Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sola eller Stavanger ?

Magga

over 20 år siden

Magga

Hvilken bane er den beste/fineste nå ?
Skal en tur til Stavanger den 21.4 for å prøve en av disse banene.

Noen som vet ?

hmmm

over 20 år siden

hmmm

tipper Sola/forus er i best stand nå(rykter), men stavanger en hyggeligere bane.

Mange har skrytt av solastranden. bra forhold hele vinter
lykke til

Brum

over 20 år siden

Brum

Jeg ville satset på Stavanger eller Sola om disse er i OK stand. Prøvde Solastrand i fjor, og den var ikke en bane jeg vil anbefale om man skal velge bare en av banene i Stavangerområdet. Sorry!

Picard

over 20 år siden

Picard

Er selv medlem på Sola. Men trener alltid på Stavanger siden jeg bruker en pro der, spiller da også denne banen ofte.

Begge er i ca. like god stand. Sola kanskje et lite hakk bedre. Har du muligheten til det ville jeg sett ann været før jeg bestemte meg. Sola er veldig utsatt for vind. Stavanger blir veldig bløt om det har regnet, f.eks. dagen før.

Ellers er begge banene veldig fine på hver sin måte. Sola er litt lenger, god kvalitet på teebokser, fairways og greener. Stavanger er en skogsbane som ligger veldig idyllisk til.

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Sola er nok i langt bedre stand enn Stavanger så tidlig på året. Men de tørreste fairwayene og raskeste greenene på denne årstiden finner du nok på Solastranden.

Kåre

Picard

over 20 år siden

Picard

Tørre fairwayer og raske greener er ikke alt. Som golfopplevese totalt sett mener nå jeg både Stavanger og Sola er langt forran Solastranden. Midt-vinters kan jeg være enig i at Solastranden er det beste alternativet, men ikke i slutten av April.

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Jeg har da heller ikke noe sted sagt at det er "alt", men det er nå min mening at det er slik det er akkurat pr. i dag. Og jeg er enig i at det er Stavanger som kan skilte med de klart mest innbydende omgivelser, men for min del betyr det lite når banen er søkkvåt og med (noen)greener som ligner mest på hardpakket leire. Sola er en bra bane, men jeg synes greenene har vært skrale i vinter/vår, fulle av huller og ganske langhårete. Jeg skal en tur på Sola så snart de har fått åpnet de ordentlige teestedene.

Jeg vet ikke hva du legger i "golfopplevelse totalt sett", men innbiller meg at det har en del med de ytre omstendigheter å gjøre, og i så måte må jeg gi deg rett. Det er mye mer stil over de to banene mhp. klubbhus, puttegreen, utforming av teesteder, fontener i vannhinder og andre fasiliteter, men for selve golfspillet er utfordringene mye de samme.

Kåre

Roald

over 20 år siden

Roald

Eg syns du bør spela på Stavanger eller Sola. Disse banane e heilt klart de finaste i destriktet. Stavanger e som det bler sagt ein veldig vakker bane i fine skog med et vann. Sola har den beste designen på banen, samt de styste og beste greenane i destriktet. Ser Kåre meine Solastranden e bra. Eg meine den har for små greenar med for dårligt gras (någen av de nye e bedre), an e veldig flate, pluss at designe på banen isje e liga bra. Men som an seie, greie bane om vinteren.

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Er medlem på Solastranden og har ingen problemer med å si at Stavanger og Sola er bedre baner.
Og for å holde oss til spørsmålet til Magga, som gjaldt Stavanger eller Sola;
Nå så tidlig på sesongen er nok Sola det beste valget med hensyn til banetilstand. Pga. mye trær i skogen så får ikke greenene på Stavanger så mye sollys som de på Sola. Dreneringen er også bedre på Sola.
Oss lokale er ofte litt uenige i hvilken bane som er best når de alle er i tipp topp stand, - jeg for min del holder også da en knapp på Sola.

Kåre

over 20 år siden

Kåre

Snoop,

Jeg er helt enig i at Sola er den beste banen i distriktet når alle banene er på sitt beste, det skulle da også bare mangle med alle de millioner de har lagt i anlegget sitt. Jeg ville iallfefall ikke anbefale Stavanger til noen før tidligst midten av mai.

Roald,

Hva mener du med "Någen av de nye e bedre"? Alle de 18 greenene på Solastranden er nye (åpnet i 2001), ingen av de gamle greenene på 9-hulls banen ble brukt om igjen (men 2 av de gamle brukes til vintergreener). At banen er veldig flat er ikke til å unngå, da den tross alt ligger der den ligger. At en bane er flat trenger dessuten ikke ha noen ting å gjøre med om banen er bra eller ikke (evt. vanskelig eller ikke). Når roughen gror skikkelig opp etter vinteren og vinden står på inn fra havet tror jeg de fleste får nok å stri med.

