Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Booking på internett

Christian

over 20 år siden

Christian

Er det ikke utrolig at det "flotte" verktøyet som klubbene har "fått" av Norges Golfforbund (eller var det idrettsforbundet?) ikke fungerer? Tydlig at riktig system vant anbudskonkurransen... Glad klubben min benytter teeplay istedet!

Runar Nyrud

over 20 år siden

Runar Nyrud

Hva mener du egentlig ?

Runar

over 20 år siden

Runar

Glem det.....

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Christian !!

Hvor får du dette fra !!
Regner med at du har sjekket kildene dine før du uttaler deg. Hvis ikke - regner jeg med at du trekker dette tilbake.

Au

over 20 år siden

Au

Var det noen som tråkket deg på tåa Swinger?????
Hehe...
Heia NGF ;)

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Jeg har benyttet tjenesten - uten problemer.

Har ellers ingen interesser enn at jeg synes det er greit at flest mulig bruker samme systemet.

Ingen såre tær.

Tommy

over 20 år siden

Tommy

Noen som kjenner til hva evt. problemer består i? Kjenner ikke til annet enn det som står på Borres hjemmeside:
"Etter mye vanskeligheter har vi nå gått over til nytt bookingsystem - TeePlay.
Vi er sikre på at du som medlem vil blir fornøyd.
Du kan allerede nå booke for mandag 25.4"
Borre forsøkte seg i fjor med NGFs løsning og det så ut som om de skulle fortsette med dette nå i vår, men så denne meldingen.

Anyone?

Christian

over 20 år siden

Christian

Prøvde å komme inn på siden, men kom ikke gjennom. Leste også det som stod på sidene til Borre (mye problemer, ring for å bestille-meldingen, teeplay-overgang høres jo bra ut!). Systemet til NIF ellers (N3sport) er helt på tur for tida det også. Veit ikke om serverene har noe med hverandre, men tregheten virket som noe av det samme.

Mulig jeg har hatt maksimal uflaks, frustrasjonen min da gav resultat i denne tråden. Beklager hvis jeg har trukket forhastede konklusjoner.

For ikke å prise teeplay helt oppi skyene, er det vel sagt at det var en del trøbbel med turneringsbiten i systemet i fjor, men selve bookinga opplevde jeg ingen problemer med. Fremtiden er vel ett system, undres når det blir.

Dag

over 20 år siden

Dag

Booket greit på Borre noen ganger i vår, hva har egentlig de nye problemene bestått i?

Min hjemmeklubb, Solum, har akkurat vedtatt å starte å bruke Golfonline-systemet.
Er det noen grunn til å forvente problemer nå?

Christian

over 20 år siden

Christian

Fant info på nettet nå... : http://www.golfonline.no/t2.asp?p=42605&x=1&a=131366

Problemene taes iallefall alvorlig, så da er det vel grunn til å håpe det beste...

Bjørn

over 20 år siden

Bjørn

Nå funker det meget bra!
Med både kategori(mann, kvinne, junior) og navn og hcp.
Man kan registrere medspillere fra egen og fremmed klubb.
Meget bra!!!!

undrer

over 20 år siden

undrer

Håper alle klubbene vil benytte booking via Golfbox/Golfonline!

Svarer

over 20 år siden

Svarer

Faktaopplysning:
Flest klubber bruker fremdeles GK 96
21 klubber bruker Teeplay, som nå har ca 40.000 spillere i basen sin.
"alle de store" klubbene rundt Oslo med unntak av Grini, Hauger, Losby, Tyrifjorden benytter Teeplay - det ryktes at en eller flere av disse vurderer å bytte til Teeplay.

Lurer på hvilket system som hadde hatt støret sjanse dersom klubbene selv "fikk velge" hva de skal bruke.

Nærmest naturstridig av Teeplay å ha klart det de har, når vi alle betaler for golfbox gjennom kontingenten til NGF. Stå på videre!!

NN

over 20 år siden

NN

39 klubber benytter bookingen i Golfbox og der har man over 100.000 spillere i basen gjennom medlemsdatabasen GolfOnline. GolfBox fungerer nå utmerket igjen etter en knekk i midten av april. Benytt ditt passord som du har fått tilsendt på e-post fra hjemmeklubben din. Logg deg inn fra golfonline.no. Se hvilke klubber som er med og test bookingen. Enkelt og gratis for spillerne. Har du ikke passordet? Be klubben din generere et nytt og sende deg på e-post.

