Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

hvor mye bruker du på golf?

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Jeg tenkte bare det hadde vært litt morsomt med en liten undersøkelse her, selv har jeg spilt golf i en sesong og jeg har kjøpt meg ganske mye utstyr i løpet av den perioden. Hadde vært morsomt å vite hvor ofte dere andre kjøper utstyr, hvordan utstyr dere har hatt, og hvor ofte dere skifter.

Når jeg begynte å spille kjøpte jeg meg et
1. Wilson OD + halvsett
så brakk jeg 7'er jernet mot et tre (hehe)
2. Acer XP 3 - pw
3. Callaway ERC driver
4. Wilson 5'wood (ville teste en)
5. 2 driving iron/rescue (ville teste)
Wilson 3' woodn min hadde sinnsyk offset så jeg kjøpte meg
6. Keel Steel #3 og #5 wood
og siden jeg slår langt med pw (~120 meter) så
7. AW,ny SW og LW (Pursuit x5)
også har jeg nettopp bestillt
8. Oglio Grom bag siden jeg ikke har plass til alt i halvsett baggen min lengere.. hehe

Og når jeg får lagt studiene på hylla i sommerferien og jobba meg opp litt penger så regner jeg med at det blir en ny putter (begynner å bli dårlig med studielån igjen nå så, hehe)

Picard

over 20 år siden

Picard

Begynte med et havlt Omega sett til 990,- kr. Sesongen etter utvidet jeg til fullt sett og betalte ca. 1500,- for dette. Enda en sesong seinere fikk jeg 23.000 kr igjen på skatten, og kjøpte Callaway X-14 Pro jern, Titleist 975J driver, 975F wood, samt tre Titleist wedger. Endte da på ca. ja.. 23.000,- kr. :) Av en eller annen merkelig grunn ventet jeg et halvt år før jeg også kjøpte meg en Scotty Cameron putter. Så i fjor sommer, som ved et lykke treff, slo jeg inn facen på driveren. Jeg fikk da ny 983K uten mellomlegg av Titleist. Herlig!! :)

Lurer nå på å bytte ut wooden med en ny modell, men resten av køllene beholder jeg nok et par år til..

Høviksen

over 20 år siden

Høviksen

Hadde:
Driver: Taylor Made Ti 320
Taylor Made 300 series 3 og 5 wood.
Ping ISI-S jern
Titleist Vokey wedger
Odyssey 2-ball putter.
Total innkjøpsverdi ca 30 000 kr

Alt dette kjøpte jeg etter råd fra proen min like etter at jeg begynte å spille "seriøs" golf. Nå ligger det på hytta i Hemsedal, og brukes ca 10 ggr i året.

Hjemme når jeg er ute og spiller nesten hver dag, og deltar i turneringer, bruker jeg:

Driver: Integra 450 Super
Tour Lies Challenger 3+, 5, 7 og 9 wood.
V-series (oversize) bladkøller 5-Pw
ProKey wedger 55 og 60 grader
Dynacraft Copperhead Tour lang-putter
Total innkjøpsverdi ca 7000kr

Hcp etter fjorårssesongen var 8,3.
I år skal jeg ha meg ny langputter (Golfsmith Python-III)
Ellers er har jeg oppdaget at pris og egenskaper ikke henger sammen i det hele tatt i golf, ihvertfall ikke for meg som ikke er scratch-spiller. Burde nok ha kjøpt game-improvement från børjan.

Rookie

over 20 år siden

Rookie

Jeg investerte hele 1600 kroner i et Voit-sett (3-sw) på tilbud da jeg begynte med golf i fjor, og de køllene tror jeg holder i massevis en god stund til. Fikk en gammel bag av svigerfar, og en Ping Craz-e putter til bursdagen min i vinter. Så putteren min koster faktisk mer enn resten av utstyret til sammen :-)

kølla

over 20 år siden

kølla

Rent generelt om golfutstyr!
Er det ikke rart hvor mye bedre man blir i golf når man kjøper alt det nye som kommer på markedet. Det beviser at Jan Are Larsen og Lars Brovold går rundt med utstyr som ikke er up to date. Det er en lettelse å vite at golfen ikke sitter mellom ørene, men er flyttet til årsmodellen for diverse golfutstyr. Jeg tipper at omsetningen og ikke minst inntjeningen i landets proshoper nå vil øke dramatisk etterhvert som dette faktum blir kjent. Noen burde vel fortelle proffspillerne våre at de bare trenger de nye årsmodellene for å ligge på topp på touren. De vil nok bli glad for et slikt kjempetips fra almuen. Golf Norges ære ser ut til å være reddet.
I takknemlighet
kølla

