Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

HVOR DUM MÅ DU VÆRE FOR Å SPILLE GOLF ?

Valgerd

over 22 år siden

Valgerd

SVAR: Ganske blank, dersom man ser på hva slags markedsføring som selger. Her er noen eksempler:

Produsenter av smidde jern (Ben Hogan, Mizuno, KZG, m.fl) hevder disse er overlegne når det gjelder presissjon og feel.....
..mulig det, så da er Titleist, Wilson, Ping og Callaway helt på jordet med sine støpte design, eller.....

De store driverprodusentene skryter hvert år av at de har utviklet en driver som går lenger og rettere enn tidligere. Jaha, det er sikkert derfor gjennomsnittslengden på utslagene har økt med hele 14 meter på 25 år hvorav det meste skyldes forbedrede baller og skaft....
Men løp gjerne i butikken og kjøp en ny driver til 5000kr, så blir det nok hole-in-one på par-5 hullene til sommeren.

Bimetall og trimetall er svære greier. Ved å bore hull i kølla og lime inn en bit eller fem av et annet materiale blir vektfordeling og presisjon helt utrolig. Hva med å bare lage en litt tjukkere klump av stål på samme sted, da blir det billigere og sterkere, men kanskje ikke så lett å finne på noe i reklamen.....

Callaway fortjener virkelig bløtkake for sine VFT-jern. ikke bare støper dem jernene i stedet for å smi dem, de bruker til og med titanium, et superlett knallhardt metall som gir motsatt virkning av bløtt tungt smidd stål. Vil du ha deg en smekk på fingrene ved dårlig balltreff så værsågod.

Har noen hørt utrykket "hardeste metall som noengang er brukt i en kølle" ??. De fleste merker nok stor forskjell om slagflata er 1 000 000 eller 1 000 500 ganger hardere enn ballen. Er det kanske noen som tror at metallmolekylene deformeres når kølla treffer ballen ???????

Og så er det knottene under skoen. Skift fra rosa til lilla plastknotter og ballen triller rett i hullet. Black Widow skal vist være helt utrolige greier. De samler ihvertfall mer gress en gressamleren på plenklipperen min, riktig deilig å spille golf med store gresskladder under skoene.

Skal du i det hele tatt ha sjangs på golfbanen er det bare å investere i lomme-pc,
GPS,
avstandsmåler,
merkemaskin for baller,
roterende køllevasker, golfbarometer,
goretex-sko,
ortopediske magnetarmbånd,
kuleputter,
sving-trener,
vindsikker paraply,
pegger med livstidsgaranti,
lysjusterende golfbriller,
gravitasjonspunktanalysator for baller,
magnetiske massasjeinnleggsåler,
skoknottebørste,
sammenleggbar fairway-stol,
Ping toilettmappe,
vindmåler,
bærbar propanvarmer,
rillerenser,
putterholder,
ball opp-plukker,
greenanalysator,
stimpmeter,
og mye mer.
Og ikke glem køller og baller.

Ha en dyr golfsesong.

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Valgerd.
Et riktig fornøyelig innlegg jeg hadde stor glede av å lese.
Kan du ikke ta det samme med:
Fotball, håndball, ishockey, alpint, langrenn, skiskyting osv.
Det kan vel ikke bare være golfere som er gærne?
mvh
Olaf E. Roalkvam

Valgerd

over 22 år siden

Valgerd

De andre sportsgrenene du nevner er ikke utsatt for så lite intellignet reklame. Dette er et fenomen som er dominerende kun i golf.
Eneste konkurrent med så mye usannheter og usannsynligheter jeg kan komme på er naturmedisin/helsekost-bransjen

Jonny

over 22 år siden

Jonny

Det er mange andre idretter som belemres med dum reklame i mengder. F.eks alpint der alle leverandørene har nye fantastiske produkter hvert år. Kan også nevne andre livstilssporter som seiling, dykking, fjellklatring, terengssykling etc der det også er mulig å kjøpe seg til fant for produkter som er en liten tanke bedre enn forgjengeren.

Jørgen

over 22 år siden

Jørgen

Vi får håpe banene åpner snart, så vi kan begynne å spille golf istedenfor å diskutere golf.

