Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Doping-driver

Patrick

over 22 år siden

Patrick

Jeg var innom et større golfutslag i Oslo-området i helga for å se på en ny driver. Utvalget var ikke det største, noen billig-drivere samt det nyeste fra Tylor Made, Callaway, Liquidmetal og Cobra.

Men det som slo meg var at ALLE de dyre driverne dette utsalgsstedet hadde tatt inn denne sesongen hadde ULOVLIG COR. I tillegg hadde noen av driverne misvisende pålimt en etikett som skrikende påstod at driveren er i henhold til R&A's regelverk.
DETTE ER FEIL.
Drivere med COR over 0,83 er ulovlige over hele verden, selv om gjennomføring av regelen for "vanlige folk" er utsatt noen år i Europa.

Og bare for å ha sagt det; dersom jeg i en konkurranse blir satt opp til å spille med noen som bruker slike spring-effect drivere kommer jeg til tydelig å vise hva jeg mener om juks hver gang de slår med dem, og skulle noen med en slik doping-driver vinne en av disse "lengste utslag" konkurransene som ofte er lagt inn i turneringene kommer jeg til å lage kvalm under premieutdelinga.

Klarer man ikke å spille med lovlig utstyr som er lagt til grunn for banedesignet kan man likeså godt holde seg unna golfbanene.

Hva mener dere andre ?

Preben

over 22 år siden

Preben

Helt enig, skal man slå langt og helst ret, bør dette gjøres ut fra et godt golfsving og ikke jukseutstyr.

evo narg

over 22 år siden

evo narg

De er jo lovlige t.o.m. 2008 ( hvis du da ikke er tourspiller..... ), så da kan du jo lage så mye kvalme du vil! Juks er det først om mange år,
etikk er noe annet. Oppføre seg tulling når du spiller konkurranse er jo så flott ?????
OG det er nok ikke bare COR som avgjør lengde.......

Dusten

over 22 år siden

Dusten

Javel, så er high COR lovlig til 2008 utenom USA og Mexico, men som du (kanskje) mener, etisk ukorrekt.
Jeg kunne ihvertfall aldri få meg til å kjøpe en slik ulovlig driver fordi jeg føler det er juks.
Så en sammenligningstest foretatt av noen av European PGA Tour proene mellom ERCII og den driveren de brukte til vanlig. ERCII vant med i gjennomsnitt 20m på lengde. Ikke allverden, men nok til å spare noen slag i løpet av en runde. Og rikelig nok til at enhver rimelig god spiller kan slå ut en mye bedre spiller på lengde i nevnte "lengste drive"konkurranse.

Jonny

over 22 år siden

Jonny

Patrick
Dette pratet om juks og ulovligheter er bare tull selvfølgelig. Som du selv sier er det ikke innført noe forbud eller regel mot dette enda. Disse driverene er derfor helt lovlige og fine og bruke i alle sammenhenger for alle som ikke lever av golf.

Ikke er alle spesielt dyre heller. Man kan få veldig råe drivere med COR på 0.83 til 1200-1500 kr bestilt på nett fra USA inkl. moms og frakt etc. Noen av disse er bedre enn "slice kongen" ERC2. Som kjent har ERC2 lang skaft og hodet uten riller i fronten, noe som gir mer sidespinn og dermed slice for de som ikke treffer sweetspotten hele tiden.

Ser at Patrick skal lage kvalm for alle med driver som har "spring like effekt". Da kan du jo begynne med å lage kvalm for deg selv. Til din informasjon har alle drivere "spring like effekt" i større eller mindre grad.

Sverre

over 22 år siden

Sverre

Jeg fyrer gjerne oppunder dersom noen blir kvalme over dem som benytter "ulovlige" drivere. Alle bør holde seg på den riktige siden av 0.83.

Valgerd

over 22 år siden

Valgerd

Enig, vekk med de som spiller videre fra Out of Bounds

Loffen

over 22 år siden

Loffen

Hvorfor ikke fjerne alle regler i golf. La folk bruke akkurat hva de vil til å slå ballen med (så lenge den slås...)
COR kan aldri bli mer enn 1, størrelsen på driverhodene vil begrense seg pga tyngde og luftmotstand, golfindustrien kommer til å blomstre, og det blir ustyrtelig morsomt å se hva slags utstyr de andre dukker opp med.

Randi

over 22 år siden

Randi

Disse driverene er lovlige inntil videre !

Knut

over 22 år siden

Knut

Jeg kan ikke skjønne hva Patrick mener med innlegget sitt.
Er driverene lovlige til 01.01.2008 så er de LOVLIGE, ferdig med det!
Det er ikke juks eller uetisk så lenge de er lovlige frem til denne datoen.

