Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kølletesting

Tess

over 20 år siden

Tess

Hvem er best i Norge på kølletesting/kjøp?

SR

over 20 år siden

SR

Hva er kølletesting?
a) Kontrollere og dokumentere egenskapene i ei kølle eller et sett av køller.
b) Teste ut forskjellige egenskaper for å finne og dokumenter optimalt utstyr til en spiller, dvs tilpasning av utstyr.

Dette er meget interessante spørsmål for oss forbrukere. Jeg tror kunnskapen både hos spillere, selgere og leverandører i beste fall er meget variert.

a) For å teste og dokumentere en kølles egenskaper kreves noe utstyr. Et minimum må være instrumenter for å måle lengder, tykkelser, loft, lie, vekt, svingvekt og en frekvensmåler. Jeg tipper alle køllemakere har dette, men langt fra alle proshopper. Skal man skjerpe kravene ytterligere må man også ha utstyr for å måle hvordan skaft bøyer seg i svingbevegelsen (geometrisk form av dynamisk bøyd skaft) og man må ha instrumenter for å kunne "spine" køllene. For å teste et køllehodets egenskaper må man kunne måle tyngdepunktets plassering og man må kunne bestemme køllehodets massetreghetsmoment. Dette er parametre som forteller noe om hvilke tilgivende egenskaper som finnes eller mangler i hodet. Forskjellige egenskaper passer forskjellige spillere.

Jeg har besøkt noen køllemakere og ingen av de har utstyr for "spining" eller bestemmelse av dynamisk bøyeform. I tillegg er det meget variabelt hvordan man måler en kølle's egenfrekvens/stivhet. Her er det ikke alle som har tilstrekkelig kunnskaper om måleteknikk eller hvilke parametre som påvirker målingene. Her er det åpenbare og store feilkilder.

b) Tilpasning av utstyr er å finne de køllene som gir best resultat for den aktuelle spiller. Her er noen parametre målbare og andre parametre er basert på holdninger/smak og behag hos oss spillere. Vi vil ofte spille på bestemte merker, enkelte som ikke kan spille med køller med tykk topplinje, noen må ha bladkøller, noen vil ha cavity back, noen vil ha røde skaft, mens andre vil ha blå skaft Noen vil ha en spesiell lyd ved impact og endre vil ha en spesiell følelse. Her må selgeren/køllemakeren og spiller finne utstyr som mentalt passer (form, farge, feel, og brand) for deretter å finne hoder som matcher spillerens egenskaper. Her er massetreghetsmoment, tyngdepunktets plassering, sålebredde, offset etc parametre som påvirker spillet. Videre må optimal lengde, vekt, svingvekt, stivhet/egenfrekvens, dynamisk bøyeform, loft, lie, greptype, greptykkelse etc finnes. De aller viktigste måleresultatet ved kølletilpasning er allikevel hvilken lengde og presisjon man virkelig oppnår når man slår ballen fra gress. For en optimal tilpasning må det måles lengder, lengdeavvik og retniningsavvik. Disse måleresultatene må videre behandles statistisk.

Dersom man igjen klarer å finne/lage køller som gir et sett med harminiske egenskapsvariasjoner tilpasset spilleren har man kommet meget langt

Den som kan utføre disse testene, behandle testresultatene og finner eller lager køller ut fra resultatene er etter min mening den beste "på kølletesting".

hm

over 20 år siden

hm

www.4mostgolf.com = en av verdens beste køllemakere (Matz modeer på på ei lita øy på vestlandet!!)

www.customgolf.no = ligger langt bak Matz ettersom sjefen selv har sluttet.

SR

over 20 år siden

SR

Er det andre enn 4mostgolf.com som kan dette?. Hvilke kvalifikasjoner har dere andre køllemakere der ute? Køllekalle f.eks, hva kan du utføre av testing, måling og dokumentasjon i forbindelse med tilpasning?.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

greit nok at mr. modeer er dyktig i sitt fag, men det får da være grenser for tilbedelse av en person. det finnes flere dyktige køllemakere i norge, disse er dog ikke professorer i materialteknikk...men ærlig talt, er det noe du trenger for å sette sammen golfkøller?

Geir

over 20 år siden

Geir

Hvem da, veggiss?

kølla

over 20 år siden

kølla

Den eneste tilbederen av Matz Moder jeg kjenner til er A. Ramnefjell på Golfsiden.
Innlegget fra hm må anses som reklame med det formål å lage en krangel her. Skulle ikke forundre meg mye om han/hun klarer nettopp dette. Forøvrig er jeg enig med de som mener man ikke trenger å være "professor" for å lime en kølle sammen av komponenter. De som påstår dette, er "sykelig" opptatt av sin egen viktighet.

Tess

over 20 år siden

Tess

Men, HVEM (navn) er gode på dette området? Kan noen hjelpe meg med navn på flere enn Matz?

SR

over 20 år siden

SR

Denne tråden startet med et spørsmål om hvem som er best i Norge, og ikke om hvilke kvalifikasjoner som er nødvendig for å lime sammen golfkøller. Dersom noen mener at Matz Modéer er best og til og med oppfyller de krav jeg satt opp i et tidligere innlegg, så må det være lov i si det i denne tråden uten at noen skal gå til personangrep på denne måten.