Kåre

Tiger

over 20 år siden

Tiger

Jeg er medlem på Preikestolen GK, like over fjorden. Når vi reiser over til Stavanger for å spille blir det som oftest Sola. Men kommer litt an på hva du liker. Som en del andre skriver her er Stavanger veldig naturskjønn, men lider av litt dårlig kvalitet på fairways og greener. Banen bærer preg av å være 50 år gammel. Norges eldste etter Bogstad. Sola ble anlagt på 90-tallet, har bra bane-design, ok fairways og veldig gra greener. Minuset der ute er at de første 9 hullene er anlagt i utkanten av et næringsområde, disse er også utsatt for vind. Siste 9 går inn i skogholt og er mer skjermet. Som nevnt holder jeg personlig en knapp på Sola. Denne er tradisjonelt sett også banen som setter seg først, men om du foretrekker en naturskjønn bane anbefaler jeg alikevel Stavanger.

Håper informasjonen er til hjelp i ditt valg av bane.

-Tiger

Roald

over 20 år siden

Roald

Eg trodde bare det. Virke sånn. Syns mange av greenane på de ni fyste e små og stygge. Kanskje bare vært litt uheldige me de då.. Så e det bare ein personlige meining at eg syns flatt e kjedeligt.

Bjørn B

over 20 år siden

Bjørn B

Sola GK er vel en av de kvalitativt beste banene i landet for tiden, både hva angår teesteder, fairway og greener. Til tross for det foretrekker jeg likevel å spille på Stavanger hver eneste dag i uka, og 2 ganger på søndag.

Hvorfor det, når kvaliteten på Sola er minst like god eller bedre på de fleste områder? Jo, fordi det er triveligere med ender som snadrer enn med høyspentledninger som summer. Det har også sin sjarm med ekorn som klatrer på bagen og leter etter mat, svanene uti Stokkavannet ved hull 3, sauene som ler av meg når jeg skal slå ut på hull 6 osv osv. Rushtrafikken ved siden av en del av hullene på Første 9 på Sola blir liksom ikke helt det samme. Det er også litt mer stas med gamle 20-meters trær (hvor ballen spretter att og fram rett som det er - helst att!) enn nyplantede 3-meters.

Stavanger GK har den udefinerbare verdigheten over seg som man bare finner på litt eldre baner. Hm - ble kanskje litt pompøst dette, men jeg håper at dere skjønner hva jeg mener.

En litt artig diversjon; på avkjørselen til Solastranden GK står det skilt med "Golfbane", avkjørselen til Sola GK har likt skilt. Ved avkjørselen til Stavanger GK står det "Golfbanen". Underlig hvilken forskjell den n'en gjør...?

Da må vel svaret bli at dersom du vil spille den kvalitativt beste banen, så drar du til Sola GK. Dersom du vil spille en plass hvor det kan bli en alle tiders opplevelse selv om du spiller elendig, så er Stavanger GK rette svaret.

PS: Torsdag er Medaldag i Stavanger. Kan være litt vanskelig å komme seg ut i primetime.

Picard

over 20 år siden

Picard

Veldig bra beskrevet Bjørn. Helt enig i din beskrivelse. Selv har jeg valgt medlemskap på Sola. Ble tilbut medlemskap på Stavanger nå i Mars, men takket nei og fortsetter på Sola. Jeg kom fram til at kvaliteten på teesteder, fairways og greener betyr mest for meg. Ser likevel ikke bort ifra at medlemskap på Stavanger kan bli aktuelt en gang i fremtiden.

carsten

over 20 år siden

carsten

Som utflyttet Stavangermedlem synes jeg Bjørn B leverer en veldig bra, "nøktern" og passelig pompøs beskrivelse av forskjellen mellom SGK og SoGK.

I april er alltid Sola den banen som leverer best kvalitet - dette gjelder for hele landet, uten unntak! Så Magga: Spill Sola den 21., men kom tilbake i mai/juni/?? og spill Stavanger. De er begge vel verdt et besøk!!

Ellers vil jeg berømme alle mine bysbarn med en edruelig diskusjon. Tenk å kunne diskutere fordeler og ulemper ved to nabobaner uten å ty til "munnhuggeri" og stygge personkarakteristikker??!!

Dette er en forbilledlig tråd, men så er den bare drøye 15 timer gammel:)

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

Carsten,

morsomt at du skrev det med edruelig diskusjon, for inntil jeg leste ditt innlegg, så tenkte jeg på akkurat det samme..... :)

og nå er det til og med enda en dag og en halv senere...... :)

/Tiggr 0ut

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her