Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Gode spillere og DUGNAD

Vaktmestern

over 20 år siden

Vaktmestern

I dag har jeg vært på dugnad på golfklubben min.
Der var det mange.
Men jeg så kun én med singel hcp.
De som spiller mest driter i hele dugnaden.
Var også noen juniorer innom, men dem løp fra halvgjort jobb med redskapene strødd utover og forsvant.
Og så vil klubben at vi "vanlige" medlemmene skal være med å sponse elitegruppe og juniorgruppe.
Glem det!

Hvor?

over 20 år siden

Hvor?

Skriv hvilken klubb det var da, så kanskje de det gjelder skjønner det!

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Helt ærlig: Jeg forsov meg etter en hektisk uke.

Men hvis det er 1000 medlemmer (eksempel), og det er 40 på dugnad. Er det mer enn 5% singlehandicappere i klubben din? I så fall burde det vært 1 single-fyr til ;)

Truls

over 20 år siden

Truls

Juniorene, som får flere hundre tusen av klubben hvert år, burde være de aller ivrigste til å stille opp på dugnadene. Men, nei - slik er det ikke, desverre.

Selv er jeg singelhcp'er, men dette betyr ikke at jeg spiller mye på min klubbs bane. Jeg spiller faktisk mer på andre baner. - Kanskje jeg heller skulle stille på dugnaden på disse banene i stedet... hehe

WB

over 20 år siden

WB

Øk årsavgiften å lei profesjonell hjelp

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Min hjemmeklubb (Miklagard) hadde også dugnad på lørdag, og der kunne jeg telle 7 stk som jeg vet er singelhcpere av de totalt 40-50 som møtte opp. Kanskje er det ikke singelhcpere det er noe i veien med, men nivået i klubben (slik som Gunder hinter om). Hehe

Vaktmestern

over 20 år siden

Vaktmestern

Jeg har ikke lyst å drite ut klubben min med å si hvilken det er, er mer interessert i å finne ut om det er slik andre steder.
Klubbben har eksistert litt mindre enn 15 år, og det er svært mange i med hcp mellom 5 og 12. Vet ikke hvor mange i prosent, men det er en 20-30 personer på +/- 10 i hcp som trener mye og er med på alle turneringer og deltar i NM, seriespill, elitetrening med pro sponset av klubben, og som får stadig gratis rangeballer og andre småting. Av disse var det ikke én eneste en tilstede. Det samme var situasjonen i fjor.

Er ikke enig i å legge på årsavgiften, men kanskje burde det være et belønningssystem for dem som gjør en innsats på banen.

Truls

over 20 år siden

Truls

Ærlig talt - hva har egentlig handicap'et med dugnader å gjøre?
Kanskje det er slik da, at de med lavt hcp har spilt en stund og har vært på en del dugnader FØR.

Selv har jeg egentlig ikke skjønt poenget med dugnad. Som regel er det en hel del tøysete ting som skal utføres, som er funnet på BARE fordi det er noe som heter dugnad. Kvistebæring osv... Banearbeidere får lønn, de jobber på banen. Vi andre betaler avgift og skal bruke den. Forefallende arbeid kan utføres av de som får mer tilbake en det de betaler inn.

Utenfor norden finnes det ikke engang et ord for dugnad. Hva sier de f.eks. på engelsk?

norsk - engelsk

over 20 år siden

norsk - engelsk

dugnad - voluntary work

Vaktmestern

over 20 år siden

Vaktmestern

Dugnat = tøysete ting som:
beising av klubbhuset og utemøbler
Rensking av blomsterbed og søppleplukking rundt klubbhuset.
Borttaging av kvister greiner og trar fra fairways og greener.
Maling av staker og utslagsmerker.
Oppsetting av flaggstenger og diverse skilt.
Oppsetting av beskyttelsesnett.
Div reparasjoner på bygninger og kjøretøyer.

OG masse andre tøysete småting.
Dugnad er fint for at klubben skal spare litt penger til banearbeidere, og dermed noen kroner mindre i årsavgifter.
Det er også miljøskapende.
Man bør kunne forvente at dem som bruker banen mest også er dem som er mest interessert i at banen er bra. Men sånn er det ikke, de som sliter banen mest er ofte dem som forlanger mest og yter minst.

