Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvis du bare fikk spille en ..

henrik Færevåg

over 20 år siden

henrik Færevåg

Alltid morsomt å lese de engasjerte debattene på dette og golfsidens forum. Golfere liker å mene mye.

Når det gjelder Norges beste bane er det bare en test som duger for meg. Spør deg selv: Hvis du bare fikk spille en bane resten av livet, men du til gjengjeld fikk lov å flytte den til ditt nabolag, hvilken ville det bli.

For meg er svaret gitt på et splitsekund. Meland på de tre første plassene av norske baner. Nå må jeg skynde meg å legge til at jeg ennå ikke har spilt Nøtterøy, Evje, Kvinesdal og ikke minst Kragerø som jeg hører så mye bra om.

Faktum er at av de rundt 400 banene jeg har spilt rundt om i verden er det bare to som gir Meland kamp til døren, nemlig Medinah III (US Open 1990, PGA 1997), og Cypress Hills (naboen til Pebble Beach) Meland foran Pebble Beach, Gleneagles og El Saler.

erik

over 20 år siden

erik

For min del ville det bli Carnoustie Championship Course. Spilte den 2. april i år under fantastiske forhold. Banen skal arrangere The Open i 2007.

De siste 4-5 hullene skiller virkelig menn fra mus!

Kritiker

over 20 år siden

Kritiker

Heldigvis har ikke Henrik Færevåg peiling på golf.

sssss

over 20 år siden

sssss

Og herr Kritiker har svært god greie på golf, det er jo tydelig med hans kraftfulle og totalt meningsløse innlegg.
Vil nok tenke meg om litt før jeg velger bane. I stedet for å flytte banen til meg tror jeg heller jeg ville flytte meg selv ned til banen og velge en bane sydpå, så ville jeg fått en del andre på kjøpet.

Links

over 20 år siden

Links

... men hva med linksbanene, Færevåg? Det er jo det som ER golf. Hvordan kan du ha en topp-3 uten en eneste linksbane? Jeg ville tro du får vann i munnen av ord som Royal Dornoch, Nairn, the Ailsa Course, Portmarnock... ekte golfbaner. Noe dessverre ingen av dine topp-3 er.

tkey

over 20 år siden

tkey

Færevåg, nå har du spist noe du ikke har tålt. Meland fremfor Pepple Beach?? Har spilt begge banene når de har vært i toppstand og det går virkelig ikke ann å sammenligne. Ærlig talt, dette blir bare for dumt. Greit nok at du reklamerer og hauser opp Meland i en hver sammenheng, men allikevel...

Norges beste bane: Nøtterøy
Beste bane jeg har spilt i utlandet: Pebble Beach

henriki færevåg

over 20 år siden

henriki færevåg

tkey - kan ikke være uenig med deg ettersom jeg ikke har spilt nøtterøy. Min nest beste norske tror jeg er Hauger. Den tar nesten livet av meg hver gang jeg spiller den. Gleder meg til å spille alle favorittbanene til folk så jeg håper flere vil fortelle hvilken bane de vil spille hvis de bare fikk spille en og ikke minst hvorfor. Det kan være sider ved banen jeg ikke har fått tak i da jeg var der. Det med utlandet var en avsporing.

Ja, vi er fryktelig glad i banen vår på Meland og jeg håper så mange som mulig som liker en skikkelig utfordring tar turen i sommer. I det hele tatt er det å reise i Norge fra golfbane til golfbane med de gode hotell dealene som finnes, et virkelig attraktivt feriealternativ.

Meland, Stavanger, Kvinesdal, Kragerø, Arendal, Larvik, Nøtterøy, Bogstad, Miklagard, Losby, Hauger, Evje osv, osv og glem ikke Trøndelag og Narvik. Oj, glemte Tyrifjorden og Vestfold og for ikke å snakke om Borre med de nye hullene, en absolutt must.

Det er deilig å være norsk golfer i Norge.
Når setter klubbene opp de første rabattkortene. Fem baner på en uke for 1250, -

Bare en ide.

Joje

over 20 år siden

Joje

Til Henrik Færevåg. Jeg er helt enig med deg i at det viktigste med en hjemmeklubb er at den må tåle å spilles om igjen og om igjen. Nå har jeg aldri spilt Meland, men jeg har hørt mye fint om den, og finner jeg på en unnskyldning for å dra til Bergen, så drar jeg. Det lover jeg.

For meg så blir valget det for øyeblikket litt politisk ukorrekte, nemlig Miklagard. Har sikkert spilt 150 runder der så langt, og jeg finnes ikke lei. Den har (nesten) alt: God design, varierte hull, dritfine teesteder, fairwayer og greener. Det eneste den scorer middels på, er omgivelsene.

