Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Trodde du golfballen var rund?

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Visste du at det trolig aldri har vært produsert en nøyaktig rund ball?
mvh
Olaf E. Roalkvam

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Ja.

Flappo

over 22 år siden

Flappo

Ja

Tore

over 22 år siden

Tore

Hvordan vet du at det ALDRI har vært produsert en nøyaktig rund ball?
Har du et spesielt motiv bak denne påstanden Roaldkvam?
Kanskje nok et elendig produkt du selger via egne sider?
Jeg følger spent med på hva som kommer neste gang.

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Tore
Jeg vet ikke at det aldri har vært produsert en "helt" rund ball.
Denne påstanden kommer fra en produsent som markedsfører en "gyro" som skal hjelpe golfere å finne sweet spot'en på en golfball. Jeg regner med at denne produsenten har sjekket bakgrunnen for sin påstand før de bruker det i sin markedsføring. Forøvrig vil jeg si at påstanden om nok et elendig produkt på min side tilsier at du, Tore har prøvd ut alt som tilbys, og at det er på bakgrunn av det, du uttaler deg.
mvh
Olaf E. Roalkvam

Tore

over 22 år siden

Tore

Jeg har selv prøvd den gyroen. Du setter av en sirkel langs magen på ballen med en tusj. Denne sirkelen skal da representere det området hvor ballen skal opptre optimalt. Du må altså plassere ballen slik at sirkelen står parallellt med siktelinjen. På fairway blir dette helt idiotisk fordi du ikke får røre ballen. Den spilles slik den ligger. Har du da en ball med en siktelinje som IKKE ligger riktig blir dette bare frustrerende fordi du "vet" at ballen ikke er optimal i den posisjonen.
På greenen kan dette ha en funksjon forutsatt at du har funnet siktelinja di. Få deg en sving og lær deg å lese greener bedre. Ikke bruk slike dustete hjelpemidler.

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Tore!
Jeg ber deg om å lese regel 21/5 (decicions 2002/03) NY.
Den omhandler: Løfte en ball under en regel som ikke tillater rengjøring, og adgangen til å rotere ballen når den plasseres tilbake.
mvh
Olaf E. Roalkvam

B

over 22 år siden

B

En ball vil aldri bli helt rund rent fysisk og matematisk

Fedon

over 22 år siden

Fedon

med Tore.
Det selges altfor mye idiotiske "hjelpemidler" i golf.
Men jammen finnes det mange idioter som biter på kroken også.
Fint at noen tar dette opp så vi kan gi boikotte selegere med uærlige hensikter.

Tore

over 22 år siden

Tore

Følg med Hr. Roalkvam. Han har som oftest en (dårlig) skjult agenda bak sine innlegg. Dette var et av dem.

Georig Olf

over 22 år siden

Georig Olf

Gi oss en link til den regelen/avgjørelsen, da!!!

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Georig Olf:

21/5 Player Lifts Ball Under Rule Not Permitting Cleaning and Rotates It When Replaced
Q. A piece of mud adheres to a player's ball. The player lifts the ball under a Rule which does not permit cleaning. When he replaces the ball, may he place it facing another direction so that the mud would not interfere between the clubface and the ball?
A. Yes, provided the ball is replaced on the spot from which it was lifted. However, if the player rotated the ball in such a way so as to "tee" it on the mud, he would be in breach of Rule 20-3a. (New)
Other Decisions relating to Rule 21:

Ball in Ground Under Repair Thought to be Unfit for Play Lifted and Cleaned — See 5-3/6.

Ball Lifted Without Authority and Cleaned — See 18-2a/13.

Jeg går ut fra at det var dette du ville vite?
Tatt rett ut fra decisions 2002-03
mvh
Olaf E. Roalkvam

Håvard Myrvold

over 22 år siden

Håvard Myrvold

Til Tore
Angående motivene til Hr. Roalkvam, har du helt rett i dine påstander.
Han er registrert som Redaktør og Webmaster på en golf"site" som heter Golfporten.
http://www.golfporten.no/
Der ligger det nå en artikkel som omhandler golfballens manglende rundhet.

