Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Utstyrstest: TOTAL FORVIRRING

Reklame-Slave

over 20 år siden

Reklame-Slave

Har nettopp sittet og underholdt meg med å lese kølletester på diverse utenlandske web-sider.
De to mest seriøse er muligens Rankmark og Golf Digest.
Bare det at fra den ene test-instansen til den andre er produkt-rangeringa snudd nesten helt på hodet.
Det sier meg at alt som heter testing og uttalelser fra såkalte eksperter er bare SVADA. Ekspertene må enten være kjøpt av produsentene eller så sitter de bak PC'en og kaster terning.
Likevel går millioner av golfere i baret som en gjeng dumme idioter hvert år.

EH

over 20 år siden

EH

Ekspertene sitter ikke bare bak PC'en og kaster terning. De tester virkelig køllene. Med så forskjellig utfall av forskjellige tester er det vel helt opplagt at testmetodene IKKE HOLDER MÅL.

Når man tester to drivere i testmaskin. Begge har COR 0.83 som er maksimalt tillatt "trampoline effekt". Maskinen svinger med samme hastighet hver gang og treffer i sweetspot hver gang. Hvorfor blir det da forskjellige lengder og spredning? Jo fordi skaftene har forskjellige egenskaper og fordi den nevnte COR verdien i prinsippet gjelder kun en optimal køllehastighet. Det oppgis aldri for hvilken køllehastighet som er optimalt for aktuelt hode. Regelverket sier heller ingen ting om køllehastighet ved beregning av COR-faktoren.

Med andre ord. Testene gir oss forbrukere ingen informasjon om hvilke køller som er bra.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Såvidt meg bekjent, er det flere testlaboratorier som foretar grundige tester på f.eks. drivere slik at flere treffpunkt og svingbaner kommer i spill.

kølla

over 20 år siden

kølla

Endelig kommer det fram at reklamepenger styrer testene på golfutstyr.
Ingen såkalt teststasjon er uhildet. og må ha inntekter for å leve.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Let heller etter reviews på nettet.
http://www.golfshoppingguide.com/ClubReviews.html
http://www.golf-gear-review.com
http://www.golfreview.com

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

www.golfreview.com er en bra side som Snoop skriver, jeg vil også anbefalle www.rankmark.com sine diskusjonsforum. Der er det mye bra informasjon å hente.

Bar

over 20 år siden

Bar

Vi er tross alt bare mennesker og som kjent er det mennskelig å feile.
Selv om utgangspunktet skal bygges ærlighet og visdom, så skal vi ta et standpunkt ut i fra de tekniske data vi sitter inne med.
Til syvende og sist er det vår menneskelige vurderingsevne som avgjør det meste av et sluttresultat.

TAH

over 20 år siden

TAH

Er helt enig med kølla i denne diskusjonen. Er ingen tvil om at produsentene bruker litt av PR budskjettet sitt på å komme høyt i enkelte tester.

På samme måte som man kan kjøpe seg et bra resultat i testene på "TV2 - hjelper deg."

Verdens billigste test

over 20 år siden

Verdens billigste test

er Jan Espelid og Norsk Golf.

Er den det?

over 20 år siden

Er den det?

Vi betaler for et blad som er full av produsentreklame.

Sjonkel Rolf

over 20 år siden

Sjonkel Rolf

Ja vi husker vel alle som har spilt golf i 2 år eller mer Jan E's klønete forsøk på å skryte Olyo opp i skyene. Særlig den vinglete driveren deres som han støtt og stadig trakk frem.
Lurer på hvor mye smøring han mottok for det der ??? Hvem er det egentlig som betaler for alle turene til Jan Espelid rundtomkring i verden for å spille diverse kjente baner som er skrevet alt om tidligere ?
Er det vi som tvangsabbonerer på søppelbladet, eller er det smøremidler ???

Gunnar Bull

over 20 år siden

Gunnar Bull

Mitt inntrykk er at nesten alt som finnes av testing (også inkludert TV2 hjelper deg og såkalte "seriøse" tester) eksisterer kun fordi vi lesere liker å lese det. Hvilken kølle går lengst? Hvilket jern er mest tilgivende? Sannheten er vel helst at det meste dreier seg om smak og behag.

I de fleste tilfeller blir testene laget nettopp fordi de selger bladet/avisen/TV-programmet osv. Det er jo derfor det finnes et mangfold av produkter - vi er forskjellige og verdsetter ting forskjellig.

Jeg hørte noen kalle tv-programmet for "TV2 hjelper seg selv". Det synes jeg var en bedre tittel. Men jeg tror ikke TV2 kommer til å forandre den. De lever av å holde folk for narr, fordi folket vil det selv.

Parodisk og trist det hele, egentlig :-)

Four

over 20 år siden

Four

Hålder med dere alle. Det er synd at testene spriker forde leverandørene ofte henviser til de testene deres produkter gjør det bra.
Jeg liker å se på utsyr og derfor velger jeg gjerne etter utsende får jeg tester. Man må ha "godførelsen" og ikke for mye tro på tester. Stole på egen instinktet for det er ikke mye forskjell på de 10 "lengste" driverne i antall meter. Derfor gå etter utsende og test deretter.

Mr Tee

over 20 år siden

Mr Tee

Jeg er skamfull og flau på Norsk Golf og spesielt Jan Espelids vegne når det gjelder testene av Olyo. Bladet er så gjennomsyret av styrt reklame at jeg faktisk ikke orker å lese det lenger. Olyo fremstår som et mirakel i golfverdenen men for oss som har "bitt på" og måtte bytte kølle etter kølle og driver etter driver pga av den dårlige kvaliteten, skjønner jo at det er bare sprøyt! Der er flere gode "ukjente" produkter på det norske markedet, men Olyo er IKKE en av dem..

De må da skjønne selv at dette er pinlig??!

Lurt?

over 20 år siden

Lurt?

Kjøpte selv Olyo faiwaywood i 2004. Er meget fornøyd! Syspunktene om Olyo er like subjektive som alt annet!

Forøvrig, hvem var det som testet for Norsk Golf i siste nummer?
Jan = Jan Espelid? Knut = Knut Haavig? var resten familie og venner?

Ikke Lurt

over 20 år siden

Ikke Lurt

Det var ingen resten..... bortsett fra noen redaksjonsmedarbeidere.

Er enig i at Olyo har bra køller. Fungerer like godt som alt annet, men uthever seg ikke på noen måte slik Jan E prøvde å få det til å virke som.

Det er små forhold i golf-Norge. Forbund, NG, Lars køllemaker, og noen av småkongene på utstyrssiden lager mat på samme kjøkkenet for Ola Golfspiller sine penger.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her