Dag

over 20 år siden

Dag

Hvorfor gikk egentlig Borre over til å bruke Teeplay i år?
Var de dagene med problemer det som utløste skiftet, eller var det en annen grunn?

undrer

over 20 år siden

undrer

Til Svarer:
Angående faktaopplysninger:
Er det noen som benytter GK96 til booking? (jeg vet de tilbyr det som en fritstående modul)
Regner med at de 40000 som er registrert i Teeplays base er alle som har benyttet tjenesten i løpet av tiden de har tilbudt tjenesten, ikke de som har betalt avgift for i år.
Jeg synes det er helt utrolig hvor mange "som selv vet best" i golfnorge.
Vi bør samle oss om det NGFs datautvalg har vurdert til å være det beste.
Et nytt system med så mange brukere, vil selvfølgelig ha "barnesykdommer", men på sikt er jeg ganske sikker på at dette er det beste både for klubbene og medlemene

Buskerud's

over 20 år siden

Buskerud's

Til "undrer"!
Du bør umiddelbart endre ditt alias til "NAIV"! Tror du at det på noe punkt var klubbens valg? Hvorfor tror du Asker og Vestfold, som begge var representert i, det du kaller datautvalg, begge har valgt Teeplay.
Og dette sammen med alle de andre store klubben, men også noen små? Følger du ikke med i hva som skjer innenfor idretten? Bli nå for din egen skyld en gang voksen!

Perry

over 20 år siden

Perry

Jeg er medlem i Byneset og der benytter vi teeplay, må bare si at jeg er kjempefornøyd.

undrer

over 20 år siden

undrer

Til "Buskerud's"!
Teeplay blir først og fremst brukt til booking!
Hvor mange klubber benytter dette systemet for å administrere klubben sin? Veldig mange benytter sikkert fortssatt GK96.
Jeg tror veldig mange klubber, inntar en vente å se holdning, dvs. de fortsetter med det de kjenner, Teeplay til booking og GK96 til administrasjon.
Det har jeg stor forståelse for og når de ser at Golfbox/N3sports løsning fungerer bra, vil de skifte.
Hva er feil med Golfbox?

Tim Johansen

over 20 år siden

Tim Johansen

Til undrer...

Hva er det du sier? Teeplay brukes først og fremst til booking?

Systemet er et fullverdig administrasjonsprogram, med turnering, full medlemsdel, handicaprevisjon, historikk på endringer, grensesnitt til økonomi/regnskap, tilbakelesning med reskontro fra økonomisystemet. Dessuten kan Teeplay, i motsetning til Golfbox håndtere alle typer utskrifter, også etiketter enkeltvis.

Hvis man bare er ute etter online booking, og vil bruke GK 96, er det jo bare å bestille On Tee.

Vet du hva undrer - dette kan du ikke, og vet du ingeting om!

Jeg skal legge inn et lengre stykke om dette senere i dag, når jeg har litt bedre tid. Det er tydelig behov for å få ut informasjon her, makan til synsing....

Tim Johansen
Sports- og markedssjef
Oslo Golfklubb

Thor

over 20 år siden

Thor

Hei Tim
Jeg har heller ikke tid til å legge ut mye informasjon om emnet, så derfor gjør jeg det enkelt og greit: Jeg sier meg helt enig med Tim i denne saken! Og nevner også at de som ikke jobber med golfadministrasjon ikke har så mye faglig tyngde å stille opp med her...

Thor Hellenæs
Sportsjef
Miklagard

sssss

over 20 år siden

sssss

Her er også de aller, aller fleste SVÆRT dyktige og påståelige helt til de møter noen som virkelig kan noe - da trekker de fleste seg stille og rolig tilbake -- til neste gang. Alle ser ut til å ha enerett på å ha rett i sine egne øyne inntil Timmere og Thorere kommer på banen.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Det hadde jo vært interessant å vite hva dere ser på som fordeler med teeplay kontra golfbox. Om golfbox er standarden som er satt fra NGF etter og ha vunnet anbud vil jo det ha store positive nettverkseffekter om samtlige klubber benytter seg av samme system. Hva gjør golfbox underlegent i forhold til teeplay? Jeg bare lurer og har ikke testet noen av systemene ennå :)

Bukken med havresekken?

over 20 år siden

Bukken med havresekken?

Hvorfor benytter ikke alle klubbene i Norge Teeplay? Norge ville da et helnorskt system som overgår de aller fleste andre systemer. Finnes det en annen agenda her et sted (NGF/NIF). Jeg er glad for at klubben min har valgt å fortsette med Teeplay. I følge dem; et fantastisk system med en fantastisk support. Dere må glemme alt det der om "vunnet anbud". I følge info fra min klubb, som for øvrig var representert i IT-komiteén, var det aldri snakk om anbud eller at de i komiteén ble stilt overfor et reelt valgt. Beslutningen var tatt i bakrommet. Oppfordrer derfor alle til å kreve at klubben gir deg det beste systemet for spilleren og ikke minst, i følge min klubb, det beste for klubben.

