. Trener veldig lite.
Klarer allikevel cuten på P4-tour hver gang.
Eliten må trene for lite.

Arne

over 20 år siden

Arne

Alt under 50 timer effektiv trening og spill pr uke er ikke en elitespiller verdig.

Har stor forståelse for at mange ikke rekker så mye av prakstiske grunner, men da blir betegnelsen elitespiller latterlig og store ambisjoner bare dumt.........

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Hvor mange uker fri kan man ha i løpet av året, hvis man trener effektivt 50 timer pr. uke?

eh

over 20 år siden

eh

ARNE!: Du er på bærtur!!!.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

o

/`\ <- arne bær-> o0o0o0

Arne

over 20 år siden

Arne

Se på hvor mange fra Norge som har lykkes med å tjene penger på golf ?

Sikkert lurt å fortsette med den treningskulturen og tidsbruken vi har hatt ,,,, (ironi)

3 stk

over 20 år siden

3 stk

..det er svaret Arne. Det er nok de som har trent mest også.

eh

over 20 år siden

eh

Arne: treningskultur er IKKE det samme som antall timer. Når du nevner treningskultur blir jeg raskt enig med deg. Det er liten vilje/evne til å trene korrekt med korrekt fokus.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg tror at Bjørnstad sa engang at:
Putting - det har noe med følelse å gjøre, så det trener jeg ikke på.

Det blir ikke noe stort av slikt. Jeg tror desverre at det er sånn med mange normenn, og at det er dette vi ser resultatet av på diverse tourer. Det er for lite trening i bånn til å kunne bli stabil på et høyt nivå.

I NGF sin elitesatsing satses det på omtrent 30 timer kvalitetstrening i uka. I tillegg kommer diverse "koseaktiviteter".

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her