Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ros til Miklagard-medlemmene

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Nå skal jeg gjøre noe som nok ikke faller i god jord i dette forum, nemlig å rose medlemmene på Miklagard! For å gjøre ting helt klart så er jeg selv medlem der og er derfor meget inhabil selvfølgelig.

Bakgrunn for rosen er gårsdagens årsmøte. Banen og medlemmene opplevde i fjor den værste sesongen og det utenkelige gjennom at banen ble stengt i en måned grunnet dårlige greener. Jeg fryktet derfor at det skulle ha bredt seg en misnøye blant medlemmene og et ønske om å endre profil gjennom å skjære ned på årsavgift og tilsvarende vedlikeholdsbudsjett til banen. Dette var ikke tilfelle overhodet.

Et enstemmig årsmøte vedtok forslaget om å legge på årsavgiften med 200 kroner, og stemningen var tilsynelatende lettet over at den ikke ble senket. Lettet i den forstand at det er en enighet om at banen kommer i første rekke, og at dette er prisen det koster. Dette er en mentalitet som gjør at jeg er stolt av egen klubb og har tro på fremtiden for Miklagard.

Til orientering jobber jeg innen kreftforskning med en årslønn under 300 000, har 5 år med studielån og leier en kjellerleilighet (dama studerer). Dette er derfor ikke snakk om snobberi, men lidenskap (eller galskap), og årsavgiften på 11000 kroner er en regning jeg betaler gladelig. Det er med stor glede jeg ser at det finnes så mange i klubben med samme lidenskap, (og at min Darwin-teori fra i fjor synes å stemme ;)

mvh Toughloose

Og snart åpner det!!!!

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Helt enig, det var tøft gjort det dere gjorde i fjor. Hyggelig at dere fikk det til. Spilte et par runder der i høst etter at banen hadde kommet seg igjen og forholdenene var meget bra da. Hører at overvintringen har vært av det normale slaget i år slik at banen fremstår uten problemer i år. Lykke til med sesongen. :-) Simen Fulland

Sutre McPutte

over 20 år siden

Sutre McPutte

Stakkar, nå kommer de stygge ulvene her inne til å ta helt av....... Snakke pent om Miklagard, i mot all etikette!
Jeg syntes selvsagt det er hyggelig å høre ros om Miklagard, stå på!

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Da innlegg i andre tråder blir tolket i hytt og pine er det på sin plass for meg og skryte av Miklagaard og banen er helt klart en av de bedre i Norge.

At medlemmene klarer å holde ordnen på tross av en del uheldige omstendigheter (eller dårlig plalegging, eller for høyt ambisjonsnivå) i fjor synes jeg er helt topp. Når i tillegg aksjeverdien for de fleste er vesentlig redusert vitner det om at det er mange golfspillere som brenner for sporten som er i den klubben.

Spiller banen 4-5 gange i året og med unntak av 3-4 hull synes jeg layouten er bra. Når ruff og beplantning vokser seg til på sikt vil banen gi en flott golfopplevelse.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Hyggelig hilsen Jonny, men i all beskjedenhet vet jeg ikke om karakteristika som "resådd potetjorde" kan feiltolkes, (eller?)

Medlem

over 20 år siden

Medlem

Nytt medlem på Miklagard i år. Tro det eller ei, men det var det klubben gjorde i forbindelse med problemene i fjor som gjorde at jeg valgte Miklagard. Det SKAL være god kvalitet, noe annet er ikke akseptabelt. Det liker jeg.....

Joje

over 20 år siden

Joje

Til medlem. Velkommen til "golfgalklubben". Ut fra hva du skriver, er det svææært sannsynlig at du vil føle deg hjemme:-)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Veldig bra gjort av medlemmene å støtte oppunder klubben i en hard tid. Er selv nytt medlem i år og gleder meg å spille banen i hele sommer. Synes banen er morsom å spille og greenene har vært fantastiske hver gang (spilte bare ettpar runder i fjor da etter renovering av greener). Noen av hullene er litt semi ja, men hvilke baner i Norge kan si de har 18 perfekte hull?

Men skal jeg nyte pen natur en søndag morgen drar jeg til Tyrifjorden. Det er helt sikkert.