Det kanskje aller beste er likevel følelsen av å være medlem der.

Hvis jeg IKKE fikk velge Miklagard, ville jeg kvalt gråten etter en stund, og valgt Evje eller Nøtterøy. Jeg hadde nok trivdes bra der også.

Men jeg får komme meg til vestlandet snart...

PS: Den største lukka i verda er å vera glad i sin eigen heimebane :-)

MC

over 20 år siden

MC

Om jeg bare fikk spille en bane........Augusta National.....så alle hullen der for første gang i år og ble mektig imponert over banen!!

Sol

over 20 år siden

Sol

Henrik spør : Når setter klubbene opp de første rabattkortene. Fem baner på en uke for 1250

Hvorfor ikke 8 - åtte - baner for kr. 950,- for det er mulig i år.

Kvinesdal og Arendal som er 18 hulls baner, resten er 9 hullls baner. På ukedager og skuldersesonger riktig nok, men likevel.

http://www.arendalgk.no/bane.asp?avd=3&page=publish&pt=page&pid=96

good old sam

over 20 år siden

good old sam

Henrik Færevåg er meget bereist innen golfen. Med nøktern begeistring og med utgangspunkt i omfattende kunnskaper om kvalitetsbaner i inn- og utland, forteller han dette forum at Meland er hans bane nummer 1. Jeg helt enig med Henrik: Meland er Norges beste bane og en golfbane som kan matche hvilken bane som helst ute i verden.
Det er også rett, som Henrik skriver, at golfere med fordel kan holde seg innenlands i sesongen hvis ferieplanene handler om å spille baner av god kvalitet, samt utnytte tilbud på hotellovernattinger til en rimelig penge. Det er ikke dyrt å spille golf i Norge, og det er langt billigere med hotell enn man tror, ikke minst sommerstid.
For egen del håper jeg fremtiden inneholder noen runder også andre steder enn på Meland: Et annet sted her har jeg presentert en liste over det jeg mener er de beste norske banene. På en utenlandsk must play-liste, ville jeg anbefalt:
Tylösand, Drottningholm og Barsebäck i Sverige, Simons, Holstebro og Esbjerg i Danmark, Espo og Helsingfors i Finland, Royal Dornoch, Nairn, North Berwick og minst 100 baner til i Skottland, Royal County Down og Royal Portrush i Nord-Irland, Ballybunion, Donegal, Portmarnock, Royal Dublin m flere i Irland, El Saler, Valderrama, Puerta de Hierro og PGA Catalunya i Spania, Seignosse, Golf du Medoc og Pau (Eruopas eldste bane) i Frankrike, Waterloo og Knokke i Belgia, Wallenried i Sveits og Bergamo i Italia.
Verden er mer enn Europa. Golfopplevelser venter i land etter land. Det handler om å komme seg ut. Om å prioritere. Men er du først "bitt" av Meland, er det i prinsippet bare et klippekort over Nordhordlandsbroen du trenger for å komme til golf-paradis.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Og Brann er vel også verdens beste fotballag????

Gamlegrisen

over 20 år siden

Gamlegrisen

Det måtte bli en bane i Thailand eller på Filippinene, tenk bare på den deilige after-golf'en man kan oppleve der........

Kort innpå

over 20 år siden

Kort innpå

Meland, Norges beste bane....??? Jeg ler meg halvt ihjel... hva har du røyka :-)

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

If I could move the whole town into my area as well as the Firth of Forth then it would have to be The Old Course. No other course can you have such a bad and still enjoy yourself.

It is a crazy, annoying, wide, frustrating, beautiful, ugly, easy, difficult...well you get the idea.

I used to hate the course. I just could not get my head around it and never understood what all the fuss was about. I have now played it three times the correct way and one time the opposite way around. Two weeks ago I played after a round on the New course and finally it just seemed to click...I loved it. I was seeing things that I never ever saw before, undulations and subtleties that had just missed my eyes before.

So if I could move the whole town to Moss then it would have to be The Old Course.

If I could only move the course and it's direct surroundings then it would be Pine Valley. This is the highest ranked golf course in the world by ANY publication. Number one in Golf Digest and Golfweeks listings. The clubhouse is awesome and the course is just unreal. The day I played I shot 16 over par on the front nine (I hit nearly every green) but managed to shoot 2 over par on the back nine for a memorable day.

There still is not a course in Norway that is in the top hundred of the world but then I have not yet played Meland...

Brian

tak, oslo

over 20 år siden

tak, oslo

Jeg har spilt Valderrama en gang tidligere.
Men siden jeg spilte så enormt dårlig, kunne det
vært artig å spille den en gang til.
Og da gjerne i juli/august når min golf er på sitt beste.