Jeg tror hensikten med spørsmålet er at vi som kunder skal kunne velge køllemaker ut fra andres erfaringer før vi eventuelt velger køllemaker selv. Jeg tror det er i denne bransjen som i alle andre bransjer, store kvalitetsforskjeller på fagfolket. La oss argumenter for de vi mener er flinke og la de vi mener er mindre flinke være unevnt i denne debatten.

Veggis: Jeg er interresert i dine erfaringer og meninger om hvilke køllemakere som er gode eller best. En begrunnelse for ditt svar ville vært hyggelig.

KølleKalle: Du har vært meget aktiv i andre tråder vedr. utstyr og tilpasning, men du har ikke vist deg på denne tråden. Jeg ønsker også dine synspunkter på hva som gjør at enkelte køllemakere er bedre enn andre.

Slik jeg oppfatter mange skribenter på slike fora så er det mange guder der ute. Vi får her være litt mere tolerante enn vår statsreligion hvor det heter "Du skal ikke ha andre guder enn meg".

veggiss

over 20 år siden

veggiss

tja...lars og andreas på customgolf har hjulpet meg godt hvertfall. godt mulig modeer er "best", men jeg kan ikke se at arbeidet med mine køller kunne vært gjort så veldig mye bedre...er heller golferen det står på ;)

Tess

over 20 år siden

Tess

Du har i hvert fall tolket meg korrekt, SR. Modifiseringen av spørsmålet jeg stilte til å begynne med var med bakgrunn i at kun et navn ble nevnt.

Motivet bak det første spørsmålet var å få fram flere navn, knyttet opp mot en argumentasjon som viser hvorfor vi synes at enkelte køllemakerne er bedre egnet enn andre til å hjelpe oss.

Jeg ønsker hjelp med navn!

SR

over 20 år siden

SR

Nå er vi på sporet igjen.
Veggis, hvordan jobber Lars og Andreas når de tilpasser køller? Hva og hvordan måler de og vet du om de spiner, vektsortere og frekvenstilpasser alle jernene i et sett?

hm

over 20 år siden

hm

Krangel? Er du helt idiot? Jeg svarte på hvem som er BEST i landet, det er Madz Modeer....alle som kan lese vil få med seg det. Personlig bygger jeg køllene mine etter hva jeg selv tror/vet er best, det eneste jeg krever av mannen som skal sette sammen komponentene er at han er sertifisert køllemaker.

At Madz Modeer er blant de dyktigste i verden er det heller overhodet ingen tvil om....Gidder ikke diskutere det engang.

Ps, bruker selv IKKE Madz Modeer, det er jo rene nordpol ferden bare å komme seg dit!

veggiss

over 20 år siden

veggiss

SR: nå fikk jeg settet mitt bygd i statene, så det er ikke customgolf som har bygd det, eneste de har gjort med det er en lie justering. de spiner og frekvensmåler der inne hvertfall, hva du mener med vektsortere aner jeg ikke. mine køller var spinet når jeg fikk dem fra usa. de kan gjøre en fullstending svinganalyse av deg, koster 500 spenn (noe du får tilbake hvis du kjøper køller der), og der måler de vel det som trengs. med på kjøpet der får du også en protime, jeg fikk hvertfall veldig mye ut av å stå der og dundre baller med andreas.

ser at modeer selger wishon køller, er det noen som vet hva han tar for et sett med 550c jern?

m

over 20 år siden

m

mye!! svært mye!

Missy

over 20 år siden

Missy

Mye? Ikke ifølge linken under:

http://www.4mostgolf.com/FAQ-prisen/FAQ-prisen.htm

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Golfsenteret i Bergen har oppgradert kraft i vinter på utstyrssiden og bygger køller helt etter boken til gode priser.

SR

over 20 år siden

SR

veggis: i et parti med like skaft fra produsent er det store (?) variasjoner i vekt. Vektsortering er da å benytte samme skaftvekt til hele settet.

Min erfaring med customgolf er at de ikke benytter en fullstendig svinganalyse. De måler svinghastighet, ball-hastighet,-spinn, utgangshastiget og med hvilken vinkel ballen starter. For et jernsett gjør de kun tester med ett jern. Videre verifiserte de ikke skaftvalget ved å teste oppnådd ballhastighet el med alternative skaftstivheter. Skaftstivhet er basert på svinghastighet og ikke akselerasjonsmønsteret i svingen. Dvs det er ingen svinganalyse, men en "ballmåling". Køllelengder bestemmes ut fra avstand fra gulv til håndledd. Dette er som sagt min erfaring. Er dette din erfaring også?

For priser på utstyr foreslår jeg at du ringer til Modéer eller sender han en mail. Da og bare da får du riktig pris.

Lavida: Vet du hvilken "bok" Golfsentret i Bergen bygger køller etter? Jeg tror det er mange "lærebøker" her som er basert på myter og subjektive oppfatninger. Hva slags utstyr har de investert?.

hm: om det er langt til Matz eller ikke tror jeg er avhengig av hvor viktig det er å ha bra/best utstyr. Spiller du golf for å score bra/bedre er det ikke så langt til Modéer. Jeg har ikke vært der, men jeg tror jeg tar turen over fjellet snart.

m: Hva er mye og hvordan vet du dette?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Golfsenteret i Bergen benytter utstyr og prinsipper fra Golfworks (Ralph Maltby), så der ville jeg vært helt rolig som kjøper.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Sitat hm:
"At Madz Modeer er blant de dyktigste i verden er det heller overhodet ingen tvil om....Gidder ikke diskutere det engang."