Per

over 22 år siden

Per

Enig, tror Patrick er lei seg fordi han ikke har høy COR.

Loffen

over 22 år siden

Loffen

La pinglene spille med trampoline, til lenger ut i skogen går det. Har bare sett høyhandicap'ere som spiller med høy COR, og de treffer knapt ballen likevel.

Til tynnere slagflata blir til mindre blir sweetspot.
Treffer ballen midt i sweetspot vinner man 2-3% lengde, treffer man 2-3 cm utenfor center av slagflata taper man 5-10%.
DVS en spiller som ikke er MEGET stabil på balltreff vil tape mye mer enn han vinner.

Men det finnes de som har evnen til å glede seg en hel sesong over én god drive......

Per

over 22 år siden

Per

Loffen, ikke helt riktig det du sier. Veldig mange turneringsproer har byttet til store drivere med høy COR de siste årene. Det rapporteres at f.eks både Mickelson og Els har økt sine lengder betraktelig med den nye Titleist driveren.

Jeg har ikke sett informasjon som tyder på at sweetspotten blir mindre når slagflaten blir tynnere. Tvert i mot så bruker man den reduserte vekten i slagflaten til å skape et større hode med samme vekt, som gir større sweetspot.

Men det er klart at hvis man treffer midt i sweetspot hver gang så er det ikke veldig store forskjeller å snakke om.

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Greit nok at Mickelson har slår lengre enn langt, men han treffer jo ikke fairwayen? :)

Oddvin

over 22 år siden

Oddvin

JEG ELSKER DEM

Jeg har spilt golf med en kollega i over 10 år. Han har alltid slått 20-30 m lenger enn meg på utslagene, men etter at jeg i fjor kjøpte en ERCII på salg har dette snudd seg. Nå er jeg som oftest 10-15m lenger enn han.
Og det som er ekstra morsomt er at selv om han låner driveren min til å slå ut med kommer han enda lenger bak.

Logisk resonnement...

over 22 år siden

Logisk resonnement...

...er artige greier.

Kan det hende du er blitt bedre enn din kollega, rett og slett?

Pæra

over 22 år siden

Pæra

Oddvin
Jeg må få gratulere deg med at driver slicen din har økt fra 160 til 190 meter !

ERC er en slicemaskin som det hevdes....

olyo

over 22 år siden

olyo

tro at en slice kommer av at personen som svinger kølla gjør noe galt når han slicer og ikkje at det er kølla som selv lager slicen...... håper på litt meir seriøse innlegg i fremtiden...

Oddvin

over 22 år siden

Oddvin

Nix, jeg har ikke øket slicen min. ERCII går rett som et børseskudd.
OG.....jeg tror ikke jeg har blitt bedre enn min kollega, for jeg slår fortsatt like elendig med min gamle driver.
Dessuten er jeg i en alder der ihvertfall den fysiske siden ikke vokser seg sterkere. Jeg gir all ære for fremgangshoppet jeg hadde i fjor til nå avdøde Ely Callaway. Tusen Takk Ely!!!!!!!

Pæra

over 22 år siden

Pæra

Hei Olyo fersking, hvis du er så grønn at du tror at det er det samme hva du slår med og at dette ikke påvirker slice/hook, så må du tro om igjen. Alle som driver med golf burde vite at tilpassing av utstyr er viktig for ballbane.

Jeg er seriøs og det virker på meg som om du er grønn.....

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Selvsagt påvirkes slaget av utstyret. Dette betyr eksempelvis at med en ny driver med mye trampoline og stort sweetspot vil en av oss vanlige kunne drive langt uten å ta ut alle krefter. Dette igjen betyr mer kontroll og dermed mulighet for rettere slag.
Jeg mener dermed ikke at de rette slagene kommer av seg selv, men at muligheten er der - med riktig og mye trening.

Det å si at en type kølle er en slicemaskin tror jeg ikke på, selv om jeg også har lest tester hvor noen køller har fått dåtlig kritikk.

Jeg tror heller at hver enkelt må finne fram til den køllen som passer best. Så blir det slik som skrevet ovenfor av oddvin den 23. april

Frode

over 22 år siden

Frode

Mye bra å lese om lengde på de få gode slagene i året her... Hva med at ballene går så mye lengre enn før? hadde vel vært lettere å ha en begrensing på ballene enn at alle må bytte utstyr for mange tusen kr! Regner med at folk bytter ball oftere enn driver...

elllli.....

over 22 år siden

elllli.....

nerder!!!! bruk hvilken driver dere vil anbefaler erc11 den er best og diggggest ........