Thomas

over 22 år siden

Thomas

Til Valgerd:

Dum?
Ja kanskje det. Kan ikke si annet enn at du traff spikeren på hodet her.
Dyrt er nok ikke alltid bedre, samme som at det ikke alltid er " størrelsen som teller"
Hadde en veldig bra opplevelse under en demo dag med Callaway i fjor.
Jeg stilte på rangen med min snart 9 år gamle Callaway driver for så å prøve annet hvert slag med den og deres steikepanne type ERC II, jeg slo faktisk alle slagene med den gamle lenger enn med den nye!!
Jeg ble da fortalt at dette var en vanesak og at jeg etter hvert ville slå VELDIG mye lenger med den nye. Hm, tenket jeg, det hadde vært morro. Samtidig ble jeg i tillegg fortalt hvor dårlig den gamle driveren min passet sammen med dagens nye baller.....!
Det var da jeg pakket sammen og tenkte at det ikke bare er jeg som er dum....

Thomas

over 22 år siden

Thomas

Må i denne samenhengen også legge til at det på denne siden figurerer en diskusjon som heter "Råeste driver"

Fint media for reklame det også...
kanskje på tide å lære seg å svinge riktig først?

J.O.

over 22 år siden

J.O.

Ja, det hele er ganske fornøyelig. Som realist/matematiker/fysiker, må jeg
smile ofte. Da er det nesten like greit å ta den helt ut, som han jeg har
truffet på hjemmebanen min noen ganger som sverger til magneter i
skoa. Jeg sier at "nei, sorry, dette mener jeg bare er bullshit og jeg tror
ikke på det, men bruk det om det hjelper for deg." Det fine er jo at man
fortsatt kan ha det hyggelig sammen. (Hvis du jeg tenker på kjenner deg
igjen, så håper jeg ikke du blir støtt. Like hyggelig å spille med deg hver
gang! Sees til sommeren... :-) )

J.O.

Callaway-reklame

over 22 år siden

Callaway-reklame

Årests helsiders annonser fra Callaway Big Bertha driver forteller at ett godt slag veier opp for 15 dårlige.
Da velger jeg heller en driver med færre dårlige slag.
Snakk om å drite på draget.......

Eigil

over 22 år siden

Eigil

Det finnes mye rart tilgjengelig på golfmarkedet i dag, men det skyldes nok i stor grad at golfindustrien styres mye fra USA både på godt og ondt.
Jeg selv har nok gått til en del tvilsomme innkjøp gjennom tiden. Det er bare å innrømme at i enkelte situasjoner kan man bli litt desperat og må prøve alle mulige løsninger/alternativer.
Til J.O. må jeg si at jeg er litt forundret over din litt nedlatende holdning overfor folk som bruker magnetsåler i skoene. Mange av de profesjonelle golfspillerne bruker dette og spesielle armbånd. Det er vel ikke helt uten grunn.

J.O.

over 22 år siden

J.O.

Hmm. Er litt forundret over at du er forundret. Hadde trodd at man
kunne være "litt støtt", "helt enig" eller "helt uinteressert" i min
"litt nedlatende holdning", men "forundret"... merkelig...
Det høres jo nesten ut som om du tror magnetene/armbåndene osv.
har en annen effekt enn den rent psykologiske.
Spør du f.eks. Parnevik (som er den eneste jeg vet om som driver med
slikt, jfr. lua hans) er han sikkert selv den første til å innrømme at
det bare dreier seg om overtro...

Eigil

over 22 år siden

Eigil

Jeg skjønner at du er veldig skeptisk med din akademiske bagrunn. Det forstår jeg. Du vil åpenbart ha dokumentasjon på hvorfor det fungerer. Denne dokumentasjonen har jeg ikke.
Jeg baserer meg bare ut fra min egen erfaring ved at jeg blir mindre sliten når jeg bruker sålene. En annen positiv erfaring med magneter av denne typen, som er laget etter en hvis struktur/mønster, var når jeg fikk betennelse i albuen av å slå for mange baller. Etter å satt på mansjetten merket jeg øyeblikkelig virkning. Hvorfor vet jeg ikke. Men det er ikke viktig for meg. Bare det har den ønskede effekt.

En annen ting som jeg synes er greit å ha med seg ut på banen, er et elektronisk scorekort. Det er kjekt å ha (som Øystein Sunde synger i sangen) med henblikk på å føre statistikk. Ønsker man å være litt systematisk er dette et greit hjelpemiddel, da man kan legge inn flere opplysninger enn på et vanlig scorekort, slik at man kan analysere seg fram til hva man bør arbeide videre med gjennom sesongen for å forbedre sitt hcp. Hvilke analyseverktøy man bruker er jo selvsagt opp til en selv, men å registrere sine runder på denne hjemmesiden er et meget bra alternativ.

pique

over 22 år siden

pique

du va jo lure valgerd....

