Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

nebegynner

kris

over 20 år siden

kris

Hvilket merke anbefaler dere for spillere som har nettopp tatt grøntkort

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Vil utvilsomt anbefale ett sett som er maksimalt lettspilt, da får du mest glede av golfspillet ditt. Se på denne linken så forstår du hv jeg mener. http://www.golfworks.com/article_display.asp?ArticleID=99
Ett godt valg for kvalitet, pris , design og spillbarhet er Toski T.56. fra nettogolf.com, de andre i gruppen Ultra game playability er også gode valg. Unngå å kjøpe halvsett, eller brukt utstyr av ukjent merke. Du vil da høyst sansynlig komme til å ønske å kjøpe nytt igjen allerede etter ett år eller to. Halvsett er noe særnorskt som sansynligvis kommer p.g.a. de uanstendig høye prisene i proshopene. Du vil i løpet av kort tid ønske helt sett, og da blir det å kjøpe billig fort til dyrt. Det er nemlig ikke bare å kjøpe det resterende, du vil da sitte med to halvsett, og ikke ett helsett med lik karakter gjennom hele settet.

Picard

over 20 år siden

Picard

Callaway x-14, x-16 eller x-18 er alle lettspilte. Du kan se om du finner noe brukt, eller du kan kjøpe x-16 eller x-18 nye (x-16 har egentlig gått ut). Dette er ikke det billigste du finner, men om du vet du skal spille noen år, er dette en god invistering.

Anbefaler

over 20 år siden

Anbefaler

Wilson Deep Red I eller II, utrolig lettspilte og ikke så fryktelig dyre...

Einar Pettersen

over 20 år siden

Einar Pettersen

Jeg er helt enig med Børje sin forklaring, men jeg vil tilføye at man ikke bør betale mer en 3-4000,- max for et komplett sett ved første gangs kjøp. Ikke alle blir "hekta", og ikke alle får anledning til å spille så mye som man faktisk ønsker. Men kvaliteten bør og må være bra og selvsagt "lettspillte" for at man skal kunne få gleden av spillet.

Det er mange merker å velge mellom og så lenge man ikke kjøper utstyret sitt på "pall" hos Europris, Smartclub eller lignende så er de fleste ukjente merker av utmerket kvalitet og kommer gjerne fra samme samlebånd som merkevare.

Min anbefaling til "nebegynner" er å ta en titt på sidene til www.golfplayer.no, de har et komplett helsett til under 3000,-
Det er en meget bra pris og bra produkt for "førstegangs kjøpere"

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Bra køller for nybegynner (fra scangolf+golf.no):

25.04.2005
Taylor Made 360 jernsett 3 - PW
brukt 1 sesong, god stand.
Pris: Kr. 2500,-,-
Kontakt: Willy E
Telefon: 90123980
E-mail: willye@online.no

---------------------

Callaway køller
http://tux.aftenposten.no/golfborsen/service.do?method=info&id=5811&starting=0
http://tux.aftenposten.no/golfborsen/service.do?method=info&id=5731&starting=50
---------------------
TaylorMade
http://tux.aftenposten.no/golfborsen/service.do?method=info&id=5736&starting=50
---------------------
Nike slingshot
http://tux.aftenposten.no/golfborsen/service.do?method=info&id=5806&starting=0
---------------------

Andre merker/modeller: Cleveland TA5/6, TM RAC OS, Callaway BB.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Har selvt spilt med TM 360s og anbefaler disse. Kjempefine for nybegynnere, men også brukt på både PGA og ET (har selv sett de i bruk på ET). Lykke til!

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Det hjelper ikke en nybegynner om Bobby liker noen køller. Å si at Taylor Made 360 er kjempefine for nybegynnere, det er direkte feil. Det er derimot køller som er plassert i Game improvment, altså beregnet på lav til mediumhcp, samt konkuransespillere på høyt nivå.
Skal en nybegynner anbefales noe, bør det ikke være direkte missvisende. Det er tøft nok å velge utstyr første gang, om man ikke skal bli lurt opp i stry av bedrevitere som ikke har peiling.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Børje;
jeg kjenner til 360'enes Maltby-plassering, og det sier det meste om den rangeringen. Den er til tider helt på tur. Det er jo bare å lese igjennom: Nike slingshot blir jo ratet til "conventional", dvs. i samme kategori som Mizuno MP14, MP33 og T-ZOID Pro. Hallo???

