Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

bruke driver på fairway

veggiss

over 20 år siden

veggiss

vijay singh brukte den i går på 2 slaget på et langt par 5 hull under shell houston open. landet 8 yards før greenen, mellom to greenbunkere som var 15 yards fra hverandre. er jo en del dyktige spillere her inne, er det noen av dere som av og til plukker frem drivern andre steder enn på tee? (bortsett fra til chipper rundt green) han bruker jo en cleveland 460 comp såvidt jeg vet, og den er jo ikke akkurat liten.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Spilte texas scramble i fjor, og da første spiller hadde slått et jern fra roughen (tok bare gress, ikke jord), fikk jeg fantastisk flott leie, bortimot ferdig pegget. Innspillet på 250 meter landet i greenkanten, men ingen klarte eagleputten.

Ellers er det svært vanskelig med dagens drivere å spille ballen slik den ligger, men på dager med ballplassering kan det dukke opp en sjangs.

AlbaTrost

over 20 år siden

AlbaTrost

Brukte driveren av og til før i tiden når jeg hadde en gammel lavprofil MacGregor, og også min forrige Taylor Made Ti320.
Men den ballongen jeg slår med nå er helt ubrukelig.
Så vidt jeg vet bruker Vijay nå en 10 graders Cleveland Launcher 460ccm, som også er helt ubrukelig.
Fatter ikke hvordan han klarer det, må ha hatt et luftig lie der han slo fra.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Bruker en Taylor made r7 som går ganske ok fra fairway - men dog ikke så veldig mye lengre enn 3 wooden. Slår heller ikke rett nok, litt for mye fade/slice. Da blir det 3 wood heller med mer kontroll og lengre carry.

Spilte med en dyktig kar i Australia som brukte driver endel fra fairway. Hadde en gammel Callaway Hawkeye som han slo meget pent.

Tour-spillerne må jo være magiske som klarer å slå så bra drivere fra fairwayen ;)

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg ser rett som det er noen som gjør dette. Tutta leverte et 230 meter innspill på Sola for et par år siden.
Det er ikke størrelsen, men fasongen som avgjør. Driveren på ha en rett front. Min er litt buet i nedkant - ubrukelig på fairway

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Det er ikke bare fronten som må være rett, det må være ganske lavt tyngdepunkt. Hvis hastighetsvektoren med utgangspunkt i gravitasjonssentrum til driverhodet passerer for høyt over gravitasjonssentrum til ballen mister man kraftoverføring, og laget blir kort, lavt og med nedoverskru.
Forutsetning for et vellykket slag med stort driverhode er derfor at ballen ligger "luftig".

Snappy

over 20 år siden

Snappy

oi oi oi....

Vips

over 20 år siden

Vips

Vekker liv i en gammel diskusjon. Har noen treningstips til dette? kan ofte være greit å kunne bruke stekepanna på fairway av og til

Mats

over 20 år siden

Mats

Å bruke driveren fra fairway er ikke å anbefale. Ta som Gunder sier 3 wood. Da har du kontroll på slaget og vil tippe at i 9 av 10 tilfeller går baller lengre. Nå du ser at proffene noen ganger tar driveren er det for å holde ballbanen nede og prøve å få ekstra rull mot slutten. Husk også på at dette gjelder de beste eks. Vijay. Disse spillerene har et fantastisk balltreff, unasett kølle. Hvis du selv prøver å trene med driveren fra fairway så tror jeg du blir overrakset over hva som vil skje med eks. 5 baller og spredning, lengde m.m. Dette er noe selv de beste proene i Norge sjelden finner på. Å se en middelhandicapper eller annet plutselig ta frem driveren på fairway blir i mine øyne kun komisk. Med dagens drivere er også sweet spoten enda høyere i kollehodet og prøv da å sette køllen ned bak ballen og se hvor ballen da treffer, tror ikke det ville lønne seg nei. Men hvis du er itvil så gå å prøv litt selv så får du svar. Problemet består først og fremst i at de fleste spillerne må lære seg å mestre en 3 wood fra fairway først. Til og med der sliter mange proffer både med presisjon og ballbane.