Valgerd

over 22 år siden

Valgerd

hva mener du pique ???

Og hva mener dere andre om å betale nesten 20000 kr for en kopi av Tiger Woods's putter ??? De selges på tgw.com

Loffen

over 22 år siden

Loffen

20000 kr er helt greit det, den er sikkert mye bedre enn alle de andre kopiene av Ping Anser som selges rundtomkring.

Men denne typen puttere er nå å full vei ut til fordel for pizzaformede Odyssey-puttere med hvite baller på og Scotty's nye "kleshenger" som allerede stormer inn på tour'en.

Smådum forhandler

over 22 år siden

Smådum forhandler

Jeg kjøpte et nytt Ben Hogan Apex jernsett for 3 år siden. I butikken hadde de 2 sett hvorav det ene var nedsatt 3500kr. Settene så helt like ut, men kundebehnadleren opplyste at de nedsatte køllene hadde vanlige Golf Pride Tour Wrap grep, mens det andre settet hadde Originale Ben Hogan gummi-grep.
Denne forskjellen var altså verdt 3500 kr, til tross for at det ikke ville ha kostet mer enn 500 kr å skifte til nye grep.

Det hører for øvrig med til historien at jeg i tillegg til helsettet kjøpte et 2-jern og en gap-wedge med det "dyre" gummigrepet. Men dette ble etter hvert så steinhardt at jeg i fjor høst skiftet til Tour Wrap også på disse to køllene. Skulle ønske det alltid var like lett å "tjene" penger.

Hilsen Ingvar

Løgn, NIKE

over 22 år siden

Løgn, NIKE

I NIKE's reklame for sin nye driver skryter de av at David Duval har ledet USA-touren i med lengst utslag.

FEIL

Siden David Duval skiftet fra Titleist til Nike køller har han forsvunnet totalt fra golfstatistikkene, og klarer nesten ikke en cut lenger.

OG det ser ut til å gå samme veien med Tiger Woods, av samme grunn ???

Pæra

over 22 år siden

Pæra

Til løgn Nike, ditt utsagn om Tiger er vel ikke helt riktig ? Han har tross alt vunnet fire turneringer hitil i år, mer enn noen annen og vi snakker fortsatt april !!

Duvals kollaps kan skyldes mange ting, kanskje er bytte av køller en av faktorene.

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Grunnene til at Duval kollapset er fysiske (rygg, fallesyke tror jeg det heter?), psykiske (slo opp med dama i fjor tror jeg, ble borte en stund etter det) og litt utstyr. Han har testet og skiftet ut utstyr uavbrutt sammen med Nike siden han startet å bruke køllene deres.

Tiger hadde en "down" periode (*veldig* relativt) da han gikk over fra stål til grafittskaft i driveren. Den varte noen dager :)

Løgn NIKE

over 22 år siden

Løgn NIKE

Vel, dere har sikkert litt rett begge to.
Men essensen i innlegget var å gjøre oppmerksom på NIKE's løgnaktige markedsføring.

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Jeg har ikke sett den reklamen. Stod det at han hadde ledet statistikken med Nike driver? :)

Det var ikke kritikk ang. det du sa om Duval, fordi jeg må si meg enig :) Dersom du sier at Tiger ikke er så dominerende som han har vært tidligere, så kan jeg si meg enig i det også..Han har hatt et par kollapser, noe de andre i toppen også har hatt.

Ang. lengste slag statistikken i år, ledes vel den enten av Phil Mickelson (som er totalt oppslukt av lengde for tiden) eller Hank Kuehne? Eller John Daly for den saks skyld.

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Jeg tok en liten sjekk av PGA tour statistikken, og Duval er på 37. plass på lengste drive. Topp 3 er Tag Ridings (aldri hørt om ham..) 380yds, Ernie Else 376yds og Hank Kuehne 370yds. Tiger er sånn midt på treet på 151. plass.

Men dette var kanskje et sidespor i forhold til hva som egentlig ble diskutert her.. :)

Løgn NIKE

over 22 år siden

Løgn NIKE

Reklamen jeg sikter til er trykt i mange av fjorårets og årets golfblader, bl.a. Norsk Golf.
I norske golfblader står det at han LEDET drivingstatistikken mens samme reklamen i Svenesk Golf Digest bare nevnte hvor langt han slo. Nordmenn er jo litt lettlurte i golf siden det nesten ikke er golf på TV, og de fleste ikke har peiling på hva som foregår utenom golfåkeren oppi dalen.