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Kølla,
jeg startet denne debatten her fordi jeg var nyskjerrig på hvor ofte folket kjøper nytt utstyr. Du kan ta kommunistholdningene dine over i den tråden der dere diskuterer blades vs cavity backs, som faktisk er en debatt som har noe for seg istedetfor å være en bedreviter her. Jeg tror de fleste som spiller skjønner at golfen sitter mellom ørene..

Lettlurt

over 20 år siden

Lettlurt

Har spilt golf i 7 år.
Tok for morro skyld en opptelling av "vareutvalget" på bakrommet i kjelleren:
6 drivere (pluss at jeg har solgt unna 2)
9 fairwaywood nr 3
8 fairwaywood nr 5 (pluss at jeg har solgt unna 3)
3 fairwaywood nr 7 (pluss at jeg har solgt unna 1)
1 fairwaywood nr 9 (pluss at jeg har solgt unna 1)
3 hybrid nr 2
1 hybrid nr 3 (pluss 1 solgt)
2 driving irons
6 jernsett (pluss 1 solgt)
11 puttere (pluss 2 solgt)

Skrekk og gru.... Kanskje kan jeg tjene inn igjen litt av pengene dersom jeg åpner golf-museum. Trøsten får være at naboen har brukt mye mer enn meg, men jeg har best hcp, hehe.

kølla

over 20 år siden

kølla

wahtever
Jeg har gjennom livet blitt kalt for mye rart, men aldri for kommunist. Dette var ny læring for meg om andre menneskers evne til å gå til ytterligheter når de ikke finner andre måter å svare på et ironiserende innlegg med annet enn skjellsord.
La du ikke merke til at jeg ikke svarte på ditt innlegg, men skrev rent generelt om golfutstyr. Her på forumet lærer man virkelig folk å kjenne!

Picard

over 20 år siden

Picard

Kølla: Idiot.

wahtever

over 20 år siden

wahtever

Kølla,
hehe jeg skrev det med et smil om munnen. Å si at kommunist er et skjellsord sier kanskje mer om deg enn det gjør om meg ;) . Jeg skrev kommunist fordi mennesker som ikke lar andre mennesker ta individuelle avgjørelser for hva som kan gjøre deres golf hyggeligere (i dette tilfellet kjøpe nye køller hvert år) men istedetfor hevder at de vet bedre (trene mer med de gamle køllene) (det var ment som en spøk). Og ja jeg vet at du skrev et ironisk innlegg og jeg leste det med et smil om munnen, men en helt identisk debatt foregår allerede i en eksisterende tråd og jeg synes bare det er morsomt å se hvor mye utstyr folk har kjøpt opp gjennom tidene. Om du føler deg støtt beklager jeg selvfølgelig innlegget..

kølla

over 20 år siden

kølla

wahtever
Ja,ja så forstår vi hverandre da, og jeg aksepterer din beklagelse. Egentlig så er vi jo enige om mange ting. Untatt om kommunisme som for meg framstår som en forferdelighet verden kan klare seg uten!

heipådeg

over 20 år siden

heipådeg

altfor mye

!!!!

!!!!

