Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skaft til X-18?

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Har planer om å bite i det sure eple, og bytte ut bladkøllene (KZG) med Callaway X-18. Selv om de er godt over middels stygge har jeg lagt bort jålebukken i meg etter å ha prøvd de med godt resultat på rangen. Dessverre fikk jeg bare prøvd de med "uniflex-skaftet" som jeg synes var noe mykt (Høy ballbane).

For to år siden hadde jeg en gjennomsnittelig svinghastighet på 115mph med driveren, men uten å ha målt dette på nytt er jeg ganske sikker på at den er lavere i dag, sannsynligvis 105-110mph.

Spørsmålet mitt er hvilket skaft jeg skal velge, alternativene ser ut til å være:

Royal Precision Rifle Steel
Royal Precision Tour Flighted Rifle Steel
Dynamic Gold Steel
Dynamic Gold Sensicore Steel

Per i dag heller jeg mot Tour Flighted Rifle skaftene med flex på 5.5. Mens automatiske tester jeg har tatt på internett indikerer 6.5, men dette virker for meg å være et for stivt alternativ?

Ville satt stor pris på tips og hjelp i forbindelse med skaftvalget.

På forhånd takk,
Cavalier

SR

over 20 år siden

SR

Royal Precision er det beste skaftet dersom det er riktig tilpasset (stivhet) . Da det ser ut til at du skal velge et "Standard skaft" så bør du velge Dynamic Gold fra True Temper med den stivhet som du synes passer deg best. Svinghastigheten sier ikke så mye om stivhet du trenger på skaftet. Mange langtslående med høy svinghastighet bruker relativt myke køller. Dette er avhengig av hvor du har akselerasjonstoppen i din sving.

Picard

over 20 år siden

Picard

Hei Cavalier. Har du adressen til siden hvor du tok testen? Hadde vært gøy å prøvd..

Christian

over 20 år siden

Christian

Litt off topic, men jeg hadde også tenkt til å kjøpe X-18 køller. Så prøvde jeg de nye Cleveland Launcher jernkøllene. De føltes enda bedre for meg i allefall. Så bra at jeg kjøpte de i stedet. Men særlig pene synes jeg ikke de er.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Emil ute på Solastranden har et sånt apparat - men det har sikkert andre Proer også.

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Picard,
Jeg har sittet noen kvelder nå og tatt en rekke ulike tester og prøvd forskjellige kalkulatorer, de aller fleste snublet jeg bare over etter internettsøk, men her er noen eksempler (dette er ikke spesielt avanserte verktøy, men det gir i hvert fall et hint):

www.truetemper.com: velg "fitting" og deretter "ShaftFit"
Anbefaling: X100

www.tgw.com: Velg et køllesett du ønsker å kjøpe eller se på, når du har gått inn på det finner du et valg som som heter "Customize Club", bruker du dette vil du få mulighet til å sette sammen køllen selv (Alt fra lie, loft, skaft, grep osv.)
Anbefaling: DG X100, eller Rifle 6.5

Har dessverre ikke tid til å forsøke å finne frem noen av de andre for øyeblikket.

Cavalier

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her