Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

AmaTour på Solastranden

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg ser av resultatene at snittscore på lørdag var 12 over par for herrer.

Søndag (etter cut) var den 7 over.

Skal vi være fornøyd med dette - når HCP-kravet for å komme med var ca 5.

Dette må ses i lys av at banen er bare 4.900 meter. Banen burde derfor være lett for gutta på det her nivået..

mr tee

over 20 år siden

mr tee

Da er vi i gang igjen....
Har du ikke noe annet å gjøre enn å slenge dritt...
Var du en av de som ikke kom med, og er snurt for det?
Stikk og tren!

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Mr. Tee - da !!

Selvsagt er jeg snurt - jeg kunne jo banket alle sammen hvis jeg fikk være med. Slike runder er dagligdags for meg.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Er det mulig å ikke komme med ?? Trodde alle som hadde lyst fikk være med på samme måte som i klubbenens sponsorturneringer ?? Hvis du ringer før fristen tirsdagen er du med ....uansett om du kan spille eller ikke.

hcp 5m hva betyr det ? kan bety hcp 2 ,eller 5 eller 10........altså Amatouren er tulletouren !

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Hvis man vet hvordan handicap-systemet i Norge fungerer, så vet man at handicapen i stor grad representerer en spillers beste runder og ikke snittscoren. En med 5 i hcp har ikke nødvendigvis snittrunder på 77.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Til de som spilte.
Hvordan var banen?

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Snoop - vil du ikke snakke me doss andre??

Banen var strålende, men mange synes at golf snart bør flyttes inndørs hvor vinden ikke er så varierende.

Picard

over 20 år siden

Picard

Jeg spilte AmaTour Solastranden. Grunnen til de høye scorene skyltes i hovedsak værforholdene. Det blåste svært godt også til Sola å være. Dette var uvant kost spesielt for spillere fra Østlandet som ikke spiller mye under slike forhold. En annen medvirkende årsak er at greenene på Solastranden er små og kuperte, noe som gjorde det enda vanskligere i vinden. Mange av de "rutinerte" var også en smule oppgitt over hullplasseringene som ofte var satt i bakker. Skal også sies at det var en del uvettig driving ute og gikk. Fristelsen ble stor for å prøve å drive greener på den korte banen, noe som var lite lurt i den kraftige vinden.

Tåpelig

over 20 år siden

Tåpelig

Så er vi igang igjen med unnskyldningene for hvorfor Amatour resultatene er ræva. Altid er det vind og vær eller flaggplassering eller tidlig på året eller sent på året eller eller eller eller. Tull ! Gutta er ikke bedre.. Kjenner flere av topp 30 og spiller med de en gang i blant, scorene er helt vanlig for dem. Altså nivået er dårlig ikke forholdene !!!!!

I fjor var det snø i telemark, vind på jæren, sopp i østfold osv osv osv. Er det ikke mulig å si " vi er ikke bedre, men vi trener som faen for å bli bedre !!! "... Eller er det det som er problemet ? gutta trener ikke nok/riktig og må finne en unnskyldning når det går dårlig ?

Dette blir det som kjent ikke noe suksess av i noen idretter !

Joje

over 20 år siden

Joje

Og så er vi igang igjen med å kritisere alle andre som ikke er bedre enn de er. Merkelig hobby, tror dere at noe blir bedre på denne måten?

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Golf er et greit spill på papiret, bare sjekk hull for hull så går selv jeg under 80 slag med grei putting.

Men i praksis er det ikke greit å være stabil, ballen går ikke alltid dit du vil!!!

De som har hcp uder 5 er bedre enn meg, men jeg synes selvsagt jeg bør klare å spille like bra og bedre!!!

hcp 18

Picard

over 20 år siden

Picard

Må inrømme jeg ble skremt over nivået. Og ikke rette veien. Dette var min første AmaTour ever, og det endte opp med at jeg kvalifiserte meg til P4 Tour på Meland til helgen. Som lyn fra klar himmel.. Forventer et litt høyere nivå der.

By the way.. Noen som har tips om banen på Meland. Hvilke hull må man passe seg for, og hvordan bør disse spilles?

Meland

over 20 år siden

Meland

.. er en fin bane, som jeg gjerne besøker igjen. Det er ikke dermed sagt at jeg ble overveldet hverken av hvor flott den var, eller hvor vanskelig den var.

Har du en kølle som du slår 200-220 meter noenlunde rett frem med, så bruk den i stedet for driveren. Da holder du deg unna en del hindre og er lang nok til å få mange greie innspill. Bruk hodet og ikke la deg rive med av machotanker ;)

Har bare vært der en gang...