Facit

over 20 år siden

Facit

I realiteten er bookingen til disse systemene (Golfbox/Teeplay) ganske like og stort sett like bra. Så akkurat det er det vel ikke noe å bråke om. Den store fordelen med Golfbox er at den har hele medlemsdatabasen (GolfOnline) til golf-Norge i ryggen.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Hvis vi ser på NGF, så er det stort sett svensker som dominerer. Da synes jeg det er greit at vi går til Danmark for IT-system. Dette kalles forbrødring.

Proffen

over 20 år siden

Proffen

Danske Golfbox overtar nå sin svenske konkurrent System Epani.

http://www.golfsiden.com/golfboxepani110505.html

Ser ut til at det var riktig Swinger, og at markedet blåser i retning av Golfbox.
At f.eks. Teeplay har bra funksjonalitet hjelper jo ikke så mye om man ikke henger med i det markedsmessige.

Personlig tror jeg fortsatt forbundet gjorde det riktige valget, hvilket blir understøttet av dagens konsolidering.

Man kan jo f.eks. sammenlikne med Microsofts markedsposisjon og spørre seg om de noen gang har gjort seg fortjent til en tittel for de beste produktene...

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Sakset fra NGF.golf.no i dag:

Golfbox også i Sverige

GolfBox A/S inngikk nylig en 5-års samarbeidsatale med Svenska Golfförbundet, via selskapet Golfsystem AB, som utvikler den nasjonale IT-løsningen til alle svenske golfklubber - også kalt GIT (Golfens IT-system).

Samarbeidet betyr at GolfBox skal levere en utvidelse til den delen av GIT-systemet som rent grafisk forbedrer integrasjonen mellom de svenske golfspillerne og den nasjonale golfsiden www.golf.se.

I løpet av de neste månedene vil de om lag 500 golfklubbene og 600 000 golfspillerne i Sverige kunne se resultater av samarbeidet.

Gjennom Norges Idrettsforbund tilbyr allerede Norges Golfforbund Golfbox til norske klubber med golfspsifikke IT-applikasjoner.

Slutten

over 19 år siden

Slutten

Tror nok at dette vil ta kunne ta kvelertak på Teeplay og andre løsninger. Synd, for det vil hemme konkurransen

Tim Johansen

over 19 år siden

Tim Johansen

Forstår ikke helt hva Proffen vil med innlegget sitt. Det er jo bare sakset ut av noe som kan leses på "alle" golfsider, og inneholder ingen betraktninger til debatt eller opplysning forøvrig.

Dessverre er det slik at markedssituasjonen blir riktig vanskelig for Teeplay og andre aktører. Ikke pga samarbeidet som er innledet mellom Golfbox A/S og Golfsystem AB, men den enestående posisjonen de har ved prisen på produktet i Norge og pålegget om å bruke Klubben Online som medlemsbase. Nå ble det vedtatt at de klubbene som bruker Golfbox skal "betale det det koster". Det er allikevel stor differanse, i hvert fall til Teeplay.

Mange lurer nok på hva dette egentlig dreier seg om.
For de frivillige (Turneringskomiteen) er Golfbox et fullendt program som er stabilt og fungerer godt. For det jevne medlem fungerer tidsbookingen etter en normalt trang fødsel bra i Golfbox. Så for frivillige og medlemmer er Golfbox tilstrekkelig, og oppfattes av mange som brukervennlig og bra.

For driften av en golfklubb derimot, er Teeplay (etter min mening (viktig å legge til det der)) det klart beste GOLF ADMINISTRASJONSSYSTEMET. Dette systemet håndterer en del oppgaver Golfbox hånd i hånd med Klubben Online (GolfOnline) ikke løser like godt eller i hele tatt. Dette skrev jeg litt om i mai 05. Det har faktisk ikke skjedd vesentlige ting som endrer dette bildet, bortsett fra at Teeplay har utviklet verktøyet for administrasjonen ytterligere, spesielt på området statistikk og historikk på endringer foretatt på medlemmene.
Turneringsprogrammet har fått på plass live scoring står nå ikke tilbake for noe.

