Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Europas vanskeligste bane

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Hvilken bane er høyest slopet i Europa.

På an igjen

over 20 år siden

På an igjen

Meland

Harald

over 20 år siden

Harald

Slope betyr ingen ting.

Hvis det er noen som er så naive at de tror Meland er vanskeligere enn Carnousti under the Open er dere så langt ute på vidda det går an å komme.

Var det ikke en ukjent svensk hobbyspiller som vant i helgen og gikk - 2 på tre runder ????? De beste i verden ville knust banen. P4 touren i Larvik i fjor ble vunnet på +1 etter 3 runder og feltet var betydelig bedre enn helgens felt med bla Hagen og Rojan.........Altså Larvik er klart vanskeligere enn Meland

Picard

over 20 år siden

Picard

Men seriøst.. Er virkelig Meland høyest slopet i Europa?? -Nå driter jeg i hva det betyr.

Picard

over 20 år siden

Picard

Uansett - personlig må jeg si jeg synes Meland var mye vanskligere enn Larvik. Men det varierer jo sikkert fra spiller til spiller da. Styrker og svakheter i spillet..

Meland er 151 fra hvit...

over 20 år siden

Meland er 151 fra hvit...

Her er noen andre eksempel (også fra USA):

Another USGA Handicap team spent a couple of days at Ko'olau, Hawaii, and came up with a stratospheric 162 rating from the gold tees, 158 from the blues, 154 from the whites and 143 from the reds. The Royal & Ancient Golf Club of Scotland, which rules golf everywhere except the U.S., has never given a higher rating. The previously acknowledged toughest course in America, the International Country Club in Bolton, MA, has a Slope rating of 155 from the "tiger tees," which plays 8,350 yards and features six carries of at least 250 yards over water.

For R&A er vel den høyest mulige slope ratingen 155, så det er i hvert fall ikke mange baner i Europa som er høyere enn Meland. Jeg vet ikke om noen.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Stemmer at Larvik er en av norges vanskeligste. Så vidt jeg kan huske er det ingen norske siden Bjørnstad for 7-8 år siden som har gått banen under par over tre runder. Alle de beste amatørene har vært der flere ganger i denne perioden.

Snakker selvfølgelig fra hvit tee og konkurranseforhold, fra gul er banen 4-5 slag lettere. Det er mange måter å sette opp banen på.

Regner med at de som utaler seg Larvik/Meland spiller banene fra hvit backtee ?

henrik

over 20 år siden

henrik

Presisering:

Ja, Meland er høyest slopet i Europa sammen med Val di Lobo (151 fra hvit)
Nei, det betyr ikke at den er vanskeligst i Europa. Den er ikke en gang vanskeligst i Norge. Det er Hauger fra hvit.

Slope er basisen for hvor mange slag handicapgolferen skal få.

Meland er nok vanskeligst for middels til høyhandikapperen, mens en god spiller kan på en god dag tvinge Meland i kne, det har bare ikke skjedd ennå.

Verdens beste golfere ville gått Meland lavt på 60-tallet i godt vær. Med regn og vestavindskuling ville de ønsket seg tilbake til Carnoustie under The Open.

snappy

over 20 år siden

snappy

Der traff du spikeren på hode Henrik... Mener Meland skal kunnes spilles ganske langt under par... Men Meland var ikke snill i helgen, når en mister en ball på en liten mis på et innspill på 130m, er det ikke lett å slå et nytt bra innspill. Når dette skjer gang på gang, da blir man frustrert. Å være frustrert på Meland er ikke det smarteste.

good old sam

over 20 år siden

good old sam

Med kontinuerlig bruk av innsiden av hodet og en rolig sving, er det sikkert mulig å spille Meland på 60-tallet for en god golfer. Vel og merke hvis været er av den medgjørlige sorten. I kuling og regn er Meland det monster flere av landets beste spillere frykter. Til nå har debatten om Meland vært lokalpatriotisk i sin karakter. Med Picards kloke og resonnerende betraktninger etter P4Touren i helgen, regner jeg med at flere forstår hva vestlendingene snakker om, når Meland prises opp i skyene.
Meland er Norges beste bane. Og Norges vanskeligste. Slik er det.
Mvh Finn L

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Må le, makan til dustedebatt. Siste melding er at "I kuling og regn er Meland det monster flere av landets beste spillere frykter. " he-he-he
Hvilke baner er det som ikke er vanskeligere når det er kuling og regn (har du hørt om regnavbrudd)......."landets beste ?" , de frykter vel mer sin egen inkompetanse...!

Selv holder jeg en knapp på Carnoustie i storm med orkan i kastene og haggelbyger ispedd skybrudd, snø og enorme høl av noen pottbunkere. Hvis du legger til meterhøy tett lyng og buskass over hele banen tror jeg selv bergenserne må gi tapt..........skjerp dere..

Skal vi følge argumentasjonen til Meland patriotene er verdens vanskeligste bane en myr på finnmarksvidda midt på vinteren. Sikkert mulig å oppnå en slope på 251 ved å plassere ut flagg i diveres kratt.

Banen tåler tydeligvis ikke regn og det må være helt skivebom i bergen.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Dette er ingen debatt. Dette er saklig og informativ informasjon, som sier:

Meland er Norges beste bane,
Meland er Norges vanskeligste bane,
Golfposten er Norges beste golfpost...

... og slik er det bare.