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Meland er ikke så vanskelig vist du spiller med hode og ikke med driver

G2

over 20 år siden

G2

Spilte Ama-tour i helgen, at det er dårlige score er jeg vel enig i.

Men hadde dere vært der ville dere skjønne at banen ikke var helt rettferdig. Det var vel kun greenene som var problemet. Greenene er små, raske, noe skadet og enormt harde. Slo du en wedge fra 70m pin high, spratt ballen kansje langt bak greenen.

Til swinger: Kunne gjerne tenkt meg en runde med deg, skulle vært artig å se hvordan du slår. Om jeg slår deg er usikkert, men en ting er sikkert. Gudjonson, Hagan og Thorsen som ente +2 ville knust deg. Dette er spiller som bruker å spille godt under par på treningsrunder.

Ser faktisk frem til Meland til helgen nå, iallefall stopp på greenene.

Til Picard: Se opp for hull 3, drive bra på hull 12 og spill resten med vett.

Snakkes sikkert til helgen.

G2

over 20 år siden

G2

Thorsen endte ikke +2, men +6

Singelhcp

over 20 år siden

Singelhcp

Jeg pleier å registrere ALLE rundene mine. Går det bra så skriver jeg meg ned, går det dritt så skriver jeg meg opp.
Ligger derfor og vipper mellom 6 og 8 i hcp.
Jeg har alltid vært en feig spiller, og klarer meg utmerket på ukjente baner og i dårlig vær fordi jeg noen ganger legger opp til en bogey allerede før utslag, og derfor sjelden havner i vanskeligheter. I fjor spilte jeg bare en runde over 90 slag, og da surra jeg rundt i bkarus etter et utdrikningslag
Er 100% sikker på at jeg ville klare cut'en på samtlige AMA-tourer, men skal jeg være med der må jeg enten dra til Narvik eller etablere jåle-hcp.
Og hvis jeg etablerer jåle-hcp så er det ikke så morro å delta i vanlige hcp-turneringer.
Derfor er jeg forbanna på alle disse som skriver seg ned til 4-5 i hcp og fyller opp startlistene og hakker seg rundt på mange og nitti slag.
Det er skuffende at NGF ikke griper inn og fjerner listefyllet slik at de som KAN spille golf slipper til.
Jeg er gammel og blir nok aldri en golfstjerne, men det er mange fjortiser som egentlig er gode nok til at de burde få delta hvis de ikke hadde vært så ærlige å ha riktig hcp.
Denne diskusjonen kan sikkert være kjedelig, men jeg er for å drite ut de som stadig spiller på 90-tallet med 5 i hcp. Klarer ikke NGF å fjerne dem fra AMA-tour bør vi andre prøve å gjøre det.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hei G2 !!

Da har jeg avtale med deg og Picard, men jeg regner med at du tar en spøk og en invitasjon til "dritpreik" som det det er.

Jeg ville selvsagt ikke slå de beste, men ville heller ikke dummet meg ut. Jeg har HCP tilstrekkelig til å kunne prøve meg, men kommer aldri med. Da vet du vel hvor landet ligger. Jeg vet også at det er stor forskjell på konkurranser og selskap - og at det forklarer mye.

Jeg er ikke enig i at greenene var urettferdig. Både flaggplassering og greener var de samme for alle. At greenene er harde er riktig, men det var de på fredag under innspilling også.

PS! Hvordan skal vi møtes??

Hobbygolfer

over 20 år siden

Hobbygolfer

Jeg ser at vinden får mye av skylden for de relativt høye scorene under AmaTour på Solastranden. Men www.met.no sin statistikk viser at det på Sola lørdag 30/4 faktisk ikke var mer enn en snau frisk bris (max 8,7 m/s). Og såpass bør vel golfere med handicap mellom 0 og 6 takle? Og slik som banen fremstår nå (tørr og hard) er det jo ikke spesielt lurt å spille innspillene "pin-high". En god golfer ville under slike forhold selvsagt landet ballen 20 meter kort av green og fått den til å rulle inn.

HG

PS: Jeg spilte selv banen i går, og gikk rundt på 85 slag, noe som er to bedre enn mitt hcp. (for øvrig var det i går ifølge samme kilde som referert til over en vind på max 10,8 m/s....)

Ikke kvalifisert

over 20 år siden

Ikke kvalifisert

Det merkelige på amatour er:
I startfeltet skiller det ca 5 i hcp på beste og dårligste spiller.
Likevel skiller det over 25 slag mellom dårligste og beste resultat.
Og det er stort sett de samme som spiller dårlig hver gang.
Sier det noe eller ???

10 på bunn

over 20 år siden

10 på bunn

Her er de 10 dårligste etter 1ste dag.
La oss se om de klarer å forbedre seg neste gang.