Old course bullshit

over 20 år siden

Old course bullshit

Hva f... er så fint med St. Andrews og old course ???
Banen er stygg og kjedelig.
En hvilken som helst bane er finere.
Klubbhuset og omgivelsene er grå og gørrkjedelige.
Været er grått og trist.
Banen er lett å spille (for den som er litt smart)
Kan ikke se en eneste grunn til å gidde å ta turen til St. Andrews.
Annet enn historien da.....
Og enda mer skrekk og gru: Tenk å skulle ha St. Andrews som hjemmebane. Da hadde jeg kjeda meg i hjel og slutta med golf etter noen uker.
På den andre siden, kunne jeg velge meg en arkitekt så tenker jeg først og fremst på Pete Dye. Alle banene hans som jeg har spilt er kanonbra, vanskelige, spennende og ikke minst utrolig pene.
Men av verdens samtlige baner så er det vel ikke særlig tvil om at Augusta er den banen som blir mest omtalt pga BANEN. Tror kanskje jeg ville ha valgt den i denne tråden her. Med Sawgrass på andreplass.

Phil Brain

over 20 år siden

Phil Brain

Leste om en bane i Washington (tror jeg) som hadde kopiert en del av verdens beste og mest omtalte hull. Tror det hadde vært banen for meg.....

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

To Old Course Bullshit,

I felt exactly the same as you for years as did your favourite architect Pete Dye. Here are a couple of paragraphs from his book 'Bury me in a Pot Bunker'...

'After my first qualifying round in 1963 British Amateur Championship, I brashly told an astonished Scottish reporte that the Old Course at St.Andrews was a goat ranch, and if I played it a thousand times, it would still be a goat ranch. Three days and seven rounds later, I realized it was one of the greates golf courses in the world.

Standing on the first tee at the Old Course day after day marked a turning point in my golf course design career. Making the overseas trip to the British Isles at age thirty-eight had come at the urging of former USGA executive Richard Tufts, and I am eternally grateful to Mr.Tufts for his suggestion.'

Even the great Bobby Jones hated the course and even picked up on one hole. The eleventh I think.

His famous quote about the Old Course is this...

'The more I studied the Old Course at St.Andrews, the more I loved it, and the more I loved it, the more I studied it.'

By the way if the course is so easy then why is the course record only 63? A 63 sounds low, but all the pros know that course like the back of their hands and yet it has only yielded a 63 as a low round and it is probably the oldest competitive course in the world.

Brian.

Phil Brain

over 20 år siden

Phil Brain

Why it's so easy ??
For det første så er ikke 63 salg så aller verst.....
For det andre er det en viss forskjell på hvordan en PGA spiller og en 10, 15 20, eller GK spiller ser på en bane.
Det som er så enkelt med St. Andrews er at hvis ikke været er helt rabiat er det enkelt å få par på alle hull. Noen bogeys kommer selvfølgelig, men slicernes skrekk (skog og vann) er fraværende.
St. Andrews er en bane som det er lett å unngå trøbbel på.
det samme gjelder forøvrig Miklagard. Som ca 10 handicapper finner jeg både St. Andrews og Miklagard blant de letteste banene jeg har spilt.
Og det å labbe rundt på en bane som ikke gir utfordringer blir i lengden gørrkjedelig.
Da er jeg heller villig til å miste noen baller på en trang skogsbane som Kjekstad, eller en bane med vannhinder på hvert eneste hull som Soufflenheim eller Wantzenau i Alsace.
St Andrews er fint å ha spilt fordi alle har en mening om den, that's it.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Phil Brain,

Det som er så enkelt med St. Andrews er at hvis ikke været er helt rabiat er det enkelt å få par på alle hull. Noen bogeys kommer selvfølgelig, men slicernes skrekk (skog og vann) er fraværende.

90% of the year the weather is not good and it is windy and it does become a difficult course. However, the beauty of the Old Course is that ANYONE can enjoy playing there. I played two weeks ago with a 1.6, a 16, myself a 9 and another around 6 and we all enjoyed the challenge. That sums up what the Old Course is, a course for every standard of player.

I am presuming that both of you have only played the course once or even twice?

Brian

Nick

over 20 år siden

Nick

Jeg mistenker Phil Brain for kun å ha spilt Old Course på playstation, Det skulle vært interessant å få vite hvilke baner han mener er vanskelige

Hjerne?

over 20 år siden

Hjerne?