Retief Goosen.....

over 20 år siden

Retief Goosen.....

....slo driver fra fairway på hull 16 på Hauger. 2.slaget på par 5. Han slo carry over greenen fra 265 meter.

Og de fleste

over 20 år siden

Og de fleste

av oss andre er best tjent med å kun bruke den fra en tee når fairway er bred.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Og noen av oss er tjent med å ikke bruke den i det hele tatt...dessverre.

Tigerfan!!

over 20 år siden

Tigerfan!!

det er fordi du er så dårlig det Krutt

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Krutt er IKKE dårlig!

Man kan kanskje si at han er litt - uferdig..?

Men det gjelder de fleste av oss :-)

Tigerfan!!

over 20 år siden

Tigerfan!!

hoho, uferdig ja...... har du sett han slå på Nes?
uferdig er vel bare første bokstaven. han må først få grønt kort...

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Krutt er ikke er noen dårlig golfspiller, det sier jeg dere.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Selvfølgelig er det fordi jeg er for dårlig, TigerFan. Det burde vel selv du forstått av innlegget mitt? Dessuti har du ælldri sitt mæ slå på Næs, så nå juger'u ijinn.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Krutt er jo Ole Petter Westereng. Han er kanskje aller best på gjriiinen.

Krutt

over 20 år siden

Krutt

Det er vel den eneste likheten mellom meg og Westereng ja, at vi sier green med amerikansk RRRR.

Den TigerFanen!! over her er forresten falsk. Æ tippe han egentlig e ifra Hasjtad.

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Det tror ikke jeg. Er så vidt jeg vet ingen fra Hasj-stad som kan spille golf.

4mi

over 20 år siden

4mi

er det noen problemer her??? jeg personlig har nada problemer... bruker ofte driver fra faiway, selv om det ikke alltid funker for en "longhitter"... he he... da så:D

TigerFan!

over 20 år siden

TigerFan!

Beklager den lille digresjonen i tråden her... Men for å få den litt tilbake på sporet da...

Driver fra fairway er vel hva jeg vil kalle et høyrisiko-slag...
Større sjanser for å gjøre alt annet enn å treffe ballen reint ihvertfall!
Da hadde jeg nok dratt frem 3-klubba!, og smelt til med den istedet!

krutt.

over 20 år siden

krutt.

Vær snill med TigerFan! han er den kuleste som finnes, og ja! Det sier jeg dere! Han har trøkk i kula!!

Ripper

over 20 år siden

Ripper

Jeg synest noen ganger 14 køller er for lite, og på enkelte baner hender det jeg legger bort 3-wooden og bytter 460ccm driveren ut med en gammel 260ccm driver som funker helt topp fra fairway.
Jeg mister kanskje 10-20m fra pegg, men tjener det inn igjen med med de andre køllene. Larvik er en av de banene jeg ofte gjør dette på.

Kruttt!!

over 20 år siden

Kruttt!!

Enig i at TigerFan er kul. Synd han er medlem på en slik trist bane. Men det kan jo endre seg det da.

Alex

over 20 år siden

Alex

Til Retief Goosen..
Retief Goosen slo altså en drive fra tee på 227m med rull, og så en driver fra fairway med carry 265m? Jeg er mer interessert i hvorfor han bare slo 227 meter på utslaget....

Maverick

over 20 år siden

Maverick

Alex: Vet ikke sannhetsgehalten i sitt innlegget du refererer til, men det står at han slo over green (hvor langt??). Hullets lengde er ca 490 fra hvitt og med en green som er ca 40 m. lang, blir i det minste 1. slaget over 247 (som også høres noe kort ut...). Hull 16 er relativt flatt første 250 m og har en høydeforskjell (nedover)på 10-15 m siste halvdel (sånn ca).