KRISTIANSEN, Kenneth (55) Arendal Golfklubb 89
JESINSKY, Geir Michael (63) Vestfold Golfklubb 89
ABRAHAMSEN, Jens (47) Solastranden 89
SOLTVEDT, Stian (27) Stavanger 90
BORTHEN, Rune (45) Mørk Golfklubb 90
NEDREBØ, Stian (30) Jæren Golfklubb 90
ROOYAKKERS, Edwin (62) Stavanger 91
FURRE, Thomas (68) Østmarka 92
LARSEN, Mads (97) Larvik Golfklubb 92
SOLBERG, Hans Petter (86) Stavanger 94

Picard

over 20 år siden

Picard

Synes det blir litt drøyt å henge ut spillere på denne måten. Det må være lov å ha en dårlig dag. Husk at det var årets første turnering. Man må regne med litt nerver, lite spill i vinter osv. Jeg er sikker på at de fleste her vil spille mye bedre etter hvert. Lykke til videre gutter!!

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Hva er vitsen? Skjønner ikke hva som er motivasjonen bak å henge ut de som har gjort en dårlig golfrunde annet enn skadefryd og smålighet. Det er utrolig lett for oss anonyme å slenge om seg med all mulig dritt så lenge vi er usårbare selv. Håper at ingen av de som omtales over (med navn spesielt) er ungdommer som prøvde seg i turneringen og tar skrekken etter den uthengingen dere presterer. De har ikke gjort annen provokasjon enn å gå en dårlig golfrunde.

Spiller man til eget handicap hver eneste golfrunde er man sandbagger (mest sannsynlig). Har man 5 i handicap på høsten, har man i Norge også 5 i handicap om våren selv om man ikke har tatt i en golfkølle på ett halvt år. En spiller med 5 i handicap er heller ikke vaksinert mot å gå 90-runder, han gjør det bare sjeldnere enn de med høyere hcp (som ikke er sandbaggere selvfølgelig).

Følger man handicap-reglene er det lett å komme seg ned til 4,5 uten at man har jukset av den grunn. Dette var tema i fjor og blir det tydeligvis i år igjen. Følg reglene så bør dere klare 4,5 handicap med letthet (ihvertfall med den stabilitet og de ferdigheter dere påberoper dere).
Lykke til, og håp på at ingen driter ut dere når dere er uheldige eller gjør en dårlig runde.

hilsen
Fjosok

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Til info.
http://www.geocities.com/sagk_elite/
Her finnes mange videosnutter og bilder fra AmaTour på Solastranden.
Blant annet omspillet.

Så kan alle besserwissere og verdensmestere her inne se på de forskjellige svingene...
...og slenge dritt om de også.

kala

over 20 år siden

kala

Direkte tåpelig å henge ut spillere på den måten!
Jeg har sett minst ett par av disse gå bra runder i konkurannse. Vil ikke nevne navn. Dette beviser at "alle kan ha en dårlig dag"

Til Picard: Råd til meland: Om du havner utenfor fairway. godta en bogey å ikke prøv på vanskelige ting på meland, da ender du fort me tosiffret!
lykke til

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Det er noen hull deroppe hvor du må bestemme deg for:
1. Par - Drive langt med fare for katastrofe
2. Bogey - legge opp og innse at eneste mulighet for par er 1-putt.

Forferdelig valg når du ser den trange renna 240 meter langt der framme.
Dvs. 2jernet ditt rekker ikke.

Picard: Ikke havne utenfor fairway.

10 på bunn

over 20 år siden

10 på bunn

Ingen er hengt ut.
Jeg har gjengitt en offisiell resultatliste som alle har tilgang til.
Hvis noen spillere går igjen på 90-tallet i flere konkurranser uten å ha gode resultater innimellom, da skal jeg henge dem ut.
Tipper 75% av spillerne på ama-tour bare klarer å skrive seg ned på sin hjemmebane. Kommer de til en annen bane er det som de driver en helt annen sport.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Kjenner et par av gutta på listen over de 10 dårligste. Gode hobbyspillere på klubbnivå, men jeg forstår ikke hva de gjør i en turnering for aktive spillere. De sliter med å gå hjemmebanen sin under 80 fra hvit så hvorfor skulle de plutselig gå så mye bedre i turnering ?

Snoop

over 20 år siden

Snoop

"Hvis noen spillere går igjen på 90-tallet i flere konkurranser uten å ha gode resultater innimellom, da skal jeg henge dem ut."

Maken til patetisk/skadefro holdning skal man lete lenge etter.