Og jeg mistenker Phil Brain for kun å ha spilt Miklagard fra rød og blå tee. Prøv fra svart tee, så kanskje banen plutselig er utfordrende nok for deg... Jeg vet om ganske mange GODE spillere som ihvertfall er uenige med deg.

good old sam

over 20 år siden

good old sam

I share Brian Phillips' enthusiasm for The Old Course. This is a course that "grows on you". I have played it twice. It turned brilliant the second time around. I am going back for more play on the fabolous course this year. It is awesome, brilliant and challenging. But it can feel like a piece of cake, particularly to the first time visitor who sees nothing but broad fairways and experiences ball roll like never before.
The Old Course is not the highest rated course in the world, though. It is not even considered to be the best in Britain. The number one place is consistently awarded to another fantastic scottish course; Muirfield. This is also an Open Championship venue and is the home course of The Honourable Company of Edinburgh Golfers. Links purists would probably put Carnoustie and Royal Dornoch above The Old Course, but for shere tradition, history and class. The Old Course has it.

Phil Brain

over 20 år siden

Phil Brain

Det stemmer, jeg spilte St. Andrews bare en gang, og til alt overmål i strålende sol og vindstille, og sammen med en som var medlem og fortalte meg hvordan jeg skulle slå. Til gjengjeld spilte jeg med lånte køller.
Når det gjelder Miklagard har jeg spilt 3 ganger fra hvit og 2 ganger fra svart. 4 ganger har jeg senket hcp der, til tross for at svart tee ikke var slopet og jeg spilte etter hcp-tabell for hvit.
"Gode spillere" som har Miklagard til hjemmebane finner sikkert banen utfordrende nok, for de vil allerede ha presset handicapet sitt på den banen. Men jeg som er medlem på Asker synest Miklagad er vid og åpen, og jeg kan banke ivei med vinglete 240m driver på hvert eneste hull. På Asker tør jeg bare å bruke driver på hull 5 og 8.
Ellers takk for støtte fra Good Old Sam.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

The question from Henrik Færevåg was not which course is the best in the world or the greatest or the best tournament golf course in the world. The question was which course would you like transport into your home if you could.

Muirfield is a superb course and yes it is ranked number one in Britain every year. It is ranked third in GOLF MAGAZINE's ranking of the top courses in the world behind Pine Valley and Cypress Point. St. Andrews is ranked 6th on this list.

I would not want to play Muirfield everyday or even for that matter every week as it is WAY too difficult! It is a true championship course and is also maintained as a championship course all year round.

I would want to play The Old Course everyday because it throws up so many different opportunities from day to day. Even if you are having a bad day you can still knock it around there. If you are having a bad day at Muirfield you really are not going to enjoy looking for balls in the rough all day.

I would pick Turnberry over Muirfield as another course that I would rather play than Muirfield.

Is Muirfield the best course in Britain for tournament or Open golf? Yes! Would I want to choose that course as the one to transport to my home town....no way.

Brian

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Henrik,

It is funny you mention Medinah 3. This course is only ranked 52 in the world rankings and has been messed with sooo much over the years. It is not really fair comparing Medinah 3 to Meland.

Medinah is a true US Open course and you are not really supposed to enjoy yourself there...you are supposed to suffer so I am not surprised that you would not want to play there.

Cypress Hills is not ranked anywhere in America really and if you meant Cypress Point over Meland then you should be banned from all golf courses from today....;-)

So you have played 400 courses around the world and only one you mention is anywhere near the top 50 of the world...surely you have played the Old Course?

Meland above Pebble Beach....surely not....?

Brian

henrik færevåg

over 20 år siden

henrik færevåg

Brian

Sorry about the typo. I did mean Cypress Point. I thought it was a better course than neighbouring Pebble Beach. I could have picked randomly any of the courses on the Monterrey Penninsula.

Medinah #3. You got to be kidding. I'd play that any day of the week - at least the version I played back in 1990. At that time it was playable for duffers yes, but gruesome. And absolutely wonderful. It's the closest to a religious experience I've ever been.

I've played a lot of courses, but not many of the top ranked courses. As a correspondent my normal situation was to be in a city where I'd never been before, and where I knew nobody.

So I always carried a half set and met som fabulous people.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Henrik,

Have you played Cypress Point? Not many people in Norway have even heard of it let alone played it. Much like Pine Valley..no one here has probably heard of it let alone played it.

Brian

Tobey McLinks

over 20 år siden

Tobey McLinks

Merkelig at et spørsmål om favorittbane kan ende med skittkasting mot the Old Course....
Phil Brian kan jo ikke engang navnet på banen.... St. Andrews er en by, kjære deg...... en by med mange golfbaner, deriblandt The Old Course.

tipper du spilte Balgove eller en annen korthullsbane i St. Andrews og går og tror at du spilte The Old Course.... hehehe....