Toughloose: vi skal få det bra i år :) Ting tyder på at greenene blir meget bra igjen.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Du tar ting ut av sammenheng, et Miklaagard medlem påsto at Larvik var som å spille på et stort jorde og da ville jeg påpeke at man skyter seg selv litt i foten. I tillegg argumenterer jeg for at de fleste baner av klasse i verden er relativt flate og jeg liker uten tvil best å spille baner i slikt tereng.

Christian

over 20 år siden

Christian

Ingen tvil om at Miklagard er en fin bane, bare synd at ikke alle har råd til å spille der :-(... Var heldig å få tak i noen billige greenfeebilletter i fjor, håper jeg har flaks i år også...

tak, oslo

over 20 år siden

tak, oslo

Er også nytt medlem av året.
Var på møtet og ble positivt overrasket over hvor profft alt framstår.
Det har jo vært masse negativt fra ikke-medlemmer om klubbens
greenfee. Heldigvis viker ikke klubben noe på dette, og det vil fortsatt
være dyrt å spille som gjest.
I motsetning til andre klubber har Miklagard som grunntanke å
være en golfklubb, og ikke en golfbane.

Bud W

over 20 år siden

Bud W

Tosk, tak.

På Miklagard blir banen satt milevis foran medlemmene.
1ste bud er PERFEKT BANE. Derfor stengte de greenene i juli i fjor.
Det eneste som står lavere på rangstigen enn medlemmene på Miklagard er gjestene.

Joje

over 20 år siden

Joje

Nettopp. Og det er derfor vi har så mange fornøyde medlemmer.

Min salige mor refererte ofte et ordtak som tydeligvis fortsatt er aktuellt: Dom som sier at dom er dom, dom er domme dom.

Rådmannen

over 20 år siden

Rådmannen

Hva om de hyggelige guttene på Miklagard venter til i november før de oppsummerer sesongen.
I fjor var den så dårlig for Miklagard golfbane at jeg som medlem ville holdt meg langt i bakgrunnen.
Et norsk ordtak sier at hovmod står for fall, men minst et par stykker klarer å holde hovmodet oppe selv etter fallet.
Håper og tror at Miklagard reiser kjerringa igjen i år. Spilte mange hyggelige runder der for 2, 3 og 4 år siden. Men i fjor holdt jeg meg klokelig unna.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Jeg hadde virkelig ikke til hensikt å være hovmodig i mitt innlegg. Det var ment som et lettelsens sukk over at medlemmene støtter opp om banen til tross for vanskelighetene i fjor. Vanskeligheter jeg ikke har prøvd å fordekke på noen som helst måte. Har også vært medlem i klubber hvor lav medlemsavgift var viktigste prioritet, selv om det gikk ut over normalt vedlikehold og banekvalitet. Vet også om mange som er frustrert over slike tilstander rundt om i ulike klubber.

Miklagard har valgt en linje "så mye koster det å holde banen i stand på det nivået vi ønsker, delt på antall medlemmer = medlemsavgift". Dette er en policy jeg støtter og er derfor glad for at årsmøtet gjør det samme. At dette ble oppfattet som hovmod og blærete har jeg egne teorier omkring. Kanskje ligger problemet mer hos leser enn hos skribent i de tilfellene.

mvh Toughloose

Ikke medlem

over 20 år siden

Ikke medlem

Har ikke spilt på Miklagard. Kun på treningsbanen sammen med min sønn. De jeg har møtt på klubbhuset, både ansatte og medlemmer har alle hvert hyggelige og høflige.
Greenkeeper har kommet bort og beklaget at vi måtte ha ventet med utslaget til han har gjort sin jobb ferdig eller han har ventet til vi er ferdig, Selv om dette er en 6 huls par 3 treningsbane, har jeg følt at greenkeeper gjør sin jobb på best mulig måte for at forholdene blir det beste.
For min del er et medlemskap ikke aktuelt og jeg synes greenfee på kr. 900,- er vel drøyt, men skal nok prøve 18 huls banne løpet av sesongen.