Kjøperen

over 20 år siden

Kjøperen

Har spilt golf i 4 år, hcp 27. Spiller for lite(2 små barn)
Har nok brukt altfor mye penger jeg også. Har solgt unna det meste når jeg har kjøpt nytt.
3 drivere (1 av dem solgt igjen)
3 fairwaywood nr 3 (2 av dem solgt igjen)
2 fairwaywood nr 5 (begge solgt igjen)
1 fairwaywood nr 7 (er i bagen)
1 hybrid nr 4 (er i bagen)
3 jernsett (2 av dem solgt igjen)
3 puttere (2 av dem solgt igjen)

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Tør ikke tenke på hvor mye penger som går til golf. Men det er jo greit å prøve litt forskjellig da :) I år skaffa jeg meg nye wedger, likte ikke de gamle TM wedgene. Så nå er det Titleist. Og bunkra meg en r7 driver pluss en rescue mid. Sesongen er berget med mitt lille materielle udyr.

Og faktisk. Nytt kjøp av driver har ført til mye bedre driving. Dog ikke pga teknologi, men rettere skaft og grader i forhold til svingen min. Jeg spilte også bedre med wedgene. Psykisk? mulig. Men svingvekten passet meg bedre. Golf er gøy - utstyr er nesten gøyere.

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Kjøpte brukte bladkøller (3. eier) i 1995 og 3 wooder til 500,-
i 1998 kjøpte jeg brukte spalding jern til 900,- + 3 yamatoo wooder til 500,- på tilbud
Kjøpte yamato SW til 250,-
gav da bort de gml. til nybegynner/slektning
kjøpte ny Big Bertha driver 9grader i 2003
I år investert for 1. gang nye jern/grafitt, Lynx til 2900,-
har spilt fra 60 -110 runder hvert år...så golf har ikke vært dyrt .....
Tror min sving tilpasser seg køllene...hehe.....

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jeez ! 60-110 runder pr år? Da må du bo i Stavanger da med lang sesong? hehe. Tror det er meget lurt å spille med samme jernsett lenge ja. Unødig masse tilpasninger til nytt utstyr. Blir å ha mine TM LT rimelig lenge tror jeg. Kunne fått meg gratis KZG blade-sett i år, men syns de var vanskelige å slå. Så da er det lite vits.

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Holder lenge å bo i Larvik og ha bil...... hadde ikke golf vært sååååå morsomt måtte jeg vurdert å ta det alvorlig..... ;)

BøLlEkØlLe

over 20 år siden

BøLlEkØlLe

Min bag består av følgende:

Driver: KZG Gemini(byttes i løpet av kort tid)
Wood: 5Wood Nike T-40
Hybrid: KZG Utility
Jern: TaylorMade rac LT 3-PW
Wedger: TaylorMade rac FE203 og TaylorMade rac Black
Putter: TaylorMade Rossa Monza(mulig at denne byttes ut i løpet sommeren)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Min bag:

Driver: SMT 455, Aldila NV
3 wood: Ashton X-1, Aldila NVS
Hybrid/rescue: Taylor Made 16gr (no2), Taylor Made 22 gr (no4)
Jern: Precept Tour Premium CB, 3-pw
Wedger: Cleveland RTG 588, 49gr/56gr/60gr
Putter: Scotty Cameron Newport Beach

Har skiftet ut endel med årene, men nå er jeg nesten fornøyd ;-)

wahtever

over 20 år siden

wahtever

hehe, hadde jeg hatt 16 køller i baggen hadde jeg også vært fornøyd :)

whåttevva

over 20 år siden

whåttevva

Nice kommentar wahtever!!

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Kan telle selv vettu ;-)
Skifter oppsett avh. vært og bane. Har oxo planer om å kjøpe en 64 gr wedge, og da blir det 17 køller å velge mellom.

Gamebreaker

over 20 år siden

Gamebreaker

Når jeg begynte arvet jeg:
"knockoff" Cleavland sett, grafitt skaft.
Driver; ukjent.
Putter; ukjent
Så dro jeg til Canada, kjøpte jernsett type SnakeEyes fra Golfsmith 2500,-
I fjo dro jeg til Texas, kjøpte følgende:
Mizuno MP33 blades 2-pw
Titleist vokey 58gr wedge
Titleist vokey 52gr wedge
Ping Craz-e putter.
Nike 400ccm driver.

Kjøpte Mizuno MP 001 driver 3 uker siden(whoa nelly).