Mr. Tee

over 20 år siden

Mr. Tee

Hvorfor kan ikke AMA-tour ha flere startende.
jeg har vært med på turnering med 180 startende der første start var kl 0730 og sistemann "kom i mål" kl 1900.
FÅ flere startende i ama-tour, så er det større sjanse for at de som fortjener å spille der får være med.
Burde til og med være mulig at 2 klubber i nærheten av hverandre kunne arrangere AMA-tour sammen. Da kunne kanskje 300 spillere få være med. Man spiller første dag på hver sin bane, deretter cut og bytte bane til neste dag.
Eller, alle over 4,5 i hcp måtte spille kvalifisering på fredagen.
Det er etterhvert et enormt antall spillere med hcp mellom 4,5 og 10 som alle har mulighet til å klare cut i en ama-tour turnering.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

ganske merkelig at noen finner det tilfredsstillende å gjenpublisere dårlige resultater etter en golfturnering!!!!

hvorfor ikke heller bruke energien på å hjelpe nye talenter til å komme til det punktet hvor de kan skvise ut de dårligste på touren?

dersom det er så dårlig stilt med de norske spillerne, så må vel de beste av disse "dårlige" få prøve seg på touren!!!

misunnelse kaller jeg dette....

/tiggr 0ut

Jonny

over 20 år siden

Jonny

I og for seg enig med Tiger og jeg prøver å hjelpe unge talenter (12-13 år) til å forstå hvor høyt nivået er , hva de må legge ned av tid og innsats og at de ikke må se på hva Amatourspillerne gjør på trening og i turnering.

Med unntak av en 4-5 mann finnes det ikke forbilder i norge det er verdt å se på !

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg lurer litt på hvor det blir av alle Proene i turneringer.

Det er veldig dårlig at de som underviser oss ikke gidder (tør) delta i turneringer. Hva er grunnen til dette.
Jeg trodde at de var Proer på grunn av at de er glad i Golf.

Picard

over 20 år siden

Picard

Så Kjartan Lindanger stilte opp. Om du definerer han som pro Swinger er jeg usikker på, men jeg vet han har undervist en del på Grønt Kort-kurs. Hvilke andre oppgaver han har på Solastranden vet jeg derimot ingen ting om. Jeg slo hvertfall Kjartan, hehe ;)

Stable Ford

over 20 år siden

Stable Ford

Jeg tror faktisk det hjelper de unge talentene at jålehandicapperne blir hengt ut og forsvinner fra turneringer de ikke har noe å gjøre i.
Det er alltid noen som er raskt frampå og forsvarer elendigheten med at det er mulig å gå en dårlig runde.

Nå ser vi stadig på ama-tour at mange spillere ikke kommer over 20 stablefordpoeng. Det er ikke bare en dårlig dag, det er en dårlig dag kombinert med minst 5 poeng feil index.
Det er også slik at formen i golf svinger. Man spiller ikke på 40p en dag og 20 den neste. Når en god spiller har en dårlig perode bør han være klok nok til å ikke stille i slike turneringer, selv om han er kvalifisert.

jeg synest det er helt riktig å henge ute jålehandicap'erne. Grunnen til at man jåler seg til er at man skal bli lagt merke til. Og her får de en unik mulighet til å eksponere seg.

Peder

over 20 år siden

Peder

Hvor mange tildelte slag får man for hcp 5 på Sola, tipper det ikke er så mange på en så kort og åpen bane.

Picard

over 20 år siden

Picard

3 slag..

Stable Ford

over 20 år siden

Stable Ford

Par 69 plus 3 slag gir 72 slag som de dårligste skulle spille på for å gå på handicapet sitt.....
Ca 40% av de startende gikk under 25poeng stableford.
Det er ikke mindre enn en skandale.
Og på Solastranden er det så korte hull at det ikke er noen problem å spille fornuftig og få par på de aller fleste hull, selv for en 10 handicapper.
Husker at på noen av turneringene i fjor var det enda verre.
Flere spillere må henges ut.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hvis vi ser på snittet som er registrert i ScanGolf sin Community, så er det hittil i år registrert 1084 runder med en snitt på 30,9 Stableford poeng.

Snitt HCP i Amatour (lørdag) var ca 4. Dvs. 3 tildelte slag.
Snitt score på lørdag var 81, dvs. 27 poeng.

Betyr dette at HCP for denne gruppen i snitt er ca 4 for høyt ???

Stable Ford: Tullprat

Picard

over 20 år siden

Picard

Nå skal ikke jeg forsvare alle som gikk dårlige runder der ute, der er nok noen av de startende som stilte med for lavt handicap. MEN, vindforholdene første dag var noe av det værre jeg spilt i, og jeg har medlemskap på den forblåste nabobanen Sola GK. Mange mener også Solastranden er slopet litt vel lavt. Kombiner dette med en litt rusten vintersving, så har du hvertfall en del av forklaringen på de dårlige resultatene.