Til Roalkvam
Jeg har ingen problemer med at bransjefolk diskuterer på nettet, snarere tvert i mot.
Det kan være hyggelig og nyttig med innspill fra "dere" også.
Derimot synes jeg du og dine kolleger bør gjøre oppmerksom på at dere har en komersiell agenda når dere skriver denne type innlegg.

Håvard

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Håvard
Jeg tar tipset alvorlig, og vil prøve å rette meg etter dette!
mvh
Olaf E. Roalkvam

Georg Olf

over 22 år siden

Georg Olf

Jo forsåvidt, Roalkvam. (Takk.)
Men om disse finnes på nettet hadde en link også
vært nyttig, det er jo mange kryssreferanser å sjekke
opp her for å få full forståelse...
Men jeg kan kanskje finne noe med Google...

Per Kristian

over 22 år siden

Per Kristian

Her finner dere alle regler og decisions:
http://www.usga.com/rules/index.html

Tore

over 22 år siden

Tore

Roaldkvam.
Dette betyr vel ikke at du kan løfte ballen når det passer deg? Dette gjelder vel under identifikasjon av ballen? Merker du ballen din skikkelig vil du alltid kjenne den igjen. Sjekk dette med NGF dommerforum. Tviler på om du har rett her.

Olaf E. Roalkvam

over 22 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Tore.
Slik som jeg forstår regelen, kan den brukes der du løfter ballen etter en regel som ikke tillater rengjøring.
Løfte for identifikasjon!
Løfte for å se om ballen er skadet!
Løfte hvis den ligger i veien for annen ball!
Eksemplet med en jordklatt på ballen må sees på som et eksempel, og ikke en regel der slikt forekommer.
Regelen er altså at man kan løfte en ball etter regel som ikke tillater rengjøring. Man må selvsagt gi beskjed om hva man vil gjøre til sine medspillere før man gjør det.
Vitsen med regelen er at man kan rotere ballen når man legger den tilbake. Selvsagt på en måte som ikke kommer i konflikt med andre regler. (som f.eks. å bruke jordklatten som peg, eller legge den tilbake andre plasser enn fra det stedet man løftet den fra)
mvh
Olaf E. Roalkvam

Tore

over 22 år siden

Tore

De gangene jeg har spilt golf har det vært TABU å røre ballen. Er du usikker på om det er din ball skjer det høyst en gang pr. runde. Du må tilkalle markør og få tillatelse til å gjøre det. At du, de få gangene dette skjer, tillates å legge ballen i en bestemt posisjon virker på meg helt på trynet, fordi det ikke har noen praktisk betydning. Om ballen ikke er rund eller om senter er forskjøvet 1 mm bryr jeg meg ikke om. Jeg har en sving, og den er til en hver tid så dårlig at den med 100 ganger overgår feilmarginene i den forbanna ballen.
Du kan umulig ha ærlige hensikter med å sette i gang denne diskusjonen. Du selger en "gadget" som ikke har noen som helst innvirkning på spillet. Frustrerte golfere er lettlurte Roaldkvam, og du er fortoner deg for meg fremdeles som en sleip selger i dette markedet.
Sorry- tror ikke på deg

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Ved første øyekast høres det utrolig usannsynlig ut at dette hjelpemidlet skal gi noe som helst, men se hva testresultatene hos Golfclubreview.com sier:
http://www.golfclubreview.com/spin_balanced_summary.htm

Selv om jeg ikke kan legge opp ballene ved fairway-slag kan jeg likevel få hjelp ved utslag og til putting.

Siden jeg nesten alltid bruker baller jeg finner i skogen og fisker opp av vannhindere er det slett ikke umulig at jeg kjøper en slik dings for å merke balanseretningen på baller med. Vi har vel alle fått med oss at Tour-spillerne spiller Titleist V1 med sømmen i slagretningnen.

J.O.

over 22 år siden

J.O.

Så en gang et tips om dette (golfsiden.com, Matz Moder?) hvor det
rett og slett ble anbefalt å bruke en bolle med saltvann. (Så mye at
ballene flyter.) Gjorde dette en gang i vinter (jeg spiller også på
slikt jeg finner!) da golf-lengselen ble uutholdelig, så jeg er spent på
resultatet. Er jo nokså uvitenskaplig, men putting på stueteppet ser
faktisk ut til å gi rettere ballbaner når ballen er linet opp i hht.
instruksjonene!!! :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her