Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfklær - kul eller klovn?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Golfantrekk er ikke lett. Dongeri & joggesko er behagelig, javisst, men på golfbanen? Kanskje på en sekshuller i solnedgangen på en mandag, eller?

Så er det han med luftbom og tour-antrekk og staff-bag på første tee. Noen snur seg og smiler. Er det en kodeks han ikke kjenner?

Kort-kortbukser og svarte sokker til midt på leggen holder bemerkelsesverdig skansen som "in"-antrekk, men vakkert er det ikke, spesielt ikke på blåhvite pipestilker. Er det ingen som tør si ifra?

Hva er folkets (la oss si scangolfs) røst?

Hva er kult og hva er klovn?

FancyPants

over 20 år siden

FancyPants

Rutete bukser er hot, dongeri er not!

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Personlig mener jeg at dongeri ikke har noe på en golfbane å gjøre på samme måte som det ikke har noe å gjøre i tennis eller fotball. Hvordan kan det være behagelig og gå i stive, luft-tette dongeribukser?
Shorts ser morsomt ut på de fleste nordmenn så det bruker jeg og fnise av, og jeg bruker det aldri fordi jeg finner det lite praktisk i roughen som jeg besøker nå å da.
Vanligvis går jeg rundt i lin eller bomullsbukser, piquet skjorte og sixpence (fordi jeg har den kuleste sixpencen i hele verden). Men rutete bukser er definitivt hot, jeg har lyst på noen baggye med "skotske" ruter på :)
Kilt hadde også gjort seg synes jeg, men da må jeg få litt høyre fairway% sånn at jeg slipper uønskede plantevekster på besøk...

golf

over 20 år siden

golf

Så lenge folk oppfører seg så kan de vel få ha på seg akkurat hva de vil. Utrolig at antrekket skal bety noe når man utøver hobbien sin.

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Antrekket betyr noe i mer eller mindre alle idretter. Om det ikke har praktisk effekt så gjennom normer. Hvor ofte ser du folk i kondomdress på snowboard?

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Whatever:
Jeg har den kuleste six-pencen i verden. din er bare nest kulest...

jeg synes personlig at lette bukser er det aller beste, og der finnes det jo mye å velge i.
når det gjelder skjorte, så spiller det ingen rolle for meg om den har krage eller ikke. piquet skjorter er ofte gode, og pene, men det finnes stadig mer og mer utvalg i skjorter, gensere etc, som kommer uten krage.

Dongeri er ut, piquet og lett bomull/Lin er kult....

/Tiggr 0ut

Picard

over 20 år siden

Picard

For meg kan folk gå rundt nakne, i klovnedrakt, kort sagt hva som helst. Men selv spiller jeg i lin/bomullsbukser og piquet skjorte fordi dette er mest behagelig, og gir meg mer bevegelsesfrihet kontra f.eks. dongri. Må også inrømme at jeg sniker meg til å spille med singlett en gang i blandt, når solen steker som værst..

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Det mest klovnaktige med denne (stadig tilbakevendende) debatten er at det faktisk sitter folk rundt omkring og bryr seg om hva andre folk velger å ta på seg av klær når de skal ut og spille golf. Konsentrer dere heller om deres egen oppførsel og spill, og drit i om medspilleren stiller i dongeribukse, linbukse, skotskrutete nikkers eller kjeledress for den del.

Kåre

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Til Kåre: Hva om noen av oss er moteinteressert? Og kanskje liker farger, sprell, snitt og slikt? Jo design er kult for noen.

Ikke at jeg bryr meg så veldig om hva folk har rundt kroppen, men synes heller ikke singlet/dongeri har noe på en golfbane å gjøre. Tradisjoner kan være ok å ta vare på - men morro at det kommer inn nye trender.

Skjorter og gensere med høy hals - det liker jeg!

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Sto og ventet ved første tee i australia for noen år siden og der dukket det opp en kar som skilte seg litt ut fra de tre andre han kom med. De stilte alle i 'dressbukse', piquetskjorter, golfsko og tip top utstyr. Han siste kom i converse star sko, en trang og utvasket svart dongeribukse, fillete iron maiden t-skjorte og langt svart tjafsete hår. pluss en golfbag fra hine hårde dager...

de tre andre slo ut greitt nok, men ikke spesielt imponerende til tross for det gode utstyret. sistemann smelte driven 260-270 meter midt i fairway. ettersom jeg gikk i flighten bak dem og det var ganske mye kø på banen så fikk jeg fulgt godt med på spillet deres. og det første slaget var ingen tilfeldighet. jeg tipper han spilte rundt par den dagen på en gjennomsnitts vanskelig bane. og jeg vil påstå det var han siste som oppførte seg desidert mest vennlig og i henhold til etikette.