http://www.franklygolf.com/MPF/index.asp

"Å si at Taylor Made 360 er kjempefine for nybegynnere, det er direkte feil." TM rettet seg spesifikt mot nybegynnere med denne køllen (den var den mest lettspilte av de 3 jernmodellene de lanserte da: 300, 320 og 360). Den fikk *mye* ros da den ble lansert og høy-hcp'ere liker den godt (som flere lav-hcp'ere oxo): http://www.golfreview.com/Irons/Taylor%20Made/PRD_76559_2940crx.aspx

Kris;
For meg er MPF ratingen lite verdt - sjekk heller ut golfreview.com og les hva andre *spillere* mener om køllene, og prøv før du kjøper.

Etpar andre ok nettsteder for vurdering av køller:

http://equipment.golfonline.com/intro.asp
http://www.golfdigest.com/hotlist/

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Som alltid, ha i mente, Børje, at det kanskje er litt innhabile meninger om en snakker om utstyr fra egen shop.

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Til Proffen, det er jeg helt enig i, og derfor sa jeg også i mitt første innlegg at alle i gruppen ultra playabilyti er gode valg for en nybegynner.

Jeg er også enig med Bobby i at det er nyttig lesning hva andre mener om diverse utstyr. Problemet er bare at det ikke er like nyttig for en nybegynner. Absolutt flertalet som skriver om sine kølleerfaringer er mere etablerte spillere, med andre kriterier for valg av utstyr. det er mange år siden de var nybegynnere, og det er således mindre sjangs for at de spiller med det mest lettspilte utstyret.

Med hensynet til MPF sin troverdighet, er det bare å si at den i de profesjonelle køllemakeres verden er vel ansett. Da får det så være at noen er såret fordi deres favorittkølle ikke er plassert der de ønsker.

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Kan også anbefalle å undersøke forskjellige diskusjonsforum før anskaffelse av køller.

http://www.freegolfinfo.com/forums/default.asp

http://www.bombsquadgolf.com/

http://forums.prospero.com/golfequip/messages

http://www.golfshackchat.com/

seb

over 20 år siden

seb

kjøp et sett der de lange jerna er byttet ut med hybrid køller . alt du trenger utenom er en putter.....
driver og wooder kan du spe på etter hvert .

finnes mange sett med hybrider som er meget bra til en grei penge og du slipper å betale for driver og wooder når du sikkert forøyeblikket vil få best score med et hybrid sett ......

men er du skikkelig hekta slik jeg ble . så kan du like godt kjøpe noe skikkelig med en gang...
for jeg har på 9 mnd kjøpt

2 drivere( 1 stk impreza som er ubrukelig og 1 fra gigagolf som brukes med omhu )
2 stk 3 w ( acer fusion og cobra sz )
1 stk 5 wood
15 /18/21 graders hybrid

3 stk jern sett
det første var macgregor dx helsett som jeg ikke trivdes med

så et acer sett fra gigagolf som var greit nok..

og sist snake eyes 600B som er herlige.

+ en del wedger som jeg er blitt meget glad i.....

så blir du hekta så er det jo greit og fine noe som du er meget godt fornøyd med og jeg vil på de sterkeste råde deg til og skjekke din lokale proshop. skal du handle andre plasser så kreves at du bestitter eller tilegner deg endel info om utstyr som stort sett krever en del tid til å finne ut av ( eller at du kommer under 10 i hcp for da får du en åpenbaring som gjør at du vet alt innen golf :) ).......

seb

over 20 år siden

seb

glemte en ting her .... som du ser har jeg brukt masse penger på utstyr som jeg ikke trenge , og har bestemt meg for og bruke pengen på protimer istede for mer utstyr ( siden jeg kan fylle 2 bagger nå :) ).

men første sett hadde jeg gått til den lokale proshopen .. da bommer du nok ikke så mye og slipper nok så mange kjøp som meg :)

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Enig med seb. Dette er erfaringen til mange som kjøper et første billig sett. Det blir dyrt.

Gå til den lokale proen. Kjøp det han (hun) anbefaler og sett av tid og penger til et opplegg med minst 10 protimer. I denne tiden skal du passe på å følge opplegget. Dvs. sier proen at du skal spille med max 8'jern så skal du gjøre det.