Finn L. har ikke blitt noe klokere med årene, men moro er det jo.

good old sam

over 20 år siden

good old sam

Det er tross alt ikke uvesentlig å ha det moro.

Jonny BS

over 20 år siden

Jonny BS

Du har valgt deg et treffende navn Gunnar !

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Til good old: Jeg er helt enig - det er ikke mye som er morsommere enn å ha det moro.

Til Jonny BS: Har jeg gjort deg noe, kanskje?

:-)

good old sam

over 20 år siden

good old sam

Trysil-Knut er sikkert fra Trysil. Han heter jo Knut....
Golf er en trivselsfaktor for de aller fleste av oss. Å spille Meland er en stor glede og et privilegium. Selv i kuling og regn. Men det er også mange andre baner som er bra! Spilte Hauger forleden, i sol og regn og torden og hagl. Vidunderlig. Herlig å konstatere at banen er friskmeldt, etter fjorårets mange problemer.

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Takk til dere alle sammen.
Jeg har spilt innlandsbaner på 144 og 145 og ikke funnet dem vanskelig i det hele tatt. Det føles mange hakk vanskeligere å komme til Melands 151.
Skulle vært morro å ta en tur til Hawaii og prøve 162-banen.

Ellers så er det ikke så veldig interessant å diskutere hvor godt de aller beste kunne spille Meland eller andre baner. Er mer interessant å høre hva 5 og 10 handicappere mener, og da er slope-verdien en ganske god indikasjon (unntatt på Kongsberg som er grovt feilslopet)

Hvordan vi vanlige dødelige opplever banene avhenger også av hva som er vår spillestyreke. Noen slår langt og skeivt og finner Meland umulig, andre slår kort og presist og synest Kongsberg er altfor lang.

Dilter

over 20 år siden

Dilter

Ser ut som de nest vanskeligste banene (ihht slope fra hvit) er
Nøtterøy 147
Hauger 144
Byneset 144

Men slope er jo ikke alt, baneverdien teller jo også.

Smerta

over 20 år siden

Smerta

Ski GK må være den vanskeligste, for der spiller jeg alltid usannsynlig ræva :-)

He he

over 20 år siden

He he

Den er i hvert fall utrolig vanskelig å spille til sitt eget par. Har man 6,9 i HC så må man gå UNDER par for å score 36 poeng!!

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

jaja, godt med humor...

dersom Meland er norges beste bane(og vanskeligste) så er jeg en kvinnelig fribryter på 2 meter, med biceps i Arnold klassen, og med en drive på 600 meter.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Hva synes elitefolkene i Norge om Narvik? Der er det alltid skrekkelig høy vinnerscore på Amatouren - vel pga nivået på startfeltet da. Men i fjor vant en 2 handicapper med runder mellom 78 og 85 mener jeg. Og veldig mange 5 handicappere fra sør-norge spilte langt over 90 og til og med 100. Om det er banen som er vanskelig eller ikke kan man jo diskutere i senk. Men personlig er dette banen i Norge jeg scorer dårligst på (har ikke spilt Meland). Larvik har grusom rough ja, men Narvik har slemme korridorer av trær + mose rundt alle fairwayer.

Forøvrig den banen jeg gleder meg mest til å spille hvert år.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

5 handicappere som scorer langt over 90...
Det er oss det, Norge, landet med alle sandbaggerne :)

Sandbaggere??

over 20 år siden

Sandbaggere??

er det noe som er sikkert så er det at nordmenn (i gjennomsnitt) er så langt fra sandbaggere som det er mulig å komme sammenlignet med andre land. det er ikke noen som har en sånn uskreven konkurranse om å ha lavest mulig handicap som oss her på berget. men det er jo litt på siden av denne debatten.

jeg har ikke spilt narvik, så den kan jeg ikke uttale meg om, så hos meg råder Meland som en ubestridt ener på 'vanskeliglista'!!

Truls

over 20 år siden

Truls

Jeg har spilt både Narvik og Meland og jeg betrakter Narvik som ett hakk vanskeligere. Den er lang og smal og er innrammet av trær og en skogsbunn der det er vanskelig å finne igjen baller. Narvik er en nydelig bane i en fantastisk natur. På begge sidene av banen er det opptil 1000 meter høye fjellsider.

Lurer på om Færevåg har spilt Narvik. Hadde vært interessant å høre hva han syntes om den kontra Meland...

henrik

over 20 år siden

henrik

Hei Truls

Jeg har ennå ikke spilt Narvik, men gleder meg som en unge til å spille den og håper jeg kommer med under Rallar-slaget. (14,5 hdcp) Er ikke det det Amatour turneringen der oppe heter? prøver å få til en guttetur av bergensgolfere.
Har aldri hørt et eneste negativt ord om banen inne i Skjomen.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Henrik: Dere burde virkelig ta turen til Narvik. Heter Rallarslaget ja. Som Truls beskriver er naturen i Narvik helt vanvittig flott. En helt spesiell følelse å spille mellom trollske fjellsider. De har et nydelig par3 hull, 130m, der man slår rett imot fjellveggen i baksiden som sikkert ruver 800 m. Der ser ut som om fjellet beveger seg mot deg når du står der. Du skal ikke se bort ifra at 14,5 i hcp er nok for å være med. Det er jo et stykke opp dit så grensen er alltid høyere.

Tips: bli ekspert med 3'wooden din ettersom driving er skummelt på banen :) Sees i Narvik!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her