Cavalier

over 20 år siden

Cavalier

Er ikke blant de som tror man blir bedre av å skifte utstyr, men kjøper gjerne nytt fordi jeg synes det er fryktelig moro! Har akkurat bestilt Callaway X-18 jernkøller for å supplere bladkøllene jeg har per dags dato. I løpet av de 5 siste årene har jeg hatt 2 drivere, 3 wooder, 3 jernsett, 3 puttere, mens titleist vokey wedgene har blitt trofaste i bagen.

Dette var faktisk en vekker for meg, har aldri tenkt på hvor mye golfen faktisk koster. Men utstyret alene har nok kostet ca 50 000. I tillegg kommer golfaksjer, medlemskap, årsavgifter og ikke minst baller.

Men, men ... livet er for kort til og ikke spille golf med det utstyret man vil ;)

Tom Arne Jensen

over 20 år siden

Tom Arne Jensen

Med min 4 år gamle Integra 450S driver vant jeg longest drive 5 ggr i fjor så den blir i bagen.
Det samme gjør mine 8 år gamle Tom Watson wedger og min 2 år gamle Integra SooLong grafitt/titanium 3-wood.
Resten skal jeg ha nytt og da blir det bare det beste av det beste:
Callaway X-Tour jern 4-Pw for 8700kr i Sverige,
Never Compromise VooDoo-Daddy putter (1900 kr)
Toski Tough Shot hybrider (vet ikke pris ennå)

Vurderer også å kjøpe meg golfbil.

SumTingWong

over 20 år siden

SumTingWong

Har til nå ikke brukt penger på "dyrt" utstyr.

Olyo driver kr. 200,-
Tour Edge Wood -Iron kr. 900,-
Cobra CXI jern kr. 1700,-
Tour Edge AW-SW-LW kr. 600,-
Olyo putter kr. 250,-

Utenom dette har jeg all slags "billig" køller kjøpt på svenskegrensen pluss via web'en.

Reiser til Florida i Juni og vurderer å shoppe:
Cobra SZ driver + 3 wood
Nickent 3DX hybrid el. Cobra Baffler el. Sonartech MD
Tour Edge Iron Wood
Cobra 3100 el. Taylor Made RAC el. Mizuno MX17
Cleveland SW + LW
Never Compromise GreyZone el. Voodoo putter
Denne herligheten vil vel koste ca. kr. 11000 der borte i Unaiten,
og ganske sikkert mer enn dobbelt i en norsk pro shop.

Enig med Tom Arne, kunne godt tenkt meg en golfbil også.

Baltazar

over 20 år siden

Baltazar

LOL!!!

Har spilt golf 14 år.
Første sett ping. Hadde det i en evighet. Fikk solgt det.
Hadde en Wilson driver og taylor made 3 og 5 wood.
Kjøpte ny Callaway driver.
Kjøpte ny 3 wood. Brukes fortsatt!
Lånt Callaway driver. Har fortsatt!
Kjøpte Titleist sett for ,tjaaaa, 5-6 år siden. Brukes fortsatt!
Kjøpt Taylor Made Driver for to år siden. Brukes ennå.

Spilte meg ned til 2 i hcp i fjor, så utstyret har nok alt å si!!

spiller1

over 20 år siden

spiller1

Nike Ignite 460 4000 Kr ny 2004
Taylormade V-steel 3 wood 1700 Kr Ny 2004
Taylormade V-steel 5 wood 1700 kr ny 2004
Taylormade LT jern 4-9 4700 Kr ny 2004
Callaway Forged+ Wedge 60 1350 kr ny 2004
Callaway Forged Wedge 56 600 brukt
Callaway Forged Wedge 52 700 brukt
Callaway Forged Wedge 48 500 brukt
Odyssey 2-ball DFX 1700 ny 2003
Bag- Callaway Ion 1600 ny

Totalt ca 20 000, men bytter nok ikke køller på en 3 års tid

TAH

over 20 år siden

TAH

Startet med:
Halvsett av ukjent merke

Har så hatt:
Titleist 982 jernsett
Callaway ERC2 driver
Callaway Steal Head 2 driver
Taylor Made putter
Bazooka Driver
Taylor Made Raylor 3-wood
Callaway 5-wood
Cleveland 588 wedger
Ping Putter
+ Sikkert noe jeg ikke kommer på.