Det spekuleres rundt prosess, politikk og valg av løsning. Dette ønsker jeg ikke å kommentere.
Det jeg vil si er at det er synd at dette har resultert i nær umulige konkurransevilkår for tilbydere av denne teknologi / programvare.

For Oslo Golfklubb, og flere nære større klubber dreier dette seg om å kjøpe det beste tilgjengelige verktøy for å løse de daglige arbeidsoppgaver. Dette koster noe mer enn alternativet, og de klubbene som tar seg råd til å ha det beste verktøyet, representerer fremdeles et marked for Teeplay. Nå har eierne flere ben å stå på, heldigvis, men det vil nok ikke satses voldsomt på uvikling, som igjen kan bidra til at Golfbox etter hvert vil komme til å "tette gapet".

Så får vi se hva dette vil komme til å koste, og foreta en ny vurdering når den tid kommer. Personlig synes jeg det er sunt at det finnes mer enn ett tilgjengelig produkt.

Med vennlig hilsen

Tim Johansen
Oslo Golfklubb

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Hei Tim!

Jeg har fremdeles ingen markedsmessige posisjoner for å "holde med Golfbox". Jeg mener bare at klubbmessig og personlig for meg er det en fordel med Golfbox i alle klubber.
Dette for å ha enhetlige systemer, hvilket også er forbundets agenda, eller?

Jeg ser at de som er inne i Teeplay selvfølgelig er en annen situasjon. Leit for de det gjelder, men slik er verden.

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Interessant sammendrag fra Tim og jeg skjønner hans ståsted. MEN, siden golfboks nå fungerer bra for oss i den 'gemene hop', er det vel kanskje en mulighet for at det kommer press nedenfra om å bruke dette systemet. Dette vil muligens skje først i 'fjerne og mindre' klubber (som kanskje er mer avhengig av greenfeeinntekter enn de 'nære og større'), noe som da ville redusere markedsgrunnlaget for Teeplay ytterligere.

Som Proffen, ville jeg satt pris på å kunne bruke Internett når jeg ønsker å gjestespille på alle andre baner i Norge. I fjor fant jeg at jeg ved enkelte anledninger valgte bort baner der jeg ikke kunne sjekke tilgjengeligheten på golfboks.

Arthur

over 19 år siden

Arthur

Jeg kjenner hverken Teeplay eller Golfbox som bruker annet enn ved booking, hvor jeg har brukt Teeplay. Basert på mange kommentarer fra personer som er aktive bruker av begge systemer er det imidlertid mitt inntrykk at Teeplay har vært vel så bra når det gjelder det administrative arbeidet i klubbene, mens Golfbox antakelig har vært bedre mht turneringsdelen. Det hjelper imidlertid at Teeplay tydeligvis (endelig) har fått på plass live score.

Det er imidlertid en mer prinsipiell side her fordi det i høst ble opplyst at Teeplay skulle saksøke NGF, og forbundet er jo i realiteten klubbene. Derfor er det vel noen klubber som sier at nok er nok, og skifter fra Teeplay til Golfbox.

Hvordan vurderes det i Oslo GK, Tim?

Tim Johansen

over 19 år siden

Tim Johansen

Skjønner ikke dette.

Klubber av forskjellig størrelse og "profil" kan ha forskjellige behov. Når det da finnes flere tilbydere med forskjellig "plattform" må det bare være bra? Eller?

Det gir oss jo en valgfrihet, men nesten bare i teorien. Det liker jeg derimot ikke!

Jeg ser ingen fordeler eller grunner av tyngde som sier at klubbene må bruke samme administrative system. Heller ikke booking eller turnering. Begge programmene er brukervennlige og bortsett fra booking er det svært få som har befatning med begge.

Forbundet skal jo ikke drive klubbene, og skal vokte seg vel for å ikke blande seg opp i klubbenes indre anliggende. Det er faktisk klubbene som er Golfforbundet, ikke omvendt.

At golfere må forholde seg til to forskjellige innloggingsvinduer og to sett brukernavn/passord veier ikke opp for de valg klubben tar av hensyn hva de trenger.
Forresten så er det mulig med samme brukernavn på begge to - det enkleste er å velge det brukernavnet du har i Teeplay også i Golfbox, så er det løst.

Vi kommer til å legge ut et innloggingsvindu også til Golfonline på våre sider, så våre medlemmer lett får tilgang til de anlegg som bruker Golfbox, samt "sjekke mappa si".

Golfbox har kommet for å bli, det har jeg ingen problemer med, bortsett fra at flertallet av klubber (Forbundet) har valgt en strategi som gjør det vanskeligere for de øvrige medlemmene å foreta selvstendige valg. Men slik er idretten.

