Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Loft på driver

Teldar

over 20 år siden

Teldar

Hva slags loft har dere?

Skal kjøpe driver, har 29 i hcp og har trua på at 10 grader er fint på en 350CC. Eller anbefales 11?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Tester i Golfdigest konkluderer med at de fleste høyhandicappere minst bør ha 12,5 graders loft. Spørs på svinghastighet og teknikk, men med 29 i hcp er du sannsynligvis ikke noe råskinn fra tee. Du skal ikke være redd for å prøve 14-15 grader, det er mer macho å være i fairway enn å ha 9 grader og X-stiff, for å si det sånn.

Teldar

over 20 år siden

Teldar

okei, jeg er ingen killer fra tee nei. Har spilt meg ned fra 7'er jern til 4'er jern på utslag for å si det sånn. Har nå 160 - 170 meter carry med 4'ern. Har aldri brukt driver, så den må jeg lære fra scratch. Tror jeg jekker meg opp noen grader til 12,5...

kili

over 20 år siden

kili

Jeg er imponert, Teldar: En som produserer bra lengde, og som har beholdt et kaldt, klart og rasjonelt hode. Du har sannsynligvis gjort et valg som tjener deg og spillet ditt på beste måte, forhåpentligvis med fairwaytreff i belønning.

Ha en flott sesong!

Teldar

over 20 år siden

Teldar

Takk for oppmuntrende ord kili, en flott sesong til deg også. Åpnet med en 103 runde på dynekilen i helgen. Fantastisk å være i gang igjen.

Blir spennende med en driver, men må en lære seg en ny sving?

Skal en treffe ballen mer på vei opp? Derav ballen ved venstre fot???

Eller en flatere svingkurve???

Skal ballen pegges i overkant av køllehodet???

Blir litt "driving for dummies" dette her men takk for hjelpen!

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

La merke til at på Masters på Augusta så hendte det ofte at ballen pitchet når de store gutta slo med driver.
For få år siden trillet ballen både 30 og 50 meter etter driverslag.
Likevel slår de lenger nå nesten uten trill
Tydelig at trenden har skiftet mot høyere loft og høyre ballbane.
For 5 år siden brukte mange av tour-toppene 7,5 graders loft på driveren.
Nå er det vanlig med 9 til 10,5 grader, noen bruker ennå høyere loft.
Med nye baller som spinner mindre er det viktig å få ballen høyt opp.
For en god spiller som driver rundt 220-230 meter vil for de fleste en 11 graders driver være ideelt. Klarer du ikke mer enn 200m sats på 12 grader. Eldre seniorer og damer som ligger fra 170-190m kan fint ha 14 grader.
Mykere skaft gir også høyere ballbane.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Samme sving, samme rytme, men naturligvis mer vertikal ryggvinkel pga. køllens lengde/avstand til ballen. Du skal ikke forandre svingen, men pegge opp FORBI køllehodets laveste punkt i svingen, dvs. rett ut fra venstre hæl for en normal sving.

Undrende bamse

over 20 år siden

Undrende bamse

KølleKalle: Skjønner ikke helt logikken din med spinn, få ballen høyt opp osv. Mulig det er riktig, men jeg lurer litt på logikken likevel.

Mer spinn (backspin forhåpentligvis) vil generere mer "løft" i en ball på samme måte som en flyvinge. Lufta under ballen vil passere raskere enn lufta over ballen (relativt til ballens overflate) og gir da en løftende kraft. Med mer løft i ballen, vil flyvetiden øke og lengden før ballen lander også øke. Samtidig vil farten i lengderetning avta i forhold til svevetiden pga luftmotstand, og ballen vil derfor stoppe raskere enn om den ikke flyr så lenge. Burde ikke dette bety at dagens baller spinner mer og ikke mindre enn gamle baller siden de nå går høyt og stopper når de lander?
Ballene bør heller ikke slås for høyt, da det er en idealvinkel for ethvert "kast" når det gjelder lengde, men dette er igjen avhenging av de aerodynamiske egenskapene til gjenstanden som "kastes"

Undrende bamse

over 20 år siden

Undrende bamse

Når jeg roter meg inn i rotete setninger blir ofte noen viktige ting borte i rotet... Da jeg skrev at ballen stopper raskere, mener jeg selvfølgelig at den ikke ruller så langt når den først lander. Totalen blir jo tydeligvis den samme eller heller lenger enn tidligere!

Teldar

over 20 år siden

Teldar

Slik jeg forstår det så vil det vel være noe enklere for meg å drive med 12-14 grader loft og regular skaft kontra 9,5 stiff.

At jeg evt. mister 25 meter spiller egentlig ingen rolle.

Problemet er at det er "umulig" å bestemme seg for hvilket merke. Eller er det stort sett "same shit different wrapping"???

Noen som har vært i min situasjon og har god erfaring med en driver? Maks 3 lapper.