Ønsker Miklagard og dens medlemmer lykke til og håper fjorårets problemer er et tilbakelagt stadium.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Gleder meg til å prøve Miklagard, men når bør jeg spille der for å få den beste opplevelsen?
jeg har god tid, og vil ha banen på sitt beste.

spilte Bogstad i August i fjor, og det var kjempeflott....
kom tilbake i slutten av september, med nydressede fairways, og det var ikke like gøy..... :)

/Tiggr 0ut

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Tiger: normalt er det gode forhold ved åpning, men på bakgrunn av hva vi opplevde i fjor vil jeg ikke garantere noe. Jeg har vært og smugkikket under dukene og det ser bra at på greenene. Tipper at fra og med juni og ut sesongen kommer det til å være gode forhold. Hvis så ikke er tilfelle skal jeg love å gi en ærlig rapport om dette her.

velkommen skal du være

mvh Toughloose

Jonny

over 20 år siden

Jonny

På generalforamlingen møter de 50-100 mest ivrige i klubben. det er ikke så interessant hva de bestemmer men hva de andre 800-900 eller 1200 medlemmene gjør.

Vil bare nevne en sammenheng som mange ikke har fått med seg. Det er medlemmenes samlede betalingsvillighet som setter ambisjonsnivået for hvor flott en bane skal være. (det uttales over at "Miklagaard setter banen milevis foran medlemmene"). Hvis dette er tilfelle er det en luksus som ingen baner kan unne seg, unntatt de som har søkkrike onkler som eiere og betaler regningen uansett. (dette er ikke tilfellet på Mgk).

Statstikk fra baner og oversikter over regnskaper viser at inntektene fra medlemmene må dekke alle vanlige driftskostnader. Evt. andre inntekter som er små i de fleste tilfeller (greenfee, sponsor) kan man om de kommer bruke til utvikling av banen mm.

Altså det er ikke ledelsen på Mgk som bestemmer banekvaliteten men den kommer som følge av et av disse tre senarioer.

1. Årsavgiften foreslått av ledelsen godtas på generalforsamling og ingen medlemmer reagerer med å melde seg ut/melde seg passive etc ved neste korsvei.
2. Årsavgiften foreslått av ledelsen godtas på generalforsamling og mange medlemmer reagerer med å melde seg ut/melde seg passive etc ved neste korsvei. Neste år må ledelsen ta hensyn til dette og redusere ambisjonene sine .
3. Det blir opprør på neste års generalforsamling og medlemmene bestemmer en annen pris og et annet ambisjonsnivå for banen.

Jeg liker å spille Mgk og håper det er nok medlemmer i senario 1. senario 2 og 3 har vi sett i flere andre klubber når årsavgiften skrus opp.

over 20 år siden

Takk Tøffern......
Jeg skal spille Tyrifjord på søndag....... ÅÅÅÅÅÅÅ som jeg gleder meg.....

Evje til uken kanskje.... sukk... Golf er for gærninger.. det er helt på det rene...

/me 0ut

Rob

over 20 år siden

Rob

Jonny, du har flere gode poenger. Og jeg tror Miklagard overlever helt fint. Nettopp fordi de er ekstreme. Ekstreme i pris og fokus på kvalitet (ikke mange andre baner som ville stengt banen 1 måned midt i sesongen for å ta hånd om problemene umiddelbart). Dette er også en strategi som er svært godt kommunisert.

Dermed oppnår Miklagard at medlemmene er motivert for å være medlemmer så lenge den ovennevnte strategien følges. Den første store testen for hvor bred aksept strategien har var nettopp på årets generalforsamling (ref problemene i fjor). Uttrykket "setter banen foran medlemmene" er derfor fullstendig misforstått. Medlemmene VIL at administrasjonen skal gjøre alt for at banen skal være best mulig.

Jeg er mer bekymret for baner som ikke har en like definert profil i markedet.

Pasek

over 20 år siden

Pasek

Jeg er enig med Rob. Beviset på dette er de to 'syretestene' Miklagard har vært igjennom:
1. Helt i begynnelsen valgte ledelsen å bygge om hull 1 og 16, som
ikke ble tilfredstillende bygget i hht. planen under de vanskelige
værforholdenene på den tiden. Tross store spillemessige
omstillinger i 1-2 sesonger, fikk ledelsen medlemmenes fulle støtte.
2. Det samme skjedd i 2004 da greenene falt helt ut med påfølgene
tøffe men riktige beslutninger som ledelsen tok. Jeg selv hadde
den samme reaksjonen som Toughloose over den varme støtten fra
medlemmene.