På denne måten blir du fornøyd med både deg selv, utstyret og proen.

Jeg hører mange som er misfornøyd med proen. Årsaken er oftest at de ikke orker å følge opplegget. De tror at protimer er et vidundermiddel som virker uten egeninnsats.

SumTingWong

over 20 år siden

SumTingWong

Når en spør hvilke køller en bør velge, bør en vel også ta med hvor seriøs en tenker å bli med golfen. Vil jo være stor forskjell på en som tenker å spille en runde i måneden i forhold til en som ser for seg å spille endel og komme seg nedover i handicap.

Et annet moment bør jo absolutt være hvor mye penger en kunne tenke seg å bruke på et sett.

Selv var jeg litt usikker på hvor mye tid jeg ville ha til golf og kjøpte meg først et billig Wilson GE1200 sett til ca. 2000,- Dette spilte jeg meg ned til godt under 20 i hcp på to sesonger.

Etter min mening er utstyret først viktig når en kommer seg ned til ca. 15 i handicap. Før denne tid er en for ustabil til å ha særlig nytte av dyrere utstyr.

Mitt råd er kort fortalt: Kjøp noe billig til å begynne med. Når en så blir en bedre spiller har en et mye bedre utgangspunkt til å velge riktig utstyr til seg selv.

seb

over 20 år siden

seb

selvsagt er det en viktig faktor hvor mye penger du skal bruke og hva dine planer er med golfen....

men jeg har vært borti pro/ eller ansatt i proshopen som har vært helt på tryne med info som har blitt gitt, + de prøvde av alle ting å selge meg en driver :)... så jeg tar ikke alt proen sier som god fisk men må si at meste parten av de jeg har snakke/handlet av har vært meget bra .

men skulle jeg begynt handle runden med blanke ark. så tror jeg hat hadde gått for et hydrid sett og en putter og LW som jeg var fornøyd med .

men som svar til det ? som ble spurt om så vil jeg si olyo sitt nye hybrid sett er nok bra og til en rimelig penge . og du vil nok få stor glede av slik sett

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg har hatt en Driver med meg fra første stund - med stor glede. Forstår ikke hva som er galt med å hahele settet med seg.

Four

over 20 år siden

Four

Kan fort bli tunkt å bære. =;-)

seb

over 20 år siden

seb

overhode ingen ting gale å bruke driver ...så sant du kan bruke den bedre en 3w noe som de fleste med høy hcp ikke kan ...selv sagt finnes der enkelte som er kan men de fleste har bedre nytte av 3w.

der er nok formange som drar opp driver på når de skulle latt den ligge i bilen.

Picard

over 20 år siden

Picard

Ser ikke problemet med å bruke driver selv som nybegynner. De fleste baner har en del åpne hull hvor det går greit å drive. Dagens drivere er jo også så store og tilgivende at de ofte er enklere å slå enn wooder.

seb

over 20 år siden

seb

men du snakker ut i fra dine egenskaper og ikke den generelle kvaliteten til spillere med høy hcp . etter hva jeg forsto så har du trent ganske mye ....

man kjøper ikke en driver for og bruke den på et par hull..

men klart er du hekta og trener mye og har store ambisjoner om å komme ned i hcp ... så kan driver være en kjekk ting å ha .....

men kan ikke si at alle og ikke minst i starten bør ha en driver i baggen... hvis du ikke driver med salg av golf utstyr da ...:)

Picard

over 20 år siden

Picard

Skal ikke påstå at driveren er den kølla du skal begynne å trene med når du skal ta grøn kort.. Men mener driveren, hvertfall for mange, kan være et aleternativ så snart handicap er etablert. Jeg kan derimot godt se at mange også bør la den ligge. Det er den kategoriske påstanden om at nybegynnere ikke skal slå med driver jeg ikke er enig i.

seb

over 20 år siden

seb

da er vi nok ganske enige :)

har selv trosset anbefalingen fra proer med kølle valg og spiller i dag med blade køller , noe som ikke har gjort med bedre men ikke dårliger heller , men jeg har køller som jeg liker å se på og swinge..... enest skår i glede er at banen jeg spiller mest på er ikke helt bra enda og har litt mye stein på seg ( bærheim ) så de må brukes med omhu og litt ball plassering må til for å ikke kveste utstyet helt ....