Arne

over 20 år siden

Arne

I min klubb betaler vi dugnadspant på 200 kr, møter vi ikke mister vi 200 lappen. Jeg møter opp og setter på terrassen, nyter en øl og ser de andre jobbe. Når de er ferdige går jeg ut alene og spiller en nydelig runde men sde andre er møkkete og stive etter all lempingen.

Vel anvendte penger spør du meg.....

wahtever

over 20 år siden

wahtever

jeg synes alltid det høres så koselig ut med dugnad men jeg har aldri tid til å dra.. hehehe

snappy

over 20 år siden

snappy

At vi singel hcp sliter banen meste er vel å ta litt hardt i... Det re som oftes vi som er flinkest til å rep. nedslagsmerker, plukke opp torv osv.

Mange spillere slår faktisk ballen på greenen, ballen triller over greenen. Spilleren går bort til ballen bak greenen og glemmer helt merket som er på greenen. hmmmm

Har heller et inntrykk av at det er singel hcp som sliter ut rangen, vi betaler sikkert i gjennomsnitt 30-40 kr i poletter/kort hver gang vi er på golfbanen. For min del ca. hver dag. Dette gir: 30*300 = 9000,- noe som er netto inntekt til klubben (kansje 300 er mye, men ikke veldig mye). Kansje dette er dugnaden for oss.

Vi er også ute å representere klubben vår i NM, lag NM, ama-tour, P4-tour.

Dette må da være mer valuta for pengen en en lusen dugnad.

Jeg driver ikke dugnad på Rimi, jeg er jo kunde der også.

Quasimodo

over 20 år siden

Quasimodo

Arne er Konge. Skikkelig bra. lol

Fra klubben til Vaktmesteren?

over 20 år siden

Jeg har en følese av at jeg er medlem av samme klubb som Arne. Dersom vi prater om samme klubb har jeg en forklaring på det du skriver om. Helgen som var er en helg hvor forskjellige gjenger av medlemmene i klubben ofte er på golftur. Vet at en gjeng på rundt 25 (stort flertall av spillerene har under 10 i hcp) er i Portugal en fast uke hvert år. Den samme uka er det oftest dugnad på banen. En annen gjeng på 7-8 stk er i Skottland (så vidt jeg vet har alle under 10 i hcp). Jeg har selv under 10 og var på golftur i Italia den uka. Om det er samme klubb vi prater om så er det faktisk ikke så mange flere spillere som har under 10 i handicap der.

over 20 år siden

I første setning i forrige innlegg mente jeg selvfølgelig Vaktmesteren og ikke Arne.

Vaktmesteren

over 20 år siden

Vaktmesteren

Jeg vet om 2 som er i Skottland, har ikke hørt om noen Portugaltur. Men jeg håper du har rett.

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Vaktmesteren har sikkert rett i at vi under 10 er slappe. Fortsett å syt så kommer du langt. Fortsett å generaliser så kommer du lengre. Fortsett å brøle uten å vite fakta - ja da min venn blir alt bra.

Dugnad = frivillig. De som ikke gidder, gidder ikke. De som synes avgiftene er store nok, syns det. Singelhandicappere bruker i snitt mye mye mer penger på golf enn andre, og de skaper inntekt til klubbene både med baller, pegger, hansker, mat, drikke etc etc. Evig syting på dette forumet ja. Klaging om baner, folk, køller, baller, ja absolutt alt er galt (for noen).

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Bjarne:

det er innlegg som det du la inn nå som får andre til å generalisere.
tror du at du nå representerer den generelle holdningen til en singelhandicapper? neppe!

Snappy:
Min opplevelse av singelhandicappere er ikke helt identisk med din.
Grønt kort spillere er nok kanskje de som er dårligst til å reparere etter seg, men det kommer av erfaring, og ikke vilje.
I min klubb er mange av singelhandicapperne eldre herrer, som er utrolig flinke til å irettesette oss dødelige 10-20 hcp'ere for alle feilene vi gjør, for alle reglene vi bryter etc. mens det like ofte er dem selv som gjør de samme feilene, som f.eks ureparerte nedslagsmerker som du nevner her. Men, det samme gjelder for andre personer man opplever på banen.

jeg tror poenget er at uansett om man er singel, dobbel eller trippel(hehe) handicapper så er det personligheten og engasjementet til personen selv som styrer holdningen til både dugnad, regler, slitasje på bane etc.
Vi kan alle bli bedre til å gjøre hverdagen bedre på banen, og de som er med på dugnad gjør det på den måten, mens andre gjør det på andre måter.