Herkules

over 22 år siden

Herkules

Langtflyvende baller og slice eller ikke.
dere som bruker ERC'er, TylorMadeR'er, BigBertha+'er og Cobraer, dere er noen puslinger som ikke har noe på en golfbane å gjøre.
Havner jeg sammen med en knøl som har slike køller stikkende opp av bagen setter jeg han i bås med en gang: JUKSEMAKER.
Er han utro mot golfreglene (enten de tilhører R&A eller USGA) betyr det at han ikke respekterer spillets grunnregler.En slik spiller gjør alt for å få ned score og hcp, og jukser sannsynligvis også med andre ting.

Det er bare å hevde at "den er lovlig frem til 2008" så mye dere vil. Faktum er at drivere med COR over 0.83 begynner nå å bli ulovlige på flere og flere av små-tourene i Europa og Scandinavia, så snart er det bare Frode, Per og Oddvin som ikke klarer å få ballen ned av peggen uten Hi COR.

I dag tapte jeg en innlagt lengste drive på en turnering med 1,5 meter til en slik gnager som slo med BB+. Hadde vi byttet drivere hadde jeg drivet 60m lenger en han. Ufortjent premie spør du meg.

Men golf er jo laget for at den dårlige skal slå den gode. Forrige helg deltok jeg i en turnering der bestemann scoret 49 poeng med hcp 21.
Skulle jeg ha delt førsteplassen måtte jeg ha spilt en runde på 9 under par på en bane der Jan Are Larsen har banerekorden på 1 under.

Faen for en råtten sport golf egentlig er

Middelsvingeren

over 22 år siden

Middelsvingeren

Godt vi har noen mennesker som Herkules som er med og spre godt humør! Selv når han ikke vinner... :-)

Hans Erik Johnsen

over 22 år siden

Hans Erik Johnsen

Den dagen jeg spiller med en driver som har køllehode på størrelse med en studenthybel, trampoline effekt og gud vet hva betyr det at svingen min har blitt enda råtnere. Tror de fleste av oss vanlige dødelige ville ha bedre nytte av 4000 spenn på protimer enn ny driver..... Dessuten er de sinnsykt stygge og alle vet jo at størrelsen på driverhodet er omvendt proporsjonal med......

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Jeg synes at mange av de nye store driverne er utrolig flotte å se på i forhold til de små tradisjonelle.

http://store.yahoo.com/golfcomponents/smtnebetigrs.html

long hitter

over 22 år siden

long hitter

slapp av nerder... ingen av dere har sikkert ikke hcp under 20 uansett!! erc 11 er bra men gbb 2+ går lengre og rettere!! fett å drive lengst uansett hva folk mener er etisk riktig o.l å bruke... er det lov så bør det jo gå greit.. eller hur?

BP

over 22 år siden

BP

La oss holde oss til de gamle persimmon-driverne! ;-)

#

over 22 år siden

#

Hva pokker er det som er "godkjente" drivere da til alle dere som skryter av at dere hadde slått mye lenger enn han derre typen som vant den derre longest drive konkurransen fordi han hadde den derre typen driver???

Neste år kan vel PGA eller USGA eller et annet golfforbund sette en regel om at en type skaft ikke er lov fordi det er for mykt eller et eller annet sånt piss så kan vi diskutere det istedenfor???

SKJERP DERE ALLE SAMMEN!!!!! BRUK HELLER DEN TIDA DERE BRUKER PÅ Å SKRIVE DRITT HER PÅ DRIVING RANGEN OGSÅ FÅR DERE SE AT DERE SLÅR LENGRE ENN DE MED "JUKSEDRIVERE"!

Personlig har jeg en GBB HAWKEYE og med den slår jeg stort sett like langt som de med drivere på 450 CC og COR verdi langt høyere enn 0.83!!

Dra heller på drivingrangen enn å sitte foran pc'en og skrive om alle andre sine drivere... Akkurat som jeg skal gjøre nå =)

Petter`n

over 22 år siden

Petter`n

Til Herkules;
Du får stille opp i slagkonkurranse da vet du. HCP-turneringer er jo med sosialt tilsnitt. Tungt for det?
Og til de som har problem med COR; Det er spilleren det kommer ann på, ikke kølla. Klart du kan slå 20 meter lenger med optimal treff, men hva f... spiller det for rolle. Det er nærspillet som teller, ikke om du driver 230 eller 250 meter!! Slutt med utstyrfokus - spill golf!