Hvem er du? Har du grunnlag for å sammenligne en førtidspensjonert ingeniør i havgapet med de som leder utviklingen i f.eks USA? Jeg sier ikke at Modeer ikke er dyktig, men det er ingen gode spillere som har stått frem og takket ham, bortsett fra Ramnefjell (hva nå det måtte være verdt).

Jeg vet at det finnes ufattelig mange dyktige køllemakere på touren og hos de største produsentene, de er i en helt annen divisjon enn noen her i Norge.

SR

over 20 år siden

SR

Lavida: Du kritiserer hm og spør "Hvem er du? Har du grunnlag for å sammenligne en førtidspensjonert ingeniør i havgapet med de som leder utviklingen i f.eks USA?"

Jeg spør deg : Hva vet du om andre køllemakere og om hvem som bidrar til utvikling? Har du snakket med Modéer og om du har; forstår du hans måte å arbeide på?

Jeg har selv ikke spilt med 4mostgolf køller, men jeg har hatt gleden av å oppleve Modéer. Jeg har selv tilstrekkelig faglig bakgrunn til å analysere og forstå hans teorier omkring tilpassning og jeg mener hm har rett i sitt utsagn. Jeg har imidlertid ikke kjennskap til køllemakere på touren og hva de kan. Jeg har spilt med sett fra de store produsentene og det er som å velge mellom stor eller liten hatt. Enten så ramler hatten ned i øynene eller så må den balanseres på toppen av hodet.

Lavida: Din argumentasjon framstår som subjektive oppfatninger og for å være litt slem så baserer du den på informasjon du ikke har. Dvs siden du ikke har hørt noen gode spillere takke Modéer så må Modéer være i en annen divisjon. Dvs det er kun køllemakere som offentlig blir takket av sine spillerene som er i øverste divisjon?

Jeg synes dette med utstyr er en meget interresant del av golf og søker derfor mest mulig kunnskap. Håper du kan gi noe mere "kjøtt på beinet" om hva disse andre køllemakerene på touren og hos de største produsentene" kan, som Modéer ikke kan. Jeg ønsker også navn på disse køllemakerene slik at jeg kan søke på nett for å finne ut mest mulig av hva de legger til grunn for sitt arbeid.

Vedr. prinsipper fra Golfworks så skal jeg studere hjemmesiden deres. Jeg ser det er mye informasjon her som jeg ikke har lest.

Matz Modéer

over 20 år siden

Matz Modéer

Lavida, jeg er ikke førtidspensjonert, og jeg arbeidet som ingeniør fra september 1967 til juni 1968.

Jeg håper diskusjonene kan vris fra person til sak.

jaja

over 20 år siden

jaja

Egentlig ikke, du vet selv at du er blant verdens beste...når det gjelder besserwissere som Lavida og co som tror de vest best uansett hva de diskuterer, drit og dra!

M. Modeer, du er genial, men en smule for dyr for allmenheten, prisen i USA ligger på 1/3 i forhold til deg.

Prisen på et fulklt sett med køllene det diskuteres koster vel 15000,-

ja

over 20 år siden

ja

det er fakta, vet forøvrig at custom golf tar 17000,- for 14 Kzg Køller med wedger vel og merke. I Usa koster det samme igjen 1/3......

Lavida

over 20 år siden

Lavida

I mitt enfold stusset jeg over at man uten videre utropte MM til verdens beste køllemaker. Men det er jo typisk golfnasjonen Norge. Det er her det skjer, bare så synd at resten av verden ikke har oppdaget oss.

Jeg gjentar at jeg ikke på noe som helst sett har sådd tvil om MM's evner, men ber noen roe seg ned hva gjelder vurderingsevne. Men hvis man først skal utnevne en køllemaker i stjerneklassen, så kom med noen suksess-historier, takk.

Til MM: Beklager at jeg har kalt deg ingeniør eller førtidspensjonist. Ingen ting å skamme seg over, men nå er altså feilen rettet opp. Mens vi er inne på det; Huglo ligger ikke i havgapet, men innaskjærs. Nemlig...

hah

over 20 år siden

hah

blant verdens dyktigste, hvorfor? fordi han er blant de mest meriterte og trent hos han som blir regnet som "verdens beste" vet du hvem det er?

Hvorfor den holdningen til M M Lavida, har du ikke råd til å skaffe deg utstyret?

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Blant de mest meritterte? Hvilke meritter sikter du til. Bare kom med navn på spillere (gjerne tour-spillere), så skal jeg legge meg flat.

hah

over 20 år siden

hah

Det sier han ikke, tror ikke kongen selv hadde fått svar på det, hvorfor kan du jo finne ut selv

SR

over 20 år siden

SR

Ok da lar vi personen Matz Modéer ligge. Dette blir bare tull.

Tess som startet tråden har til nå oppnådd følgende:
-fått vite at mange mener at Matz Modéer er blant verdens beste
-fått vite at noen har fått hjelp av Customgolf
-fått vite at noen sår tvil om alt uten annen begrunnelse en ren skepsis.
-se at enkeltpersoner hisser seg opp og går til personangrep.