Har nå:
Ben Hogan Apex Edge Pro jernsett
Callaway Forged Wedge 52*
Callaway Forged Wedge 56*
Callaway Forged Wedge 60*
Taylor Made Rescue Mid 19*
Taylor Made V-Steel 3 Wood
Taylor Made 580XD driver
Odyssey 2-ball putter.

Fisken

over 20 år siden

Fisken

Begynte med ett halvsett av ukjent merke for 3 år siden. Som fersking slo jeg det "halvt i hjel". Til slutt knakk favoritten 5-er jernet. Bra anledning til å shoppe. Kjøpte ett Olyo 2203 helsett som jeg er kjempefornøyd med (ca 2500 kr.). Supplerte med en brukt driver av ukjent merke til kr. 200. Fungerer, men har ett litt pinglete hode.

Fikk i går ny rescue 28 grader? og putter fra Olyo. Har fortsatt SW og 3-er Wooden fra det første halvsettet. Sistnevnte bærer preg av å ha hakket stein med i 3 år, men er blitt glad i den.

Akter å belønne meg selv med Callaway når jeg når hcp 15

Nike

over 20 år siden

Nike

Jeg har nå et halvsett med et 7'jern,9'jern,3'jern,SW,putter og en driver.. som jeg kjøpye for 3 år siden. med bag kostet dette ca.3000kr.. (omega golf)
har nå idag bestilt meg et nytt helsett av merke nike for litt over 5000kr, og dette er noe jeg håper på og en god stund fremmover..

Rigmor Jølsen

over 20 år siden

Rigmor Jølsen

Kjøpte et Vantage Eliminator-sett da jeg begynte for 14 år siden (9 jern og 3 wooder). Har aldri byttet settet, men har skiftet grep hvert år (enkelte ganger to ganger i året). Har 1,3 i handicap (men var på 0,8 for et par år siden). Kjøpte ny putter i fjor (Yes-putter), men vet ikke om det hjelper eller ikke. Putteren til 1800 kroner er bra, den, men putter egentlig ikke noe bedre enn med Vantage-putteren jeg kjøpte med det første settet.
Har altså brukt lite penger på utstyr, men mye på trening (både pro-timer og helsestudio). Tror det går fint å bli OK i golf uten å bruke for mye på utstyr, men det er viktig å være i god form. Om jeg hadde satset på å bli god i golf, hadde jeg kanskje brukt noe penger på å oppgradere til en 400+ cc driver, og kanskje en ny fw-wood eller to. Men til hobbybruk, holder det opprinnelige settet mer enn godt nok.

ashhgfd

over 20 år siden

ashhgfd

haha! morsom du!

Gamling

over 20 år siden

Gamling

Kjøpte et Hickory sett for 46 år siden.
7 jern og 4 wooder + en wood-putter fra McGregor.

spiller på +1,7 og har gjort det de siste 12 årene.
kommer aldri til å begynne med moderne køller, for da kommer jeg ikke til å synes det er like stas å gå med knickers på banen.

Jeg synes dere er for utstyrsfikserte alle mann..
prøv heller å bruke det dere har, og bli en del av banen og ballen. fokuser på øyeblikket og kjenn at pulsen roer seg ned før hvert slag.

Ben Hogan sa til meg en gang at "Ditt beste slag er det som kommer når ingen ser på, og som ingen vil tro på når du forteller om det. det spiller ingen rolle om du spiller med en pinne"

Hilsen en som ser mye Filosofi i Golf.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Jeg spiller med et par spisepinner jeg fikk av en fyr jeg traff under byggingen av den kinesiske mur (pris=0 men da kommer reisa i tillegg). Hcp 2,2.

Peder

over 20 år siden

Peder

Noen som kan svare meg på et lite spørsmål. Ser dere har litt/mye erfaring. Begynner å spille golf nå og har kjøpt meg et helsett her. Mizuno mp-33.