Prøv deg på Kingsbarns neste gang du er i byen, så skal vi høre hva du synes om den... hvis den også er like "kjedelig" som TOC og Miklagard, så er du en syk person som bør fratas lisensen til å holde i golfkøller.

forresten så er min favoritt Gleneagles Centennary Course..... fantastisk layout, utfordrende som bare det, og et helvete i vind og regn.... her har du alle muligheter. en fin og god skogsbane på en solskinnsdag, og en unforgiving MF på en mer trekkfull dag......

Meland my ass...... :)

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Tobey,

Is that true? You really prefer the PGA course at Gleneagles than say the Kings or Queens course? You prefer the Jack Nicklaus course to any other links course in Scotland? Tell me it isn't so..

My friend Tommy Cushanahan is the design associate for David Kidd who are making changes as we speak to the course ready for the Ryder Cup. The walks between greens and tees are just ridiculous...

Kingsbarns is my favourite manufactured course. It is superb and again anyone can play it because it is soooo wide.

Brian

Phil Brain

over 20 år siden

Phil Brain

Det bare MÅTTE komme en nisse som hang seg opp i navn og skrivemåte. På folkemunne mener alle the old course når man sier st. andrews. Hvis det er vanskelig for deg kan jeg godt være mer presis heretter.
Men, for å vende tilbake til og fortsette med spørsmålet om hvilken bane jeg ville flytte til min hjemby, så vil jeg bare si at det må være en jæv... vanskelig bane.
Jo vanskeligere, jo bedre. Masse vann, skog, OB, enkeltstående trær, taktiske valg, vind (men ikke regn), kupert, raviner, bekkedaler, elver, doglegs, og annet som jeg ikke kan komme på. Men jeg liker ikke blinde utslag.
Skal jeg bare spille én bane resten av livet så må den være interessant og varierende. Jeg må ha noe å strekke meg etter. Hvis banen er så variert at jeg fortsatt lurer på hvordan jeg taktisk skal spille om 15 år fra nå så er den bra.
Linksbaner er stygge og monotone.
Old Course er kjedeligere enn Nes.
Det er MIN mening, og den må jeg kunne få ha uten at noen andre skal kritisere meg for det.

Hva angår diverse rangeringer av baner så er det like interesant som å rangere et fargekart med Lady interiørmaling.
Har spilt flere av banene i PeugeotGuiden, og er sterkt uenig i rangeringa. Har spillt baner som ikke er nevnt i Peugeot engang, og ville plassert dem helt på topp.
Hvordan folk liker golfbaner er subjektivt.
Det avhenger av kunnskp, erfaring, smak, personlighet og ikke minst golfferdigheter.
Selv om jeg synest Henrik Færevåg av og til skriver dustete innlegg, tror jeg at skulle jeg velge en NORSK bane så måtte det bli Meland.
Den har noe som de fleste andre baner mangler; den er lunefull.

good old sam

over 20 år siden

good old sam

Mange østlendinger har problemer med at Meland er best i landet. En av dem, Tobey McLinks, sliter så intenst med denne ubestridelige kjensgjerningen at han bringer egne kroppsdeler inn i debatten. Ham om det.
Old Course er fenomenal. New Course er strålende. Jubilee er en fryd å spille. Har noen spilt Crail? North Berwick, Royal Dornoch, Prestwick? Det er golf uten plett og lyte. Poenget er at listen over kjempebaner kan gjøres nærmest så lang som man måtte ønske den, om Skottland er utgangspunktet og links-golf er hva du er ute etter.
Meland er en park/skogsbane, med helt usedvanlige kvaliteter og noen hull som ingen andre baner i Norge kan matche. Slik er det bare. At andre foretrekker andre baner, er helt som det skal være. Ikke fnugg av besserwisserei her i gården. Jeg er gammel nok til å huske hva Stephen Stills sang: If you cant be with the one you love, love the one you're with.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Hvis du fikk velge barn, blant alle barn i verden. Hvem ville du velge? Dine egne barn eller noen andres? ;)

even older sam

over 20 år siden

even older sam

Personlig er jeg kjempeflink å spille. Hadde en snittscore på 70,7 i fjor. Jeg elsker vanskelige baner. Helst skal det ikke være fairway idetheletatt, og jo mer lunefull den er, desto bedre trives jeg.

Av og til lurer jeg litt. Tenk at noen så macho som meg faktisk driver med golf. Det er noe som skurrer. Helst burde jeg skutt elefanter med pil og bue og levd i jungelen. Akkurat det skjønner jeg ikke helt.

Men det er deilig å få dele alle mine kvaliteter med dere pingler der ute. Jeg skjønner at noen kan bli litt misunnelige, derfor skriver jeg ikke under eget navn. Mange galninger som kunne kommet på døra mi da. Det skjønner dere nok.

Til Fjosok: Av en eller annen grunn (som jeg også lurer på av og til) har jeg ikke barn. Jeg ville nok valgt en leopardunge eller noe sånt.