Håper noen kan hjelpe både Tess og meg. Vi ønsker bare navn på flere gode køllemakere og vi ønsker å vite hvordan de jobber for å gi oss best mulig utstyr.

Jeg for min del trenger ikke best mulig utstyr, men synes allikevel det er en stor del av denne hobbyen. Jeg er i den kategorien hvor trening gir mye større utslag i score enn optimalt utstyr (kfr innlegg fra veggis).

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Det som er problemet med dette forumet er at helt legitime innvendinger og edruelige analyser blir slaktet ned og tilført helt andre motiver og hensikter enn det som var innenders intensjon.

Håper du har fått nok innspill til å gjøre deg opp en mening, det er ikke akkurat en jungel å gå seg borti her i Norge uansett. Du får kontakte dem som er nevnt, og forhøre deg om pris og fordeler og gjøre deg opp en mening om det er verdt pengene.

Og til slutt; jeg synes MM er en berikelse for oss som er over gjennomsnitts interessert i utstyr og teknologi, med spalter både på golfsiden og golfinside. Det er ikke tvil om at MM har myyyye å fare med og helt sikkert er en uovertruffen leverandør av custom fitted.

Om det er nok til at vi skal ta helt av og skryte på oss å ha verdens beste køllemaker, er etter min mening symptomatisk for en golfnasjon som går bananas hver gang en av landslagsspillerne klarer cut'en på ET.

Tess

over 20 år siden

Tess

Meningsutvekslingen har ikke gitt meg så mange navn på dyktige køllemakere/tilpassere. Diskusjonene har likevel vært interessante. Takk for hjelpen.

Jeg har fortsatt ikke handlet nye køller. Så dersom du har noen gode adresser så er det enda ikke for sent å komme med dem.

SR

over 20 år siden

SR

Tess.
I Norge er det 3 køllemakere som er sertifisert av PCS:
-Matz Modéer : Sertifisert innen clubmaking, clubfitting og clubrepair.
-Lars Christian Hansen (tidligere Customgolf): Sertifisert clubmaker.
-Øyvind Kjeldsen (Larvik) : Sertifisert clubmaker.

Disse tre har en sertifisering som dokumentere at de holder et vist nivå, og alle kan bygge køller. Vedr. tilpasning og reperasjon så er det kun Modéer som kan dokumentere nivå her.

For å si ting litt enkelt: En kølemaker setter sammen delen riktig (nesten sant), mens en kølletilpasser setter sammen de riktige delene.

I tillegg til disse tre finnes det sikkert mange som kan "lime" sammen sett på en god måte. Jeg har vært i kontakt med noen køllemakere og lest hva mange hobbykøllemakere skriver på dette og andre forum. Den eneste som gjør en grundig jobb og kan dokumentere hvilke spesifikasjoner som er best for deg er Matz Modéer. Resten av gjengen baserer bla skaftstivhet på svinghastighet. Er du ung skal du ha stål er du eldre skal du ha grafitt. Dette er ikke tilpasning. Dette er å velge komponenter basert på myter som over tid har blitt sannheter.

I mitt første innlegg skrev jeg ned en spec på hva den beste køllemaker/tilpasseren i Norge bør kunne. Matz kan og gjør dette for deg. Jeg kjenner ikke til noen andre som er i nærheten av dette nivået.

Dersom det er viktig for deg å kjøpe det settet som gir deg den beste scoren og i tillegg vil betale det samme som et for sett på "de øverste hyllene" i proshoppen, så drar du til Matz.

Ønsker du derimot et sett som er "kan være noe bedre bedre montert" enn de du kjøper i pro-shoppen velger du en av de to andre PCS sertifiserte køllemakerene. Jeg mener de resterende køllemakerene bygger "masseproduserte køller". Dvs de kapper skaft etter anvisning fra leverandør for å oppnå en viss stivhet (dette har flere køllemakere bekreftet når jeg har spurt dem). I gjennomsnitt gir dette riktig stivhet i settet, men hver enkelt kølle kan ha store avvik. Dvs. ingen harmisk egenskapsvariasjon gjennom settet. I tillegg velger de stivhet ut fra svinghastighet. Dette kan gi riktig resultat, men kan like gjerne gi feil resultat. Mange køllemakere finner heller ikke skaftets stivhetsakser. Da skaftene ikke er runde (produksjonsfeil) er det svært viktig at dette gjøres riktig (tro meg, jeg har spilt med usorterte "tilfeldig" monterte skaft og jeg har spilt med skaft som er montert riktig).

Som du ser er ikke jeg veldig poistiv til de ikke sertifiserte køllemakere jeg har hatt kontakt med. Jeg velger derfor å ikke oppgi navn på disse i en diskusjon om gode/beste køllemakeren.

Mitt råd dersom du ønsker flere navn er rett og slett å søke på eniro.no/gulesider etc.

SR

over 20 år siden

SR

Lavida: Du skriver "bare så synd at resten av verden ikke har oppdaget oss". Jeg er helt enig i dette. Vi (du og jeg og mange flere) er ikke oppdaget, men det er Modéer.

Du basere alle dine utsagn på informasjon du ikke har. Jeg tror de fleste gode spillere på ET og USPGA-touren har gode køllemakere. Jeg kjenner ikke navn på mange av disse, men vil være meget forsiktig med å si at de ikke tilhører den ypperste elite for det.