Er dette alreighte jern? Føles brukbart, men har ennå ikke fått testet de skikkelig.

frode

over 20 år siden

frode

Peder: dersom du akkurat har begynt med golf og, unnskyld uttrykket, er dyngedårlig, er MP-33 et svært dårlig valg. Dette er køller for de absolutt beste spillerne.

golferen

over 20 år siden

golferen

spillt golf i 7 år! Hcp +1.
Drivere 19 stk
Golf sett 12 stk
Puttere 29 stk
wedger 39 stk

Kostnader 0 kr hehe heldig med den

Kristian

over 20 år siden

Kristian

Startet med golf i fjor. Kjøpte meg et Orbiter helsett (stål) til rundt 1500 i sverige. Har brukt det fram til nå.
Har spilt drit dårlig fram til for noen dager siden hvor jeg testet noen grafitt køller og hvor dette gikk betraktlig bedre.
Derfor har bestilt meg alt nytt av typen Taylor Made
- R5 Dual N 10,5 driver
- V steel fairway wood 3
- RAC OS SW-4 grafitt
- Rossa Monza Corsa putter

Håper dette vil gi en masse morro.

Bend it

over 20 år siden

Bend it

Jern: Mizuno MP-33 og Cleveland TA-7 Tour
Wedger: Cleveland reg.588, 47, 52, 56 og 60
Maltby 52, 56 og 60
Spoon: Steelhead III
Hybrid: Ben Hogan 2'er
Putter: Titleist Scotty C, Newport
Driver: Ping G2, 8,5'
Bag: Titleist/ Callaway
Sko: Foot joy Designer C.
Baller: Precept U-tri Tour

Pedersen

over 19 år siden

Pedersen

Frode: Takker for svaret. Betalte 4000 kr for alt inkl en driver og en 7 wood. Jepp jeg er rookie. :) Fikk beskjed av selger at dette er meget gode køller og vanskelig å få dreisen på for en nybegynner, men utfordringer liker vi. :)

*Skal ikke stå på utstyret...* he-he

KK

over 19 år siden

KK

Spilt golf lenge.

Begynte med juniorskrot.
Mizuno Silver Cup
Wilson Ultra Tour
Ram Fx Blades
Cleveland TA3
Ping I3
Callaway X16
Ping S59

Jan-Bob

over 19 år siden

Jan-Bob

Spilt i 7 år og 2,9 i hcp:

3 drivere
2 spoons
1 femmerwood
3 jernsett
5 wedger
4 puttere
3 bager
------------
Sum tot: 41 000 kr

Er vel egentlig ikke så mye i forhold til mange andre... Jeg har tidligere spilt veldig aktivt, og da kan vel forsvare et litt større pengeforbruk.

Pedersen

over 19 år siden

Pedersen

Morro JA!!!

Var på rangen i går og testet køllene for første gang, og for en forskjell!

Skjønner hva dere mener med ta dette er gode køller, det jeg merket mest var at lengden gikk betydelig ned fra de begynnerkøllene jeg har prøvd tidligere. Men med litt mer sving og krefter kom lengdene tilbake gitt. :)

Tror jeg kommer til å like settet mitt jeg. :)

Men jeg må ha en ny putter... noen forslag? Den jeg har nå er møkkdårlig!

Gratulerer

over 19 år siden

Gratulerer

Kult høre om alle som har brukt så mye penger. En ting skal dere vite, utstyret har ikke så mye å si!
Brukt 7000 kr. 9 hcp.

Lavida

over 19 år siden

Lavida

Spilt i fem år. Kjøpt og solgt underveis.

Driver nr. 3: Ashton X1
Spoon nr. 2: Ashton X1
Hybrid nr. 1: Dynacraft Jack II (23 gr.)
Putter nr. 4: Yes Sophia
Jernsett nr. 4: Infiniti
Wedger: Infiniti

Pengene som er gått med er ingenting mot tiden som går med, ikke minst at golf også tar mye plass i hodet mellom rundene. Pluss at man sitter her og diskuterer midt i arbeidstiden ....

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Pedersen,

spør du om anbefaling av puttere her, kommer det fort 50 forslag hvor alle hevder at deres er det beste. Du må nok rett og slett prøve deg litt fram.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her