moralen er at klærne betyr ingenting så lenge man oppfører seg!! ;o)

Har spilt lenge

over 20 år siden

Har spilt lenge

og det vil alltid være slik at noen kler seg ekstremt golfete (i klovnedrakt) og vil få normale mennesker til å trekke på smilebåndet.
Andre kler seg ekstremt saggete og vil fremkalle avsky hos klovnene.
Men heldigvis kler de aller fleste seg nøytralt og slipper å bli "vurdert".
Sånn har det alltid vært

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Ernie - helt enig. Golf er en hobby og fritidssyssel for det aller fleste. La dem bestemme selv hvilke klær de finner hensiktsmessig under utøvelsen av denne. Under konkuranser i regi av forbund e.l er det greit nok med kles kodeks,men ikke under vanlig spill som tross alt er Ola og Karis fritid. Det er gjennom folks oppførsel man oppdager om man trives i deres selskap eller ikke, ikke gjennom antrekket.. Simen Fulland

morlar

over 20 år siden

morlar

Mener selv jeg ikke er snobbede. Hverken på eller utenfor banen, selv om enkelte mener det. Er heller ikke så opptatt hva andre har på seg, men jeg ville ikke ha likt å ha en i flighten med badeshorts og singlett.

Ellers får en gå i det som en føler er behagelig, men litt selvkritikk av klesvalg burde alle ha. Det er snakk om å kle seg etter hva mann skal gjøre. Enten om en skal på fisketur på fjellet eller spille golf.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Ernie, kanskje det var Alice Cooper han spiller på rundt 8 eller no :)

Jeg går også i singlet noen ganger, om det er sinnsykelig varmt...

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Alice Cooper har 4 i handicap, på sitt beste har han vært nede i 2.

Kåre

Master Champion

over 20 år siden

Master Champion

Selv har jeg omtrent samme klesstil som Tiger Woo har på golf-banen, jeg synes også at klærne som Johan Lindeberg lager er veldig kule, men de trange buksene er ikke helt som JEG vil ha det, men at andre bruker dem er bare kult!!

Ernie

over 20 år siden

Ernie

he he, hadde nok kjent igjen alice cooper på sminken ;o)

var nok en annen tilfeldig metal-fan, men jaggu kunne han spille golf!

Sminke

over 20 år siden

Sminke

Ernie, tror du virkelig at Mr Cooper bruker scenesminken sin til daglig, og spesielt på golfbanen? Neppe!

over 20 år siden

Sminke:
tror du virkelig at Ernie tror det når han blunker etter setningen?
neppe!

Lesbie

over 20 år siden

Lesbie

Spilte i dag på Larvik i ballen bak en i grønnrutete bukse, hvite golfsko, lyseblå pologenser med gul strikkevest og grårutete sixpence.
Herregud for en klovn.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

For å understreke Tiger McWould if he could sin kommentar:
Nei, tror ikke det. Og tror heller ikke wahtever var vedlig seriøs i spørsmålet sitt :o)

Grønnrutete bukse hørtes for øvrig dritkult ut!!

p

over 20 år siden

p

At folk går i rutete bukser, six pence osv, tyder i det minste på at de har en selvstendig stil som de står for. I mine øyne er klovnene de som forsøker å se ut som hel sponsede proffer med logoer og merkenavn over hele seg.

baggy

over 20 år siden

baggy

At folk går i rutete bukser, six pence osv, tyder i det minste på at de har en selvstendig stil som de står for. I mine øyne er klovnene de som forsøker å se ut som hel sponsede proffer med logoer og merkenavn over hele seg.

Snappy

over 20 år siden

Snappy

Noe gjør meg gal.....

Hvorfor sier noen.... hobbien?????

Golf er å blir en sport, uavhengig av nivå.

Når man er medlem av en golfklubb, er man også innenfor et miljø. Dette er dette miljøet som setter standarder, kles koder ect.

Noen skal på død og liv ikke stille i en svart bukse med press, men en grill dress. Noen sier at det er dyrt å kjøpe "dress" bukser osv. Da spør jeg meg selv? Hvorfor går du en AJ jeans, Lee, Levi's, disel ect.

En bukse på dressmann koster rundt 399,- om jeg ikke tar helt feil.

Kle dere vel!!!!!!!!!

Går ikke i dress i en MC-klubb, eller hva??

Hænsen

over 20 år siden

Hænsen

Jeg syns at alle burde få lov til å kle seg akkurat som de vil på golfbanen. Vi lever tross alt i 2005 og vi har kommet såpass langt med golf i Norge at den er blitt en "folkesport".