Alex

over 20 år siden

Alex

Poenget mitt er at jeg trur disse 265m er scangolfmeter. Det virker som sagt rart at han slår godt under 250m (med rull) på utslaget, også 265m carry på andreslaget. Hullet er 492 fra hvit forresten, og mine 227 m kommer fra at orginalinnlegget sier at han slo " carry over greenen fra 265 meter." , og det tolket jeg som at han lå 265m fra greenen. Men uansett så er 265 m pluss rull litt vel langt...

over 20 år siden

hihi.... er litt morsomt at Retief Goosen nå blir beskyldt for å bedrive Scangolf meter........

jaja, jeg vet at det ikke er det du mener, men her inne så virker det som om alle mener det er kun to typer mennesker.
Den ene typen ljuger om lengder, og den andre tror ikke på noen som kan virke bedre enn seg selv.... Disse to kan også kombineres, så da blir det vel tre typer mennesker da.

Men, for å holde meg til sakens kjerne, Det er vel fysisk mulig for en profesjonell golfer å slå et dårlig utslag, for så å redde seg inn med et bra slag, er det ikke?

Maverick

over 20 år siden

Maverick

Ikke helt usannsynlig at Goosen kan slå 265 carry i god nedoverbakke som hull 16 er fra 250 m. Hans gj.sn. på PGA denne sessongen var ca 260 (med rull?). Dette måles vel kanskje på flate utslag?

Alex

over 20 år siden

Alex

TMWihc: Hvilken type er jeg da?
Joda, det er mulig for en profesjonell golfspiller (amatør også) å slå et dårlig utslag (rett nok i fairway), og så redde seg inn med et bra andreslag. Man kan vel diskutere om det var et bra andreslag, da han slo carry over greenen. Med 265m carry med driver fra fairway regner jeg ikke med at han fikk så mye backspinn, så han må jo også ha fortsatt en 10-20m videre også?? MAO. minst 20-30m for langt hvis vi antar at flagget ikke stod i bakre greenkant. 3 wood eller kanskje 3i hadde tydligvis vært en mer riktig valg. Bra slag? Ja vel! PS: dette litt ironiske resonementet forutsetter at historien er korrekt, dvs at han virkelig slo carry 265 over greenen!

Maverick: Nei, det er ikke helt usansynlig at Goosen kan slå 265m carry i god (-11m) nedoverbakke som hull 16 på Hauger. Men: PGA snittet blir målt på utslag og ikke på andreslager, og det blir målt med rull. Målingene blir foretatt på to forhåndbestemte hull pr runde, og man prøver å velge forholdsvis flate hull, hvor flertallet slår ut med driver, og man tar helst to hull som ligger i motsatt retning for å motvirke med/mot-vind problematikk.

Føler at jeg har forklart hvorfor jeg lurer litt på "hva som skjedde" da Goosen spilte 16. hullet på Hauger, siden jeg ikke var der selv, men en siste ting: Baneguiden sier at hullet er 492m fra hvit, men med en drive på 244m midt i fairway, har du 235m til midten av greenen. Dette pga at hullet svinger litt, og total-lengden er målt i midten. http://www.golfatlas.no/extgolfatlas_i.asp?k=haug&h=16

TMWihc: Riktig svar: Jeg er typen som trur at det finnes endel her inne som "juger"/legger på når de snakker om lengder, men jeg vet at det dessverre finnes altfor mange som er bedre enn meg selv. Dvs: Jeg er den fjerde typen!

over 20 år siden

hmmm, da må jeg revurdere hele pakka, for jeg trodde det bare fantes disse tre typene..... doh...

ikke ta det så personlig da, men hvis du leser litt historikk her inne så er det lett å se at når noen skryter, så er det minst 10 stykker som vet at han ljuger, og når noen mistror, så kommer det minst 10 stykker som mener han er mistroisk uten grunnlag.

Alex

over 20 år siden

Alex

Takk for rådet, det var lurt å lese litt historikk, for dette var den første tråden jeg leste her inne! :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her