TAH

over 20 år siden

TAH

Turnberry Ailsa er uten tvil den benen jeg ville flyttet hjem til meg. Fantastisk linksbane som her høyt ranket blandt Skottlands linksbaner.
Den er uten tvil utfordrende og jeg tror ikke jeg ville blitt lei av den etter 1000 runder.

Meland What

over 20 år siden

Meland What

Ingenting slår Lofoten links i midnattsol.
Denne banen er den mest omtalte norske banen i Golf Digest.

Tobey McLinks

over 20 år siden

Tobey McLinks

Til Phil,

på hvilket grunnlag mener du at "alle" på folkemunne sier St.Andrews om The Old Course?
utrolig teit å påstå hva alle andre mener og sier. hold deg i hvertfall til dine egne meninger. du skal da gjerne få ha de i fred, men du ber om å få fred samtidig som du kaster ut usaklige påstander om linksbaner, og det går ikke det skjønner du...

Blir samme som når man diskuterer musikk. jeg driter i hvorvidt du liker den samme musikken som meg, men påstår du at den er dårlig, da blir jeg provosert-.
Når du i tillegg påstår det i et åpent forum, da må du være ganske innsnevret dersom du tror at ingen vil reagere på den krasse tonen du velger.

Det jeg henger meg mest opp i er de idiotiske kommentarene, og formuleringen av disse.
og når Good Old Sam sier at han ikke er Besserwisse, men understreker at "sånn er det bare" når det gjelder hvorvidt Meland er best i landet, da blir jeg i hvertfall provosert.

Jeg har ikke spilt Meland, og skal aldri påstå at det er noe galt med den på det grunnlaget, men man himmler gjerne litt med øynene når det bestandig er vestlendinger som vasser inn i forumet og snakker om at ingen baner på østlandet kan måle seg med deres baner, og internasjonal oppsikt, og linkspreg, og best i Norge, og best i verden.
blablablablabla.....

Mine Norske favoritter er forøvrig Larvik, Tyrifjord og Asker.

ta ta

Tobey McLinks

over 20 år siden

Tobey McLinks

Brian,

You know, you are right.... Kingsbarns is the best course I have played also. it was mid september, windy as hell, and we had a heck of a challenge, but it was beautiful and fun.

when it comes to Gleneagles, though, I have not had the pleasure of playing Kings course yet, but I prefer Centennary over Queens, even if you are right about the green->tee problem... I do not consider distance between green and tee a problem on a forest course, so it actually don't bother me at all..... :)

I also Love TOC, Dukes, Troon, Carnoustie and the Devlin and torrance courses as well.

over all, I love playing golf, and I can probably love allmost any course that has some quality and difficulty...

have you played the Dukes course?

good old sam

over 20 år siden

good old sam

Ting tar av litt nå. Det er bra. Det er glimrende at folk i dette forumet setter pris på å spille ulike baner. Trengselen ville blitt utålelig dersom alle f. eks. strømmet til Meland.
Har noen spilt Hauger i år? Var der forrige helg og må bare si at den er "friskmeldt". Fjorårssesongen var tung der oppe. Men nå er det meget gode forhold så tidlig på året, svært lovende på alle måter. Ny sand på vei til flere av bunkerne kommer ikke til å gjøre banen noe vondt. Greenene var utmerket, og hull 3 kommer til å bli svært bra når den nye greenen kan tas i bruk, i juni en gang.
Personlig skulle jeg gjerne ha snudd Hauger igjen, slik at førstehullet igjen ble det gode gamle, (dagens hull 8). Det er noe innbydende med å stå høyt og slå (rimelig) langt nedover en fairway som bare venter på ballen din.
Uansett, banen er flott, banen er tøff, miljøet er herlig uformelt. Vi likte det vi opplevde på og utenfor banen, og gleder oss til neste gang det blir anledning til å spille Hauger GK, definitivt en av Norges aller beste baner.

Tobey McDust

over 20 år siden

Tobey McDust

Best i Norge: ASKER

ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha

Tobey McLinks

over 20 år siden

Tobey McLinks

kremt.... jeg sa ikke best i Norge..... kan du ikke lese McDust?

jeg sa "favorittbane"

jeg digger skogsbaner med store variasjoner.

Asker har flotte greener og har de to siste årene vært i upåklagelig stand overall.

man trenger ikke ha den beste banen som favoritt vet du... er ikke alle som kaster seg på stereotyp bølgen og svarer standardsvarene Miklagard, Meland eller Bogstad.....

erik

over 20 år siden

erik

Spilte Old Course i slutten mars og det var fantastisk! De første 9 hullene hadde vi med oss en marshall som med stor entusiasme viste oss hvilke forbedringer som hadde blitt gjort det siste året som forberedelser til The Open. I tillegg hadde han gode anbefalinger om hvordan banen burde spilles. Oh! What a great day!