Den herlige sporten vår blir ikke særlig folkelig når det er kleskoder for og i hele tatt komme inn på golfbanen (uten å nevne navn på klubb..). Det syns jeg rett og slett blir for dumt!

Hvordan man kler seg sier ingenting om hvor go du er!

Hænsen
-BOGK-

TAH

over 20 år siden

TAH

Greit nok at man ikke skal kle seg i dress på banen, men nå er det faktisk sånn at det er noe som heter etikette i golf. Vil si at kleskoden er en del av etiketten. Jeg ser ingen grunn til at man skal bruke mye penger på golfklær, men kan ikke se noen grunn til at man ikke kan bruke en "fin" t-skjorte (enten med krave eller den typen Tiger bruker ved enkelte anledninger med litt høyere hals). En pique skjorte får man sikkert for 199 kr på dressmann så pris er ingen unnskyldning for ikke å bruke dette. Bukser får man som snappy nevner også til en billig penge.

Har hatt denne diskusjonen her drøssevis av ganger tidligere og jeg tror ikke jeg gidder å diskutere det mer.

Avslutter derfor min deltakelse angående kleskode med å si at dersom man skal spille golf så får man følge etiketten evt regler fastsatt av de forskjellige banene.

Kåre

over 20 år siden

Kåre

TAH,

Etiketten i golf har absolutt INGENTING med hvilke klær folk bruker å gjøre, den går i all hovedsak ut på det å vise hensyn til andre spillere (sikkerhet, ikke slå når spillere er innen rekkevidde, ikke snakke i mobiltelefon, ikke snakke når folk skal slå), opprettholde spillehastighet evt. slippe gjennom raskere spillere, reparasjon av banen (legge tilbake torv, reparere nedslagsmerker, rake bunkere etc.) og slike ting. Bare det at noen klarer å påstå at kleskodeksen hører inn under dette viser hvor langt på jordet enkelte av denne klessnobbegjengen er....

Kåre

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Snappy, ro deg ned. Du kan fort bli veldig gal, hvis du (helt uberettiget) lar deg hisse av småting som at noen kaller golf sin hobby.

Her er noen ordforklaringer fra bokmålsordboka, som du i fred å ro kan studere…
Hobby; interesse, yndlingsbeskjeftigelse som en driver med i fritiden
Sport; fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett
Golf; spill som går ut på å slå en ball ned i et visst antall små hull med færrest mulig slag,

Hva er det ved ordet hobby som ikke passer til golf?
Kan ikke en sport være en hobby?

(Til dere andre; Sorry, men jeg måtte bare kverulere litt.)

over 20 år siden

Snoop:

enig med deg.... det er ikke å kverulere i det hele tatt.

noen kaller snekring for hobby, men det er jo faktisk en utdannelse for å bli snekker og da tjener man penger på det.

alt kommer an på hvor geskjeftiget man er innenfor grenen som utøves, og selv om jeg gjerne skulle drevet med golf på heltid, så er jeg en hobbygolfer, fordi jeg bruker min dyrebare fritid til det, og anser meg som heldig som kan få lov til å prioritere å gjøre dette. spesiellt siden jeg har hus, bil, kone og tre barn..........

Golf er en herlig adspredelse som gir ekstra energi, og det er akkurat det en hobby skal være.
om hobbyen er en idrett eller ikke skulle ikke spille noen rolle...

hva klær angår, så er jeg i allefall enig med Kåre. plagg har ingenting med etikette å gjøre. det er kun lokale regler og gamle fordommer som bestemmer hva man "skal" ha på seg.
jeg har ingenting i mot at de gamle fordommene krever pent plagg, men denne diskusjonen i seg selv er i grunn en dinosaur. Kjempedum og utdødd....

/Tiggr 0ut

Kvalitet

over 20 år siden

Kvalitet

Det er jo i seg selv helt motstridende (syns jeg) at man kan sitte og reklamere for at man kan kjøpe en piquetskjorte på dressmann for 199 kroner (som i praksis er ødelagt og ser helt forj... ut når man har vasket den 5-6 ganger) som et "helt perfekt" golfplagg, mens hvis man kommer med en kvalitetsskjorte med vanlig rund hals som både varer lengere, ser bedre ut (i manges mening) og også er dyrere ikke skal være godt nok.

Enig i at man ikke skal gå nakne eller i gamle skitne klær som lukter, men drit nå i hva folk har på seg!! Hvis de oppfører seg bra er det det eneste som bør bety noe, som flere har sagt før meg.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her