Min følelse er at all den kritikken som kommer på denne siden mot Miklagard, gjør oss medlemmer enda mere sammensveiset som klubb.
Lojaliteten er det ikke noe i veien med.
Kritikerne får lykke til videre...

Joje

over 20 år siden

Joje

Følgende morgenbønn dedikeres til alle golfklubber på Østlandet (og ellers i landet) som har dugnad i helgen.

Dere står med andre ord fritt til å bytte ut "mitt" klubbnavn med deres eget...

Miklagarden Vår
(fritt etter Ham)

Mikla Gård, du som er vår golfbane
Hellig holder vi ditt navn
Kommer både de rike og de mindre rike,
så er vi i himmelen selv når vi er (helt) på jordet
Gi oss hver dag våre daglige greentreff
og forlat oss våre feilslag, som
vi også må forlate deg i november
Led oss ikke til en golfferie i Spania
Men frels oss fra den vonde vinteren
Før vi alle til slutt
med makt stedes til hvile
på dine evige fairwayer

(M)amon

Såh - da håper jeg det blir slutt på all denne fokuseringen på at vi "Miklagardinger" er gærne!

:-)

Siste innlegg

over 20 år siden

Siste innlegg

taler for seg selv

idiot

Joje

over 20 år siden

Joje

Hehe. Det har du nok rett i. Vet du hva? I det siste har jeg til og med begynt å høre lyder i hodet mitt. Ligner på fuglekvitter. Skremmende.

Noe er spenna gæren't her.

Asker-golfer

over 20 år siden

Asker-golfer

Jonny;

er fullstendig uenig med deg at det er hva de andre medlemmene (som ikke møtte opp) gjør, og ikke hva som bestemmes av årsmøtet. Faktum er vel at det er de som møter og viser interesse for klubben som man skal legge mest vekt på, for det er jo nettopp disse som klubben er til for. De av medlemmene som spiller kun et par ganger i løpet av et år, er vel egentlig ikke interessert i klubben - og kan vel nesten ikke sies å være spesielt interessert i golf heller? En tanke som flere golfklubber bør vurdere er faktisk å sette OPP årsavgiften, og redusere antall medlemmer. På denne måten får man en klubb som består av medlemmer som faktisk er interessert i klubben og banen. De andre kan finne seg "postboks-klubber" som ikke krever at man involverer seg i klubben.

Dessuten vil man kanskje på denne måten få en klubb-ledelse som kan konsentrere seg mer om å legge forholdene til rette for medlemmene, og ikke bruke så mye tid på å skaffe sponsorer og green-fee spillere (som kanskje ikke er interessert i klubben, men i banen).

Det er et tankekors at det i Norge er mye billigere å spille golf enn i andre land hvor levestandaren er betydelig lavere. Og fortsatt regner nok flertallet ut hvor mange golfrunder årsavgiften utgjør (11000 / 10 = 1100 per runde), og klager på at det er for dyrt - mens "sannheten" er at de kanskje egentlig ikke spiller nok golf? :-)

Jasså ???

over 20 år siden

Jasså ???

Sitat:
"Det er et tankekors at det i Norge er mye billigere å spille golf enn i andre land hvor levestandaren er betydelig lavere. Og fortsatt regner nok flertallet ut hvor mange golfrunder årsavgiften utgjør (11000 / 10 = 1100 per runde), og klager på at det er for dyrt - mens "sannheten" er at de kanskje egentlig ikke spiller nok golf? :-)"

Hvilke land da ??
Ikke Skottland
Ikke England
Ikke USA
Ikke Canada
Ikke Spania
Ikke Portugal
Ikke Sverige
Ikke Tysklan
Ikke Italia
Ikke Frankrike
Ikke Belgia
Ikke noen amerikanske, afrikanske eller asiatiske land er dyrere enn Norge ?
Sveits er dyrere, men der er også levestandarden høyrere.
Dubai er dyrere, men der er også levestandarden høyrere.
Luxembourg er dyrere (unntatt Clervaux), men også der er også levestandarden høyrere.