Det hører med til historien at jeg slice'et over The Old Course Hotel på hull 17, inn på parkeringsplassen.... på baksiden.... med 9 i hcp...

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

hehe.... Erik.... You are not alone...

jeg traff de skuddsikre vinduene både med den første og den andre ballen.... fant den andre nesten på parkeringsplassen langs med greenen, så den spratt langt fra hotelltaket..... :) redda dobbelbogeyen ;O)

/Tiggr 0ut

Smilende Sam

over 20 år siden

Smilende Sam

Hvis jeg fikk flytte en bane til hagen min ble det Royal Aberdeen. Nå bygger de om siste ni og da blir den enda bedre !!

Old Course spilte jeg som 12 åring og gikk den på hcp. på slagene (hcp 27 den gang)... Ikke spennende nok. Cruden Bay og Barsebäck kunne jeg også godt tenkt meg i nabolaget.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Etter en opplevelsesrik ferie i Irland vil jeg sende en anmodning til Ballybunion GC om å flytte Old Course til Oslo, gjerne i gangsavstand fra leiligheten min.

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Bobby,

Pretty big dunes eh? Imagine if you designed that first hole? Big slice and you are in the graveyard!!

Brian

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Herregud så tragisk, at folk ikke kan være litt positivt innstilt til en morsom tråd!

Dette skulle være en subjektiv vurdering av hvilken bane man gjerne skulle spilt hver eneste dag, og da blir det et utvalg av de baner man har en formening om. Ei heller skulle dette bli en skrytetråd av hvor mange baner man har spilt...

Jeg har ikke spilt mange baner i utlandet, men min FAVORITT så langt er
-Vilamoura Old Course og Quinta do Lago på Algarve
-Meland i Norge (Naturopplevelse og utfordring av de sjeldne)

så svaret mitt må bli Vilamoura Old Course

snappy

over 20 år siden

snappy

Ville nok velge Valderrama CdG dersom jeg skulle velge fritt fra en bane i verden.

Skulle jeg velge en bane fra Norden som kunne holdt seg i vårt klima ville det vært Halmstad Gk's Norra.

Norsk Bane, Losby gk og alle det fasilitetene de har

eksperten

over 20 år siden

eksperten

Hvorfor er det links-golf som er ekte golf?
Hvem bestemmer hva som er ekte golf? Bare spør jeg links.

Jeg rister litt på hodet Henrik. Jeg har spillt Meland, og selv om det er en bra bane, kan jeg ikke tenke meg at den er i NÆRHETEN av Pebble.
Jeg vet du er bergenser, og alt fra Bergen er jo best ifølge dere.

Selv kunne gjerne tenkt meg gangavstand til Augusta National.
I Norge vet jeg ikke, men det er hvertfall ikke Miklagard.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Brian,
what a fantastic landscape - the best course I've seen and/or played, by far. Luckily it is not as difficult as it looks (still difficult though ;-)

Yes, that first tee shot is pretty special :-)
In addition to the graveyard, there's the green on the left hand side to consider if you tend to hook.

Jean

Lake Tahoe

over 20 år siden

Lake Tahoe

Skulle jeg hentet en utenlandsk bane til "nabolaget" ville mitt valg vært en av disse: Royal Dornoch - fryser på ryggen ennå - selvom det er 8 år siden jeg spilte der sist! Cruden Bay er en kongebane - spilte 3 runder der på en dag og hadde det vært lyst ute - hadde vi spilt en fjerde runde der... Hadde klart å flyttet Montrose over også....I Bangkok er nok Lam Lu Ka min favoritt - en trilliard palmer og en dødsfet bane - med meget gode greener!! Av norske baner er Narvik i toppstand - min helt klare favoritt - men jeg tror aldri den har vært i "mint condition".....dessverre. Hadde jeg fått alle disse banene i gangsavstand hjemmenfra - hadde kåken min hatt en takst på 10-15 gangern fra idag........og jeg hadde aldri vurdert å selge!!

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Må nok si Augusta National. Komme gjennom Ame's Corner. MAGISK!!

Arnes hjørne!?

over 20 år siden

Arnes hjørne!?

..Amens Corner...

Augusta
Pebble Beach
Old Course

er vel paa alles favorittlister

Kungen

over 20 år siden

Kungen

Du Henrik? Kan du forklare veldig nøye for meg, hvordan du kom ut på cypress point. Dette er den banen som er ranket som best i verden.
Det er rundt 500 medlemer der. De har ikke sluppet ut en greenfee sppiller der på 10 år, hvordan kom du ut der? og hvor mye kostet det? og hvor mye betalte du for å få spille pebble?

