good old sam
Henrik Færevåg er meget bereist innen golfen. Med nøktern begeistring og med utgangspunkt i omfattende kunnskaper om kvalitetsbaner i inn- og utland, forteller han dette forum at Meland er hans bane nummer 1. Jeg helt enig med Henrik: Meland er Norges beste bane og en golfbane som kan matche hvilken bane som helst ute i verden.
Det er også rett, som Henrik skriver, at golfere med fordel kan holde seg innenlands i sesongen hvis ferieplanene handler om å spille baner av god kvalitet, samt utnytte tilbud på hotellovernattinger til en rimelig penge. Det er ikke dyrt å spille golf i Norge, og det er langt billigere med hotell enn man tror, ikke minst sommerstid.
For egen del håper jeg fremtiden inneholder noen runder også andre steder enn på Meland: Et annet sted her har jeg presentert en liste over det jeg mener er de beste norske banene. På en utenlandsk must play-liste, ville jeg anbefalt:
Tylösand, Drottningholm og Barsebäck i Sverige, Simons, Holstebro og Esbjerg i Danmark, Espo og Helsingfors i Finland, Royal Dornoch, Nairn, North Berwick og minst 100 baner til i Skottland, Royal County Down og Royal Portrush i Nord-Irland, Ballybunion, Donegal, Portmarnock, Royal Dublin m flere i Irland, El Saler, Valderrama, Puerta de Hierro og PGA Catalunya i Spania, Seignosse, Golf du Medoc og Pau (Eruopas eldste bane) i Frankrike, Waterloo og Knokke i Belgia, Wallenried i Sveits og Bergamo i Italia.
Verden er mer enn Europa. Golfopplevelser venter i land etter land. Det handler om å komme seg ut. Om å prioritere. Men er du først "bitt" av Meland, er det i prinsippet bare et klippekort over Nordhordlandsbroen du trenger for å komme til golf-paradis.