Du Asker-golfer, jeg har problemer å se hvilke land som har dyrere golfmedlemsskap og innmeldingsavgifter enn Norge hvis vi holder oss til vanlige golfklubber.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Snakker Asker-golferen i forhold til inntekt eller i absolutte termer?

golfdilla

over 20 år siden

golfdilla

Grattis Miklagaard !

Dere tør å stikke hode frem og si at hvis aksjonærene ønsker høy kvalitet så må de også betale for det. Når du kjøper aksje i et baneanlegg som Miklagard må du være villig til å betale det det vil koste å holde den høye standarden. For å være helt ærlig så er golf ALt for billig i Norge !!! Det må snart alle medlemmer i amdre klubber skjønne. Anlegg hvor medlemmene bestemmer alt vil bli de store taperene i årene fremover, der er det ingen som tydeligvis er interessert å betale noe særlig mer i årskontigent. Baner hvor det er organisert som et AS tar det det koster og ferdig med det ,så er det opp til hver enkel å bestemme om man ønsker å kjøpe aksje/spillerett i klubb eller AS. Den senere tids bråk i enkelte klubber bekrefter dette.
NB: det er aksjonærene i Miklagard Golf AS som tok avgjørelsen vedr. høyere kontigent.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

golfdilla, med bakgrunn i hva sier du at golf er alt for billig i Norge? Jeg er nyskjerrig...

golfdilla

over 20 år siden

golfdilla

med det generelle kostnadsnivå som er i Norge og med tanke på at Golf anlegg er det de eneste som ikke mottar noen form for støtte fra det det offentlige hverken til drift eller bygging (ref. asbjørn ramnefjell) må regningen betales av de enkelte medlemmer eller aksjonærer. Ønsker man da et bra driftet anlegg med bra kvalitet på spesielt banen må regningen betales av noen. Dette tror jeg er et problem som kommer til å bli enda større i årene fremover og vi vil antageligvis se at noen anlegg faktisk vil få en dårligere banekvalitet da det ikke vil være økonomi til normal eller ekstraordinær drift.
Jeg mener at en årsavgift i en klubb med ca. 1200 medlemer bør ligge et sted mellom 8000- 10000 for å sikre driften og fremtidige oppgraderinger av anlegget. Synes Toughloose peker på noe viktig her når han med sin lønn støtter forslaget til årsavgift på Miklagaard fult ut og vil ha en bra bane og anlegg.

Asker-golfer

over 20 år siden

Asker-golfer

Snakker da i forhold til inntekt (eller levestandard om en vil). Og de tankene som "golfdilla" har er stort sett de samme som jeg gjør meg.

Og hva "Jasså???" legger i "vanlige golfklubber" vet jeg ikke. I flere av landene finnes det også f.eks. "public courses" - det har ikke vi her.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Asker golfer ! , du er et eksempel på de som ikke forstår at det er medlemmenes samlede betalingsvillighet som setter ambisjonsnivået i klubben. Det hjelper ikke hva generalforsamlingen bestemmer hvis ikke medlemmene samlet sett er villige til å betale for disse ambisjonene.

Dette er veldig basic bedriftsøkonomi.

Personlig håper jeg det er plass til en klubb som Kgk som har høyre ambisjoner. Det blir spennende så se hva markedet vil ha på sikt.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Det går ikke an å si ubetinget at årsavgiften bør ligge mellom 8.000 - 10.000, det er jo absurd å forlange at mennesker skal bruke 5% av årsinntekten sin på 8 runder golf.. Selv tror jeg at mange baner kan ha en årsavgift rundt 10.000 og kanskje mer enn dette, det forutsetter bare at de har mange nok golfspillere i nærområdet som spiller såpass ofte at de finner dette lønnsomt. Om en skal sammenlikne prisen i andre land så bør en iallefall kompensere for lengden på sesongen, det er stor forskjell på 10.000 for 6 måneder og 10k for 12 måneder... Nå er det uansett slik at markedet bestemmer og jeg er sikker på at det blir et tilbud for alle, med nisjebaner både i det dyre og billige sjiktet.