Jeg er noe enig i at nivået var litt vel lavt denne gangen, men det er langt derfra til den svartmalingen og uthengingen noen her inne bedriver.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

.. og at konkurranse ikke er det samme som en selskapsrunde (som DR ikke er det samme som banespill ;-)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

vil bare presisere at innlegget over ikke er ironisk ment, selv om jeg slang på en ;-)

:-D

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Stable Ford: Du beskylder spillere som ikke forsvarer sin handicap i en AmaTour for å ha jålehandicap og derfor er det legitimt å henge dem ut?! Du som anonym synes det er helt greit å henge ut navngitte personer fordi de ikke har fått mange nok stableford-poeng etter ditt syn.

På våren starter man med den handicapen man hadde om høsten. Det finnes nok av sandbaggere som ikke skriver seg ned etter en god runde fordi de normalt ikke scorer så bra. Det er per definisjon JUKS og bør rapporteres inn for klubben. Jeg er helt enig i at en 5 hcper bør score over 30 poeng på en AmaTour, men straffen for ikke å gjøre det skal ikke være å bli hengt ut av anonyme sandbaggere.

Picard

over 20 år siden

Picard

Og til dere som sitter å renger stableford: Helt uvensentlig! Mange slo en ball og to OB, de gikk da fort 4-5 slag over på et hull. Det blir da null poeng på dette hullet, men det kan likevel være greit med poeng på resten av runden..

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg tror at BP er inne på noe her. Er det rett og slett dårlige "eksamensnærver" vi ser resultatet av.

I så tilfelle bør det tas tak i og bearbeides. Vi ser jo det samme med proffene våre. De faller stort sett igjennom når det gjelder.

Picard: Det er medal på Solastranden i dag - blir du med. Jeg er fleksibel vedr. tid for utslag.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Picard: Har tenkt å prøve meg med Driver både på hull 4 og 15.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

handikapp har ingenting med saken å gjøre. Sinnsykt å ha uttakskriterier på hcp. Kun slag i konkurranse burde være kvallik kriterium.

En løsning kan være å ha en 2 åpne turneringer i april-mai på slag som kvallik til første Amatour. de 40 beste på rankingen fra i fjor + de som kvaler inn på slag kommer med. Kommer du ikke med på denne måten har toget gått og du må kjempe for å bedre deg til neste års kvallik.

Så dårlig som nivået er burde det være lett for de som satser litt seriøst og kvale inn mens alle tullingene blir sjaltet ut..

Picard

over 20 år siden

Picard

Swinger: Det får evt. bli neste uke. I dag skal jeg kun finpusse næspillet, samt samle overskudd til helgen. Reiser opp til Meland tidlig i morgen for å spille inn banen. Regner med hjemreise lørdags kveld ;)

Å drive hull 4 og 15 er et sjangsespill. Mange som som gikk OB der i helgen og tapte masse slag..

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg var der og så på.

Strategi var ikke den sterkeste siden i helga. Jeg driver nå likevel. Du skal få vite resultatet.

Lykke til På Meland hvor du blir straffet enda mer for dårlig strategi. Husk at banerekorden er 72 (par er 73).

Vi har en avtale - skal vi finne en tid også??

Picard

over 20 år siden

Picard

eirikbj@yahoo.com er en adresse det ikke er så farlig med. Skriv meg en mail på den, så kontakter jeg deg fra adressen jeg bruker til dagelig.

Vårsving og høstsving

over 20 år siden

Vårsving og høstsving

Resultatene på amatour var like dårlige i fjor høst hvis man teller stablefordpoeng.
Og typisk for jålehandicappere å kalle kritikerne sandbaggere.
Fjosok, hva vet du om det ?????

Er det i det hele tatt noen her inne som er uenig i at minst 20% av amatourdeltgerne er jålehandicappere.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg tror det er galt å kalle det jålehandicap.

Det er heller noe galt med systemet for å beregne de lave HCP-ene. Grensen for å skrive seg ned etter selskapsrunder burde endres - kanskje til 9,9.
I tillegg bør det være grense for nedskrivning på hjemmebanen - hvis det ikke er NGF-turnering.

Olav Jenssen

over 20 år siden

Olav Jenssen

På min hjemmeklubb ble 3 lovende spillere utstyrt med hcp-kort på 4,5 i hcp for å gi dem mulighet til å delta på amatour.
De lå i fjor høst på mellom 8 og 11.
Jeg synest dette er helt greit for at de skal ha noe å strekke seg etter.
Alle disse har spilt golf i kort tid, og er på vei nedover i hcp.
Bare et tidsspørsmål før de likevel kommer ned på samme nivå som de har hcp-kort til.
De kommer til å stille første gang på Norsjø, og jeg tipper de klarer cuten alle 3.
Det samme ble gjort med 2 spillere i fjor, og den ene av dem klarte cuten på alle amatour han stilte opp i.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Olav Jenssen - er dette sant, og noe som er utbredt??