Uvisst av hvilke årsaker :-)? så synes ikke Teeplay like velkommen i alle kretser.

Tim Johansen

Arthur

over 19 år siden

Arthur

Jeg er stort sett enig i alt du skriver, Tim. Personlig har jeg vært fornøyd med booking delen av Teeplay, jeg vet at andre klubber også foretrekker Teeplay til det administrative arbeidet, mens mange som er involvert i å arrangere turneringer foretrekker Golfbox.

Jeg er også enig i at "Det er faktisk klubbene som er Golfforbundet, ikke omvendt." Har imidlertid Oslo GK vurdert det forholdet at Teeplay sier de skal saksøke NGF (klubbene inkl. Oslo GK), eller spiller det ingen rolle for Oslo GK?

Jeg har ingen interesser på den ene eller andre siden her, jeg er bare nysgjerrig på Oslo GK's syn og vurderinger i denne saken.

Proffen

over 19 år siden

Proffen

Fint med dobbel innlogging, Tim! For Teeplay brukere altså.
Andre veien kunne også vært interessant, men det koster nok penger, ellers hadde vel ikke Teeplay kunnet leve.

For min del hadde det vært brillefint om Teeplay ble kjøpt opp av Golfbox også, men det er jo markedsmessig ufint da. Det blir kanskje ikke godkjent av konkuransetilsynet heller for alt eg vet.

Tim Johansen

over 19 år siden

Tim Johansen

Hei Arthur

Vi skulle selvfølgelig ønske at Teeplay ikke kjører løpet fullt ut her. Vi har problemer med å se at dette gavner noen, og støyen klarer vi oss alle godt uten. Vi har forsøkt å snakke ham fra dette, og ønsket at hans fokus skulle være å utvikle og selge Teeplay. At enkelte klubber har valgt seg bort fra Teeplay pga dette var bare å vente.

Men hører man litt på Kurt Hokland (daglig leder Teeplay), så mener han at det har blitt tatt en del avgjørelser i det lukkede rom som er basert på feil og som ikke tåler dagens lys. Dette skal igjen ha påvirket valget av løsning, som igjen har ødelagt hans markedssituasjon. Hokland har brukt mye tid på denne saken. Han hevder og mener han kan dokumentere dette. Han er inte besviken, han er forbannet.

Ham om det. Verken undertegnede eller Oslo GK har noe bevis for at dette er tilfelle. Saken er for lang og innviklet. Den inneholder tingvedtak og avtaler flere år tilbake i tid. Jeg er ikke jurist, og det at jeg har stukket hodet mitt frem og er uenig i prosessen, betyr overhodet ikke at jeg har belegg for å støtte Teeplays sak i dette tilfellet.

Golfforbundet bedyrer at alt har gått ryddig for seg, og ikke har gjort noe feil. Da er jo dette ingen ting å frykte. Dog er beskyldningene så grove, at jeg synes det skal bli greit å få dette belyst og ut av verden. Jeg er ærlig talt overrasket over at Hoklands beskyldinger ikke har resultert i sterkere dementier og evt motsøksmål. På den annen side kan det være at Styret i NGF ikke tar ham seriøst.

Har han derimot blitt utsatt for et overtramp, ja da er det klubbene som får den regningen. Det liker jeg selvfølgelig ikke - men dersom det er gjort feil i saksbehandlingen - kan vi like det?

Så vidt jeg vet ble det ingen enighet i forliksrådet, men aner ikke hvor saken står hen nå.
Vi velger derfor å vente på utfallet av saken, og ikke dømme i den ene eller andre retning. Teeplay er da, enn så lenge, det programmet vi kommer til å benytte oss av til drift av klubben

TJ

Teft

over 19 år siden

Teft

Som aktiv bruker av Teeplay, må jeg si meg enig i det meste som Tim skriver. Også for vår del er Teeplay helt klart det systemet som gir oss en enklere hverdag. Men vi frykter jo nå at utviklingen av dette systemet vil stagnere pga konkurransesituasjonen.

Man kan jo spørre seg hvorfor ikke Tim satt i utvalget vedrørende IT-systemer for golfNorge? Og hvorfor NGF faktisk gikk for den valgte løsningen?

Proffen

over 18 år siden

Proffen

Noen kommentarer til dagens konkursåpning i Teeplay, Tim?
Jeg mener ikke å si hva var det jeg sa, ber bare om en saklig kommentar.

http://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20070000113579&sokeverdi=961784883

Kabel

over 18 år siden

Kabel

Tenkt lenge på den proffen....hehe. Er det mulig

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her