Hans Erik Johnsen

over 22 år siden

Hans Erik Johnsen

Hurra for Petter'n. Den siste setningen din er det beste som er sagt i hele debatten.

Frode

over 22 år siden

Frode

Til Herkules!

Egentlig er dette for dumt til å kommentere, men alle køller har COR verdi! Trur ikke at driveren din er uten dette heller. Sjøl om driveren din har COR verdi under o,83 er den nok nærmere det enn 0! Alle køller har en slik verdi, hvis ikke hadde jo ballen hengt fast i køllehue.....

Even

over 22 år siden

Even

In testing for Coefficient of Restitution - or the efficiency of a clubface - a golf ball is fired at a stationary clubhead; the COR is the speed of the ball coming into the clubface divided by the speed of the ball leaving the clubface, adjusted to account for both ball and clubhead masses. The Rules of Golf, as published by the United States Golf Association, stipulate an absolute COR limit of 0.830 in drivers. This limit is an addition of the published limit of 0.822 and a testing tolerance of 0.008. Rules set by the Royal & Ancient Golf Club of St. Andrews stipulate that there is no limitation on COR through 2007.

Det vil jo si at det er omvendt Frode ??

Farten inn på køllehode delt på farten ut av køllehode:

100 km/t inn på køllehode og 100 km/t ut fra køllehode = cor 1 ALTSÅ nulle trampolineeffekt.

120 km/t ut = 0,833 cor

150 km/t ut = 0,667 cor

200 km/t ut = 0,5 cor

Det er mulig jeg tar feil, hva mener dere ?

HP

over 22 år siden

HP

Du tar feil.

Dersom ballen har større fart på returen så må ballens bevegelsesenergi har øket som resultat av sammenstøtet med køllehodet. Siden køllehodet står stille i testen, vil dette være et brudd på en av fysikkens mest fundamentale prinsipper: Energi kan overføres, men kan aldri oppstå fra ingensteder.
Større hastighet ut er omtrent like sannsynlig som at en golfball sluppet ned på et golv spretter opp igjen høyere enn den høyden den ble sluppet fra....

Når ballen står stille og køllehodet beveger seg er bør den teoretisk sett maksimale ballhastigheten være det dobbelte av hastigheten til køllehodet (gitt ball og kølle optimalisert kun for maks ballhastighet, noe som neppe er praktisk mulig og antagelig ville vært helt håpløst å spille med). Hvis ikke jeg tar feil denne gangen, da. Kaffen har ikke begynt å virke ennå....

Forøvrig er jeg enig med "Petter'n". I år bruker jeg pengene mine på protimer og rangeballer fremfor nytt utstyr. Man får en protime i uken gjennom hele sesongen for det en ny driver koster...

KP

over 22 år siden

KP

Svar til Even.

Jeg tror de har snudd på det de som skrev den engelske teksten.

Formelen for COR er

C=(S2-V2)/(V1-S1)
V1 er hastighet på kølle før treff
V2 er hastighet på kølle etter treff

I dette eksempelet er V1=V2=0 fordi køllen er fastmontert og ikke rører seg.

S1 er hastighet på ball før treff
S2 er hastighet på ball etter treff

Hvis S1 er lik 100 km/t så kan du jo selv regne ut hvor høy utgangshastighet det er lov til å ha hvis C<0,83.

Swinger

over 22 år siden

Swinger

KP har rett, men dettte er alle enig i er for vanskelig.

Grunnen er jo at golfballer oppfører seg ikke likt. Det er også vanskelig på produsere utstyr som kan flyttes og derved gi en umiddelbar test av alt utstyr.

Derfor blir den nye testen antakelig noe lignende slik som Even sier, men ikke med golfball. De vil istedet benyte en standard kule med avtalt fasthet. Denne skal slippes ned på en fastmontret kølle. Så måles ganske enklet hvor høyt ballen spretter.
Dette er jo enklere enn å måle hastighet.

COR eller hva det da blir å hete blir - la oss kalle - max spretthøyde.

Mr Drive

over 22 år siden

Mr Drive

Patric er garantert en type ingen liker alikevell.....
Ingen lager kvalm fordi noen vinner med retferdig utstyr! Er det lov så er det lov! Hvor tett i hodet går det ann å bli?
Fra 2004 er det forbudt å røyke på utesteder, det betyr da i følge vår smart venn patric at det er forbudt å røyke på utesteder nå også, og at det har vært det siden loven ble bestemt....
Skjerp deg patric, ikke vær flau over at du blir drivet ut av bedre spillere!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her