Pekka

over 20 år siden

Pekka

Top-Flite X2 11gr under 2 lapper
Har gitt bra resultater for meg (hcp 10)

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

hei

Jeg synes du skal gå på Fornebu til helgen å prøve forskjellige drivers. jeg foreslår Adam Ovation. Jeg kjøpte 3 wood med Ardila skaft regular. Wooden er meget bra og rimelig. Skaftet er viktigst i sammen med pris.
Wooden kostet 1400 kr viss jeg ikke husker helt feil

Lykke til

Picard

over 20 år siden

Picard

En Cobra driver tror jeg vil passe deg bra. Har anbefalt denne til en kamerat og min far, begge med rundt 25 i hcp. Cobra'en har en naturlig høy ballbane i forhold til oppført loft. Dvs om du velger en Cobra med 10,5 graders loft vil det tilsvare 12 grader på de fleste andre merker. Vil ikke anbefale deg høyere loft på driveren, det er grenser for hvor høy ballbanen skal være. Kan legge til at både min gode kamerat og min far er veldig godt fornøyde, og spiller bra med Cobraen. Det er imidlertid veldig mange gode drivere ute nå, så det lureste er å prøve en del forskjellige for å finne ut hvilken som passer best for deg.

Lykke til!! :)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Enig med Ole; har du anledning til å dra til Fornebu, så er det en gyllen anledning til å prøvde det meste.

En liten ting ifm. loft på drivere: det er vanlig blant OEM'ene å lukke face'n litt etterhvert som man går opp i loft (oi, det var bra norsk gitt ;-)
Dvs. at en 9 graders driver vil ofte være neutral (o grader), mens en 12 graders driver vil ha en "draw bias" som noen kalller det (2-3 grader lukket).

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

litt fysikk for Undrende Bamse:

Kap 1
En ball med backspin utfører mer arbeid på lufta enn en ball uten backspin.
Når ballen utfører arbeid på lufta mister den energi.
Når ballen mister energi går den ikke så langt.

Kap 2
En ball som ikke spinner blir ustabil i flukt. Den får en vinglete eller spiralformet bane.

Kap 3
For å oppnå maksimal lengde og nok kontroll må ballen tilføres en viss mengde backspin, men bare nok til å få stabil flukt.

Kap 4
En god golfspiller MÅ ha en ball med mye backspinn for å ha god kontroll på innspill, og for å få ballen til å stoppe på raske harde greener. Derfor var wound-baller populære frem til 1998-99. Disse ga imidlertid så mye backspin at det gikk ut over driver-slagene som fikk en flat utgangsvinkel og stigende nesten trekantet ballbane med toppen på 3-kanten på etter ca 70% av tilbakelagt distanse. Spillerene måtte bruke drivere med lavt loft for at ikke ballen skulle stige for høyt og miste for mye lengde.

Kap 5
På slutten av 90-tallet begynte ballprodusentene å lage baller som spant lite med køller med lave loft og mye med høye loft. Dermed kunne spillerne beholde samme spin-rate som tidligere på innspill med jern, samtidig som de fikk lavere spin-rate og dermed mindre energitap på driverslagene.

Kap 6
For å kompensere for at "klatreegenskapene" i ballen ble redusert, måtte man ta i bruk drivere med høyere loft. Dette for å holde ballen lenge nok i lufta til at den skulle ha tid å bevege seg langt nok fremover.

Kap 7
Når "dagens" baller treffer bakken har de omtrent samme vinkel, og horisontal (fremover-rettet) hastighet som "gamle" baller, men fordi toppen av ballbanen er høyere og tidligere i flukten, har tyngdeakselerasjonen rukket å gi ballen en mye større vertikal (nedover-rettet) hastighet som gjør at ballen bruker resten av sin kinetiske energi til å deformere underlaget og stopper (pitcher)

ole gregert terjesen

over 20 år siden

ole gregert terjesen

Teldar, jeg tror ikke at du mister lengde men at det omvendte vil skje gitt at du ikke er på et høyt golf nivå i utgangspunktet.

Tester i utlandet viser at man slår lenger og mer presist med høyere loft for de fleste av oss. Jeg gikk flere runder i påska med en som hadde 12 grader og han hadde økt lengden med ca. 40 meter som er mye etter skifte fra 10 grader

kili

over 20 år siden

kili

Når det gjelder den tekniske biten knyttet til slaget hverken kan eller vil jeg hjelpe deg: Jeg er ingen instruktør, og trenger snarere hjelp selv... En time eller to med instruktør er en god investering.
For et par dager siden kom jeg over en grei sak hos Golf Digest:

http://www.golfdigest.com/instruction/index.ssf?/instruction/gd200505mcgetricklesson.html

Min erfaring er ellers at jeg (HCP 13) sliter med driveren (Callaway BB titanium 10 grader). Litt for ofte push, push/slice og denslags ubehageligheter. Men det er jo så tilfredsstillende å få til en skikkelig råtass av et slag... Faktisk vil jeg i snitt få til like gode og lange slag med 3-wood (Callaway VFT).