Du skriver videre i et senere innlegg :

"Det som er problemet med dette forumet er at helt legitime innvendinger og edruelige analyser blir slaktet ned og tilført helt andre motiver og hensikter enn det som var innenders intensjon. "

Jeg kan ikke se at du har kommet med noen analyser i det hele tatt. Du påberoper deg kun å ha rett i alle dine påstander. Ingen utsagn dokumenteres og ingen utsagn støttes opp med referanser el.

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Har siden tråden ble startet valgt å sitte på gjerdet, for her har jeg ikke passet inn.Som eier av www.nettogolf.com, selger og bygger jeg golfkøller hele året. Driver også verkstedet for Elverum og Sorknes GK.

Hva er så jeg? Jeg er ingen køllemaker ialle fall, har alt for liten kunnskap og erfaring til det. Har heller ikke tatt testen som gir meg sertifikatet. Ja, det er faktisk en test som skal til, gjort hjemme hos deg selv. Jeg er medlem av PCA, men det gjør meg ikke til køllemaker, og jeg har ikke lov til å bruke deres emblemer. Jeg er medlem for informasjonens skyld, og for at jeg jobber for å kunne bli køllemaker.
Tilbake til spørsmålet mitt, hva er jeg da?
Jo, jeg er kølleBYGGER, som gjør mitt beste for å kunne levere så godt utstyr som mulig, til en overkommelig pris. Min arbeidsmetode er kundekontakt, sammarbeide med leverandører, hjelp fra køllemakere hos bl.a.Golfworks og Dynacraft,samt at jeg ofte får god hjelp av både Lasse og Matz.Har jeg kontakt med kunder som trenger spesialtillpassning, blir de straks henvist til en av disse. Det er således riktig det SR sier, men vær så snill å ikke betrakt meg som "masseproduserende Køllemaker". Det er ikke riktig, for alle køller og sett blir montert til den enkelte kunde, ingenting til lager. Du vil således få ett sett som er produsert for deg, med de skaftene som forhåpentligvis er de rette. Har desverre ikke utstyr og kompetanse til utførlig testing og svnganalyse, men det har heller ikke den lokale proshop som skifter skaft. Derfor er jeg da også køllebygger foreløpig, kanskje køllemaker en gang i framtiden.

SR

over 20 år siden

SR

Børje:
Du er dønn ærlig i dine innlegg og ut fra din hjemmeside ser jeg at du har meget gode priser på de sett du bygger (og fra en annen diskusjon ser jeg at du sannsynligvis er billigst på grep). Med ditt prisnivå, åpenhet og ærlighet synes jeg du fortjener all honør som kan gis.

Du er kunnskapssøkende i ditt arbeide (Golfworks, Dynacraft Lasse og Matz) og det er holdninger som gjør deg til en bedre og bedre køllebygger/maker. Du er ydmyk over for egne og andres kunnskaper, dette gjør deg sannsynligvis til en meget god samarbeidsparner for oss kunder. Jeg burde i mitt forrige innlegg skrevet akurat dette, men siden jeg aldri har møtt deg (annet enn gjennom hjemmesiden og diskusjonsfora her på nett) valgte jeg ikke å nevne deg.

Med "masseproduserende" mente jeg ikke montering for lager, men at kravene til montering og sortering er de samme som hos de store leverandørene. Om du har strengere krav enn dette så er jo det bare bra. Sorry dersom dette skapte missforståelser.

Vedr. din kommentar om hva den lokal proshoppen kan tilby så er min erfaring akkurat den samme.

Et spørsmål til slutt: Prisene på sett på din hjemmeside angir ikke skafttyper. Hvilke skaft er inkludert i angitt pris?

Jeg håper du snart tar testen(e) som gjør at du selv også vil kalle deg køllemaker. LYKKE TIL I FRAMTIDEN.

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Takker for godorda SR
Vil bare svare enkelt, bruker kvalitet så det holder, og varierer fra gang til gang i forhold til kunde.

Picard

over 20 år siden

Picard

Børje og SR: Vil bare si at min erfaring ang. den lokale proshop er noe annerledes. Jeg bruker proshoppen på Stavanger GK og de har både utstyr og kompetanse. De er rett og slett MEGET dyktige på tilpassing av køller. Jeg ser dog at deres oppfatning kan stemme om flertallet av proshopper her til lands..

Picard

over 20 år siden

Picard

Børje, SR: Beklager. Jeg var nok litt kjapt ute med mitt forrige innlegg. Leste kun innledende innlegg samt de par-tre nederste. Proshoppen på Stavanger bygger ikke køller fra bunnen av. De gjør svinganalyser, måler svinghastighet osv. og finner på den måten frem til rett skaft. De monterer derimot ikke dette selv, men bestiller fra levrandører etc.

backtee

over 20 år siden

backtee

kan noen legge ut linken til playability oversikten. trodde jeg skulle finne den på matz sin hjemmeside, men dengang ei. Ønsker å finne hvilken playability klasse taylormade LT ligger i??
asap please

Håkon

over 20 år siden

Håkon

Indexen er ikke særlig oppdatert, som det har vært kommentert under andre tråder tidligere.

http://www.franklygolf.com/MPF/index.asp

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Jeg finner denne diskusjonen en smule meningsløs, Fordi:
Det finnes ingen målbare kriterier for å sammenligne køllemakere. Den ene har prøvd en køllemaker og er fornøyd eller misfornøyd. Den andre har prøvd en annen køllemaker med samme resultat.

