Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Etterord fra Meland

henrik færevåg

over 20 år siden

henrik færevåg

Det er riktig at nivået på damene ikke var all verdens, men å påstå at Caroline Martens og Amalie Valle ikke kan spille golf er det bare duster som kan gjøre.
Hvis Meland er vanskelig for herrer er den enda verre for damer med et hull på 535 meter fra blå. Amalie Valle avgjorde turneringen der med å slå seg inn på tre og toputte den vanskelige greenen.
Det vil mindre enn fem prosent av norske golfere være i stand til å gjøre noen gang , herrer inkludert.
Hennes 77 runde gjorde meg stum av beundring. Det er såvidt jeg husker, en bedre enn banerekorden, som jeg mener Marianne Skarpnord har.

Ellers var det litt syting på Meland denne gangen også. Folk med stort ego som går langt over 90 må ha noe å klage på. Det var fri dropp overalt og ballplassering innenfor en køllelengde.

Heldigvis så vi også tegn til lysning. De beste norske spillerne spilte fenomenal golf. Joakim Akselsen har vist før at han mestrer Meland. De som imponerte meg mest var Kim Kristoffersen som rundet på tre under siste dag etter fem birdies, men som trøblet litt inn. Hadde han skjønt hvor vanskelig hull 14, 15 og 16 var ville han ha spilt dem litt annerledes hver dag og ikke endt opp med 6 over for turneringen bare på disse tre hullene.

En annen var Anders Hagan som gikk på 70 slag andre dag. Det er golf i toppklasse.

Til slutt vil jeg nevne 16 år gamle Joakim Knag fra Stavanger som gikk 82, 78 og 78.

Når det gjelder forholdene var de fenomenale alt tatt i betraktning. Det hadde regnet en uke før spillerne kom, temperaturen var fire-fem grader noe som gjør at vannet ikke suges opp av gresset og blir liggende. I går var det 15 grader og knusktørre fairways.

Når noen begynner å sammenligne Meland med Bergen og Bjørnefjorden diskvalifiserer de egentlig bare seg selv fra videre diskusjon.

To ord om Fredrik Månsson.
Han brukte driveren fem ganger i løpet av hele turneringen. Han var aldri i trøbbel. Han hadde en totalt uanstrengt sving som ga det samme resultatet hver gang og han slo lengre og rettere enn alle andre. Sekserjern på 18. (192 meter)

Han har spilt to ganger på Europaturen, ene gangen var han ett slag fra å klare cutten. I vinter har han vært på europatouren - som caddie.

Kanskje noen norske "helter" burde begynne å revurdere sine ambisjoner eller gjøre noe med trenings- og prestasjonsnivået sitt. Fredrik Månsson var i en egen klasse på Meland. Det skremmende er; når "i egen klasse" ikke er godt nok, hvor langt unna er da de såkalte norske toppspillerne.

Men selvfølgelig. I motsetning til Månsson spilte de på en dårlig, våt møkkabane.

PS. La dette innlegget inn i en annen tråd, men skjønte at jeg hadde falt for fristelsen å favne mer enn trådens tema og poster igjen i en ny tråd. Sorry

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Flott skrevet!

Picard

over 20 år siden

Picard

Siden du laget en ny tråd får jeg vel flytte svaret mitt også da :)

Enig i det meste du skriver Henrik. Vil bare kommentere et par småting.. Du skriver forholdene var de fenomenale alt tatt i betraktning. Greit nok, men du må jo kunne se at vi som kom opp på torsdagen og ikke hadde værstattestikk for de siste par ukene, opplevde banen som svært våt og vanskelig av den grunn. Jeg gikk ut i andre pulje fredag, som ble forskjøvet nesten en time pga. proam'en som merkelig nok ble lagt til første pulje. Jeg gikk da ut kl. 16.00, og var inne 21.50. 6 timer i vind, regn, haggel og 3-4 grader gjorde en allerede vanskelig bane veldig vanskelig.

Nå skal jeg også være den første til å inrømme at dette er en dårlig unnskyldning, og at jeg var langt fra forberedt på det som ventet meg. De som spilte bra slo som du sier, konsekvent lave 1/2-jern fra tee og ungikk på den måten at ballen plugget om de bommet fairway. Jeg fant fort ut at drivertreningen jeg hadde lagt ned de siste ukene ikke var til mye hjelp.