Noen ganger tror jeg at driverens viktigste funksjon i bagen min er å fortelle hodet mitt at når jeg velger 3-wood, så er ikke det den største (og vanskeligste) klubben. Det gir muligens mer ro i sjelen - med gode slag som resultat.

Swinger

over 20 år siden

Swinger

Kili !!

Helt enig med siste avsnitt. Den tror jeg på.

Selv slår jeg ca 200 meter med 3'wood - stabilt (nesten) rett fram.

240 meter med driver - veldig ustabilt i alle retninger.

Det er igrunnen veldig få hull hvor det virkelig lønner seg å ta frem driveren. De eneste er egentlig par5 på 420-450 meter hvor jeg kan prøve å gå helt inn. Det ville jo være spennende med en eagle.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jeg har nettopp byttet fra 9,5 grader til 10,5. Fra en TM 360 til en TM r7. Må si jeg merka stor forskjell bare på en grad. Driver med større sikkerhet og litt lengre nå. Spiller rundt 5 i hcp og har hatt stort utbytte av dette. Kanskje man burde testa 11 eller 11,5 grader og. Virker spennende. Jeg slår ikke så veldig mye lengre nå enn før, men carry'en er vanvittig mye lengre. Er jo det som er viktig for å komme over bunkers og kjaffsete greier.

Det er definitivt macho å springe rundt med en 7 graders driver - men det er vel svært få av oss som klarer å slå noe slikt. Selv Tiger har gått fra 6,5 til 9,5 ettersom jeg har forstått.

Lykke til Teldar i sesongen. Du kommer til å spille mye bedre med høyere loft ja. Helt klart. Og du er definitivt den klokeste 29 handicapperen jeg noen sinne har sett. De fleste andre vifter med stiff flex og driver på alle utslag. You go homie :)

Calavera

over 20 år siden

Calavera

Er også 29 hcp'er - spilt ett år ca 30 runder. Benytter 5er, og en sjelden gang 3er-jern på utslag. Noe som funker rimelig greit med både lengde og presisjon.
Kjøpte meg imidlertid en Dunlop "Crazy Long" 10,5 graders driver som leketøy på rangen. Fantastisk moro - lærerikt er det også. Feil i egen sving blir veldig tydelige. Har perset på 265 meter, men gjennomsnittet er ikke noe å snakke om, og av hensyn til de flestes sikkerhet, blir den nok ikke mye brukt på banen ennå.

Må skryte litt av "Crazy long": Billig, faktisk rimelig tilgivende, samt god lydeffekt (som å knuse et vindu). Et leketøy med andre ord (dessverre ser den litt slik ut også - dropsgult skaft). Mye moro uansett!!!

Teldar

over 20 år siden

Teldar

Takk for tips og innspill alle sammen.

Kjøpte meg en ny mgolf 350 cc 12 grader. De har gått konkurs så prisen var det ingenting å si på. Den har vunnet en test og tapt en annen, så den er sikkert brukbar for meg et par sesonger.

Kommer tilbake med mine erfaringer senere!

Machoboy

over 20 år siden

Machoboy

Du er ikke mann uten 7 graders driver med XX-stiff skaft. Det ER macho med macho driver!!!

Four

over 20 år siden

Four

Ser ikke ut som du har 3 og 5 woods heller teldar.
Gå fra jern til woods og vent med driver til neste år. Jeg ventet 2 år og det var ikke lett da heller. Jern spillet ble plutselig veldig dålig igjen også. :-). men det er riktig som gutta sier. 10.5 eller 11,5 som jeg trior er maks på en merke driver er nok å fåretrekke. Har 10,5 selv. Men det er mange som treffer ballen på oppsving og sender ballen i været med mange flere graders loft en det som står på kølla. så det kommer jo litt an på hvordan du slår. Ha en fin sesong. Ps: 103 med bare jern lover bra. Keep up the good work

Svenske

over 20 år siden

Svenske

I siste nummer av bladet Svensk Golf er en test der en del personer med forskjellig hcp prøver dirvere med forskjellig loft.
Konklusjon:
Helt ville og usystematiske resultater.
Ingen sammenheng mellom loft og lengde.
Resultatene viste totalt mangel på fornuft.
Rareste resultat var Jan Espelid fra Norsk Golf som slo lenger med 9 og 12 graders driver enn med 10,5.

Neste konklusjon: prøv deg frem, glem råd du får fra andre som ikke har sett deg slå.

SR

over 20 år siden

SR

Dersom driverhoder skal testes så må alle hodene utstyres med samme skaft. Dersom skaft skal testes må alle skaftene ha samme driverhode. Testene blir heller ikke særlig gode dersom skaftene ikke passer den valgte personen. (Stivhet og dynamisk bøyeform).

Dvs. følg "Svenskes" siste konklusjon og ikke la deg forføre av totalt useriøse tester som ikke dokumentere noe annet enn at testpersonene slår ulikt med de forskjellige driverene.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her