Når meningene deretter postes på internett og krydres med hvor den og den bor og hva slags utdannelse vedkommende har i irrelevante emner og enda verre sammenligner priser på ulike komponenter så blir det til slutt bare idiotisk svada.

Jeg skal prøve å legge litt systematikk i det hele:

Utdannelse/sertifisering: Den sertifiseringen som noen køllemakerne her bruker er ikke verdt å nevne engang. Denne sertifiseringen er så enkel å oppnå at nesten hvemsomhelst proshop-køllemaker kunne greie det enkelt og mange av dem uten videre forberedelser. Alt stoffet er tilgjengelig på internett og det tar ikke mange dagene å pløye gjennom det.

Håndverk: Her er det visse forskjeller mellom køllemakere. Du ska ha laget noen sett før du slutter å søle lim, lage hakk i lakken på woodene, får ferrulen til å sitte perfekt og aldri løsne, får nøyaktig på millimeteren riktig lengde, og grepet linet opp helt riktig. Typiske proshop-køllemakere som bare reparere ei kølle nå og ei kølle da faller ofte igjennom på dette punktet.

Arbeidsmetodikk: Hvor mye tid (og penger) brukes på tilpasning til den enkelte spiller. Hvor mange slag slår kunden, hvor godt måles slagene mht hastighet, backspin, retning, virkelig lengde, slice/draw osv. Gjøres alle målingene på samme dag og med bare en kølle ? For spillere med ustabil sving kan det gjerne måles to eller tre ulike dager for å se om resultatene gjentar seg. Er køllemakeren med deg på banen og analyserer spillet ditt ?

Etterkontroll: Når køllemakeren er ferdig med settet ditt, ber han deg da slå noen baller og måler om resultatet er som forventet, eller slenger han bare settet over disken i bytte mot noen dokumenter utstedt av Norges Bank ?

Valg av komponenter: Sjekker køllemakeren banespillet ditt og observerer hvordan du slår med jern hybrider, wooder og driver ? Bytter han ut lange jern mot hybrider eller selger han standard 3-Pw slik at du kanskje ender opp med et jern eller to som du ikke presterer med ?

Pris: Her er det blodig urettferdig å sammenligne en nordmann som har køller som levebrød med store kjeder i USA som aldri har møtt deg som kunde. Vi er så heldig i Norge å ha et momssystem og et prisnivå som dreper all lyst til å drive i golf-bransjen. Skal køllemakerne ha inntekt nok til å leve av må de ta de prisene de tar, selv om jeg mener det ikke henger på greip. Det er faktisk billigere å kjøpe flybillett og hotellovernatting til USA for å besøke en køllemaker der som det er å benytte seg av lokale køllemakere. (under forutsetning at man smugler køllene med tilbake uten å betale lovpålagt moms...)

Utover dette vil jeg bare si at en stor del av dem som kommer for å få tilpasset køller gjør det i den tro at det skal revolusjonere spillet deres. Det er ikke tilfelle. Noen har så ustabil sving at tilpasning ikke har noen effekt utover at hvis de er lange eller korte av vekst kan de få tilpasset skaftlengden. Generelt er det bortkastede penger å betale mange tusen for tilpasning hvis du har over 20 i hcp.

Beste køllemaker i Norge er i teorien:...... Muligens Matz. Han er ihvertfall mer bevisst på hva han gjør og hvorfor han gjør det enn den store grå massen. Matz har noen spesielle nyanser i måten han tilpasser køllene på som ut fra mekanikkens lover virker meget fornuftig. Men nå vet ikke jeg hvor mye tid Matz bruker på hver kunde så konklusjonen min er IRRELEVANT.

EH

over 20 år siden

EH

rac LT 2003 : MPF = 647. Dvs game improvement

peer

over 20 år siden

peer

En mer oppdatert utgave av MPF-indeksen finnes på:

http://www.golfworks.com/article_display.asp?ArticleID=99

SR

over 20 år siden

SR

Til KølleKalle.
Det er mulig du synes dette er meningsløst, men det er mange som er uenig i det (i hvert fall her). Du uttrykker deg med stor autoritet, derfor bør ikke dine meninger være irrelevante. Slik jeg "kjenner deg" via dine innlegg her på ScanGolf og Golfsiden så bygger/tilpasser du køller selv.

Jeg ønsker din mening om hva som gjør et golfsett bra og hvordan sikre at jeg får slike køller. La oss anta at jeg besøker deg for å kjøpe 13 nye tilpassede køller (jeg er meget fornøyd med min putter). Jeg kan si litt om meg selv: Har spilt i to år. HCP 13 (synker stadig, selv med det utstyret jeg har nå). Svinghastighet ca 110 mph med driveren og ca 90-92 mph med 5I. Slår ca 125m carry med PW.

-Hvordan vil vi sammen finne ut hvilke skafttyper, skaftstivheter, køllelengder, grep og greptykkelser, køllehoder (Wood's, Iron's, Hybrid's) etc som vil passe meg?