MoFo_

over 22 år siden

MoFo_

Har noen av dere som på en måte henger ut Nike prøvd jernene eller driveren deres? Jeg spiller selv med Mizuno Pro II å ville skiftet til Nike køller når som helst. Duval sine problemer vil heller gå på fysiske og\eller psyken vil jeg tro. Til de som pratet om Tiger Woods, han har tross alt dominert golf i flere år nå. Det ville frydet meg om kampen om første plassen ville bli mer spennende. Jeg har ingenting i mot Tiger, heller tvert imot. Jeg syns han er en strålende ambassadør for golfsporten.

Nikke

over 22 år siden

Nikke

Skiftet fra Mizuno TP-19 til NIKE Pro Combo jern i fjor høst. Etter å ha spilt mye på simulator i vinter, og en tur til Tunisia og 3 turer til Danmark i vinter har jeg gått tilbake til Mizuno'ene og solgt Nike'ene.
Merket ikke særlig forskjell på retningen, men Mizunojerna er mye bedre på lengdekontroll.
Skal kjøpe meg et MP33-sett neste gang jeg drar til USA.

Når det gjelder de som henger ut Nike så forstår jeg resonnementet deres. Men Tom Stites (tror jeg han heter) som ble hentet fra Ben Hogan til Nike vet nok hva han gjør, så jeg tror ikke Nike's køller er noe dårligere en andre brands.
Heller det at Nike lager køller for Tour-spillere på høyt nivå, og prøver å selge dem til Ola Dunk og Pelle Svenson med høyt hcp, og da blir kanskje noen skuffet etter å ha prøvd dem.
Forøvrig står ikke resultatene til NIKE i forhold til satsningen.....

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

MoFo_:

Nei, jeg har ikke prøvd noen av køllene selv. Men jeg kjenner mange som har prøvd (og noen kjøpt) og ikke likt det de fant. Kanskje 20 stykker eller noe sånt. Ingen av dem bruker Nike køller i dag.

Gnukke

over 22 år siden

Gnukke

Har prøvd NIKE drivere på demodag. Prøvde alle kombinasjoner flex/hodestørrelse, men ingen var i nærheten av min "gamle" Callaway C4 driver. Synest driverne til Nike virker billige og blekkaktige. 275cc-driveren ga best inntrykk, men den er ikke tilgivelig nok for meg.

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Jeg ser at "alle" synes at Nike sitt utstyr er elendig, står ikke i forhold til satsing, osv. Alle har prøvd - noen har til og med kjøpt og lagt dem på hylla.

Beklager, men for noe sprøyt. Regner med at ingen av dere har gjort noe annet enn å sikle etter Nike's flotte Drivere og jern i butikken.

Dette er helt topp utstyr for de litt bedre spillere. Regner med at når de nå har bestemt seg for å ta dette markedet, så kommer de raskt med noe for de som trenger litt med folkelig tilgivelse og trampoline også.

Jeg har forøvrig hørt argumentene deres før - fra representanter fra Titleist og Calloway. De er selvfølgelig livredde for det som nå skjer.

Jeg har lenge spilt med Calloway. Neste gang jeg skal kjøpe nytt blir det nok Nike - de er utrolig bra.

Nikke

over 22 år siden

Nikke

Sorry Swinger, jeg likte ikke NIKE, og jeg sikler aldri.
Har råd til å kjøpe det utstyret jeg vil, og velger det utstyret jeg liker best.
Enkelt og greit.
Og jeg har heller ikke Titleist eller Callaway utstyr i bag'en min.
Foretrekker Mizuno jern, Ben Hogan wedger og har en kanonbra Mgolf driver.

Jo forresten, jeg bruker NIKE baller. Synest de er helt suverene.