Det er noe slikt som det her som mange har trodd, men ikke turt å si høyt.

Nå blir det bråk !!!!

Picard

over 20 år siden

Picard

Jeg er uten ord. Helt sinnsykt.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Om dette er sant mener jeg klubbene bør straffes! Dette er ikke noe Golfforbundet burde kunne leve med.
Helt uhørt og forkastelig er de peneste ordene jeg finner.

Bamse

over 20 år siden

Bamse

"Jeg synest dette er helt greit for at de skal ha noe å strekke seg etter." Sitat fra Olav Jenssen.

?????????????????????????????????????????????????????????????????????

Hva i helvete er det de har å strekke seg etter om de FÅR deltagelse i Amatour uten å gjøre en dritt???

Dette er juks og fanteri!
Ekskluder alle spillere fra aktuell klubb sier nå jeg.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Klarer vi å finne ut hvilken klubb dette er ??

Nå må det mobiliseres.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Vårsving og høstsving: Det å kalle personer for jåleahandicappere når de ikke klarer å score 36 poeng er for lettvint. Selv scoret jeg 20 poeng på min første selskapsrunde nå på lørdag. Det var 6 måneder siden jeg har tatt i en golfkølle, og fordi jeg blir tildelt samme handicap som i høst så klarer jeg ikke å forsvare min handicap. Selv om jeg bare har fulgt de gjeldende regler for nedskriving. I mitt tilfelle er det ikke snakk om jåleri, det er snakk om ikke å jukse. En diskusjon om systemet er mye mer konstruktiv, jeg kan med glede settes opp til 20 i hcp og etter 5 bøtter på rangen og ett par protimer score 50 poeng i diverse turneringer.

Forslag som går på kvalikssystemer støtter jeg. Helt enig i at kriteriene for deltagelse burde ta utgangspunkt i åpne kvaliker. Man får da også skilt bedre på de som takler turneringspress og ikke. En grense på singelhandicap (9,9) for nedskriving i selskapsrunder kan også være en mulighet, selv om man får skilt spillere dårligere til stable-ford turneringer.

Poenget mitt har bare vært at det er en merkelig motivert adferd å navngi personer med det formål å henge dem ut som jålehandicappere.

RS

over 20 år siden

RS

Scorer på Amatour:
Lørdag: Spennede forhold hvor ingen kan forvente å spille til Hcp.
Søndag: Greie forhold hvor det er mulig å score greit.

Banen var i grei stand, men de fleste pinneplaseringer var satt i kanter eller bakker.

Kvalik til Amatour krever at forbundet kommer inn i bildet, men de gir blaffen.
Et system etter prinsippet mellom A og B-tour junior hadde vært greit å innføre.

Juks med hcp vil en alltid ha, forskjellen på amatour er at andre blir utestengt pga dette.

Stable Ford

over 20 år siden

Stable Ford

Det ble foreslått på debattforum her i fjor at det skulle være mulig å i en periode utestenge spillere som i flere tureneringer ikke presterer på ama-tour.
Dette møtte stor moststand fra nesten samtlige debattanter.
Kanskje disse debattantene selv var blant dem som presterte dårlig ????

Jeg er helt enig i at det bør aksjoneres mot klubben til Olav Jenssen, men jeg tror ikke dette er et enkelttilfelle.
Uansett hva klubben gjør og ikke gjør, så vil det være enkeltspillere som er så desperate etter å delta på amatour at de fikser handicappet sitt. Vet at to godt voksne spillere (midt i 30-åra) på min hjemmeklubb i fjor feilakteig skrev seg ned flere poeng fordi kvalifikasjosgrensene på amatour gikk ganske mye ned fra året før.
Likevel kom de av og til hjem med svært gode resultater.

Datageni

over 20 år siden

Datageni

Mulig løsning:
I mange land registreres alle turneringsresultater i en sentral database.
I Sverige registreres alle RUNDER nå i en sentral database (fom i år)
Snart kommer noe lignende i Norge.
Da burde det være enkelt å sett en annen type kvalifikasjonsgrense på tourene, f'eks at spilleren har klart minst en runde bedre enn 5 over par i løpet av siste 6 mnd I KONKURRANSE

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Det kan da ikke være så vanskelig å ha et større startfelt første dagen, eller evt. ha en kvalifisering dagen før for f.eks. 40 plasser?