Tim Johansen

over 20 år siden

Tim Johansen

Mulig min habilitet blir trukket noe i tvil nå....

Spill Bogstad i løpet av denne uken. Neste uke er handicapkravet og greenfeetider ”tilbake til det normale".
Værmeldingen er god, og banens kvalitet er i det øverste sjiktet i Norge i dag. Smaken kan alltids være som baken, men fakta er vanskelig å beskride! :-)

Utenfor landets grenser vil jeg trekke frem en bane jeg ikke har sett nevnt;
LES BORDES.
17 mil syd av Paris.
Jeg spanderer en runde på Bogstad og en vaffel på den som kommer hjem med en runde under 80 (fra backtee på Les Bordes)! Har du spilt på samme ball hele runden, erstattes den av et dusin av samme merke. At banen er vanskelig gir selvfølgelig ingen garanti på kvalitet, men et besøk på www.lesbordes.com bør vekke appetitten.

Samtidig får alle som spiller Bogstad under 75 fra hvit tee en ny gratis runde og en vaffel og kaffe.
Tilbudet gjelder ut sesongen 2005.

Velkommen til oss og/eller god tur!

Tim Johansen
Oslo Golfklubb

Tim Johansen

over 20 år siden

Tim Johansen

...vi øker tilbudet til den som kommer under 80 slag fra hvit tee (på Bogstad, for de som betaler greenfee (selvfølgelig)).

Tim

Tom

over 20 år siden

Tom

Les Bordes så fantastisk ut. Har vert i Thailand og spilt og må jo si at Blue Canyon var noe spesielt. http://www.bluecanyonclub.com/
Rart å drive ut på hull hvor det står hvor langt Tiger hadde drivet.
Ellers var det masse fine baner der. Et annet anlegg var Laem Chabang. 27 hull av Jack Nicklaus. Spess c sløyfen er nok de beste 9 hullenen jeg noen gang har spilt.
Håper på en retur i låpet av vinteren.
http://www.laemchabanggolf.com/

over 20 år siden

Skulle gjerne sett Kingsbarns langs med Røyselandet ut mot fjorden......... lol.... innsjø-links.... :D

what do you think about that Brian? if you are ever here anymore ;)

Vroklav

over 20 år siden

Vroklav

Stiller et lite spørsmålstegn ved Færevågs vurderinger. Forstår at lokalpatriotismen i bergen er verdens værste men å sammenligne Meland med Medinah og Cypress hills blir bare for dumt.

Personlig liker jeg ikke skau tereng golf i likhet med de fleste forståsegpåere i verden. Trær gjør seg på banen men ikke i betydningen utmark.....

Royal Dornoch er etter mitt syn noe av det nærmeste du kommer golf himmelen. Baner blir av flere verdenskjente designere nevnt som inspirasjonskilden når det gjelder strategi. Helt rå og går old course en høy gang, selv om old course tar prisen i kategorien historikk og aura.

I norden er barsebæk den beste banen jeg har spilt, variert og strategisk. I norge heller jeg mot Miklaagaard eller Larvik som nummer 1.

Olfert

over 20 år siden

Olfert

Enig med Tim - LES BORDES er i særklasse av de banene jeg har spilt. Andre "toppbaner" jeg har spilt siste året er El Saler, PGA de Catalynua, Chantilly, Bärsebäck, Halmstad, Golf National, Nimes Campagne...Ingen av disse var etter min vurdering i nærheten av Les Bordes. 18 hull hvor du kan si wooow.. når du stiller deg opp på tee på samtlige (-:

Brian Phillips

over 20 år siden

Brian Phillips

Tiger,

I would love to see Kingsbarns anywhere in Norway!! Kingsbarns is probably the greatest modern golf course ever built. From two farm fields to a superb links course...

Awesome...Mick McShane is a genius in a dozer.

Brian

Kjell

over 20 år siden

Kjell

Har spilt alle de beste banene i Europa. 2 skiller seg ut, Loch Lomond (Scotland)og Prince de Provence (Frankrike).

Frode

over 20 år siden

Frode

Har ikke spilt så mye i utlandet bortsett fra Sør Afrika. Skulle jeg kunne ta med noen bane hjem så må det bli The Links på Fancourt. Makaløs men frustrerende vanskelig. Ville nok bruke noen år på å mestre dette "monsteret"

hehe

over 20 år siden

hehe

nei dette blir spesielt, om hva som er den beste banen.
Kan ikke samenligne meland med andre baner rundt i verden, det blir galt.Meland er en fin bane og ikke noe mer en det.

Hilsen en spiller som har spillt noen bra baner.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her