-Hvilke kriterier legger du til grunn for dine valg/anbefalninger og hvordan behandler du dine måleresultater/observasjoner. Hva bestemmer hvilken svingvekt jeg skal haog om jeg skal ha samme svingvekt gjennom settet? Skal jeg kanskje ha samme kølletreghetsmoment i hele settet, og hvordan finner vi ut dette?

-Dersom jeg videre spør deg om hvordan du sikrer harmoniske egenskapsvariasjoner gjennom hele settet, hva vil du svare da?.

-Spiner du skaftene/køllene?

Til din innledning: Selvfølgelig finnes det målbare kriterier for å sammenligne køllemakere, du setter jo opp en hel del kriterier selv. Metodikk, utdannelse/sertifisering, Håndverk, Etterkontroll, pris.

Til ditt andre avsnitt: Utdannelse er viktig også for å bli en topp køllemaker. Dersom en person har en eller annen utdannelse som gir forståelse for dynamikkens/mekanikkens lover vil dette være en fordel framfor de som ikke har denne bakgrunnen. Jeg mener videre at en utdannelse ikke er et bevis på hvor flink en køllemaker er. Dette gjelder i og for seg alle yrker. Utdannelsen viser i prinsippet ikke annet enn at du klarte å gjennomføre utdannelsen og oppnå de karakterene som står på vitnemålet.

Til ditt avsnitt om priser: Her er vi helt enig.

Til ditt nest siste avsnitt: Jeg mener alle vil ha fordeler av et tilpasset sett, også en høy hcp'er. Svingen vil som du sier variere fra dag til dag, men ikke så mye. Så dersom høy hcp'eren får et sett som passer rimelig bra og er tilgivende på de egenskaper som spilleren trenger, vil dette være en kjempefordel. En god tilpasser finner hoder som har de riktige tilgivende egenskapene (f.eks : tyngdepunkt plassering(horisontalt og vertikalt og hvor langt bak det ligger), treghetsmoment, såleform/bredde, offset ).

Dersom man kjøper et sett fra en av de kjente merkene vil man ikke få 13 køller med harmoniske egenskapsvariasjoner. Det vil du kunne få hos en god tilpasser/bygger. Dette vil utvilsomt gjøre golf morsommere og lettere. Læreprosessen går raskere da man kan spille golf uten å måtte kompensere svingen avhengig av hvilken kølle man slår med (harmoniske egenskapsvariasjoner).

Til slutt : Er du køllemaker som selger på det åpne markede, og i tilfelle hvor i landet holder du til?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Her var det mye.

La meg først svare på hvorfor jeg finner denne diskusjonen meningsløs: Skulle vi ha kåret norges best køllemaker måtte flere personer gå til alle køllemakerne og få tilpasset sett, og deretter testet settene mot hverandre for å finne ut hvilken køllemaker som hadde bygd jern med best kontroll og driver med størst lengde. Det vil aldri skje, derfor synest jeg ikke noe om slike "hvem-er-best" diskusjoner.
Når det gjelder utdanneles av køllemakere så er denne så "lett" at det har mer å si hvilke personlige egenskaper vedkommende har. Jeg vil sammenligne det med førerprøven på bil. Det er lett å greie utdannelsen, men ikke alle blir automatisk flinke sjåfører (køllemakere). Analytiske evner, produktkjennskap, utpreget testing for egen kunnskaps skyld, og god utdannelse og forståelse i fysikk/mekanikk teller mer enn et par ukers sertifisering "på postordre"

Så over til deg.
Med din høye svinghastighet og din raske forbedring av hcp er det klart at du har et stort talent.
Først måtte vi se på hvordan du spiller, særlig hvor høyt du slår i forhold til loft på køllene, og hvilket tempo du har. Dette liker jeg best å se på banen mens vi spiller, fordi at å slå mange slag etter hverandre fra matte gir i mange tilfeller feil bilde.
Banespillet ditt vil også gi input til valg av lange køller (2 og 3-jern kontra hybrider - kontra fairwaywoods). Valg av loft og bounce på wedger er også en viktig del av banespillet. Særlig hvilken wedge (50-56 grader) som gir deg best kontroll på korte inspill.
Vi slår også noen slag fra matte for å måle om du trenger lie-justering.
Høyden på slagene bestemmer om du bør ha blades eller hvor mye cavity jernene dine bør ha. For woods og hybrider justerer vi høyden med loft. Med din høye svinghastighet må man også ta i betraktning hvor mye backspin ulike hybrider og lange jern gir. For mye backspin med disse gir deg problemer særlig i motvind fordi ballen "steiler" og du mister betydelig lengde allerede fra 6 og 7 jernet og oppover.
Ut fra tempoet ditt vil jeg gi råd om svingvekt og dermed valg av skaft.
Dette vurderer jeg visuelt og bruker magefølelsen.
For deg med din høye svinghastighet ville jeg også spine ihvertfall de lengste køllene.

Jeg har et arsenal av alle typer test-køller med ulike skaft, grep, lengder, svingvekter og farger som du også får lov å prøve for å se om du finner noen mer naturlig å slå med enn andre.

Først ville jeg sette sammen 4-jernet ditt å la deg prøveslå. Ut fra resultatet med 4-jernet bestemmer jeg om vi skal bytte skaft/forandre svingvekt. Sånn holder vi på til du er fornøyd. Deretter bygger jeg resten av settet. Driver og 3-wood er enklest å finne riktig hode/skaft/loft-kombinasjon.