Deltager

over 20 år siden

Deltager

OK, jeg innrømmer at jeg har vært litt snill med meg selv noen ganger når jeg har justert hcp, men det er noe som mange på amatour gjør. Dessuten har jeg klart cut'en 3 ganger på rad med god margin, så den dårlige samvittigheten er helt borte.
Det fine med at mine medkonkurrenter er jålehandicappere er at nivået blir lavere og det er lettere å få gode plasseringer.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Betyr dette at golfspillere i hovedsak er juksere?? Hva slags folk er det egentlig jeg omgås??

Enten så har de for høyt HCP for å vinne Stableford turneringer, eller så har de for lavt HCP for å få være med på brutto turneringer.

Etter det jeg forstår, så må jo dette få den enkle konsekvens at HCP systemet må endres.

Player G

over 20 år siden

Player G

Det burde spilles mye mer brutto slag konkurranser i Norge. Golf skal spilles bruttoslag og ikke alle de tåpelige poengkonkurransene. Til nød kan man spille nettoslag. Å se 30 HCPere gå rundt å skryte av at de har vunnet en poengkonkurranse er det værste jeg veit.

Tiggr

over 20 år siden

Tiggr

hmmm.... kanskje vi ikke skal ta for god fisk det innlegget som kom fra Olav Jensen..... virker litt søkt spør du meg.... litt tidlig å "mobilisere" i hvertfall, bare på grunnlag av en som skriver i forumet.

/Tiggr 0ut

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

En mulig tilleggsforklaring:

Etterhvert som man går ned i hcp er det forventet at man spiller fra hvit eller tom. svart tee på noen baner. Selv om man får flere tildelte slag, blir banen som regel *mye* vanskeligere - ikke minst par tre hull over vann ;-)

Tror nok det er mange som har gul tee hcp ;-) og som ikke er fikser amatour tee stedene.

Uansett; åpen prekval. er løsningen - så slipper man maset.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Tiger: Uansett virker det rimelig klart at det finnes en ukultur på det nest øverste nivået i landet, og dette er ikke greit.

Man sier at man jukser fordi andre gjør det.
Da må det ryddes opp ovenfra og ned spør du meg.

Men prekval vil jo uansett kunne være en ide,om det da finnes arrangører som kan håndtere prekval på en god måte.
Ukulturen vil jo i utgangspunktet bare flyttes et nivå ned om det ikke ryddes opp.

Player G

over 20 år siden

Player G

men hvordan finner man de som jukser... man må jo huske på at de som har 4,5 i HCP spiller mer som en 10 HCPer enn som enn 2 HCPer...

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Sitat Olav Jensen:
"På min hjemmeklubb ble 3 lovende spillere utstyrt med hcp-kort på 4,5 i hcp for å gi dem mulighet til å delta på amatour..........De kommer til å stille første gang på Norsjø, og jeg tipper de klarer cuten alle 3."

Ville ikke vært høy i hatten om jeg stilte på Norsjø med 4,5 på kortet.

Hang'em high...

G2

over 20 år siden

G2

Hei Swinger, hva med Stavanger GK... Jeg kan bestille tid, bare si dato og tid

Jeg fikser resten

Mvh G2

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg er med.

Mandager passer godt - etter klokken 1500.

Send meg en mail på: golf_swinger@msn.com, så kommer jeg.

TAH

over 20 år siden

TAH

Pre-kval høres jo ut som en løsning dersom noen klubber har mulighet til å arrangere dette ifm. turneringen. Men vil et pre-kval bare forskyve problemet videre? Det må jo være en hcp grense for å få lov til å være med på pre-kvalet. La oss si den hadde blitt satt til 8,0. Ville vi da fått en drøss med spillere som plutselig gikk ned fra f.eks 12 for å få lov til å være med i pre-kvalet? Ond sirkel??

IOT

over 20 år siden

IOT

Hvordan finne de som jukser ???
Det er enkelt.
Følg med hvme som aldri klarer cuten og heng dem ut med fullt navn og hjemmeklubb.
Blir dette vanlig er det ikke så gjævt å være listefyll likevel.

Jeg reagerer på at noen tror, eller later som , at hcp-juks er overraskende og nytt.
Welcome to the world.
Overalt der det finnes mennesker vil noen grabbe til seg på bekostning av andre.
Det er typisk nordmann å være naiv. Derfor selger vi landet vårt billig til utlendigene.
Handicap-systemet er også en naiv greie som hverken teknisk eller mentalt er mulig å få rettferdig.
Se bare på f.eks Kongsberg, som lar røffen gro innover banen og i tillegg bli høyere før man får banen slopet, og deretter gjør fairwayene 50% bredere enkelte steder og reduserer høyden på semirøffen. Gjett om det der er lett å skrive seg ned......
Jeg er 100% enig med han som vil ha bort hcp-systemet og spille scratchgolf.
Men kommer det til å skje ???
Nope, never!
Må ikke glemme at det finnes over 1000 sider med regler og decisions, mens bare ca 5% av den totale regelteksten er gjengitt i regelboken. Det gir også store utslag på resultater ved at mange jukser ubevisst eller ikke utnytter sine rettigheter.
Den som ikke vil drive med en sport basert på juks i alle retninger bør begynne å løpe og håpe på at ingen av konkurrentene er dopet.....