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Dersom du synes at dagens Nike køller er det beste som kan kjøpes, må du for all del ta turen til butikken. Men de er første generasjons køller, ikke produsert av Nike. De står for kosmetikken. De har en av de beste kølledesignerne på lønningslista, Tom Stites, men han har ikke hatt tid til å få noe ut på markedet ennå. Når det skjer skal jeg ta meg en tur og prøve, men før den tid tar jeg ikke sjansen på at de som har prøvd tar feil. Jeg har nye køller uansett, så det har ingen betydning for meg :)

Forresten har jeg aldri slått en eneste kølle fra hverken Callaway eller Titleist. Jeg har tatt på et par Callaway drivere i en proshop mens jeg har stått i kø, men det er alt :)

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Tull og tøys Gjermund, Tom Stites er ansvarlig for alt NIKE har produsert. La oss i det minste prøve å holde debatten på et sannferdig nivå, så får heller folk ha sin egen oppfatning av hva de synest er bra eller ikke.

Nikke

over 22 år siden

Nikke

FAT SHAFT tull

Nå har WILSON i flere år prøvd å innbille oss golfere at dersom du ikke stikker et krykkeskaft i køllehodet vil kølla vri seg å slå ballen i feil retning.....
Bevares, for dem som klarar å slå med køller som ser ut som balltre er det sikkert helt OK, men personlyg synest jeg disse FAT-SHAFT køllene ser grusomme ut.

Ihvertfall har reklamekampanjene deres ikke medført at andre produsenter har gått over til Fat-shaft, men derimot har Wilson selv gått tilbake til normale skaft.

RESULTAT: De nye Deep Red TourII køllene (driver, fairwaymetals og jern) ser helt nyyyydelig ut, peneste køllene du får kjøpt etter min mening.

Forsiktig

over 22 år siden

Forsiktig

Jeg har sett reklame for de nye Deep-Red køllene i golfblader, men de er ikke tilgjengelige i pro-shopene enda. Hadde en pro-shop runde på lørdag, men ingen hadde hørt om dem engang, og gammlet utstyr selges fortsatt till full pris som om det er nytt.
Tilliten til pro-shopene i Norge er ikke akkurat den beste, så jeg kutter dem ut og kjøper heller på internett.
Virker som pro'ene ikke har fått med seg at det er slutt på den tiden Ola Dunk kjøpte gammelt rask til overpris fordi han ikke visste bedre.
VI ER IKKE SÅ LETTLURTE LENGER

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

På side 73 i mai-nummeret av Norsk Golf står det å lese om en ny driver under overskriften "Diamant går lenger enn titan".
Tja, man skal være forsiktig med å mene noe om noe man ikke har prøvd, men denne greia høres heller tvilsom ut.
Og når jeg leser hvordan den er produsert blir jeg enda mer skeptisk.

Knuste diamanter av den typen som brukes i oljeboringkroner smeltes inn i slagflaten av wolfram. Det man da i virkeligheten får er en slagflate av wolfram som er svekket med forurensning av diamantstøv. Mulig denne slagflaten er veldig hard, men den har garantert ikke samme trampolineeffekten som en beta-titaniumsflate.

Dessuten er wolfram et tungt materiale som dermed drar vekten på driverhodet opp og frem. Dette er bra for en superpro som bevisst spiller på slice og draw, men for hvermannsen som har problemer med å holde seg på fairway er det en klar bakdel.

Og ærlig talt, om slagflata er 5 ganger eller 5 millioner ganger hardere enn ballen utgjør ikke dette noen merkbar forskjell. Tvert imot vil en hard slagflate bruke energi til å deformere ballen, og denne energien vinnes ikke tilbake like godt som om slagflata gir litt etter og deretter skyver tilbake mot ballen (trampolineeffekt).

Denne DR4E-driveren høres ut som en stor bløff unnfanget av en sleip oljekakse fra Texas som vil tjene penger på uvitende golfspillere.
Jeg håper ikke hensikten med Britt Schjøth-Iversens artikkel var å drive markedsføring.

Men bevares, med en pris på nesten 8000 kroner passer den perfekt som statussymbol i bagen, særlig vis den utstyres med en hodesokk i skrikende farger.

Leopold

over 22 år siden

Leopold

KølleKalle

Du skriver:

Denne DR4E-driveren høres ut som en stor bløff unnfanget av en sleip oljekakse fra Texas som vil tjene penger på uvitende golfspillere.

Gjelder de fleste spør du meg...

Erling

over 22 år siden

Erling

Uenig med sistnevnte.
Noen produsenter selger billig bra utstyr uten medfølgende eventyr

Henning

over 21 år siden

Henning

hva med å bare spille spillet da. Slå ballen fra tee til green på færrest mulig slag. De som må fokusere på alt annet rundt dette kan jo ta en runde i pro-shopen og ikke på banen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her