Jeg lever ikke av å være køllemaker, er konsulent i olje&gass-bransjen. I år er jeg så neddynget i oppdrag at jeg ikke har særlig tid til køllemakerfaget annet enn å betjene en fast liten gjeng som jeg har laget køller for i flere år. Får muligens litt mer tid på ettersommeren da påtrykket er størst. Holder til i nedre Buskerud.

Svein

over 20 år siden

Svein

He Kølle Kalle

Fint å høre at det finnes eksperter i buskerud

Gi meg ett vink så kommer jeg ,og blir kanskje en bedre spiller...

sr

over 20 år siden

sr

KølleKalle: Kan du si noe om de forskjellige testkøllene dine? Har du bestemt egenfrekvensen for hver enkelt av dem eller er stivheten kun basert på foreskreven trimming fra skaftleverendør. Hvordan sorterer du skaft (vekt og stivhet)? Det er jo en kjent at skaft har meget store toleranser fra leverandørene.

Hvordan finner vi riktig lievinkel for de køllene jeg ikke tester (I3-PW foruten I4)?

Det virker meget rart å ikke spine alle skaftene. Alle køllene i et jernsett skal etter min mening være presise. Det meste i golf dreier seg om å være god i nærheten av green. Jeg vil ha maks presisjon i de korte køllene også. Hvorfor velger du ikke å spine disse?

Når du sier at høyden på slagene bestemmer om jeg skal ha blades eller CV hoder så antar jeg at dette egentlig gjelder den vertikale plasseringen av hodet tyngepunkt. Hvorfor utnytter du ikke mulighetene som forskjellige skaft gir mht. ballbane? Dette kan vel utgjør minst like mye?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Testkøllene mine er en samling av hummer og kanari fra mange produsenter og med mange forskjellige skaft. Jeg kjenner egenskapene til hver kølle, og ut fra hvordan en kunde slår med dem kan jeg avgjøre hvilken type skaft fra hvilken leverandør og med hvilken flex som vil gå bra.
Sortering av skaft: Det er stor forskjell fra leverandør til leverandør hva angår flex selv om de er merket likt. Stivheten måles enkelt ved å sette skaftet i en anretning og henge en vekt på tuppen. Da ser man også bøyekurven (flexpunktet) til skaftet.
Hvis noen vil ha spinede skaft eller frekvensavpasset, så bestiller jeg dette ferdig fra leverandør for noen kroner ekstra.
Riktig lievinkel for de køllene du ikke tester gir seg sjøl når man har funnet riktig lievinkel for et jern midt i serien. Hvis teknikken til kunden er så spesiell at standard lie-sammensetning utover i settet ikke passer, så sender jeg han heller til pro i stedet for å bygge køller.
Jeg har dette som bi-jobb/hobby, ikke som levebrød, og er derfor ikke avhengig av å dytte køller på alle og enhver.
Min filosofi er at en kølle hverken skal eller kan bygges for å utligne dårlig teknikk. Det er å lure kunden, og dessverre er det mange køllemakere som ikke eier skrupler.

Det med spining av jernskaft kan vi diskutere til ørene faller av.
For at spining skal ha noe for seg må skaftet i utgangspunktet ha en viss usymmetri, og det må virke sterke bøyekrefter på det.
Med en DRIVER eller fairway-woods vil spilleren oftest slå hardt, dvs bøye skaftet mye. Da KAN det lønne seg å spine.
Men jo kortere køller, jo mindre behov for spining. Med jern er svingen mye roligere enn med woods, i tillegg til at skaftene er mye kortere. Effekten av usymmetri er meget liten, og for spillere under la oss si 6-7 i hcp er denne feilkilden bare promille av feil pga dårlig presisjon i selve svingen kombinert med ikke-perfekt balltreff.
Derfor er det bortkastede penger å spine. Men bevares, hvis noen på død og liv skal ha spinete skaft koster det bare en 50-60 kr ekstra per skaft. Ingen av ferdig-settene du får kjøpt i proshop eller på nettet er spinet.

Siste punkt, blades eller cavityback.
Med høyden mener jeg høyden på ballbanen. Cavitybacks med lavt tyngdepunkt har en tendens til å gå høyere, og for hardtslående spillere mister de derfor lengde med de lange jernene. Høyden kan påvirkes av skaftet, men for langtslående spillere gir skaft med lavt flex-punkt (og høyere utgangsvinkel) dårligere presisjon på lengden.
Flexpunktet bør være høyere på skaftet til lenger du slår.
Og etterhvert som presisjonen blir bedre og hcp går ned, kan du nærme deg mer og mer bladkøller. Men dette er individuelt og en smakssak. Noen blades, særlig fra klone-produsenter (Integra, V-series, Raven) og noen mindre komponentleverandører (Maltby, Toski) har bredere og rundere såle og større blades som er betydelig lettere å slå med enn f.eks blades fra Nike, Snake Eyes, Dunlop og Ben Hogan.

sr

over 20 år siden

sr

KølleKalle: Takk for gode svar og lykke til videre med din hobby/bi-jobb.

???

over 20 år siden

???

Er spining av skaftene det samme som at de er "pured", eller?

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Ja, spining er pureing

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her