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hei G2!!

Hvordan går det - finner du tid.

golf_swinger@msn.com

Tankevekker

over 20 år siden

Tankevekker

jeg bodde 2 år i scotland for noen år tilbake, før jeg reiste hadde jeg 3 i hcp og syntes selv jeg var en brukbar golfspiller.
Men etter hvert som jeg spillte med de lokale guttene som hadde hcp mellom 0 og 8 skjønte jeg at jeg ikke var så god, ble rett og slett pissa på hver runde vi var ute..hvorfor ? jo de spiller bare slagspill mot at vi spiller poeng og setter oss ned. Kom dere ned på jorda folkens og kutt ut poeng spill, eneste måten og få riktig hcp på og bli en god golfspiller.
Lykke til.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Tankevekker,

You are absolutely SPOT ON! A single handicap player in Britain (especially Scotland) would kick 99% of us with an equivalent handicap in Norway.

You are not allowed to write yourself down in Scotland either. Your handicap is adjusted by the club and only after competitions.

Brian

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Personlig, så bruker jeg klubbens medal-turneringer for justering. Da stemples HCP-kortet før vi går ut, og alle skal justeres etter gjennomført spill.

Ikke noe tull!!!

over 20 år siden

Swinger:

høres litt sand-baggete ut spør du meg....
når det er lagt opp slik det er i Norge, så er jo regelen enkel.
spiller du med markør og har over 36 poeng, så skal du skrive deg ned.

hvis man skal skrive seg ned kun på turneringer, så er det regelen som må endres. det kan ikke være valgfritt, for da vil problemet med klubbturneringer og andre amatør turneringer fortsette som de er i dag. at de som aldri skriver seg ned vinner på poeng......

vanskelig tema, men det er kanskje på tide med en regel-endring???

/me 0ut

Snart Sandbagger

over 20 år siden

Snart Sandbagger

La oss gjøre som de gjør i Scotland, bare spille match-play på selskapsrunder. Da kan vi aldri skrive oss ned, men blir mye bedre å spille.
Så blir vi alle sandbaggere, akkurat som skottene.
I always wondered why they always beat us with the same handicap.....
Thanks for making me wise, Brian.

G2

over 20 år siden

G2

Hei swinger, har vert å trent etter en lang helg på Meland, fy f..n for en bane... Jaja ikke bra for selvtiliten nei.. passer ganske bra for meg hver dag egentlig, men kan du bare mandager???

Skal spille i morgen, rundt fire fem??

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hei igjen G2 - trodde jeg hadde mistet deg.
Jeg trener på mandag og torsdag, så spiller jeg medal (Solastranden)på onsdag. Jeg kan spille hos deg på treningsdagene mine, eller du kan komme og være markør på onsdagsmedal hos oss.
Har familie som er med på å prioritere tiden min - sånn blir det vel for deg også en gang.
Torsdag denne uken reiser jeg til østlandet, og blir der til over 17'de mai.

G2

over 20 år siden

G2

Gidder ikke betale green fee på solastranden, har litt lite penger for tiden... Student eg.. trener du på stavanger??

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Av og til, for jeg bor i Stavanger. Da er det litt greit å bare ta turen ned til Stokkevannet.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hvorfor heter du G2.
Spiller du Ping, er du 2'dre generasjon golfer, er du andre generasjon på dette forum eller er det noen annen grunn??

Jeg har veldig lyst på en Ping G2 Craz-E putter. Du skulle vel ikke ha en sånn i bag'en. I tilfelle - er den så god som ryktene sier.

Fødder

over 20 år siden

Fødder

Den Crazee putteren er sinnsykt bra, vekten er god, eneste minus er at den er litt vanskelig på trege greener, man sitter ved følelsen av at man må slå til ballen så mye mer med den putteren enn andre, syns jeg vertfall. Men den er utrolig god, og det er den vi har solgt mest av i år i shoppen.

G2

over 20 år siden

G2

Bruker vanligvis et annet nick, men på grunn av denne diskusjonen velger jeg å bruke G2.... Spiller Ping G2 ja.. Putter: Scotty C Newport, den e nice.

Kommer tilbake til spill etter 17 mai..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her