det er som det ble nevnt lengre opp, frivillig å stille på dugnad.

på vår klubbs dugnad, så var det en salig blanding av juniorer, seniorer, singel og multihandicappere..... og alle gjorde en bra innsats og bidro til at banen kunne åpne allerede i helgen som var.

la oss spille golf........ :O)

Bjarne

over 20 år siden

Bjarne

Til Tiger: Vel jeg er sikkert grusom og fæl med vaktmestern men det er så forbaska kjedelig å se så mye syting her. Om man er med på dugnad eller ikke har det ikke noe med handicap å gjøre, akkurat som du sier. Men jeg tipper det er rimelig fair å si at single folk i snitt bruker mye penger hos hjemmeklubben sin. Kanskje det er derfor de ikke orker å stille på gratisarbeid? Vet ikke jeg, men å klage og syte på at han og han ikke møtte på dugnad blir for Mikke Mus.

over 20 år siden

Sier ikke at du er grusom og fæl jeg, men at innlegget ditt var like negativt skrevet som hovedinnlegget til vaktmesteren, og ut fra slike innlegg, så skapes det holdninger til de andre som leser dette.

slik blir det til generalisering.

noen som har noe negativt å si om en av gutta på touren? ikke? kan det være fordi de ikke uttaler seg negativt selv om noe her inne?

I think so.

/me 0ut

A. Nonym

over 20 år siden

A. Nonym

Det er ikke slik at alle singlehcp'ere er medlemer av elitegruppen (det gjelder bl.a. meg).

Jeg vil snu det på hodet: Hvorfor i h*****e skal jeg stille opp på dugnad når "hjemmeklubben" min gir bort starttidene i primetime to av ukas fem hverdager til Seniorgruppa og damegruppa?

Jeg har tatt opp dette med adm. de to siste sesongene og fått signaler om at de skulle se nærmere på hvordan dette skulle fungere neste sesong - det var nemlig ikke mulig å endre dette midt i sesongen.

I min "Hjemmeklubb" skiftet i fjor ca 80 aksjer eiere og i løpet av et år har prisen på en aksje gått ned ca 50%. Samtidig slår daglig leder seg på brystet og skryter av at det er så stor kjøpsinteresse og videre (slå den) at dagens pris ikke står i forhold til den virkelige verdien. Kanskje en liten innføring i begrepene "markedspris" hadde vært på sin plass (hint: Canargo var i dag ned over 17% samtidig som det er omsatt over 2.000.000 aksjer - tror du årsaken er stor interesse på kjøpersiden)?

Når jeg skriver Hjemmeklubb i gåseøyne er det fordi jeg etterhvert har innsett at dette neppe blir en klubb jeg kommer til å føle meg hjemme i. Når sesongen er omme kommer nok også jeg til å bidra til den voldsomme interessen for å skaffe seg en aksje i klubben. (eller skal jeg kansje beholde aksjen og booke starttid hver dag for å gå ett hull?)

Hilsen frustrert og lett iltert medlem av "Hjemmeklubben"

Snobb

over 20 år siden

Snobb

Jeg har mere sansen for klubber hvor dugnad er synonymt med at administrasjonen setter seg ned foran telefonen med siste utgave av GuleSider...

Klubbløs

over 20 år siden

Klubbløs

Er postkassemedlem men vurderer å kjøpe en aksje i Oslo-området. Hvilken klubb snakker du om A. Nonym? - Ligger den i nærheten av Oslo? - Hvilken klubb er det jeg IKKE skal kjøpe aksje i?

Putte

over 20 år siden

Putte

Ikke glem at hovedhensikten med dugnadene er at folk skal kunne komme sammen for en sosial hyggestund. Banen klarer seg selvsagt helt supert uten ut noen subber rundt med ei lita rive uti roughen. Det litt kjedelige er at det er en del som ikke forstår dette, og som derfor blir sure på de som ikke møter opp.

Selv blir jeg med på dugnaden for å treffe de andre i klubben som jeg ikke har sett siden i fjor, og for å gå årets første runde etterpå.

over 20 år siden

Ikke ljug Putte.... bare innrøm det. du sandbagger dugnaden og spiller åpningsrunden alikevel....

hihihi......

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her