Jonny, medlemmene bestemmer ikke ambisjonsnivået til klubben, de potensielle medlemmene bestemmer den, og det er ikke det samme. En får anta at vi er såpass rasjonelle at om vi tror at årsmøtet vil påvirke golfopplevelsen vår i positiv eller negativ retning så møter vi opp for å avgi en stemme.

Asker-golfer

over 20 år siden

Asker-golfer

Jonny! - du er et eksempel på de som ikke forstår at det kan finnes golfklubber hvor ambisjonsnivået er forskjellig fra andre klubbers! Noen klubber har ambisjon om å lage "verdens beste bane" for klubbens egne medlemmer. Og dersom andre spillere ønsker å spille på denne banen må de betale deretter. Min oppfatning av Miklagard er at de ønsker noe i denne retningen.

Andre klubber er opptatt av at avgiften skal være lav, og må derfor basere seg på green-fee spillere (og andre inntekter). Her vil det være mer avgjørende hva "andre" (les green-fee spillerne) mener om banens kvalitet, og ikke så mye hva klubbens egne medlemmer mener (de betaler likevel ikke mer enn en gjennomsnittelig green-fee spiller).

Realiteten er at de mange ikke-aktive medlemmene (som spiller kun noen få runder per år) er med på å subsidiere de aktive medlemmene, og ut fra det du sier er det de ikke-aktive medlemmene som du mener vil avgjøre hva klubbens ambisjonsnivå skal være. Mulig det er slik i dag, men min oppfatning er at det kan endres ved å sette opp medlemsavgiften slik at man sitter igjen med aktive medlemmer som ønsker at klubben skal legge forholdene til rette for nettopp dem - og ikke dem som ikke er interessert i klubben (men mest interessert i banen) - om du forstår forskjellen.

Jonny

over 20 år siden

Jonny

Merkelig tolkning Asker. Poenget mitt er jo at det er alle medlemmene som bestemmer kollektivt hvilken ambisjonerklubben skal ha. Så langt er vi vel enige tror jeg.

Ideen om at det er greenfeespillerne som bestemmer ambisjonene er ikke riktig. det er dokuemntert i analyser at greenfee kun er et supplement til økonomien som medlemmene bidrar med. Ingen klubber i norge har så mye greenfee at de kan få klubben til å gå rundt sammen med en lav medlemsavgift. (mulig det går på noen potejorder som kanskje ikke fortjener betegnelsen golfbane).

Om et medlem er aktiv eller ikke spiller liten rolle i økonomien. Alle medlemmer betaler vel stort sett det samme enten de spiller eller ikke.

Asker-golfer

over 20 år siden

Asker-golfer

Jonny - virker som vi muligens snakker forbi hverandre her. Det er riktig at det spiller liten rolle for økonomien om de spiller eller ikke, men det er heller ikke poenget. Personlig har jeg erfaring fra annen klubbvirksomhet (bl.a. skyting, og flere ball-idretter), og her mener jeg det oftere er sterkere "klubb-følelse" enn det man finner i golf.

Tror svaret ligger i at golf fortsatt er i sin spede barndom her til lands, og at man melder seg inn i en golfklubb simpelten fordi man må. De klubbene som driver med etterhvert god økonomi vil kunne legge forholdene til rette for de aktive (les ovenfor) medlemmene, og her må man altså da finne seg i å bli "hengt ut" av golfere som ikke helt forstår filosofien/ambisjonen til klubben. Dette gjelder både av egne medlemmer som mener årsavgiften er for høy (typisk medlemmer som ser årsavgiften i sammenheng med antall runder de har spilt), og ikke-medlemmer som synes green-fee'et er for dyrt (og som ikke ser at klubben faktisk ikke er til for dem, men for medlemmene).

Vil selvsagt at de beste banene også skal være åpne for green-fee spillere, og at det skal være samsvar mellom banens standard og størrelsen på green-fee'et.

over 20 år siden

ville kanskje vært en ide å starte en ny tråd mellom dere to i stedet for å holde en annen tråd som ikke lenger har noe innhold relatert til tråden levende........

just a thought.....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her