Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bane i Follo distriktet

Nils

over 20 år siden

Nils

Hei

Jeg driver å skal ta meg Grønt Kort om dagen.
Har stått å slått litt på rangen de siste årene.

Når Grønt Kortet er i boks, lurte jeg på om dere har noen råd til meg om hvor jeg bør bli medlem.

Bor i Ski, og der er det en 9 hullsbane som skal blii 18 i 2007. Har noen av dere spilt der, og kan si litt om hvor bra den banen er?
Det ligger jo også en bane på Gjersjøen som er omtrent like langt unna. Er denne bedre/dårligere en på Ski ?

Nils

frank

over 20 år siden

frank

Gå for Østmarka, billig aksje, men veldig hyggelig og fin bane for en nybegynner og andre.

Todd H.

over 20 år siden

Todd H.

Hei Nils!

Banen til Ski GK på Smerta er en 9 hulls bane med relativt korte hull, men glimrende for nybegynnere. Det er av grei kvalitiet, men det er heller ikke brukt mye penger for å få anlagt denne banen, slik at man kan ikke forvente så mye mer, men banen blir bedre og bedre, år for år. Ski GK har idag mellom 7-800 medlemmer.

Ski GK har inne en sak i Miljøverndepartementet om å bygge en ny 18-hulls bane i det samme området som dagens bane. Slik saken står idag er det ikke meningen at dette skal være en utvidelse av dagens 9-hulls bane, men en ny fullverdig bane, tegnet av den kjente banearkitekten Jeremy Turner.

Farlig å si noe negativt om Gjersjøen og med alle mulige forbehold - denne banen er ennå ikke åpnet med 9 hull - kun 6. Klubben har såvidt medlemmer og grunneieren skal til høsten møte banebygger i retten pga en tvist rundt byggingen av banen.

Mitt råd så lenge du bor i Ski - sats på Ski. Her har de også gode GK-kurs med en behaglig pro, Bjørn Falck.

Rookie

over 20 år siden

Rookie

Enig i at Ski er en hyggelig bane, og fin for nybegynnere, men man kan fort bli lei den da den er svært enkel og lite variert.

Bor du i Ski, er det jo kort vei til Oppegård, som jeg personlig liker veldig godt. (Mange synes Oppegård er litt vel trang, men det er jo bare enda en utfordring)

Dilter

over 20 år siden

Dilter

Krokhol GK ligger i Ski kommune, ikke så langt fra Siggerud.
De har kampanjetilbud på medlemskap ut mai, bare kr. 5000. Rimelig årsavgift også.
18-hullsbanen er ganske kort og litt spesiell, som noen liker veldig godt og andre hater, men hyggelig miljø og ganske gode fasiliteter. Pluss flink pro.
Banen åpner fredag 29, så ta deg tur og ta en kikk. Driving rangen er allerede åpen.

Green Fee

over 20 år siden

Green Fee

hva er greenfee på gjersjøen?
utrolig uprofft å ikke ha info på hjemmesidene sine.

x-Østmarka

over 20 år siden

x-Østmarka

Enig med Frank: Gå for Østmarka.
Jeg var selv medlem der i 3 sesonger og byttet klubb pga kortere reisevei, men spiller den 5-6 ganger hver sesong.

Det ser ut til at klubben har ordnet økonomi og fornuftige planer med hensyn til videre utvikling.

Skigutt

over 20 år siden

Skigutt

Ta turen til Mørk i Spydeberg. Ekstremt bra treningsanlegg, en utfordrende midsizebane + en flott 18-hulls. Bra priser og kjempetrivelig miljø. www.morkgolf.no

Skigutt

over 20 år siden

Skigutt

... Gjersjøen forteller på sin side i Golfguiden at greenfee (for voksne) på hverdager er 200 kroner. En femtilapp mer i helgen.
http://tux.aftenposten.no/golfguiden/service.do?method=info&id=60026

Nils

over 20 år siden

Nils

Takk for alle svar :-)
Jeg skal på Grønt Kort kurs på Mørk, så jeg får testet litt der da.

Ernie

over 20 år siden

Ernie

Oppegård, Mørk og Østmarka er alle baner du vil få glede av å spille. Østmarka har planer om noe ombygging så der kan det bli litt kaos fremover.

Ski er også en ok nybegynnerbane, men som Rookie sier så blir man nok litt fortere lei denne pga at den er kort enkel og bare 9 hull.