DERIMOT, falt jeg pladask for banen. Og gleder meg som en unge til å få spille den igjen. Jeg skal få kjøpt meg et 2-jern ganske kjapt, trene som en helt med dette, og reise opp til AmaTouren som går på Meland i sommer. DA skal jeg klare å stabilisere meg rundt 80 slag. Forhåpentligvis :)

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hei Picard !!

Jeg trodde de fleste hadde parkert de lave jernene og erstattet de med rescue/utility.
Til og med Tiger skal ha testet slike og bestemt seg for at nå er det på tide å fornye seg.

Picard

over 20 år siden

Picard

Det som var på Meland var at under rådene forhold var det best å slå ballen lavt fra tee. En rescue/utility står derimot definitivt på ønskelisten :)

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Bare litt fakta om Månson som utklasset de norske. Han har vært proff i 8 år og har spilt inn i snitt 60.000 kr pr år før skatt og største premisesjekk er 40.000 kr.

Han er ranket som nummer 60 i sverige.

Horn

over 20 år siden

Horn

Det sier jo endel om nivået de norske er på. Som jeg har sagt tidligere er det et stort mysterium for meg at noen i det hele tatt gidder å sette opp pengepremier i en konkurranse med et så dårlig sportslig nivå. Dette er mosjonsidrett.

Picard

over 20 år siden

Picard

Man høster det man sår.. Mener å huske det gikk en diskusjon her tidligere på om det var riktig av klubbene å satse på juniorer/elite. De klubbene som legger forholdene til rette produserer da også talenter. Problemet nå er at det antageligvis bare finnes en 8-10 klubber hvor talentene virkelig blir tatt vare på. Hvor mange sånne klubber tror dere man finner i Sverige? Mer satsing fra flere klubber tror jeg på sikt vi heve nivået på p4touren, samt da igjen heve nivået på de som satser videre mot challenge og ET.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Min mening er at du begynner i feil ende Picard når du forklarer norske spilleres innkompetanse med dårlig oppfølging av klubber osv.

Det er rett og slett ikke nok ungdommer som er forstår tidlig nok hva som skal til av trening og som er villig til å ta konsekvensen av det. Bortforklaringene du og andre kommer med er med på sørge for at det tar lengre tid før mange nok forstår hva som skal til.

Mange av de svenske stjernene er kun produkter av sin egen vilje til å trene mye og hardt. Banenen de kommer fra er i mange tilfeller dårligere enn mye av det vi har i norge.

Gå på en norsk bane og se på hvor mange ungdommer som trener med blodige fingre fra skolen slutter til det blir mørkt hver dag, hver uke år etter år !! (svar : nesten ingen i hele norge) det er forskjellen.....!

Når Parnevik gikk på barneskolen ble han kjørt av sin mor på banen etters skoletid med to matpakker og han gråt bitre tårer når man måtte hjem på grunn av mørket, hver dag hele sommeren.......Han ville ikke på ferie !! Slik blir du god..

Fooore

over 20 år siden

Fooore

I tillegg til arbeidet i klubbene må forbundet være de som trykker på, samt at Toppidrettsgymnaset får et større antall plasser for golfere.

Men ettersom vi ikke har all verdens spillere som lever av golf i Norge tør muligens ikke talentene å satse maksimalt. Dette er en sport som krever trening og atter trening, samt konkurranser, for meg som amatør vet jeg at spilletrening er vel så viktig for meg som å slå på rangen.

Heia talentene!!!

Johann

over 20 år siden

Johann

Johan Olav Koss trente oppimot 40 timer per uke med FYSISK HARD trening.
Det blir nesten 6 timer per dag.
Golftrening er bare behagelig kos i sammenligning.
Dersom en junior hver dag trener:
1 time lange slag,
1 time nærspill, og
1 time putting
blir han garantert veldig god.

Det tilsvarer 21 timer i uka.
Omtrent det samme som en 15 åring på kretslaget i langrenn trener.

Det norske golftalenter mangler er TRENERE.
Proen er ingen trener.
Juniorlederen har ofte ikke peiling på hverken golf eller trening, det er bare en "person" som har tatt vervet fordi "noen må gjøre det", eller fordi han har en håpefull i juniorgruppa.

Jeg har ennå ikke sett et eneste TRENINGSPROGRAM i golf. Det har samtlige andre særforbund i NIF.
Golftrening blir alltid bare ukontrollert kaos.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her