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Til Børje Pedersen:

Jeg har selv kjøåt et titalls køller fra The Golf Works, til meg selv og til videresalg. Det som er hendt med de jeg ar selv er at de ligger hjemme å støver... De er jo direkte stygge.... Mange av tabelene de oppgir på golfworks er på tryne. Har også funnet ut at lie og bounce vinkelen på køllen kan variere enormt mye,noen er kvasse, noen er med runde i kantene. Skal vel ikke være slik??? Jeg vet svaret!!

Å anbefale en nybegynner å bestille slike køller er vel ikke særlig smart, gå heller til din lokale proshop å forhør deg når Callaway, Cleveland, Ben Hogan, Wilson, Ping osv kommer på demo. Der kan du prøve køllen, og slippe å gå på en smell fra the golfworks.

Herregud for en idiot jeg var som trodde på det som sto på www.golfworks.com, ser ut til at flere er blitt lurt. Ville heller anbefale KZG da, har bedre erfaring med de. Se www.golfsmith.com

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Det er jo synd at Snappy føler seg lurt av golfwork At han har måtte legge bort et titalls køller var jo også synd.
Selv har jeg montert rundt 200 sett de siste to årene, samt levert en masse som komponenter. Ingen av kundene til disse har kommet med negative tilbakemeldinger, noe som er som forventet.
Golfwork er tross alt en av verdens tre største på componenter,og er den som leverer mest til profesjonelle køllemakere. Det er jo synd at disse ikke har oppdaget at de bruker ubrukelige komponenter, som Snappy har oppdaget.
Gir derfor Snappy tilbud om at du kan ta med deg disse køllene dine til meg, og jeg skal erstatte de som det er feil med selv om det ikke er jeg som har levert de.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Utrolig tufsete å snakke så mye om teknologi på køller for en nybegynner.

vi har et knallbra seminorsk merke som heter Olyo.
de lager kombi sett med jern, hybrid og 3wood som er knallbra og som kan brukes langt ned mot 20 tallet på hcp før man trenger noe mer.

koster lite, spiller lett, og er solide som rakkern.

skiftet ut mine ved 18,6.

ellers synes jeg faktisk at SPalding har kjempebra nybegynnerkøller.

kill me if you like, but stay out of my opinions.....

/Tiggr 0ut

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Olyo er vel konk?

Semigrønn

over 20 år siden

Semigrønn

De fleste diskusjoner om dette tar dessverre fullstendig av, og gir ikke oss som prøver å få noen gode råd fra dere som har spilt en stund noe entydig svar.

Jeg forstår at det heller ikke er noen fasit på hva som er de beste køllene, men det er grenser for hvor mye teknisk prat/diskusjon en makter å absorbere ;) (før forvirringen tar overhånd)

Er selv ferdig med teori, 10 protimer, slagtester og banetrening, og er med det klar for oppspill. Jeg har et jernsett jeg er godt fornøyd med, har investert i en "2-ball putter" som også fungerer bra, men tar gjerne i mot råd om hva jeg skal gjøre i forhold til woods/driver.

Jeg har tenkt å spille to - tre ganger i uken, og ser derfor at innkjøpsprisen ikke er det avgjørende, men at kostnaden over tid er viktigere.

over 20 år siden

er Olyo konk?

det høres merkelig ut. websidene deres er i alle fall oppe, og flere netshops annonserer med Olyos nyheter.

:

Snedd

over 20 år siden

Snedd

Til wahtever: Hva slags rykter er det du prøver å starte? Har du noe belegg for spørre om noe sånt? Blander du med MGolf? Kjenner ikke til Olyo i det hele tatt, men slike spørsmål er det dårlig gjort å stille, om det ikke faktisk er slik at de er konkurs, noe jeg ikke har hørt noe om.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Snedd, jeg surra midt på natta på internett, jeg blandet selvfølgelig med MGolf..
Takk for at dere sier ifra, men det med belegg for å stille spørsmål blir for dumt til at jeg orker kommentere det.

Snedd

over 20 år siden

Snedd

OK, kanskje ordleggingen min der ble litt voldsom... :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her