Mørk er variert og har også en 9-hulls midsizebane, som nenvt ovenfor. Det gjør at du kan få litt variasjon i spillet. Så siden du skal ta grønt kort kurset der så kan du kanskje like godt fortsette der også... :o)

-g-

over 20 år siden

-g-

Er selv medlem på andre året i Oppegård og kan trygt anbefale den.
Jeg bor selv i Oslo og brukte et par sesonger som "postkassemedlem" til å spille diverse baner rundt omkring for å finne den jeg ville bli medlem av. Valgte Oppegård pga av beliggenheten, variert og utfordrende bane, bra pris og avslappet klubbmiljø.

Ski (nåværende) vil jeg karakterisere som en absolutt grei nybegynnerbane, men man kan nok kanskje bli fort lei som Ernie sier...

Mørk har ganske bra anlegg med både 18-hulls og en 9-hulls kortere bane (à là Ski) - litt langt unna kanskje ?

Askim (omtrent like langt unna som Mørk) har to stk 9-hullere, en "normal" og en korthulls - litt mer utfordrende enn Ski.

Østmarka vurderte jeg opp mot Oppegård når jeg valgte hvilken jeg ville bli medlem i, men den kom til kort - for meg var det 10-15 km lengre å kjøre til en bane jeg syntes var nokså kjedelig med en del "rare" hull etter min mening - men bra pris på medlemsskapet og verdt å sjekke ut.

Gjersjøen ville jeg kanskje ventet med å bli medlem av, litt mye "støy" i forbindelse med konkursen tidligere og virker ikke helt "oppe å gå" som man burde forvente av en golfklubb.

Spill litt rundt på greenfee først kanskje Nils, så finner du nok en favoritt i løpet av sommeren.

TAH

over 20 år siden

TAH

Husker ikke hva den heter, men banen Simen Fulleland har pratet en del om her virker meget spennende. Den ligger vel heller ikke så langt unna ditt hjemmsted...

frank

over 20 år siden

frank

Hakadal??

Les litt geografi du gutten min..

Nils

over 20 år siden

Nils

Takk igjen for alle lange og gode svar :-)

Det står vel egentlig mellom Ski, Mørk og Oppegård.

Ski er nærmest, og billigst tror jeg. Det trekker jo opp at det blir 18 hull der etterhvert. Bruker ca. 10 min på å kjøre dit, noe som er veldig bra.

Regner med at jeg blir fjernmedlem et sted i år, også heller melder meg inn til neste år.

Bare jeg lærer meg til å treffe den forbanna ballen nå ;-)

TAH

over 20 år siden

TAH

Frank;
Har aldri sett etter den banen Simen har pratet om noe sted. Visste ikke engang at den heter hakadal, har bare (av en eller annen merkelig grunn) hele tiden trodd at den banen ligger i nærheten av Ås, som jeg er rimelig sikker på at ligger i nærheten av Ski.

Beklager missvisende informasjon ;)

Skigutt

over 20 år siden

Skigutt

Når du tar grønt kort på Mørk, får du spille så mye du bare orker på midsizebanen (inkludert i kursprisen) frem til du spiller opp til det grønne kortet. Så bruk den tiden du trenger.

Skihopper

over 20 år siden

Skihopper

Nils!

Så lenge du er nybegynner anbefaler jeg Ski, særlig så lenge du også bor i Ski. Det er så greit å kaste seg inn i bilen og være fremme på Smerta 10 min. senere.
Er enig i at man kanskje kan bli lei av banen etterhvert, men du er inne på en vesentlig ting. Først må du lære å treffe ballen. Og dette må du uansett lære et sted.

Ski GK tilbyr i år et rekruteringsmedlemskap. Ta kontakt med klubben og sjekk ut dette, tror det kan være greit å begynne i det små, sjekk www.skigk.no eller ta kontakt på postkasse@skigk.no eller ring 64915725 og snakk med Nina.

En annen fordel. Ski stengte ifjor banen sin i midten av november og åpnet igjen midt i april. Dette gir over 1 mnd lenger sesong enn eks. Drøbak, Oppegård og Mørk.

Jeg kjenner Mørk godt. Om du blir lei av banen på Ski, blir du like fort lei av å kjøre til Mørk.

Som nybegynner har jeg et råd til: Hvis du skal begynne sammen med flere, eller du har andre kamerater som allerede spiller eller har tenkt å begynne. Meld deg inn i den klubben der de du regner med å spille sammen med er medlem i. Hvis ingen har meldt seg inn, finn en klubb hvor alle kan melde seg inn. Du finner fort ut at det er j... kjedelig og alltid må betale greenfee når du skal spille sammen med gutta som allerede er medlemmer på en bane.

Lykke til!

Emil

over 20 år siden

Emil

Merkelig at folk nevner Mørk når Drøbak er så mye nærmere. I tilegg har de uten tvil den beste 18 hulls banen for nybegynnere. Enkle korthulsbaner som ski og gjersjøen blir man fort lei.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her